Tijdens een reisweg langs het vertrekstation passeren

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Dietrich

Re: Tijdens een reisweg langs het vertrekstation passeren

Bericht door Dietrich »

Met een treinkaart mag je op en afstappen op elke halte van uw traject, althans dat is wat met mij verteld heeft. Vroeger dacht ik ook dat het niet mocht maar blijkbaar wel, en ik maak daar nu ook gebruik van (bvb treinkaart Zottegem-Brussel gebruik ik ook voor Denderleeuw naar Zottegem).
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Dieselfreak schreef:Er zijn toch enkele punten die ik niet goed begrijp:
zonder af te zien van een gedeelte van de reisweg
Ben je dus verplicht het volledige traject af te leggen eens je eraan begonnen bent??
Nee, je mag afzien van een gedeelte van de reisweg. Zie Bundel I, artikel 14.5 (voor "biljetten") en artikel 21.2 (voor "treinkaarten").

Groetjes,
Rian
Adler

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef:
Dieselfreak schreef:Er zijn toch enkele punten die ik niet goed begrijp:
zonder af te zien van een gedeelte van de reisweg
Ben je dus verplicht het volledige traject af te leggen eens je eraan begonnen bent??
Nee, je mag afzien van een gedeelte van de reisweg. Zie Bundel I, artikel 14.5 (voor "biljetten") en artikel 21.2 (voor "treinkaarten").

Groetjes,
Rian
Rian, volgens mij is artikel 14.5 niet van toepassing in het geval dat we hier bespreken, daar artikel 14.2 expliciet zegt dat je niet mag afzien van een gedeelte van de reisweg indien je een "omweg" volgt zoals beschreven in dat laatste artikel.
Dat heeft men volgens mij juist gedaan om truukjes zoals treinbruno heeft beschreven in zijn eerste bericht in deze topic te vermijden.
Iemand zou een ticket De Pinte - Kortrijk kunnen kopen op internet bijvoorbeeld en dit gebruiken om van Gent naar Kortrijk te reizen, en beweren dat hij eigenlijk van De Pinte naar Kortrijk reist via Gent. Dit is dus verboden volgens artikel 14.2.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:
rvdborgt schreef:Nee, je mag afzien van een gedeelte van de reisweg. Zie Bundel I, artikel 14.5 (voor "biljetten") en artikel 21.2 (voor "treinkaarten").
Rian, volgens mij is artikel 14.5 niet van toepassing in het geval dat we hier bespreken, daar artikel 14.2 expliciet zegt dat je niet mag afzien van een gedeelte van de reisweg indien je een "omweg" volgt zoals beschreven in dat laatste artikel.
Dat heeft men volgens mij juist gedaan om truukjes zoals treinbruno heeft beschreven in zijn eerste bericht in deze topic te vermijden.
In 14.5 staat bij nadere beschouwing ook dat je alleen mag afzien van een deel van je betaalde reis in een station op de "aangerekende reisweg". Dat is de kortste afstand in kilometers. Dat geldt ook voor abonnementen. Dat betekent overigens ook dat je met een abonnement Gent - Leuven niet in Brussel mag uitstappen. Maar dat weet bijna niemand. Het is voor de normale reiziger maar moeilijk te achterhalen via welke reisweg de prijs berekend is en waarop je je reis dus mag onderbreken.

Groetjes,
Rian
K V B

Bericht door K V B »

treinbruno schreef:- je moet eerst nog gecontrolleerd worden op beide stukken voor ze dat kunnen zien :)
- de conducteur moet al zo pienter zijn het stempeltje op te zoeken, heb ik dus nog nooit zien doen, en heb toch al redelijk wat grijsgereden :)
Maar je zal dus maar eens wel een pientere conducteur tegenkomen. Hang je voor fraude, en daar hangt vziw een nog zwaardere boete aan dan voor zwartrijden.
Steven

Bericht door Steven »

K V B schreef:
treinbruno schreef:- je moet eerst nog gecontrolleerd worden op beide stukken voor ze dat kunnen zien :)
- de conducteur moet al zo pienter zijn het stempeltje op te zoeken, heb ik dus nog nooit zien doen, en heb toch al redelijk wat grijsgereden :)
Maar je zal dus maar eens wel een pientere conducteur tegenkomen. Hang je voor fraude, en daar hangt vziw een nog zwaardere boete aan dan voor zwartrijden.
en u laten pakken op fraude vind ik dan ook jammer (hoe super klein die kans ook is), als ze je ooit gepakt hebben zal je nadien altijd anders bekeken worden.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Dieselfreak schreef:In de jaren dat ik met de trein naar school in Gent ging had ik een abonnement op de lijn Kortrijk-Gent. Ik gebruikte dat abonnement ook wel eens om een stukje van die lijn af te leggen, bijvoorbeeld van Kortrijk naar Deinze. Is dat reglementair? Tot nu toe dacht ik altijd van wel, heb me daar nooit vragen over gesteld, maar met hetgeen ik nu lees stel ik me daar toch vragen over.
Voor een (school)treinkaart:
Wat als ik mijn reisweg wil onderbreken ?

Je mag in of uit de trein stappen in elk station op deze reisweg. Je mag zelfs een andere reisweg nemen als je zo vlugger in je bestemmingsstation aankomt, op voorwaarde dat je je reis niet onderbreekt.

Een beetje verwarrend, maar normaalgeizen me je dus altijd een stukje van je traject afleggen met een abonnement.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Je reis ondebreken mag niet, maar afbreken (nationaal), dat is toch wel gewoon toegelaten veronderstel ik?
Stel dat je een heen en terug ticket Brussel-Antwerpen hebt, en je stapt uit in Mechelen, en je stapt later weer gewoon op in Mechelen op een trein naar Brussel, dan doe je toch niks verkeerds veronderstel ik?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Dan doe je inderdaad niets verkeerd.

BDJ
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Ik vind het opvallend dat je een reis niet zou mogen onderbreken. Ik mag dus van Brussel naar Antwerpen niet te Mechelen uitstappen om een broodje te eten daar? Heeft iemand enig idee waar die regel op gebaseerd is?
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Dat mag je inderdaad niet. En waarom ze gebaseerd is? Logica volgens mij...

BDJ
Kalimero

Bericht door Kalimero »

Bartjedj schreef:Dan doe je inderdaad niets verkeerd.
Ik ben daar niet zo zeker van. Als de TBG je in Mechelen heeft zien opstappen en dan vaststelt dat je een ticket Brussel-Antwerpen (H/T) hebt, dan zou die daar in principe toch moeilijk over kunnen doen ?
Adler

Bericht door Adler »

Joris schreef:Hallo,
Je reis ondebreken mag niet, maar afbreken (nationaal), dat is toch wel gewoon toegelaten veronderstel ik?
Stel dat je een heen en terug ticket Brussel-Antwerpen hebt, en je stapt uit in Mechelen, en je stapt later weer gewoon op in Mechelen op een trein naar Brussel, dan doe je toch niks verkeerds veronderstel ik?
Groeten,
Joris De Mol
Ja dat mag. Maar als er in Mechelen ingangscontrole zou zijn, hoe kan men dan weten dat je al niet van Antwerpen komt en dus je reis hebt onderbroken ?
Al die zaken zijn dus niet te controleren tenzij je de hele tijd zou gevolgd worden door iemand.
Al die ingewikkelde regels hebben gewoon te maken met de ingewikkelde manier waarop de prijs van een ticket wordt berekend.
De prijs van een ticket voor een reis van A naar B bestaat uit een gedeelte dat evenredig is met het aantal km tussen A en B en een vast gedeelte dat je altijd betaalt.
Dus de (prijs van een ticket van A naar B) is niet gelijk aan (prijs van een ticket van A naar C) + (prijs van een ticket van C naar B) met C een station tussen A en B.
Vandaar de regel dat je je reis niet mag onderbreken maar wel mag afbreken.
In het eerste geval zou je dus minder betalen dan moet en in het tweede geval meer dan moet. Op dat laatste heeft de NMBS natuurlijk geen bezwaar.

Al die ingewikkelde regels hebben dus maar 1 doel: nooit niet te weinig betalen.
Ik vraag me af of daar nog iemand aan uit geraakt. Het wordt tijd dat men dat allemaal wat vereenvoudigt vind ik.
Je moet al bijna Rechten gestudeerd hebben om al die teksten nog te begrijpen en te weten wat mag en niet mag.

De Algemene Voorwaarden van de NS bijvoorbeeld zijn veel eenvoudiger en begrijpelijker opgesteld.
Bijvoorbeeld:
Artikel 6.9
Een reis mag op elk Station op de kortste of snelste Reisroute worden onderbroken, en op dezelfde Dag weer worden voortgezet.

Waarom moet dit bij de NMBS allemaal zo ingewikkeld en onbegrijpelijk in die Bundel die trouwens gebaseerd is op een wet uit 1891 (!)
Steven

Bericht door Steven »

De dag van morgen dat er in dit landje iets heel eenvoudig geregeld zal zijn, zal het met de grootste argwaan bekeken worden. Waarmee ik gewoon wil duidelijk maken dat het in België precies zowat algemeen goed mag zijn dat alles op de meest ingewikkelde manier is geregeld. Dit is niet alleen voor de spoorwegen zo, maar voor politiek algemeen, andere bedrijven, .... het bewijs zie je ook in ons gedrag (zie andere topics en deze), mensen zoeken voor alles achterpoortjes om aan de regels te ontsnappen. Het lijkt wel een sport te zijn in dit land, de gevolgen zijn er ook meestal naar, de regeltjes worden hierdoor een nog groter web dan dat ze al waren.
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:De dag van morgen dat er in dit landje iets heel eenvoudig geregeld zal zijn, zal het met de grootste argwaan bekeken worden. Waarmee ik gewoon wil duidelijk maken dat het in België precies zowat algemeen goed mag zijn dat alles op de meest ingewikkelde manier is geregeld. Dit is niet alleen voor de spoorwegen zo, maar voor politiek algemeen, andere bedrijven, .... het bewijs zie je ook in ons gedrag (zie andere topics en deze), mensen zoeken voor alles achterpoortjes om aan de regels te ontsnappen. Het lijkt wel een sport te zijn in dit land, de gevolgen zijn er ook meestal naar, de regeltjes worden hierdoor een nog groter web dan dat ze al waren.
een zeer eenvoudige regel is het moeilijkst om te ontduiken, maar ja dan geldt hij voor iedereen .... :!: :!:
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie