Gent-Muide heropenen?
-
Gent-Muide heropenen?
Er schijnen opnieuw gesprekken met de NMBS te zijn om de halte Gent-Muide op L58 opnieuw te openen, en er wordt zelfs aan gedacht om die via de Dampoort ook een trein te voorzien die recht naar Brussel doorrijdt in plaats van naar Gent-Sint-Pieters. De bedoeling is (uiteraard) om Gent-Noord een heel stuk beter te ontsluiten, op stedelijk maar ook op regionaal niveau.
Wat vinden jullie hiervan? Ik ben alvast geen voorstander omdat het traject Eeklo-Gent-St-P nu al ruim 35 minuten duurt. Om het openbaar vervoer concurrentieel te laten blijven met de auto moet de reistijd Eeklo-Gent beslist onder de 40 minuten blijven. Iets wat nipt wordt mocht Gent-Muide heropenen.
Wat vinden jullie hiervan? Ik ben alvast geen voorstander omdat het traject Eeklo-Gent-St-P nu al ruim 35 minuten duurt. Om het openbaar vervoer concurrentieel te laten blijven met de auto moet de reistijd Eeklo-Gent beslist onder de 40 minuten blijven. Iets wat nipt wordt mocht Gent-Muide heropenen.
Re: Gent-Muide heropenen?
Mits de baanvaksnelheid inderdaad omhoog gaat, en er werd al geopperd dat dat zou gebeuren elders op het forum, zie ik het probleem niet. Hierdoor krijg je misschien mensen de trein op uit de omgeving van de Muide, die nu hun auto nemen tot Brussel.
Al lijkt mij de halte Oostakker, of Gent-West, dringender.
Al lijkt mij de halte Oostakker, of Gent-West, dringender.
ze willen de snelheid al verhogen ook ...
en op die ene halte extra zal het zeker ook niet komen ...
greetz 2302
en op die ene halte extra zal het zeker ook niet komen ...
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
-
Met dat laatste ben ik het niet eens. Een halte meer of minder scheelt gemiddeld 3 minuten. Nu toegegeven: de trein rijdt op dat traject niet echt snel (40 km/h) waardoor het tijdsverlies binnen de perken zal blijven. Maar het punt is dat de reistijd Eeklo-Gent zou moeten teruggebracht worden ipv te vermeerderen.
Ik geloof dat betrouwbaarheid belangrijker is dan snelheid. Vanuit het principe dat je een halte heropend die netto meer reizigers oplevert, denk ik dat we Muide een kans moeten geven.
Als er op het hele traject genoeg mensen opstappen wordt het misschien zelfs rendabel een extra trein in te leggen
Dus als die halte nuttig blijkt te zijn => zeker doen

Dus als die halte nuttig blijkt te zijn => zeker doen

-
Gezien de enkelsporigheid van bepaalde delen van de lijn (Wondelgem - Eeklo) zal dat moeilijk gaan.
technisch is het zeker mogelijk om meer treinen op die lijn te krijgen hoor (1 extra plek om te kruisen moet volstaan)Hogersluys schreef:Gezien de enkelsporigheid van bepaalde delen van de lijn (Wondelgem - Eeklo) zal dat moeilijk gaan.

als de commerciële snelheid daar zal verhogen komt er zeker ruimte voor een extra stop.
Het is natuurlijk altijd een beetje een kip-ei verhaal. Om meer treinen in te rechtvaardigen heb je meer reizigers nodig, maar die komen pas als je meer treinen inlegt.Shrek schreef:technisch is het zeker mogelijk om meer treinen op die lijn te krijgen hoor (1 extra plek om te kruisen moet volstaan)Hogersluys schreef:Gezien de enkelsporigheid van bepaalde delen van de lijn (Wondelgem - Eeklo) zal dat moeilijk gaan.er zijn alleen te weinig passagiers om zoiets te verantwoorden en daar kunnen extra haltes verandering in brengen
Ik denk dat de lijn naar Eelko een goede kandidaat is voor een light-rail, zoals men ook elders met success toepast. Met lichte dieselstellen, halfuurdienst en geïntegreerd in het net van "De Lijn" moet daar toch meer uit te halen zijn.
Wordt de snelheid dan niet juist lager? Want op de stukken dat die sneller kan gaan rijden, moet die nog eens extra stoppen.Steven schreef:als de commerciële snelheid daar zal verhogen komt er zeker ruimte voor een extra stop.
dan moet je u wel inbeelden hoe het vroeger niet was voor het IC-IR planHogersluys schreef:Met dat laatste ben ik het niet eens. Een halte meer of minder scheelt gemiddeld 3 minuten. Nu toegegeven: de trein rijdt op dat traject niet echt snel (40 km/h) waardoor het tijdsverlies binnen de perken zal blijven. Maar het punt is dat de reistijd Eeklo-Gent zou moeten teruggebracht worden ipv te vermeerderen.

toen was het nog veel erger en de mensen klaagden ook niet ... want ze wisten niks beter

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Euhm vroeger had je ook veel directe en semi-directe he, het waren niet allemaal omnibussen. Trouwens in die tijd geraakte je nog eens ergens met een omnibus, vooral in ons andere landsdeel. 

Klopt, al hou ik niet van diesellightrail, ik zie meer heil in een onmiddelijke elektrificatie met 600V van lijn 58.K V B schreef:Het is natuurlijk altijd een beetje een kip-ei verhaal. Om meer treinen in te rechtvaardigen heb je meer reizigers nodig, maar die komen pas als je meer treinen inlegt.Shrek schreef:technisch is het zeker mogelijk om meer treinen op die lijn te krijgen hoor (1 extra plek om te kruisen moet volstaan)Hogersluys schreef:Gezien de enkelsporigheid van bepaalde delen van de lijn (Wondelgem - Eeklo) zal dat moeilijk gaan.er zijn alleen te weinig passagiers om zoiets te verantwoorden en daar kunnen extra haltes verandering in brengen
Ik denk dat de lijn naar Eelko een goede kandidaat is voor een light-rail, zoals men ook elders met success toepast. Met lichte dieselstellen, halfuurdienst en geïntegreerd in het net van "De Lijn" moet daar toch meer uit te halen zijn.
-
Lijkt mij verlieslatend voor dergelijke zijlijnen. De geïnvesteerde kosten zullen nooit terugverdiend worden.