Infrabel lanceert veiligheidscampagne

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Hogersluys

Re: Infrabel lanceert veiligheidscampagne

Bericht door Hogersluys »

Het overstekken van sporen kan worden verhinderd door het plaatsen van hekkens tussen de sporen en het 'slagboomslalommen' kan worden vermeden door 4 halve slagbomen te plaatsen die de hele overweg blokkeren ipv de helft zoals nu.
Kalimero

Bericht door Kalimero »

Ik begrijp sommige mensen toch niet. Waar ik 's ochtends opstap staat altijd een klein groepje reizigers op de parking van het station. De trein komt echter toe op het perron aan de overkant. Toch wachten ze steevast op het belsignaal om de sporen over te steken. Aan een slakkegangetje dan nog. Het scheelt niet veel of ze krijgen de slagboom op hun hoofd.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Halve slagbomen zijn o.m. nuttig om voertuigen die op een gesloten OW staan toe te laten eraf te rijden. Je mag uiteraard ook niet stil staan op een overweg, maar velen trekken zich hier niets van aan, dus laat het maar gewoon met halve slagbomen. Binnen zovele jaren kunnen we beginnen met kettingen aan de slagbomen omdat ouders hun kinderen laten spelen in de straat. :)
Cipallieter

Bericht door Cipallieter »

In Lier zou Infrabel zelf de situatie aan de overweg van de Lispersteenweg kunnen verbeteren door er voor te zorgen dat de wachttijden korter zouden zijn. Nu moet je regelmatig letterlijk minutenlang wachten aan een gesloten overweg alvorens er een trein passeert. Voetgangers, fietsers of bromfietsers die gehaast zijn kunnen hierdoor gemakkelijk in de verleiding komen om de gesloten overweg over te steken. Als ik langs deze overweg naar het centrum van Lier moet, voorzie ik minstens 10 minuten extra.
Hogersluys

Tegen een veiligheidsmarge kan je nu toch niets hebben. Veiligheid primeert op gehaastheid lijkt me.

Ik kan werkelijk geen begrip opbrengen voor slalommers. Je rijdt toch ook niet door een rood licht als er een poos geen auto's gepasseerd zijn?
Patrick

Bericht door Patrick »

Dietrich schreef:... Binnen zovele jaren kunnen we beginnen met kettingen aan de slagbomen omdat ouders hun kinderen laten spelen in de straat. :)
Kettingen hingen vroeger aan de slagbomen!
Hogersluys

In Groot-Brittannië zijn hekken aan slagbomen zowat standaard:
Afbeelding
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Patrick schreef:
Dietrich schreef:... Binnen zovele jaren kunnen we beginnen met kettingen aan de slagbomen omdat ouders hun kinderen laten spelen in de straat. :)
Kettingen hingen vroeger aan de slagbomen!
Inderdaad, en in feite zouden die er niet moeten hangen getuige dat het merendeel van de mensen vandaag het toch wel ziet als een OW dicht is. Het probleem is juist dat sommigen risico's nemen, en die nemen ze niet alleen aan spoorwegen maar ook elders in het verkeer.

Mijn mening is dus dat men vooral moet sensibiliseren ipv hekjes en paaltjes te zetten.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Het probleem is dat men overbeschermend is tegenwoordig... kinderen mogen niet meer vallen, daar worden ze tegen beschermd door alles kindvriendelijk te maken. Vervolgens vallen kinderen nog steeds, dus gaat men ze ook maar leren hoe ze moeten vallen.

In plaats van mensen leren wat de gevolgen zijn, is men liever preventief door alles af te sluiten. En dat werkt niet goed, vind ik.

Voorlichtingscampagnes als deze vind ik dan ook een goed idee... een beter idee dan maar alles volplempen met hekjes.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

in het station van sint niklaas stonden ze vanmorgen foldertjes uit te delen hierover :P
Afbeelding
Hogersluys

Ik het de sensibiliseringscampagne ook verschillende malen zien voorbijkomen. Het is allemaal best grootst aangepakt.
utopia

Bericht door utopia »

Vind het een knappe campagne, maar heb toch mijn vragen bij het effect ervan. Denk dat iedereen die over de sporen loopt wel weet dat daar risico's aan zitten. Dat het veel geld gekost heeft lijkt me echter wel duidelijk. Nu ja, we zullen het rap weten he. Een jaar verder, zelfde tijd eens kijken hoeveel ongevallen er nog waren. Als dat significant minder is, heeft het gewerkt.
Steven

Bericht door Steven »

Helemaal niets doen is pas uit den boze, zo een actie is gewoonweg nodig. Het probleem van mensen die de sporen kruist zit in de lift ..... naar boven. Ik zou het graag wat minder zien gebeuren. Ook in de stations is het schering en inslag dat mensen tegen de perronrand kleven maar niet merken dat hun bagage ruimschoots OVER DE RAND hangt. Dit is vrij gevaarlijk als een trein langs komt (of die nu gaat stoppen of niet maakt weinig uit). Nu hoor ik sommige al zeggen ja maar tijdens de spits ....
Tijdens de spits valt zoiets nog weinig voor, het is meestal tijdens de kalme uren dat ik dergelijke zaken zie gebeuren. Het gaat dan ook meestal om winkelzakken met kleding en zo of rugzakken op de rug van iemand.
LHOON

Bericht door LHOON »

Voor een dergelijke actie kan men zich inspireren op de Verenigde Staten en Canada waar deze reeds jaren wordt gevoerd:

http://www.oli.org/
http://www.operationlifesaver.ca/sec_top/fr_Welcome.asp
http://www.mtoli.org/

(pittig detail: de locomotief die op deze laatste site (staat Montana) is afgebeeld, is, met gebruik van de CC licentie, afgeleid van een foto die ikzelf op Flickr had geplaatst: http://www.flickr.com/photos/lhoon/311486714/, weliswaar 3000 km daarvandaan in de Québec!)
filipdemeyere

Bericht door filipdemeyere »

Gisteren rond 20u45 ben ik getuige geweest van een bijna-ongeval aan een overweg op L58, meer bepaald hier. Een persoon, duidelijk ferm boven zijn theewater, sukkelde over de overweg in noordelijke richting. Bij z'n eerste stappen over het spoor richting Eeklo, viel hij tussen de twee rails. Mij bewust van het grote gevaar liep ik naar hem toe om te helpen, maar hij kon zich rechtop trekken, en zo verder sukkelen. 'k Bleef nog even kijken totdat ik zeker was dat hij de overweg voorbij was. Alles samen duurde dit toch zeker 10 minuten. Toen de man uit het zicht was verdwenen, reed één minuut later de L trein naar Eeklo over datzelfde spoor. Stel dat de man ietske later was gevallen ... GSM had ik op dat moment niet bij, wat kan/moet je doen in dergelijk geval? Je weet absoluut niet hoe een dronken man gaat reageren als je hem in die toestand probeert te helpen, hij kan misschien agressief worden, in slaap vallen op de sporen, ... Tijd om de hulpdiensten te verwittigen was er naar mijn gevoel niet. Kan/moet je je eigen leven in gevaar brengen om iemand te helpen die op dat moment een groter gevaar loopt? Stel dat de man toch aangereden zou geweest zijn, wie draagt hier de eindverantwoordelijkheid?
Plaats reactie