rvdborgt schreef:Verder zit ik er niet bepaald op te wachten dat mijn reizen rechtstreeks aan mijn rijksregisternummer (en dus mijn persoon) kunnen worden gekoppeld.
Helaas voor jou is dat toch waar we naartoe gaan. Zie ook het project van MIVB-NMBS voor een gezamelijke chipkaart.
Ik heb niets liever dan dat de reisgewoonten van elke reiziger nauwkeurig kan gevolgd worden!
Dit niet om onnozele big-brother-spelletjes mee te gaan uithalen of wat voor spionage ook te gaan doen (we hebben wel iets beters te doen), maar om eindelijk eens een GOED overzicht te krijgen van de reisgewoonten van onze klanten. Op dit moment hebben we bij NMBS enkel 'fragmentarische' gegevens:
-aantal treinkaarten van A naar B (treinkaarten-database)
-aantal verkochte tickets van A naar B (verkoopsgegevens)
-aantal reizigers op trein X die in A op/afstappen (oktobertellingen)
-aantal reizigers op trein X tussen A en B (tellingen treinbegeleiders)
Het is met deze gegevens onmogelijk om duidelijk (en volledig) cijfermateriaal te hebben betreffende specifieke overstappen, en om dus te bepalen welke specifieke overstappen cruciaal zijn (veel reizigers) of minder cruciaal. Het is onbegonnen werk om een totaalbeeld te krijgen betreffende belangrijke overstappen in stations. Je kan wel eens tellingen gaan doen, maar het is quasi onmogelijk om in een station te traceren waar elke reiziger vandaan komt (andere trein die in het station stopte of van buiten station) die op een bepaalde trein stapt.
Vele bestemmingen zijn zones (Brussel, Antwerpen, Mechelen bv.) en voor dergelijke abonnees is het wederom zeer moeilijk om hun specifieke treinen (en dus overstappen) te kennen: Er is bv. een groot verschil voor abonnees uit bv. Turnhout die naar Mechelen of naar Nekkerspoel (beide zijn 'Turnhout-zone Mechelen') moeten. En zelfs voor Turnhout-Mechelen-klanten zal voor de ene reiziger de IC-R beter uitkomen (geen overstap) en voor de andere de IRg+IRn (overstap in Berchem) qua vertrek/aankomstuur.
Zelfde voor bv. Antwerpenaars die naar zone Brussel moeten: bestemming noordzuidverbinding of bestemming op L26? Een belangrijk verschil voor de keuze van de treinen op L25 of de nood aan een overstap (in Vilvoorde of Mechelen)
Ik wil dus maar zeggen: als we via dergelijke chipkaarten en electronische tickets, waarbij via ticketcontrole op de trein nog eens zou geregistreerd worden precies welke trein(en) de klant nam voor zijn traject, en dus ook welke overstappen, kunnen we veel beter het aanbod gaan afstemmen op de reisgewoonten van de -meeste- reizigers. Als dat al lukt voor alle abonnees en voor de reizigers met een 'los' ticket die dat via hun identiteitskaart kopen zijn we al zeer ver. Maar inderdaad dan moeten de reizigers bereid zijn collectief een beetje van hun 'privacy' op te geven.