Uitstap Lille

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Robin

Uitstap Lille

Bericht door Robin »

Gisteren een daguitstap gemaakt met vrouwke naar Lille.

Vetrokken de Antwerpen-Noorderdokken om 7:37 met de trein R 7200
Overstappen te Antwerpen-Centraal op IC 708 en aangekomen te Lille Flanders om 10:00

Vlak naast het station ligt dus EuraLille, een groot shopping center (al vind ik persoonlijk dat ze een rare smaak van kleren hebben :mrgreen:) .
in de omgeving van Place du Général de Gaulle vind je veel winkelstraten en ook kleine shopping centers.
Het enige negatieve wat ik vind was dat er veel schooiers zijn die her en der geld willen, zitten ze met een hondje aan de kant .wall .

Verder is het wel de moeite waard om er is een dagje naar toe te gaan.
De kost van deze uitstap was: Afbeelding Tot en met Moeskroen kun je rijden met je Benelux vrijkaart, dus je hoeft pas vanaf Tourcoing te betalen, daar gaat dan nog eens 50% korting af met je FIP kaart.

Om savonds terug te komen kan je elke trein (AM96) nemen richting Belgie, deze stoppen allemaal in Kortrijk waar je kan overstappen.

Hier wat foto's;
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
treinbruno

Re: Uitstap Lille

Bericht door treinbruno »

mooi verslag :D

weet je uit welk materieel de trein naar comines(frankrijk) bestaat?
Afbeelding
Robin

Bericht door Robin »

treinbruno schreef:mooi verslag :D

weet je uit welk materieel de trein naar comines(frankrijk) bestaat?
dat weet ik niet, ik weet alleen als je naar frankrijk gaat rechtstreeks dat dat met een 96 is, omdat er een hoopje zijn uitgerust om ginder te rijden.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Klopt het dat de validering van het biljet in Lille op het perron zelf verplicht is met een biljet van de NMBS? De keer dat ik er was wees de TBG er op, waarna ik nog snel twee biljetten ben gaan valideren aan het machien vooraan het perron.

Aangezien ik die validering hier niet zie op uw biljet...
Robin

Bericht door Robin »

Nee dit heb ik niet gedaan, ken het systeem ook niet dus ja.
Op de heenweg is het gewoon afgeknipt en op de terugweg ook.

Volgens mij is dit alleen bij ticketten van SNCF zelf.
Steven

Bericht door Steven »

Op treinen in Frankrijk met een franse tbg en opgestapt zijnde vanuit een sncf station hoop ik voor u dat je dit best wel gedaan hebt want anders is uw ticket niet geldig.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Ziet er allemaal leuk uit, zowel de stad als het station! Ik moet binnenkort ook maar eens een kijkje nemen daar. :)
treinbruno

wat ik ook merkte tijdens mijn interrail vorige zomer is dat als je de NMBS ticketten zoals de SNCF ticketten erin steekt hij die weigert te stemplen,
maar als je ze er omgekeerd in steekt lukt het wel :)

wat doen ze eigelijk met NS en DB ticketten in dat geval?
Afbeelding
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Dietrich schreef:Klopt het dat de validering van het biljet in Lille op het perron zelf verplicht is met een biljet van de NMBS? De keer dat ik er was wees de TBG er op, waarna ik nog snel twee biljetten ben gaan valideren aan het machien vooraan het perron.
Je moet alleen tickets van de SNCF stempelen en dat ook alleen in Frankrijk (in het buitenland gaat dat ook doorgaans niet). Elders gekochte tickets hoeven niet gestempeld te worden.

Groetjes,
Rian
treinbruno

bij mij toch niet hoor:

in reims zeiden ze mij dat ik het ticket moest composteren
in nice was er ingangscontrole: daar moest iedereen zijn biljet composteren,
in andorre hospitalet was de automaat defect en stempelde de loketbediende (ja dat hebben ze daar :o ) elk biljet
en ik merkte ook dat zowat alle conducteurs wel redelijk kijken naar de stempel of het biljet gecomposteerd is.

het enige station waar er stond dat je je biljet niet moest composteren was geneve SNCF en luxembourg
maar op basel SNCF moet het dan weer wel :)

(goed excuus om zwart te rijden in frankrijk :P : je moet je biljet COMPOSTEREN voor je op de trein stapt :mrgreen: )
Afbeelding
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Even aangenomen dat dit een reactie op mijn bijdrage is:
treinbruno schreef:bij mij toch niet hoor:

in reims zeiden ze mij dat ik het ticket moest composteren
in nice was er ingangscontrole: daar moest iedereen zijn biljet composteren,
in andorre hospitalet was de automaat defect en stempelde de loketbediende (ja dat hebben ze daar :o ) elk biljet
en ik merkte ook dat zowat alle conducteurs wel redelijk kijken naar de stempel of het biljet gecomposteerd is.
Dit toont alleen maar aan dat er veel personeel is dat de regels maar half kent. Ik heb in Frankrijk mijn bij NMBS of DB gekochte internationale tickets overigens nog nooit gestempeld. Bij de SNCF gekochte tickets uiteraard wel.

Groetjes,
Rian
Dietrich

Bericht door Dietrich »

In mijn geval was het op een trein van de NMBS (AM96) met een Vlaamse TBG, die zelfs de omroepinstallatie gebruikte om mensen te verwittigen om hun biljet te valideren. Dus ofwel was deze fout ofwel moet het dus wel degelijk ook bij NMBS-biljetten op elke trein bij vertrek in een Frans station.
treinbruno

Staat er ergens een officieel document waar staat dat dit moet/niet moet?
want zolang ik zoiets niet zeker weet ga ik ze toch maar altijd composteren.

als er staat dat het niet moet kan het me wel geld besparen als het ticket ook niet gestempeld is,
internationale tickets zijn 2 maand geldig > op die mannier heb ik al 4 keer H/T antwerpen-roosendaal (8 ritten !!!!) gedaan en het is nog altijd niet gestempeld :) een keer ben ik wel hard weggerend toen de conducteur de coupe binnenkwam :lol:
Afbeelding
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

treinbruno schreef:Staat er ergens een officieel document waar staat dat dit moet/niet moet?
Van toepassing zijn de voorwaarden van de NMBS. Daarin staat nergens dat je moet stempelen. De voorwaarden van de SNCF doen niet ter zake, want je hebt je kaartje bij de NMBS gekocht.

Groetjes,
Rian
nighttrain

Bericht door nighttrain »

rvdborgt schreef:
treinbruno schreef:Staat er ergens een officieel document waar staat dat dit moet/niet moet?
Van toepassing zijn de voorwaarden van de NMBS. Daarin staat nergens dat je moet stempelen. De voorwaarden van de SNCF doen niet ter zake, want je hebt je kaartje bij de NMBS gekocht.

Groetjes,
Rian
Maar alvorens je je naar het perron begeeft staan deze "valideringspaaltjes" met het duidelijke opschrift dat eens voorbij deze grens je vervoerbewijs moet gevalideerd zijn,zoniet is het ongeldig. Dus dat is voor eenieder, zonder uitzondering. In feite is er niets nieuws onder de zon, enkel de "jongsten" onder ons zullen zich herinneren dat vroeger bij de NMBS dit gedaan werdt door het stationspersonneel die in hokjes zatten net voor de perrontunnels of door de "lader" in kleinere stationnetjes.Ze knipten en simpel gaatje in het kartonnetje
Deze funktie is afgeschaft in '84 zonder vervangen te worden door deze automaische toestellen.Alsook het "perronkaartje".
Plaats reactie