Zou je zo'n seinhuis kunnen kopen (of huren)? Kan je bast wel een leuk apartement van maken. Ideaal voor een treinfanaat...Dietrich schreef:Ik dacht dat de ramen ondoorzichtig (wit) waren gemaakt, dus er zal niemand meer zijn.
Seinhuis Schellebelle
Re: Seinhuis Schellebelle
In het station van Willebroek bediend de o/chef , seinen , speakerinstallatie , ticketverkoop en de brug van Willebroek voor de scheepvaart .groentje schreef:Er zit wel nog een seingever, hoor, vergeet niet dat de onderchef in de voormiddag ook nog kaartjes moet verkopen. Een tweede man is dan geen overbodige luxe.

De onderchef die een brug zou bedienen? De bruggen zelf zijn nog steeds in beheer van de N.V. zeekanaal dacht ik? De seingever krijgt enkel de toestemming (of verbod) om er treinen over te laten rijden.
lees zijn ondertekst eensJoris schreef:Hallo,Is hij trouwens zelf geen seingever?Tim schreef:Dat was ook om te lachen dat hij dat zei hé.Nekvin schreef:zeveraar, gij denkt da wij nix te doen hebben zeker.
Maar ik kan toch niet ontkennen dat ik 's nachts ettelijke keren moet remmen omdat het sein te laat open staat terwijl er geen kat voor mij zit
Groeten,
Joris De Mol

zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Ik weet het eigenlijk niet goed. Sinds enige tijd is de bedieningspost aan de brug leeg, en is er een hele installatie met camera's en computers in het station van Willebroek geplaatst. Kortom, het lijkt me dat de O/STCH wel degelijk de brug bedient.Steven schreef:De onderchef die een brug zou bedienen? De bruggen zelf zijn nog steeds in beheer van de N.V. zeekanaal dacht ik? De seingever krijgt enkel de toestemming (of verbod) om er treinen over te laten rijden.
Het verkeer is natuurlijk wel niet vergelijkbaar met Schellebelle, waar alle treinen van Gent over Aalst naar Brussel, en van Gent naar Mechelen en verder rijden. Da's wel iets meer dan 2 treinen per uur, met enkele piekuurtreinen erbij. Zelfs met het keren van de rijrichting, omdat je met enkelsporige lijnen zit.
Hallo,
Groeten,
Joris De Mol
Ik had het over 'Dekooiker', niet over 'Nekvin'.HLE 2302 schreef:
lees zijn ondertekst eens
Groeten,
Joris De Mol
Het is gewoon raar om lezen omdat tot nu toe ik altijd geweten heb dat alle bruggen over het zeekanaal in beheer zijn door de NV zeekanaal. Het bijgevolg ook zij zijn die beslissen of de brug open kan of niet. Dus als dat in Willebroek veranderd is moet ik aannemen dat er in het beleid van de nv zeekanaal iets veranderd is?
Hallo,groentje schreef:Ik weet het eigenlijk niet goed. Sinds enige tijd is de bedieningspost aan de brug leeg, en is er een hele installatie met camera's en computers in het station van Willebroek geplaatst. Kortom, het lijkt me dat de O/STCH wel degelijk de brug bedient.
Dus de seingever of onderstationschef van Willebroek die de blokpost daar bedient, moet ook het scheepvaartverkeer in het oog houden, contact houden met de schepen en met de naburige bruggen op het kanaal enz.? Dat lijkt me sterk...
Paul
Voor alle zekerheid zal ik nog eens langs daar passeren, en het vragen. Da's geen straf, Willebroek heeft een schoon stationneke.
groentje straf is niet in de letterlijke maar de spreekwoordelijke zin te gebruiken, blijkbaar kent het west vlaams de uitdrukking niet als "da's straf".
de spoorbrug in willebroek wordt van op afstand bediend, net zoals die in kapelle op den bosgroentje schreef:Ik weet het eigenlijk niet goed. Sinds enige tijd is de bedieningspost aan de brug leeg, en is er een hele installatie met camera's en computers in het station van Willebroek geplaatst. Kortom, het lijkt me dat de O/STCH wel degelijk de brug bedient.Steven schreef:De onderchef die een brug zou bedienen? De bruggen zelf zijn nog steeds in beheer van de N.V. zeekanaal dacht ik? De seingever krijgt enkel de toestemming (of verbod) om er treinen over te laten rijden.
Het verkeer is natuurlijk wel niet vergelijkbaar met Schellebelle, waar alle treinen van Gent over Aalst naar Brussel, en van Gent naar Mechelen en verder rijden. Da's wel iets meer dan 2 treinen per uur, met enkele piekuurtreinen erbij. Zelfs met het keren van de rijrichting, omdat je met enkelsporige lijnen zit.
en wel degelijk door NV Zeekanaal (Waterwegen en Zeekanaal NV zoals de benaming nu juist is)
Dus de computerschermen en camera's in Willebroek zijn gewoon ter informatie?
Maar ik geef mijn fout toe, ik heb te vlug conclusies getrokken.
Maar ik geef mijn fout toe, ik heb te vlug conclusies getrokken.
volgens mij wel ja. Wat heeft de NMBS groep nu met de waterwegen te maken?
ik zal me eens bevragen, maar ik geloof dat ik het bij het rechte eind heb
ik zal me eens bevragen, maar ik geloof dat ik het bij het rechte eind heb
Er moet toch een vorm van contact zijn tussen de bedieningspost (op afstand?) van NV Zeekanaal die 'beslist' om de brug te openen voor de scheepvaart, en de blokpost van Infrabel in Willebroek die daarvoor 'toestemming' moet geven (geen treinverkeer, seinen op rood). Als ik me niet vergis zijn er bij normale dienstregeling 'tijdvensters' afgesproken tijdens dewelke de brug voor de scheepvaart geopend kan worden. En bij afwijkende dienstregeling of vertraagde treinen denk ik dat het spoorverkeer voorrang heeft op de scheepvaart - al is daar al vaak discussie over geweest met NV Zeekanaal, idem voor de brug in Boom.
Paul
Paul
zover ik weet is de basisregel nog steeds van toepassing. Alle scheepvaart heeft voorrang op spoorverkeer en spoorverkeer heeft voorrang op wegverkeer ik denk niet dat van die regel al veel is afgeweken. Het is wel zo dat op basis van die regel zoals paul zegt effectieve tijden voorzien worden. Het is nu eenmaal eenvoudig voor de scheepvaart en treinverkeer dat deze laatste in principe met vaste tijden werkt.