Staking B-cargo

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo

Staking B-cargo

Bericht door dentheo »

Ik heb er hier nog niets van gelezen.
Staken omdat ze het te druk hebben terwijl boel heel stilletjes is...

Gerucht: 500 man naar Reizigers..... knap toch is voordeel openbare dienst en officieel werken ze toch allemaal voor holding, als interim kantoor.

Steven tevreden ? Dat neemt de druk van de ketel bij reizigers-machinisten...
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Re: Staking B-cargo

Bericht door Steven »

Treinbestuurders van Cargotreinen vallen niet onder B-cargo maar onder de directie van techniek en productie. Dus treinbestuurders cargo zijn niet de stakers. Zoveel volk werkt er niet voor B- Cargo hoor. Het gaat dus om de andere beroepen die wel rechtstreeks onder B cargo vallen. B-Cargo moet zijn treinbestuurders dus gaan halen bij de directie Techniek en Productie waar dat ik zelf voor de reizigerstreinen ook onder val. Rangeerbestuurders, rangeers, onderchefs cargo, .... vallen er wel onder zover ik al die beroepen van cargo ken.
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Treinbestuurders van Cargotreinen vallen niet onder B-cargo maar onder de directie van techniek en productie. Dus treinbestuurders cargo zijn niet de stakers. Zoveel volk werkt er niet voor B- Cargo hoor. Het gaat dus om de andere beroepen die wel rechtstreeks onder B cargo vallen. B-Cargo moet zijn treinbestuurders dus gaan halen bij de directie Techniek en Productie waar dat ik zelf voor de reizigerstreinen ook onder val. Rangeerbestuurders, rangeers, onderchefs cargo, .... vallen er wel onder zover ik al die beroepen van cargo ken.
Maar B-cargo heeft toch totaal GEEN personeel iedereen werkt toch voor DE holding ?

En het gerucht van 500 man die terug naar de holding gaan en daarna naar reizigers klopt dat ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Robin

Bericht door Robin »

er rijden ook bestuurders rangeringen rond in de haven en sommige vallen zelfs onder Infrabel ;)
alles is mogelijk.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo

Bericht door dentheo »

Robin schreef:er rijden ook bestuurders rangeringen rond in de haven en sommige vallen zelfs onder Infrabel ;)
alles is mogelijk.
Met wie hebben onze spoormannen eigenlijk een arbeidskontrakt ?
Met de holding dacht ik, maar NIET met reizigers, Cargo, Infrabel...
Theo
Groeten vanop de Heide
Robin

Bericht door Robin »

Op mijn loonbrief staat er Holding, zelf van ik onder NMBS :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Adler

Bericht door Adler »

dentheo schreef:
Robin schreef:er rijden ook bestuurders rangeringen rond in de haven en sommige vallen zelfs onder Infrabel ;)
alles is mogelijk.
Met wie hebben onze spoormannen eigenlijk een arbeidskontrakt ?
Met de holding dacht ik, maar NIET met reizigers, Cargo, Infrabel...
Artikel 4 van de beheersovereenkomst met NMBS-Holding is heel duidelijk: 1 van de opdrachten van de Holding is:

de terbeschikkingstelling van personeel aan de twee andere vennootschappen van de NMBS-groep,
waarbij de NMBS-Holding de enige werkgever blijft,
als waarborg voor de eenheid van het statuut en de sociale dialoog;

Dat betekent dus dat iedereen van de NMBS-groep werknemer is van NMBS-Holding.
Stuka

Bericht door Stuka »

Ikzelf werk bij B-Cargo en ik heb toch nog niks gehoord van een staking...
rail s

Bericht door rail s »

op 27 maart gemeld in het nieuwstopic en in "de Lloyd"
Steven

Bericht door Steven »

Enkel de statutairen vallen onder de holding, maar er zijn ook nog contractuelen, externen, ... die kan B-cargo wel zelf aanwerven. Zo heeft men zelfs een tijdje treinbegeleiders en techniekers aangeworven als contractuelen. Die vallen dus niet onder dat fameuze statuut, hebben zelfs die voordelen niet en zo meer. B Cargo is een entiteit binnen de NMBS net zoals Techniek en productie dat is. Het is zo dat alle treinbestuurders onder techniek en productie (TP) vallen, rangeerbestuurders vallen voornamelijk onder B cargo, treinbegeleiders vallen onder Reizigers Nationaal (RN). Be cargo heeft dus niets te zeggen over het beheer van de treinbestuurders zelf die ze moet gaan vragen bij TP.
dentheo

Bericht door dentheo »

Stuka schreef:Ikzelf werk bij B-Cargo en ik heb toch nog niks gehoord van een staking...
Je werkt dus bij de Holding maar je bent voortverhuurd aan B-cargo...
En sommigen zullen in de toekomst dus aan NMBS-reizigers verhuurd worden...
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

reizigers op zich heeft geen enkele treinbestuurder maar wel treinbegeleidingspersoneel, het besturingspersoneel valt onder de directie techniek en productie zoals ik al eerder schreef. Het ziet er niet naar uit dat dit snel zal veranderen, techniek en productie is de samenvoeging van de vroegere directie treinen en directie materieel.
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef:Enkel de statutairen vallen onder de holding...
Dat is niet wat er in artikel 106 staat van de beheersovereenkomst met NMBS-Holding:

In haar hoedanigheid van enige werkgever van het voltallige personeel van de NMBS groep, ongeacht hun toewijziging en hun statuut,
en als waarborger van de eenheid van het personeelsstatuut en de sociale dialoog,
ziet de NMBS-Holding toe op de eenvormigheid van de regels inzake personeelsbeheer bij de drie vennootschappen van de NMBS-groep.
Steven

Bericht door Steven »

Contractuelen zijn geen stautairen en hebben dus geen statuut, het zit hem soms in de vrij letterlijke betekenis van een woord, idem met externen. Trouwens zover ik weet moeten de contractuelen in geval ze vakbondssteun willen bij de algemene afdelingen zijn van acv (dus niet transcom) en acod. Het is niet altijd eenvoudig om in dit bus uw weg te vinden.
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef:Contractuelen zijn geen stautairen en hebben dus geen statuut, het zit hem soms in de vrij letterlijke betekenis van een woord, idem met externen. Trouwens zover ik weet moeten de contractuelen in geval ze vakbondssteun willen bij de algemene afdelingen zijn van acv (dus niet transcom) en acod. Het is niet altijd eenvoudig om in dit bus uw weg te vinden.
Dat is niet hetgeen ik versta onder de term "ongeacht hun statuut" en "voltallig personeel".

Wat betreft de vakbond staat op de website van ACOD Spoor:
"Elke statutaire, tijdelijke en contractuele werknemer van de NMBS en haar filialen kan lid worden van ACOD Spoor"
Plaats reactie