Pagina 2 van 3

Re: Snelle trein extra tussn Antwerpen en Brussel

Geplaatst: 02 dec 2008, 23:30
door Steven
groentje schreef:Steven, vind je het dan normaal dat er weer eens zoveel minuten buffertijd worden toegevoegd? Aangezien jullie je meestal aan de richtsnelheid houden, zal een eventueel vertraagde trein niets zijn met die buffertijd en toch gewoon te laat aankomen ter bestemming. Dat zien we nu al vaak genoeg...
Het is niet omdat die snelheid behoorlijk is, dat we tevreden mogen zijn met opnieuw een afbouw van de dienstverlening door er weer een paar minuten bij te lappen, vind ik. Trouwens, de meeste tijd is er geen file, en dan ben je -spijtig genoeg- veel sneller met de wagen dan met de trein.
Ik ben overigens geen betrokken partij, ik ga met de fiets naar het werk :mrgreen:
Het woordje richtsnelheid is me vreemd en gebruiken wij nergens, ik ken referentiesnelheid en beperkte snelheid. Dat is de voor ons toegelaten snelheid op een bepaald stuk. Ik neem aan da je een soort snelheid bedoeld waaraan de bestuurder zich kan houden. Doch zoiets ken ik niet en bestaat ook officieel niet.

Re: Snelle trein extra tussn Antwerpen en Brussel

Geplaatst: 02 dec 2008, 23:33
door groentje
Tja, op lijnstudie van verschillende bestuurders al gehoord dat ze richtlijnen hebben (geen reglementering, hé) om aan een bepaalde snelheid te rijden om te vermijden teveel voor tijd in het volgende station te zijn. Dit heb ik al regelmatig gemerkt op lijn 2, bijvoorbeeld. Er zijn er natuurlijk ook veel die gewoon rijden.

Re: Snelle trein extra tussn Antwerpen en Brussel

Geplaatst: 02 dec 2008, 23:41
door Steven
Zelfs van dergelijke richtlijnen weet ik niets, ze bestaan al zeker niet officieel. Wat wel bestaat is lijnkennis op zichzelf. Een bestuurder die zijn lijn kent zal zich niet laten opjagen door zijn eigen stress en de snelheidsmeter als hij zijn diensten goed kent, dan kent hij ook de buffertijden. Deze manier van werken komt nog terug uit een oude regel, economisch rijden genaamd. Hier ga je uw snelheid en remvermogen zodanig gaan regelen dat je zo min mogelijk stroom (brandstof) verbruikt en bij het afremmen zo min mogelijk de remmen gaat belasten. De buffertijden die we tegenwoordig tegenkomen kan je meestal wel koppelen aan bepaalde werkzaamheden op een bepaalde lijn die bepaalde snelheidsbeperkingen tot gevolg hebben.

Op de lijn 25 is men stelselmatig al bezig op de berm aan te passen net voor Mechelen, geregeld zijn er op die plaats dan ook snelheidsbeperkingen, met gevolgen voor het treinverkeer ( op deze moment enkel op spoor B van lijn 25)

Re: Snelle trein extra tussn Antwerpen en Brussel

Geplaatst: 02 dec 2008, 23:50
door groentje
Tja, ik wist er ook niet van, hoor, maar ik heb het toch al een paar bestuurders horen van spreken. Tenzij er inderdaad een misverstand was. Feit is wel, dat nog altijd heel wat bestuurders zich houden aan die zelf berekende snelheidsbeperkingen, en dan gaat daar je winst...

Re: Snelle trein extra tussn Antwerpen en Brussel

Geplaatst: 03 dec 2008, 00:07
door Steven
jij beziet die buffer als een winst, wij gaan die buffer enkel gebruiken als het echt nodig is, anders zit je echt op de streep van uw snelheid te rijden, dat is heel vermoeiend om dergelijk rijstijl een hele dag vol te houden (ik zou het vele is graag zien doen met auto, fiets, motor, ....), indien er geen problemen zijn geeft dergelijke buffer ons de kans om iets relaxer te rijden. Naar de toekomst toe mag men voor mij toch altijd in de grote stations steeds een buffer van 1 a 2 minuten voorzien. Momenteel zijn er verschillende plaatsen grotere buffers maar dit is om praktische redenen van werven en hun eventueel bijhorende snelheidsbeperkingen. Een paar van die buffers gaan met de nieuwe beurtregeling al verkleinen, deze van de IC O en IC A tussen brussel en luik.

Re: Snelle trein extra tussn Antwerpen en Brussel

Geplaatst: 03 dec 2008, 00:24
door groentje
En terecht. Een vertraging van pak 'm weg 7 à 8 minuten tussen Luik en Leuven kon zo'n IC-A of -O vaak vlot inhalen. De buffer was een beetje teveel van het goede. Kon de trein pakweg 5 minuten eerder Leuven binnenrijden (dus pakweg nooit tijdens de week, wegens perronbezetting door de IC-K), had je wel een bijkomende aansluiting richting Sint-Niklaas en Antwerpen.
Ik begrijp dat je natuurlijk niet de hele tijd met het gaspedaal ingedrukt kan rijden, om het eens automobilistisch uit te drukken, maar een feit blijft wel dat doordat je zo soms blijft hangen achter een trein die geen vertraging heeft, je geen kans ziet de trein in vertraging toch op tijd te krijgen. Vooral op drukke lijnen zoals lijn 25/27 of lijn 50A merk je dat duidelijk. En daar gaat heel je regeling dan...

Re: Snelle trein extra tussn Antwerpen en Brussel

Geplaatst: 03 dec 2008, 00:28
door Steven
tja tussen brussel en luik is die buffer een restant van de werken in luik en leuven waarvan er nu nog amper last is voor de meeste treinen.
tja door een beetje rustiger te rijden zal je zeker niet in de weg van een andere trein rijden hoor, je rijpad is altijd voorzien van een buffertijd voor er een volgende trein achter komt.

Re: Snelle trein extra tussn Antwerpen en Brussel

Geplaatst: 03 dec 2008, 00:55
door rvdborgt
Steven schreef:tja tussen brussel en luik is die buffer een restant van de werken in luik en leuven waarvan er nu nog amper last is voor de meeste treinen.
Ook na 14 december is de rijtijd tussen Luik en Leuven nog steeds 1 minuut langer dan in december 2002. De buffer gaat dan van 7 naar 5 minuten voor IC A. Een buffer van 7% is normaal. 7% bovenop de kale rijtijd van 29 minuten is 2 minuten. Saillant detail: die extra buffer verhindert een goede aansluitknoop in Leuven.

Groetjes,
Rian

Re: Snelle trein extra tussn Antwerpen en Brussel

Geplaatst: 03 dec 2008, 01:23
door groentje
Je begrijpt me denk ik niet helemaal. Ik bedoel dat een trein in vertraging achter een trein die op tijd rijdt geraakt, waarbij die 2e dan geen gebruik maakt van de buffer die hij heeft, waardoor ook de trein achter hem geen vertraging kan inlopen.
Die buffer tussen Leuven en Luik had inderdaad voor een stuk daarmee te maken, maar was zelfs tijdens die werken gewoonweg overdreven. En zoals Rian al zei, je maakt de knoop in Leuven daarmee kapot.

Re: Snelle trein extra tussn Antwerpen en Brussel

Geplaatst: 03 dec 2008, 09:48
door Steven
Tja vertraging inhalen, ga bij onze noorderburen eens horen hoe dat werkt. Een trein in vertraging moet daar een nieuw rijpad aanvragen en zal hierdoor meestal nog een grotere vertraging oplopen dan hij al had. Die buffers zijn nooit gemaakt om achterop rijdende treinen hun vertraging te laten wegwerken.
Trouwens dat slenteren (zoals je dat zou kunnen noemen) past men zelden toe met een IC (treinen zoals IC A) aangezien je deze treinen toch ruimschoots op tijd in die grote stations ziet staan. Ik pas dat rustig rijden enkel toe met een stoptrein, waarom zal je nu vragen? Het is vrij eenvoudig, in die kleine stations hangt zelden een klok of elektronisch koersbord, bepaalde tbg hebben al is de gewoonte toe te komen, deuren los, deuren toe en vertrekken maar. Dan ontstaat het gevaar dat we voor uur vertrekken. Aangezien een tb medeverantwoordelijk is voor het respecteren van het juiste vertrekuur ..... (ik voorkom liever fouten he :-))

Re: Snelle trein extra tussn Antwerpen en Brussel

Geplaatst: 03 dec 2008, 11:24
door FLV-FGSP
Wat betreft het feit dat de Benelux niet meer in Brussel-Noord stopt maar nog wel in Mechelen vond ik volgende interessante mededeling van NSNoSpeed aan het overlegorgaan Locov:
Voor grensoverschrijdend verkeer wordt elk jaar per lijn of corridor een
capaciteitsaanvraag ingediend bij de wettelijke capaciteitstoedeler per land
(in Europa). Voor de Benelux verbinding, grensovergang Roosendaal, wordt dit
ingediend bij ProRail in Nederland en bij Infrabel in België. Deze twee
landelijk ingediende capaciteitsaanvragen zijn natuurlijk afgestemd op
elkaar. NMBS en NS HiSpeed maken daarover afspraken.
In april dit jaar hebben beide partijen unaniem besloten om een zogenaamd
'Albatros-regime' te gaan rijden. Het doel van dit regime is om de
internationale dienstregelingen in Europa goed op elkaar aan te laten
sluiten. Voor de Benelux-lijn is de internationale aansluiting op de
Eurostar in Brussel-Zuid belangrijk. Deze overstap is nu slecht geregeld.
Samen hebben NMBS en NS HiSpeed onderzocht hoe deze overstap in Brussel-Zuid
te verbeteren.
Belangrijke afweging waarmee NMBS en NS HiSpeed rekening moeten houden is
het feit dat in Nederland de Benelux-trein een onderdeel is van de
HoofdRailNet-concessie. Zolang de Benelux-trein rijdt moet zij de
IC-verplichting, met bijbehorende stopplaatsen, op Nederlandse bodem
nakomen.
De uiteindelijke keuze bij het inkorten van het aantal stops van de
Benelux-trein, om de Eurostar aansluting op Brussel-Zuid te halen, moet dus
van Belgische zijde komen. De NMBS boodt aan om de stops Mechelen en
Brussel-Noord niet meer te bedienen.
Door politieke druk in België is de stop Mechelen (saillant detail: dit is
het kiesdistrict van Minister Inge Vervotte/Vervoer) en uiteindelijk een
weekendstop (dus niet doordeweeks) in Brussel-Noord weer opgevoerd. Deze
NMBS keuze resulteert in het niet nakomen van de april-afspraken en een
verslechtering van de huidige dienstregeling die wel Brussel-Noord
doordeweeks aandoet.
NS HiSpeed stemt niet in met deze keuze van de NMBS en oefent drukt uit bij
de Belgen om de in april gemaakte afspraken omtrent het 'Albatros-regime' na
te leven.
Marc DS verkoopt dit in De Morgen zo:
'Voorts zal de trein Brussel-Amsterdam, de zogenaamde Beneluxtrein,
tijdens de week niet meer stoppen in Brussel-Noord. "Een beperkte
toegeving tegenover de Nederlanders", zei Marc Descheemaecker,
gedelegeerd bestuurder van de NMBS. "Zij willen op deze lijn slechts
drie Belgische stations, terwijl zij hun zes stopplaatsen willen
behouden. Ze wilden ook Mechelen afschaffen, maar zolang zij hun
stations allemaal willen behouden, gaan we daar niet op in."'

Re: Snelle trein extra tussn Antwerpen en Brussel

Geplaatst: 03 dec 2008, 11:35
door groentje
En vanuit de kleine(re) stations wordt het weer wat moeilijker om over de grens te gaan... Behoud de Benelux, naast de Albatros, aub. We hebben al een Thalys rijden, we hebben er geen kloon van nodig.
En Steven, het systeem in Nederland lijkt me nu niet meteen het na te volgen voorbeeld. Toch zeker zolang we niet de dienstregeling rijden zoals ze die in Nederland rijden.

Re: Snelle trein extra tussn Antwerpen en Brussel

Geplaatst: 03 dec 2008, 13:53
door tomdg
Steven schreef:Hier ga je uw snelheid en remvermogen zodanig gaan regelen dat je zo min mogelijk stroom (brandstof) verbruikt en bij het afremmen zo min mogelijk de remmen gaat belasten.
Wordt er eigenlijk gebruik gemaakt van energie recuperatie (afremmen met de motor en die energie terug naar de bovenleiding sturen) zoals ze in school beweren?
groentje schreef: Je begrijpt me denk ik niet helemaal. Ik bedoel dat een trein in vertraging achter een trein die op tijd rijdt geraakt, waarbij die 2e dan geen gebruik maakt van de buffer die hij heeft, waardoor ook de trein achter hem geen vertraging kan inlopen.
Omgekeerde kan ook: een trein die te vroeg is kan ook voor problemen zorgen vooral aan wissels waar hij dan moet stoppen (voor een andere trein die eventueel ook te vroeg is,..) -> vertraging en op een jaar tijd moet er zo wel een ferm pak energie verloren gaan.

Re: Snelle trein extra tussn Antwerpen en Brussel

Geplaatst: 03 dec 2008, 21:26
door Steven
tomdg schreef: Wordt er eigenlijk gebruik gemaakt van energie recuperatie (afremmen met de motor en die energie terug naar de bovenleiding sturen) zoals ze in school beweren?
ja hoor verschillende types van treinen doen dit, maar niet allemaal natuurlijk. De MS 96 en HLE 13 doen dit op de meeste optimale manier, deze bezitten een computer die zal afwegen wat op elk moment de beste keuze is, afremmen met terugwinnen van energie of wegsteken in weerstanden. Aangezien er aan terugwinnen van energie een basisvoorwaarde is. Namelijk er moet een verbruiker zijn op hetzelfde moment in dezelfde zone.

Re: Snelle trein extra tussn Antwerpen en Brussel

Geplaatst: 04 dec 2008, 13:11
door pietje
Steven schreef:
tomdg schreef: Wordt er eigenlijk gebruik gemaakt van energie recuperatie (afremmen met de motor en die energie terug naar de bovenleiding sturen) zoals ze in school beweren?
ja hoor verschillende types van treinen doen dit, maar niet allemaal natuurlijk. De MS 96 en HLE 13 doen dit op de meeste optimale manier, deze bezitten een computer die zal afwegen wat op elk moment de beste keuze is, afremmen met terugwinnen van energie of wegsteken in weerstanden. Aangezien er aan terugwinnen van energie een basisvoorwaarde is. Namelijk er moet een verbruiker zijn op hetzelfde moment in dezelfde zone.
Gebeurt dit ook op 25 kV AC of enkel op 3 kV DC?