Pagina 2 van 4

Re: staking 27 mei 2009 ?

Geplaatst: 27 mei 2009, 20:35
door Steven
ronny schreef: Dit bewijst dat de minder hinder akkoorden met de vakbonden niet nageleefd worden en een wettelijke regeling noodzakelijk is.
een wettelijke regeling, dus jij leeft elke wet even mooi na? Ik vrees er voor dat je last hebt van een mooie droom. Je kan onmogelijk gaan zorgen dat er geen wilde stakingen meer komen door er een wet van te maken. Harde stakers zullen er altijd blijven bestaan volgens mij.

Re: staking 27 mei 2009 ?

Geplaatst: 27 mei 2009, 20:40
door Asterix
Voor de zoveelste keer wordt er gestaakt bij de spoorwegen. Het heeft weer lang geduurd. Men kan natuurlijk niet blijven staken wegens het slechte weer of de economische crisis.

Doordenker: hoeveel mensen zouden vandaag weer enorm geïrriteerd zijn vanwege niet (tijdig) thuis raken? Vroeg of laat loopt de emmer over. Slim bezig...

Re: staking 27 mei 2009 ?

Geplaatst: 27 mei 2009, 20:45
door jan_olieslagers
Teach2 schreef:Het zijn cowboyacties als deze die de vakbonden een slechte naam geven.
Het lijkt me niet dat de staking van vandaag vanuit de vakbonden werd ingericht of zelfs maar ondersteund. Inderdaad blijven de syndicaten heel discreet in deze.

Re: staking 27 mei 2009 ?

Geplaatst: 27 mei 2009, 21:13
door ronny
Steven schreef:
ronny schreef: Dit bewijst dat de minder hinder akkoorden met de vakbonden niet nageleefd worden en een wettelijke regeling noodzakelijk is.
een wettelijke regeling, dus jij leeft elke wet even mooi na? Ik vrees er voor dat je last hebt van een mooie droom. Je kan onmogelijk gaan zorgen dat er geen wilde stakingen meer komen door er een wet van te maken. Harde stakers zullen er altijd blijven bestaan volgens mij.
Waarom zouden harde stakers blijven bestaan ? Omdat deze een belangrijke status krijgen bij anderen ?

Wat ik bedoel is dat je bij het spoorbedrijf allerlei comités hebt die daarover kunnen praten en dat je dus daar je zegje moet doen, en als dat niets oplost dan staken. Ik heb de indruk dat het hier net omgekeerd is.

en nee, ik rij geen 70 ipv 90 omdat een politicus van een gemeente dat wil maar enkel als dat verkeerstechnisch zinvol is of indien er een flitspaal staat.

Re: staking 27 mei 2009 ?

Geplaatst: 27 mei 2009, 21:56
door HLE 2302
Ik begrijp het wel ... maar er wordt toch misbruik van gemaakt
De AVG wordt al sinds de jaren 70?? gebruikt ... en nooit zijn er stakingen voor geweest ... en nu is het plots niet meer goed genoeg...

Het was een spijtig ongeval, dat gaat heus niet elke maand gebeuren !

greetz 2302

Re: staking 27 mei 2009 ?

Geplaatst: 27 mei 2009, 22:06
door dentheo
HLE 2302 schreef:Ik begrijp het wel ... maar er wordt toch misbruik van gemaakt
De AVG wordt al sinds de jaren 70?? gebruikt ... en nooit zijn er stakingen voor geweest ... en nu is het plots niet meer goed genoeg...
Het vorige ongeveer gelijkaardig ongeval is denk ik een jaar of vijf gelden...braziliaanse+ TBG in BruZ ?

Per dag 40 000(+-) treinvertrekken *365*5= 73 000 000 gelukte starts niet zooo slecht voor die procedure...

Alhoewel wat zijn al die andere landen toch dom, dat zij niet in een open deur gaan staan om te zeggen dat ze eigenlijk dicht is...

Re: staking 27 mei 2009 ?

Geplaatst: 28 mei 2009, 01:28
door groentje
Ik ben tegen de wilde staking van vandaag, cru gesteld hadden ze hun kans maandag. Maar ik heb er wel enig begrip voor. En de meeste reizigers die in Brussel-Zuid geen trein hadden, gelukkig ook. Het had niet mogen gebeuren, net zo min als het voorval in Dinant. Ik hoop dat er snel een verstandige beslissing mag vallen over de vertrekprocedure.

Re: staking 27 mei 2009 ?

Geplaatst: 28 mei 2009, 06:51
door K V B
Wat staat er eigenlijk over stakingen in het beheerscontract tussen de overheid en de NMBS ? Eigenlijk zou men de dotatie aan de NMBS met 1/365 ste moeten verminderen per dag dat er gestaakt wordt. Dan zou er toch enige druk zijn op zowel de directie als de vakbonden om de zaak niet te laten escaleren.

Re: staking 27 mei 2009 ?

Geplaatst: 28 mei 2009, 07:37
door Adler
dentheo schreef: Het vorige ongeveer gelijkaardig ongeval is denk ik een jaar of vijf gelden...braziliaanse+ TBG in BruZ ?

Per dag 40 000(+-) treinvertrekken *365*5= 73 000 000 gelukte starts niet zooo slecht voor die procedure...

Alhoewel wat zijn al die andere landen toch dom, dat zij niet in een open deur gaan staan om te zeggen dat ze eigenlijk dicht is...
Hoeveel keer staat er in de krant dat er problemen (fysiek of verbaal geweld) zijn geweest met een reiziger die nog wou opstappen op het laatste moment ?
En dat zijn dan nog alleen maar de gevallen die de krant halen.
Maar voor u is een start blijkbaar gelukt als er geen slachtoffers of doden vallen.
Waarschijnlijk neemt u ook niet dikwijls de trein anders zou u met eigen ogen elke dag de problemen kunnen zien.

Re: staking 27 mei 2009 ?

Geplaatst: 28 mei 2009, 10:08
door dentheo
Adler schreef: Waarschijnlijk neemt u ook niet dikwijls de trein anders zou u met eigen ogen elke dag de problemen kunnen zien.
Vroeger dagelijks nu niet meer....

Elke gelukte start zonder ongeval is er één dat klopt....

Re: staking 27 mei 2009 ?

Geplaatst: 28 mei 2009, 16:03
door overweg13
groentje schreef:Ik ben tegen de wilde staking van vandaag, cru gesteld hadden ze hun kans maandag. Maar ik heb er wel enig begrip voor. En de meeste reizigers die in Brussel-Zuid geen trein hadden, gelukkig ook. Het had niet mogen gebeuren, net zo min als het voorval in Dinant. Ik hoop dat er snel een verstandige beslissing mag vallen over de vertrekprocedure.
Blijkbaar is de rechtstreekse aanleiding tot de staking gisteren een kwakkel als zou de onfortuinlijke begeleider in de nacht van dinsdag op woensdag overleden zijn. Dan nog is de staking wel het ongelukkigste instrument om welke emotie ook te uiten. Het zou van veel meer respect voor collega en klanten getuigen mocht men bijvoorbeeld massaal een zwarte armband dragen, en in elke trein een korte mededeling doen over het waarom daarvan. Dat zou bij de meerderheid van de reizigers tot een gevoel van medeleven en sympathie leiden, waar het nu voor velen weer gewoon de zoveelste staking in een lange rij is.

Re: staking 27 mei 2009 ?

Geplaatst: 29 mei 2009, 06:53
door K V B
overweg13 schreef: Blijkbaar is de rechtstreekse aanleiding tot de staking gisteren een kwakkel als zou de onfortuinlijke begeleider in de nacht van dinsdag op woensdag overleden zijn. Dan nog is de staking wel het ongelukkigste instrument om welke emotie ook te uiten.
Waarom leid zoiets bij de NMBS ook altijd weer tot een staking, en leiden vergelijkbare incidenten bij SBB, NS of DB niet tot een staking?

Re: staking 27 mei 2009 ?

Geplaatst: 29 mei 2009, 09:27
door Steven
K V B schreef:
overweg13 schreef: Blijkbaar is de rechtstreekse aanleiding tot de staking gisteren een kwakkel als zou de onfortuinlijke begeleider in de nacht van dinsdag op woensdag overleden zijn. Dan nog is de staking wel het ongelukkigste instrument om welke emotie ook te uiten.
Waarom leid zoiets bij de NMBS ook altijd weer tot een staking, en leiden vergelijkbare incidenten bij SBB, NS of DB niet tot een staking?
Leer de nmbs structuur van binnen en buiten kennen en je zal bepaalde zaken anders bezien.

Re: staking 27 mei 2009 ?

Geplaatst: 29 mei 2009, 10:24
door K V B
Steven schreef:
K V B schreef:
overweg13 schreef: Blijkbaar is de rechtstreekse aanleiding tot de staking gisteren een kwakkel als zou de onfortuinlijke begeleider in de nacht van dinsdag op woensdag overleden zijn. Dan nog is de staking wel het ongelukkigste instrument om welke emotie ook te uiten.
Waarom leid zoiets bij de NMBS ook altijd weer tot een staking, en leiden vergelijkbare incidenten bij SBB, NS of DB niet tot een staking?
Leer de nmbs structuur van binnen en buiten kennen en je zal bepaalde zaken anders bezien.
Waarom is het zo lastig de NMBS te hervormen? Mischien moet men de NMBS maar gewoon laten uitsterven. We laten het goederenvervoer geheel aan de prive open, en richten een paar reizigersbedrijven op, die een voor een alle lijnen van de NMBS overnemen. Die kunnen dan met een schone lij en een efficiënte structuur beginnen...

Maar cultuur en wetgeving zal ook wel meespelen. Bij de SBB is vorig jaar in een onderhoudsbedrijf gestaakt. Dat was de eerste staking bij de SBB sinds 1918. De eerste reactie van de SBB woordvoerder naar aanleiding van de staking was "jullie staan allemaal op straat". Met andere woorden, in Zwitserland is de eerste reactie vanwege de werkgever op een staking gewoon collectief ontslag. Mischien daarom dat er zo weinig gestaakt wordt.

Re: staking 27 mei 2009 ?

Geplaatst: 29 mei 2009, 10:42
door Dietrich
De NMBS laten uitsterven... deze die dit idee lanceert en er in slaagt mag men de strafste econoom noemen van West-Europa. Er werken tienduizenden mensen met een statuut die dat zeker niet kwijt willen spelen (is ook één van de redenen waarom de B-Holding er moest komen dacht ik). Van zodra je het minste gaat proberen veranderen en het heeft een kleine negatieve bijklank mag je u aan nog grotere stakingen verwachten.