NMBS vervangt ticket door elektronische identiteitskaart

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
doggys2
Contacteer:

NMBS vervangt ticket door elektronische identiteitskaart

Bericht door doggys2 »

Binnenkort reizen zonder vooraf een ticket te moeten kopen?
Maar zou dit echt een Europese primeur zijn?

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 062009_036
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
dentheo

Re: NMBS vervangt ticket door elektronische identiteitskaart

Bericht door dentheo »

doggys2 schreef:Binnenkort reizen zonder vooraf een ticket te moeten kopen?

Je moet nog wel een ticket kopen..... maar je laat het op je indentiteitskaart zetten...
Theo
Groeten vanop de Heide
dcr

Bericht door dcr »

Stel dat je per ongeluk een nummerke verkeerd tikt in het formulier (je moet je rijksregisternummer zelf intikken) ,je betaalt,
en op de trein ben je gewoon een zwartrijder die een smoesje verzint :)

Geef mij maar een gewoon ticket of zelf afgedrukt, dan heb je tenminste toch iets in je handen!
dentheo

Bericht door dentheo »

dcr schreef:Stel dat je per ongeluk een nummerke verkeerd tikt in het formulier (je moet je rijksregisternummer zelf intikken) ,je betaalt,
en op de trein ben je gewoon een zwartrijder die een smoesje verzint :)

Geef mij maar een gewoon ticket of zelf afgedrukt, dan heb je tenminste toch iets in je handen!
100% akkoord, ik heb liever "iets" in mijn hand...
Theo
Groeten vanop de Heide
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Al die technologische innovaties halen de charmes uit de spoorwegen weg (vindt ik). Als de NMBS dan toch wil besparen, dat ze dan eerst wat doen aan het buitensporig grote formaat van de treinbiljeten.
doggys2
Contacteer:

Bericht door doggys2 »

dentheo schreef:
doggys2 schreef:Binnenkort reizen zonder vooraf een ticket te moeten kopen?

Je moet nog wel een ticket kopen..... maar je laat het op je indentiteitskaart zetten...

Natuurlijk.... ik dacht niet dat je gratis kon rijden :lol: :lol: , ik ben er trouwens ook geen voorstander van en heb ook geen creditcard of internetbanking.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
dentheo

Bericht door dentheo »

Hogersluys schreef:Al die technologische innovaties halen de charmes uit de spoorwegen weg (vindt ik). Als de NMBS dan toch wil besparen, dat ze dan eerst wat doen aan het buitensporig grote formaat van de treinbiljeten.
Heeft de NMBS daar ooit kaartautomaten voor gekocht of alleen Eurostar ???
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL

Bericht door AlexNL »

doggys2 schreef:Maar zou dit echt een Europese primeur zijn?
Descheemaecker is weer bezig? :lol:

Wel een goed idee op zich... ik vind die treintickets bij jullie sowieso absurd groot, dat mag best kleiner, of anders. Da's wel handiger om mee te nemen :D
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

Hogersluys schreef:Al die technologische innovaties halen de charmes uit de spoorwegen weg (vindt ik). Als de NMBS dan toch wil besparen, dat ze dan eerst wat doen aan het buitensporig grote formaat van de treinbiljeten.
voor de biljetten zijn ze inderdaad wel groot? maar het is een handig standaardformaat voor de passen en als strookje van de campuskaart.
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Mja, het is technisch mogelijk om op de website daar te vragen de e-id in een kaartlezer te steken en daaruit het rijksregisternummer uit te lezen. Maar dat is volgens mij nog omslachtiger én vereist van de mensen thuis dat ze allemaal een werkende kaartlezer hebben...

Op zich is het concept echter zeker niet slecht! Beter zou nog zijn met een profiel te kunnen inloggen en daarmee de tickets te bestellen (en dan in het profiel het rijksregisternummer bijhouden).

Greetings,
Glodenox
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:
doggys2 schreef:Maar zou dit echt een Europese primeur zijn?
Descheemaecker is weer bezig? :lol:
Je zou het denken. Ook reizen zonder ticket is geen Europese primeur. Thalys en NS (alleen voor de Benelux) zijn al voorgegaan. Verder zit ik er niet bepaald op te wachten dat mijn reizen rechtstreeks aan mijn rijksregisternummer (en dus mijn persoon) kunnen worden gekoppeld.

Groetjes,
Rian
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Als mensen voorzichtig en correct hun nummer invoeren dan is er geen probleem. Je moet op zoveel plaatsen nummers invoeren, als je iets overschrijft en je maakt een fout in het rekeningnummer dan ben je mogelijk nog veel meer geld kwijt. :)

Ik vind het dus wel positief, bespaart terug een hoop papier en is veel minder goed te vervalsen (veel TBG's controleren die afgedrukte biljetten van Internet niet).
Adler

Bericht door Adler »

Dietrich schreef:Als mensen voorzichtig en correct hun nummer invoeren dan is er geen probleem. Je moet op zoveel plaatsen nummers invoeren, als je iets overschrijft en je maakt een fout in het rekeningnummer dan ben je mogelijk nog veel meer geld kwijt. :)
Men moet zelfs niet voorzichtig zijn. Net zoals bij banknummers zijn de 2 laatste cijfers van het rijksregisternummer checkdigits (modulo 97 check).
Een verkeerd ingetikt cijfer kan dus onmiddellijk gedetecteerd worden.
Bovendien zal men waarschijnlijk ook zijn naam moeten ingeven, hetgeen een bijkomende check mogelijk maakt.
Maar goed, als sommige liever blijven rondlopen met die kartonnen flappen uit de vorige eeuw, is dat hun zaak.
Dietrich schreef: Ik vind het dus wel positief, bespaart terug een hoop papier en is veel minder goed te vervalsen (veel TBG's controleren die afgedrukte biljetten van Internet niet).
Volledig akkoord.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ah, ik wist niet dat het controlecijfers waren bij rekeningummers en rijksregister. :) Weer iets bijgeleerd.
dentheo

Bericht door dentheo »

Dietrich schreef:Als mensen voorzichtig en correct hun nummer invoeren dan is er geen probleem. Je moet op zoveel plaatsen nummers invoeren, als je iets overschrijft en je maakt een fout in het rekeningnummer dan ben je mogelijk nog veel meer geld kwijt. :)

Ik vind het dus wel positief, bespaart terug een hoop papier en is veel minder goed te vervalsen (veel TBG's controleren die afgedrukte biljetten van Internet niet).

Maar...je hebt zelf geen enkel bewijs....
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie