NMBS vervangt ticket door elektronische identiteitskaart

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Adler

Re: NMBS vervangt ticket door elektronische identiteitskaart

Bericht door Adler »

dentheo schreef: Maar...je hebt zelf geen enkel bewijs....
Als je uw belastingsaangifte invult met tax-on-web, heb je dan een bewijs dat het goed is doorgestuurd ?
Als je een totaal wantrouwen hebt in de werking van moderne techniek, dan zou ik ook niet plaatsnemen in een vliegtuig dat bestuurd wordt met computers of in een trein die met ETCS gestuurd wordt.
dentheo

Bericht door dentheo »

Adler schreef:
dentheo schreef: Maar...je hebt zelf geen enkel bewijs....
Als je uw belastingsaangifte invult met tax-on-web, heb je dan een bewijs dat het goed is doorgestuurd ?
Hebt ge ook niet als je het met de post opstuurd...

Maar ik betaal de NMBS niet graag twee keer + boete, dan blijf ik printen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Tja als ze mij een boete aanrekenen dan betaal ik juist niets. Het hoogste dat je kan doen is de pagina van dat systeem op Internet afdrukken of in PDF zetten. Je dient gewoon klacht in als ze een boete zouden inschrijven en laat dat onderzoeken. Als er echt fouten zouden inzitten dan zou je wel niet de enige zijn.

Maar je kan dat met alles voorhebben, ook betalingen op Internet. Meestal heb je enkel maar een afdruk of PDF als bewijs (dus niet verplicht van af te printen indien niet nodig).
stefanic

Bericht door stefanic »

rvdborgt schreef:Verder zit ik er niet bepaald op te wachten dat mijn reizen rechtstreeks aan mijn rijksregisternummer (en dus mijn persoon) kunnen worden gekoppeld.
Helaas voor jou is dat toch waar we naartoe gaan. Zie ook het project van MIVB-NMBS voor een gezamelijke chipkaart.
Ik heb niets liever dan dat de reisgewoonten van elke reiziger nauwkeurig kan gevolgd worden!
Dit niet om onnozele big-brother-spelletjes mee te gaan uithalen of wat voor spionage ook te gaan doen (we hebben wel iets beters te doen), maar om eindelijk eens een GOED overzicht te krijgen van de reisgewoonten van onze klanten. Op dit moment hebben we bij NMBS enkel 'fragmentarische' gegevens:
-aantal treinkaarten van A naar B (treinkaarten-database)
-aantal verkochte tickets van A naar B (verkoopsgegevens)
-aantal reizigers op trein X die in A op/afstappen (oktobertellingen)
-aantal reizigers op trein X tussen A en B (tellingen treinbegeleiders)

Het is met deze gegevens onmogelijk om duidelijk (en volledig) cijfermateriaal te hebben betreffende specifieke overstappen, en om dus te bepalen welke specifieke overstappen cruciaal zijn (veel reizigers) of minder cruciaal. Het is onbegonnen werk om een totaalbeeld te krijgen betreffende belangrijke overstappen in stations. Je kan wel eens tellingen gaan doen, maar het is quasi onmogelijk om in een station te traceren waar elke reiziger vandaan komt (andere trein die in het station stopte of van buiten station) die op een bepaalde trein stapt.
Vele bestemmingen zijn zones (Brussel, Antwerpen, Mechelen bv.) en voor dergelijke abonnees is het wederom zeer moeilijk om hun specifieke treinen (en dus overstappen) te kennen: Er is bv. een groot verschil voor abonnees uit bv. Turnhout die naar Mechelen of naar Nekkerspoel (beide zijn 'Turnhout-zone Mechelen') moeten. En zelfs voor Turnhout-Mechelen-klanten zal voor de ene reiziger de IC-R beter uitkomen (geen overstap) en voor de andere de IRg+IRn (overstap in Berchem) qua vertrek/aankomstuur.
Zelfde voor bv. Antwerpenaars die naar zone Brussel moeten: bestemming noordzuidverbinding of bestemming op L26? Een belangrijk verschil voor de keuze van de treinen op L25 of de nood aan een overstap (in Vilvoorde of Mechelen)

Ik wil dus maar zeggen: als we via dergelijke chipkaarten en electronische tickets, waarbij via ticketcontrole op de trein nog eens zou geregistreerd worden precies welke trein(en) de klant nam voor zijn traject, en dus ook welke overstappen, kunnen we veel beter het aanbod gaan afstemmen op de reisgewoonten van de -meeste- reizigers. Als dat al lukt voor alle abonnees en voor de reizigers met een 'los' ticket die dat via hun identiteitskaart kopen zijn we al zeer ver. Maar inderdaad dan moeten de reizigers bereid zijn collectief een beetje van hun 'privacy' op te geven.
spoorwegrealist
Steven

Bericht door Steven »

AlexNL schreef:
doggys2 schreef:Maar zou dit echt een Europese primeur zijn?
Descheemaecker is weer bezig? :lol:

Wel een goed idee op zich... ik vind die treintickets bij jullie sowieso absurd groot, dat mag best kleiner, of anders. Da's wel handiger om mee te nemen :D
die binnenlandse tickets hebben het zelfde formaat als een ticket internationaal. als je in zwitserland, duitsland of frankrijk een internationaal ticket neemt hebben ze hetzelfde formaat. Hierdoor moet de nmbs maar 1 soort ticketprinter gebruiken met allemaal dezelfde printinstelling. In zekere zin hebben ze dus een besparing aangezien je maar 1 type printer moet onderhouden en aankopen.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Steven schreef:
AlexNL schreef:
doggys2 schreef:Maar zou dit echt een Europese primeur zijn?
Descheemaecker is weer bezig? :lol:

Wel een goed idee op zich... ik vind die treintickets bij jullie sowieso absurd groot, dat mag best kleiner, of anders. Da's wel handiger om mee te nemen :D
die binnenlandse tickets hebben het zelfde formaat als een ticket internationaal. als je in zwitserland, duitsland of frankrijk een internationaal ticket neemt hebben ze hetzelfde formaat. Hierdoor moet de nmbs maar 1 soort ticketprinter gebruiken met allemaal dezelfde printinstelling. In zekere zin hebben ze dus een besparing aangezien je maar 1 type printer moet onderhouden en aankopen.
Dat weet ik, ik heb ook wel eens internationale treintickets gekocht via NS Hispeed en die zijn inderdaad zo groot. Voor binnenverkeer vind ik dat echter onhandig groot, het past met moeite in je portemonnaie, waar een klein ticket (zoals NS die verkoopt) veel makkelijker is.

Overigens, Stefanic, dat jullie meer inzicht krijgen in reizigersbewegingen is handig voor jullie, maar vanuit het perspectief van de reiziger is het wel te begrijpen - er wordt al zoveel gelogd en gemonitord, reisbewegingen hoeven daar echt niet bij te komen. Ik ben ook een tegenstander van de OV-chipkaart, want hoewel het erg handig kan zijn (betalen per km, gedetailleerde reizigersinformatie voor het OV-bedrijf) is inmiddels al bewezen dat de OV-chipkaart onveilig is, dat ermee te frauderen valt, en dat bijvoorbeeld een NS-conducteur prima kan zien dat er in Groningen is gereisd met Arriva-bussen. Dat is een situatie waar reizigers - begrijpelijk - niet blij mee zijn, en voor zo'n ding en masse geaccepteerd gaat worden moeten die bezwaren eerst worden weggenomen.

Ik ben van mening dat de hele Nederlandse OV-chipkaart zoals die nu is, in de vuilnisbak gegooid moet worden, en dat een nieuw, kundig bedrijf het hele project vanaf het begin weer op moet pakken, zonder te kijken naar de eerder opgedane kennis (behalve dan de fouten die zijn gemaakt zoals een onveilige chip kiezen die nu binnen de kortste termijn vervangen moet worden).
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Die biljetten van de NMBS kan je ook gerust plooien en wegsteken. Die magneetstrip op de achterkant heeft nooit een concrete functie gehad dus een plooi erin kan geen kwaad.
dentheo

Bericht door dentheo »

Dietrich schreef:Tja als ze mij een boete aanrekenen dan betaal ik juist niets. Het hoogste dat je kan doen is de pagina van dat systeem op Internet afdrukken of in PDF zetten. Je dient gewoon klacht in als ze een boete zouden inschrijven en laat dat onderzoeken. Als er echt fouten zouden inzitten dan zou je wel niet de enige zijn.

Maar je kan dat met alles voorhebben, ook betalingen op Internet. Meestal heb je enkel maar een afdruk of PDF als bewijs (dus niet verplicht van af te printen indien niet nodig).
Levert NMBS pdf als bewijs of moet men webpagina afdrukken ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Geen idee, ik denk niet dat dat systeem al online staat.
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Het systeem staat al online en is al in werking: http://buy.b-rail.be/eTicketing/ETicket ... mePage.jsp

(kijk maar op de help-pagina, de elektronische identiteitskaart staat daar vermeld :)

Greetings,
Glodenox
Steven

Bericht door Steven »

het ticket via eID kan nog niet in gebruik zijn aangezien de ibistoestellen nog niet aangepast zijn om ze te controleren.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:het ticket via eID kan nog niet in gebruik zijn aangezien de ibistoestellen nog niet aangepast zijn om ze te controleren.
Op het BTTB-forum las ik dat een conducteur er toch al in geslaagd zou zijn om de controle te doen.

Groetjes,
Rian
Adler

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef:Verder zit ik er niet bepaald op te wachten dat mijn reizen rechtstreeks aan mijn rijksregisternummer (en dus mijn persoon) kunnen worden gekoppeld.
Dit vind ik geen argument.
Als je nu een ticket koopt aan een automaat of via internet kunnen al die gegevens toch ook opgeslagen worden ?
En als je een vliegtuigticket koopt, toch ook ?
Dan moet je ook alle GSM's met camera gaan verbieden, want tegenwoordig kan iedereen ongemerkt op elke plaats een foto van u nemen.
Steven

Bericht door Steven »

Al je aankopen kunnen eenvoudig geregistreerd worden doordat je uw bankkaart gebruikt. Men kan perfect van u een aankoopprofiel maken door het gebruik van uw kaart te analyseren. Dus om te zeggen dat ze uw reisgedrag niet aan uw persoon mogen koppelen kom je een beetje te laat want dat kunnen ze al gedeeltelijk met de eID zal de analyse alleen maar perfecter zijn.
Elke keer je uw bankkaart in een station gebruikt slaagt men ook al elektronisch een deel info van jou op. kaartje/abo/pass gekocht met kaartnummer xxxxxxxx van persoon xxx.
dentheo

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef:
Steven schreef:het ticket via eID kan nog niet in gebruik zijn aangezien de ibistoestellen nog niet aangepast zijn om ze te controleren.
Op het BTTB-forum las ik dat een conducteur er toch al in geslaagd zou zijn om de controle te doen.

Groetjes,
Rian
Moet men onze Ibis toestellen telkens on-line brengen als er zo iemand moet gecontroleerd worden ?? Of zijn die altijd on-line ??

Kennen die vertragingen van andere treinen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie