Staking B-cargo

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Staking B-cargo

Bericht door Steven »

externen kunnen dat al zeker niet. (mijn schoonbroer is externe en ik weet wat die allemaal moet missen)
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Staking B-cargo

Bericht door jan_olieslagers »

Ben ook extern geweest en inderdaad: in dat statuut heeft men een toegangsbadge en een uurtarief en verder niks. Dat uurtarief durft dan wel eens de ogen uitsteken van mensen die zich niet realiseren wat er allemaal tegenover moet staan...
Maar externen zijn op geen enkele manier werknemer, ze gelden als onderaannemer, pardon, "contractor" heet dat tegenwoordig.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Stuka

Re: Staking B-cargo

Bericht door Stuka »

Blijkbaar is de reden van de staking morgen iets heel anders, alhoewel, het heeft alles met het statuut te maken. Blijkbaar zouden ze de statuten bij B-Cargo willen afschaffen, en iedereen nog contractueel maken. Er zou ook 700 man (of vrouw) moeten afvloeien, naar Infra of Reizigers. En aangezien vandaag in de krant stond dat het slecht gaat met Arcellor Mittal, vrees ik dat het ook niet goed zal gaan met B-Cargo :( :(
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Staking B-cargo

Bericht door Robin »

bij ons in CW Mechelen mogen wij ook mee staken uit solidariteit met onze collega's van B-Cargo :mrgreen: .
er hangen papieren omhoog van de vakbonden;

personeel word verplicht krediet en verlofdagen op te nemen.
het statuut is plots niets meer waard.

die 2 zaken heb ik onthouden :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Presario

Re: Staking B-cargo

Bericht door Presario »

Weet niet of het rechtstreeks met de staking te maken heeft, maar naar het schijnt waren er vandaag erg belangrijke gesprekken ivm de te toekomst van B-Cargo. Iemand die hier iets meer over weet?
rail s

Re: Staking B-cargo

Bericht door rail s »

Presario schreef:Weet niet of het rechtstreeks met de staking te maken heeft, maar naar het schijnt waren er vandaag erg belangrijke gesprekken ivm de te toekomst van B-Cargo. Iemand die hier iets meer over weet?
Het gaat slecht bij B-Cargo...

In 8 weken tijd hebben ze een verlies van 50 miljoen euro opgebouwd :shock:
en dat is een bedrijf met toch 300 locomotieven, ik weet niet hoeveel man personeel :?: en zo goed als een monopolie.

wat is het probleem?
- duur (ambtenaren) personeel staakt te graag
- zo goed als geen (bijzonder winstgevende) internationale expansie/trafieken
- binnenlandse trafieken (dia al minder winstgevend zijn) storten in (staal, auto, (klein) deel containers)

wat is de oplossing?
(leeg)
Staking bij goederenvervoer spoorwegen
De werknemers bij het goederenvervoer van de spoorwegen, B-Cargo, leggen vanaf 22 uur gedurende 24 uur het werk neer. Een ontmoeting van de directie met de vakbonden donderdag heeft daaraan niets veranderd, zo vernam Belga van ACOD Spoor-vakbondsman Jos Digneffe.

NMBS
"De staking gaat door", aldus Digneffe. Tijdens de gesprekken "zijn de standpunten geen centimeter korter" bij elkaar gekomen. Directie en vakbonden spraken wel af om elkaar opnieuw te ontmoeten op 27 april. De staking zal vermoedelijk weinig of geen impact hebben op het reizigersverkeer, maar kan wel gevolgen hebben voor de Vlaamse havens.

Geen vijandige sfeer
Bij de spoorwegmaatschappij NMBS benadrukt men dat de sfeer tijdens het overleg allerminst vijandig was. "We hebben de klanten verwittigd en we hebben maatregelen genomen opdat de reizigers zo weinig mogelijk nadeel zouden ondervinden", zegt een woordvoerster. "Het blijft afwachten in welke mate de stakingsoproep opgevolgd zal worden" om een inschatting te maken van de gevolgen bij het vrachtvervoer.

Geen naakte ontslagen
Het gemeenschappelijk vakbondsfront kondigde de 24 urenstaking twee weken geleden aan. De bonden vrezen voor maatregelen bij de verlieslatende NMBS-divisie. NMBS-topman Marc Descheemaecker liet eerder deze week verstaan dat de cargodivisie vorig jaar een verlies leed van 75 miljoen euro. Er zouden geen naakte ontslagen doorgevoerd worden, maar 500 tot 600 werknemers zouden elders in de NMBS-groep tewerkgesteld worden. Bij B-Cargo werken volgens Digneffe tussen de 2.500 en 3.000 mensen. (belga/gb)
09/04/09 18u50
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... egen.dhtml
afx

Re: Staking B-cargo

Bericht door afx »

Zou het daardoor kunnen dat ik nog steeds niets heb gehoord over mijn aanwerving bij de NMBS als bestuurder-rangeringen?
Ik ben voor alle proeven geslaagd en ze gingen mij binnen de 2 weken verwittigen waar en wanneer ik officieel ging moeten beginnen.
Ik heb al mijn papieren moeten binnen brengen en er was mij al een depot toegezegd maar nu is het bijna en maand geleden en ik weet nog van niets... :(
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Re: Staking B-cargo

Bericht door Speedy »

afx schreef:Zou het daardoor kunnen dat ik nog steeds niets heb gehoord over mijn aanwerving bij de NMBS als bestuurder-rangeringen?
Ik ben voor alle proeven geslaagd en ze gingen mij binnen de 2 weken verwittigen waar en wanneer ik officieel ging moeten beginnen.
Ik heb al mijn papieren moeten binnen brengen en er was mij al een depot toegezegd maar nu is het bijna en maand geleden en ik weet nog van niets... :(
Euh...dit zal waarschijnlijk slecht nieuws zijn maar is wat ik gisteren heb gehoord. (van een opleider van rangeerbestuurders/treinbestuurders)
-Alle aanwervingen van B-Cargo zouden voorlopig 'on-hold' staan...
Het gaat blijkbaar nog slechter dan anders bij cargo en men bekijkt nu eerst welke kant men uit gaat..
(Je kan altijd eens informeren bij dienst HR van NMBS hé)
afx

Re: Staking B-cargo

Bericht door afx »

Speedy schreef:
afx schreef:Zou het daardoor kunnen dat ik nog steeds niets heb gehoord over mijn aanwerving bij de NMBS als bestuurder-rangeringen?
Ik ben voor alle proeven geslaagd en ze gingen mij binnen de 2 weken verwittigen waar en wanneer ik officieel ging moeten beginnen.
Ik heb al mijn papieren moeten binnen brengen en er was mij al een depot toegezegd maar nu is het bijna en maand geleden en ik weet nog van niets... :(
Euh...dit zal waarschijnlijk slecht nieuws zijn maar is wat ik gisteren heb gehoord. (van een opleider van rangeerbestuurders/treinbestuurders)
-Alle aanwervingen van B-Cargo zouden voorlopig 'on-hold' staan...
Het gaat blijkbaar nog slechter dan anders bij cargo en men bekijkt nu eerst welke kant men uit gaat..
(Je kan altijd eens informeren bij dienst HR van NMBS hé)
Ik heb te vroeg in paniek geslaan!!!
Net de brief in de bus gekregen met de startdatum en het feit dat ik in dienst mag treden als stagedoende bestuurder-rangeringen.
Eindelijk, na 6 maanden testen en heen en weer pendelen...
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Staking B-cargo

Bericht door Bordensteker »

Gefeliciteerd!
afx

Re: Staking B-cargo

Bericht door afx »

Bordensteker schreef:Gefeliciteerd!
Dank u :wink:
rail s

Re: Staking B-cargo

Bericht door rail s »

Nieuwsbericht
Staking B-Cargo treft private operatoren

De haven van Zeebrugge heeft vrijdag veel hinder ondervonden van de staking bij B-Cargo. MBZ-voorzitter Joachim Coens had gehoopt dat de concurrenten van het NMBS-filiaal probleemloos zouden kunnen opereren. "Maar de treinen werden tegengehouden door stakersposten in Antwerpen en aan de Duitse grens."

B-Cargo"De liberalisering werkt vandaag niet", stelt Coens vast. "De sporen zijn geblokkeerd door een staking bij een operator." Ook in de Antwerpse haven waren er nauwelijks spooractiviteiten. Niet alleen de treinen van B-Cargo werden gehinderd, maar ook die van SNCF Fret Benelux en Crossrail. Die laatste wil de NMBS-groep in gebreke stellen wegens de verliezen die werden opgelopen. Tien Crossrail-treinen moesten blijven staan in stations in België, Nederland en Duitsland.
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id24176-Stak ... toren.html
Plaats reactie