Er is sprake van 1 extra stop als de gemiddelde snelheid nu rond de 40 km/u is kan door het opvoeren van de max snelheid van de lijn deze gaan stijgen naar 60 a 65 km/u gemiddeld. Doordat de gemiddelde snelheid op heel het traject de hoogte in gaat kan je een extra stilstand houden en nog steeds iets sneller van Eeklo in Gent zijn.Thomas schreef:Wordt de snelheid dan niet juist lager? Want op de stukken dat die sneller kan gaan rijden, moet die nog eens extra stoppen.Steven schreef:als de commerciële snelheid daar zal verhogen komt er zeker ruimte voor een extra stop.
Gent-Muide heropenen?
Re: Gent-Muide heropenen?
En ik dacht dat ter hoogte van Muide het nog havengebied was, met een Vmax van 40 km/h.
BDJ
BDJ
-
Inderdaad, maar het lijkt mij voornamelijk aan de aanwezigheid van de Wiedauwkaaibrug te liggen. Ik meen mij te herinneren ergens gelezen te hebben dat de brug sinds de "renovatie" met 80 km/h bereden kan worden. Vooralsnog is daar niet veel van in huis gekomen.
Enkel de brug aanpassen is niet voldoende neem ik aan, ook alle veiligheden die er mee te maken hebben (zoals de seinen die de brug beveiligen, aanmeldingen en dergelijke meer) moeten aangepast worden aan die snelheid, de vraag is of alle werken nodig om die nieuwe snelheid toe te laten al zijn uitgevoerd?
Ik ken Gent niet zo goed langs die kanten. Waar ligt Muide ergens op (of aan) L58 Gent-Eeklo?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Hier zie ik de zin niet van in. Elektrificatie op 600V zou slechts aangewezen zijn indien er een aansluiting zou kunnen zijn met het net van De Lijn in Gent, maar dat laatste is meterspoor....Trammist schreef: Klopt, al hou ik niet van diesellightrail, ik zie meer heil in een onmiddelijke elektrificatie met 600V van lijn 58.
Wat zou men in voorkomend geval overigens moeten eens het hoofdspoor op 3000V bereikt wordt? Een spoor bijleggen tot Sint-Pieters?
Elektrificatie van een normaalspoorlijn heeft slechts zin indien dezelfde spanning wordt gebruikt als de rest van het net.
Nog niet, al heb ik wel gezien dat de sporen binnenkort vernieuwd zullen worden (ze liggen al klaar).Steven schreef:Enkel de brug aanpassen is niet voldoende neem ik aan, ook alle veiligheden die er mee te maken hebben (zoals de seinen die de brug beveiligen, aanmeldingen en dergelijke meer) moeten aangepast worden aan die snelheid, de vraag is of alle werken nodig om die nieuwe snelheid toe te laten al zijn uitgevoerd?
Ook de seininrichting dient aangepast te worden, nu staan die veel te dicht bij mekaar om 80 km/u te rijden. Vermoedelijk zal men daar mee wachten tot het in dienst komen van EBP op lijn 58 medio 2011.
die kans is groot dat tim hier gelijk in heeft en dat de laatste nodige aanpassingen pas klaar zijn na het overnemen van de lijn door het ebp seinhuis.
Volgens het SLC (spoorlijncomité) Gent-Eeklo, i.s.m. met 'treintrambus' (vroeger BTTB) en de prov. O-VL, zouden alle werken klaar zijn. Als de seininrichting is aangepast, wordt er op deze lijn 120 km/u gereden. Nu wordt er 90 km/u gereden (denk ik) tussen Wondelgen en Eeklo.Tim schreef:Steven schreef:Nog niet, al heb ik wel gezien dat de sporen binnenkort vernieuwd zullen worden (ze liggen al klaar).
Ook de seininrichting dient aangepast te worden, nu staan die veel te dicht bij mekaar om 80 km/u te rijden. Vermoedelijk zal men daar mee wachten tot het in dienst komen van EBP op lijn 58 medio 2011.
En was het nu in 'Op de Baan' of in 'Spoorwegjournaal' van een paar maanden geleden dat er foto's/artikel in stonden over een nieuwe brug in Muide?
De werken van de brug zijn afzonderlijk van de werken aan de seinen. De vernieuwing van de brug is maar een deelfase voor de lijn de moderniseren. Die werken zullen inderdaad al afgerond zijn. De werken voor de sein vernieuwing gaan verder dan de zone van die brug, dat gaat over heel de lijn dus. De snelheid kan maar aangepast worden als alle factoren in orde zijn.
In Moresnet was dit idem met de brug. De brug aldaar was al veel langer afgewerkt dan de signalisatie zelf en bijgevolg heeft men daar in het begin ook nog de oude snelheden moeten respecteren en pas later de verhoogde nieuwe snelheid toegepast.
In Moresnet was dit idem met de brug. De brug aldaar was al veel langer afgewerkt dan de signalisatie zelf en bijgevolg heeft men daar in het begin ook nog de oude snelheden moeten respecteren en pas later de verhoogde nieuwe snelheid toegepast.
Het komt erop neer dat er een nieuwe brug is geplaatst in Muide, waar er sneller mag over gereden worden. En dat is dus gebeurd...
Dat klopt ja, de brug is nu perfect in orde maar vermits de toegelaten maximum snelheid tussen Wondelgem en Gent-Dampoort grotendeels 40 km/u is mag over de brug voorlopig dus ook niet sneller gereden worden.LML schreef:Het komt erop neer dat er een nieuwe brug is geplaatst in Muide, waar er sneller mag over gereden worden. En dat is dus gebeurd...
Tussen Eeklo en Wondelgem is de nieuwe seininrichting wel al in dienst (permissieve seinen) maar vermoedelijk moet men de aankondigingszones van de overwegen nog aanpassen voor men hier 120 km/u zal rijden.
Station Muide misschien terug open
GENT - Op het wijkdebat van de wijk Muide-Meulestede-Afrikalaan werd bekend dat de NMBS, voor het eerst sinds jaren, plannen heeft om de stopplaats Muide-station opnieuw te openen.
De Stad Gent organiseert regelmatig debatten in de 25 Gentse wijken. Donderdagavond was het de beurt aan de wijk Muide-Meulestede-Afrikalaan. De inwoners stelden vooral vragen over het mobiliteitsprobleem in de buurt.
Ook zijn ze vragende partij voor een heropening van het station Muide. ‘Dat is een vraag die wij al jaren stellen op het topoverleg met de NMBS', antwoordde schepen van Mobiliteit Karin Temmerman (SP.A). ‘Bij het laatste overleg werd duidelijk dat er vage plannen zijn om Muide-station te heropenen. Voor het eerst hebben ze zich daar alleszins niet negatief over uitgelaten.'
‘Ik kan u verzekeren dat het al bijzonder positief is als de NMBS aangeeft dat ze bereid is om daar over te praten', vulde burgemeester Termont aan. ‘Er is een studie uitgevoerd waaruit blijkt dat er potentieel is in de wijk, al wil dat natuurlijk niets zeggen over de concrete timing van de heropening. Dat kan nog jaren duren.'
De NMBS bevestigt dat er een studie is gemaakt naar de mogelijkheden van Lightrail in Oost-Vlaanderen. ‘Er werd onderzoek gevoerd naar een lijn Maldegem-Eeklo-Gent-Zelzate. Daarin zou onder meer een stopplaats zijn aan de Muide. De studie maakte duidelijk dat er voldoende potentiële gebruikers zijn voor die lijn, maar let wel: het gaat slechts om een studie', aldus NMBS.
De resultaten moeten nog voorgelegd worden aan de voogdijminister en daarna aan de raad van bestuur van de NMBS. Vervolgens moet ook nog naar financiering gezocht worden. ‘Vooraleer alles in kannen en kruiken is, moeten er nog veel watertjes doorzwommen worden. Het is dus een project op zeer lange termijn', besluit de NMBS.
Bron: www.nieuwsblad.be - 12/09/2009
GENT - Op het wijkdebat van de wijk Muide-Meulestede-Afrikalaan werd bekend dat de NMBS, voor het eerst sinds jaren, plannen heeft om de stopplaats Muide-station opnieuw te openen.
De Stad Gent organiseert regelmatig debatten in de 25 Gentse wijken. Donderdagavond was het de beurt aan de wijk Muide-Meulestede-Afrikalaan. De inwoners stelden vooral vragen over het mobiliteitsprobleem in de buurt.
Ook zijn ze vragende partij voor een heropening van het station Muide. ‘Dat is een vraag die wij al jaren stellen op het topoverleg met de NMBS', antwoordde schepen van Mobiliteit Karin Temmerman (SP.A). ‘Bij het laatste overleg werd duidelijk dat er vage plannen zijn om Muide-station te heropenen. Voor het eerst hebben ze zich daar alleszins niet negatief over uitgelaten.'
‘Ik kan u verzekeren dat het al bijzonder positief is als de NMBS aangeeft dat ze bereid is om daar over te praten', vulde burgemeester Termont aan. ‘Er is een studie uitgevoerd waaruit blijkt dat er potentieel is in de wijk, al wil dat natuurlijk niets zeggen over de concrete timing van de heropening. Dat kan nog jaren duren.'
De NMBS bevestigt dat er een studie is gemaakt naar de mogelijkheden van Lightrail in Oost-Vlaanderen. ‘Er werd onderzoek gevoerd naar een lijn Maldegem-Eeklo-Gent-Zelzate. Daarin zou onder meer een stopplaats zijn aan de Muide. De studie maakte duidelijk dat er voldoende potentiële gebruikers zijn voor die lijn, maar let wel: het gaat slechts om een studie', aldus NMBS.
De resultaten moeten nog voorgelegd worden aan de voogdijminister en daarna aan de raad van bestuur van de NMBS. Vervolgens moet ook nog naar financiering gezocht worden. ‘Vooraleer alles in kannen en kruiken is, moeten er nog veel watertjes doorzwommen worden. Het is dus een project op zeer lange termijn', besluit de NMBS.
Bron: www.nieuwsblad.be - 12/09/2009
-
Lap, nog wat langer op de trein zitten tussen Eeklo en Gent. En dat voor de twee man en een paardenkop die van Muide gebruik zullen maken.