Seinhuis Schellebelle

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B

Re: Seinhuis Schellebelle

Bericht door K V B »

Dietrich schreef:Ik dacht dat de ramen ondoorzichtig (wit) waren gemaakt, dus er zal niemand meer zijn.
Zou je zo'n seinhuis kunnen kopen (of huren)? Kan je bast wel een leuk apartement van maken. Ideaal voor een treinfanaat...
poyaud

Bericht door poyaud »

groentje schreef:Er zit wel nog een seingever, hoor, vergeet niet dat de onderchef in de voormiddag ook nog kaartjes moet verkopen. Een tweede man is dan geen overbodige luxe.
In het station van Willebroek bediend de o/chef , seinen , speakerinstallatie , ticketverkoop en de brug van Willebroek voor de scheepvaart .
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

De onderchef die een brug zou bedienen? De bruggen zelf zijn nog steeds in beheer van de N.V. zeekanaal dacht ik? De seingever krijgt enkel de toestemming (of verbod) om er treinen over te laten rijden.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Joris schreef:Hallo,
Tim schreef:
Nekvin schreef:zeveraar, gij denkt da wij nix te doen hebben zeker.
Dat was ook om te lachen dat hij dat zei hé.
Maar ik kan toch niet ontkennen dat ik 's nachts ettelijke keren moet remmen omdat het sein te laat open staat terwijl er geen kat voor mij zit :wink:
Is hij trouwens zelf geen seingever?
Groeten,
Joris De Mol
lees zijn ondertekst eens :P
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
groentje

Bericht door groentje »

Steven schreef:De onderchef die een brug zou bedienen? De bruggen zelf zijn nog steeds in beheer van de N.V. zeekanaal dacht ik? De seingever krijgt enkel de toestemming (of verbod) om er treinen over te laten rijden.
Ik weet het eigenlijk niet goed. Sinds enige tijd is de bedieningspost aan de brug leeg, en is er een hele installatie met camera's en computers in het station van Willebroek geplaatst. Kortom, het lijkt me dat de O/STCH wel degelijk de brug bedient.
Het verkeer is natuurlijk wel niet vergelijkbaar met Schellebelle, waar alle treinen van Gent over Aalst naar Brussel, en van Gent naar Mechelen en verder rijden. Da's wel iets meer dan 2 treinen per uur, met enkele piekuurtreinen erbij. Zelfs met het keren van de rijrichting, omdat je met enkelsporige lijnen zit.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
HLE 2302 schreef:
lees zijn ondertekst eens :P
Ik had het over 'Dekooiker', niet over 'Nekvin'.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

Het is gewoon raar om lezen omdat tot nu toe ik altijd geweten heb dat alle bruggen over het zeekanaal in beheer zijn door de NV zeekanaal. Het bijgevolg ook zij zijn die beslissen of de brug open kan of niet. Dus als dat in Willebroek veranderd is moet ik aannemen dat er in het beleid van de nv zeekanaal iets veranderd is?
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

groentje schreef:Ik weet het eigenlijk niet goed. Sinds enige tijd is de bedieningspost aan de brug leeg, en is er een hele installatie met camera's en computers in het station van Willebroek geplaatst. Kortom, het lijkt me dat de O/STCH wel degelijk de brug bedient.
Hallo,

Dus de seingever of onderstationschef van Willebroek die de blokpost daar bedient, moet ook het scheepvaartverkeer in het oog houden, contact houden met de schepen en met de naburige bruggen op het kanaal enz.? Dat lijkt me sterk...

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
groentje

Bericht door groentje »

Voor alle zekerheid zal ik nog eens langs daar passeren, en het vragen. Da's geen straf, Willebroek heeft een schoon stationneke.
Steven

Bericht door Steven »

groentje straf is niet in de letterlijke maar de spreekwoordelijke zin te gebruiken, blijkbaar kent het west vlaams de uitdrukking niet als "da's straf".
Nekvin

Bericht door Nekvin »

groentje schreef:
Steven schreef:De onderchef die een brug zou bedienen? De bruggen zelf zijn nog steeds in beheer van de N.V. zeekanaal dacht ik? De seingever krijgt enkel de toestemming (of verbod) om er treinen over te laten rijden.
Ik weet het eigenlijk niet goed. Sinds enige tijd is de bedieningspost aan de brug leeg, en is er een hele installatie met camera's en computers in het station van Willebroek geplaatst. Kortom, het lijkt me dat de O/STCH wel degelijk de brug bedient.
Het verkeer is natuurlijk wel niet vergelijkbaar met Schellebelle, waar alle treinen van Gent over Aalst naar Brussel, en van Gent naar Mechelen en verder rijden. Da's wel iets meer dan 2 treinen per uur, met enkele piekuurtreinen erbij. Zelfs met het keren van de rijrichting, omdat je met enkelsporige lijnen zit.
de spoorbrug in willebroek wordt van op afstand bediend, net zoals die in kapelle op den bos
en wel degelijk door NV Zeekanaal (Waterwegen en Zeekanaal NV zoals de benaming nu juist is)
groentje

Bericht door groentje »

Dus de computerschermen en camera's in Willebroek zijn gewoon ter informatie?
Maar ik geef mijn fout toe, ik heb te vlug conclusies getrokken.
Nekvin

Bericht door Nekvin »

volgens mij wel ja. Wat heeft de NMBS groep nu met de waterwegen te maken?
ik zal me eens bevragen, maar ik geloof dat ik het bij het rechte eind heb
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Er moet toch een vorm van contact zijn tussen de bedieningspost (op afstand?) van NV Zeekanaal die 'beslist' om de brug te openen voor de scheepvaart, en de blokpost van Infrabel in Willebroek die daarvoor 'toestemming' moet geven (geen treinverkeer, seinen op rood). Als ik me niet vergis zijn er bij normale dienstregeling 'tijdvensters' afgesproken tijdens dewelke de brug voor de scheepvaart geopend kan worden. En bij afwijkende dienstregeling of vertraagde treinen denk ik dat het spoorverkeer voorrang heeft op de scheepvaart - al is daar al vaak discussie over geweest met NV Zeekanaal, idem voor de brug in Boom.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Steven

Bericht door Steven »

zover ik weet is de basisregel nog steeds van toepassing. Alle scheepvaart heeft voorrang op spoorverkeer en spoorverkeer heeft voorrang op wegverkeer ik denk niet dat van die regel al veel is afgeweken. Het is wel zo dat op basis van die regel zoals paul zegt effectieve tijden voorzien worden. Het is nu eenmaal eenvoudig voor de scheepvaart en treinverkeer dat deze laatste in principe met vaste tijden werkt.
Plaats reactie