staking maandag 15 juni

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo

Re: staking maandag 15 juni

Bericht door dentheo »

ronny schreef:
Joris schreef:Hallo,
Welke depots zouden er staken?
Zou er veel hinder zijn voor de reizigers, of zou er enkel in Wallonie veel hinder zijn?
Groeten,
Joris De Mol
Depots van Charleroi, Mons, Liège en Namur al zeker.
Stakingsaanzegging werd vorige maandag ingediend.

Dus als er ééntje zijn machine schuin zet in Montzen hebben we dringend de IJzeren Rijn nodig....
De NMBS heeft die natuurlijk niet nodig
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix

Bericht door Asterix »

Bart schreef:Ik ga even de advocaat van de duivel spelen.
Hoe spijtig je dat ook mag vinden, staken is nog altijd een recht.
Iemand ontslagen omdat hij staakt, is een inbreuk tegen het sociale grondrecht.
Inbreuken maken tegen het sociale grondrecht is in België verboden.
Als de stakingsaanzegging die erkend word door de vakbonden op de voorziene termijn is gebeurd, heeft de NMBS geen poot om op te staan.
Dat men dan ook eens meteen de Europese regels toepast en een strikte scheiding tussen Infrabel en de NMBS organiseert. Zou al een goede eerste stap zijn...
dentheo

Bericht door dentheo »

Jeroen schreef:
Als de stakingsaanzegging die erkend word door de vakbonden op de voorziene termijn is gebeurd, heeft de NMBS geen poot om op te staan.
Dat men dan ook eens meteen de Europese regels toepast en een strikte scheiding tussen Infrabel en de NMBS organiseert. Zou al een goede eerste stap zijn...
Als de vakbond de enthousiasten die hun machine dwars zetten niet zou beschermen ...
Theo
Groeten vanop de Heide
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Jeroen schreef:
Voor zover ik weet eist de EU enkel een boekhoudkundige scheiding van de railinfrastructuurbeheerder en de reizigersvervoer.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Het moet dan toch nog niet in orde zijn, daar vorig jaar er commentaar was op iets met de B-Holding (of zelfs het bestaan van B-Holding zelf).
doggys2
Contacteer:

Bericht door doggys2 »

Is dit een 24-uurstaking of voor onbepaalde duur?
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Teach2 schreef:Yup, als het inderdaad bij B-Cargo is dat er gestaakt wordt, zijn ze bezig hun eigen graf te graven. Spijtig dat ze dat zelf nog niet helemaal door lijken te hebben.
Onwaarschijnlijk en onvoorstelbaar!
Wat gaan ze bij ontslagen doen (in het geval dat iedereen die naar Infrabel/Holding wil en kan daar naartoe gezonden is)?
Bij een spooroperator aankloppen om te mogen komen werken?
Overal nemen werknemers hun verantwoordelijkheid op, zeggen premies af om een bedrijf te redden.
Niet zo bij NMBS...
De trein.
Alleen voor durvers.
Don_jones

Bericht door Don_jones »

ik vindt de staking er toch over
omdat goederenbestuurders naar de reizigersdienst overgeplaatst worden. Daarom al staken?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Er is/was dus redelijk wat last omdat ze in Bergen de doorgang blokkeerden. Ik dacht dat dat verboden was, van u op de sporen te begeven en reizigerstreinen tegen te houden?

Spijtig dat het zo is maar die stakingswoede gaat nogmaals een serieuze deuk geven in de reputatie van de NMBS-Groep. Ookal is het B-Cargo en de volgende keer misschien Infrabel, voor de meesten is het nog altijd "de NMBS".
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Dietrich schreef:Er is/was dus redelijk wat last omdat ze in Bergen de doorgang blokkeerden. Ik dacht dat dat verboden was, van u op de sporen te begeven en reizigerstreinen tegen te houden?
Tsja, in het nauw gedreven maakt men wel eens rare sprongen... Als dit inderdaad gebeurd is zouden er toch veiligheidssancties moeten volgen?
Dietrich schreef:Spijtig dat het zo is maar die stakingswoede gaat nogmaals een serieuze deuk geven in de reputatie van de NMBS-Groep. Ookal is het B-Cargo en de volgende keer misschien Infrabel, voor de meesten is het nog altijd "de NMBS".
Ja, en als er dan wordt opgeroepen tot privatisering en/of regionalisering dan is dat uiteraard onredelijk en onaanvaardbaar. Ach ja, het is al zo vaak gezegd.

Dat alles gezegd zijnde: op lijn 26 liep vanochtend alles keurig volgens het boekje, voor mij toch minstens, ik ben heel normaal op kantoor geraakt. Geen stress, geen vertraging, normaal materiaal... goed zo!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
K V B

Bericht door K V B »

Adler schreef:
Teach2 schreef: Ik heb het nog al gezegd: ik ben 100% voorstander van het stakingsrecht (ben zélf vakbondsafgevaardigde), maar de manier waarop er van dat recht misbruik gemaakt wordt bij de NMBS die gaat ons vroeg of laat nog zuur opbreken.
Wat kan er gebeuren als je een absolute monopoliepositie hebt ? Niets dus.
De overheid moet het contract met de NMBS wijzigen. Per dag dat er een trein uitvalt wegens een vakbondsactie de dotatie met 1% verminderen.
Zal de nodige druk zetten op zowel vakbonden als directie om de zaak wat minder snel te laten escaleren.
K V B

Bericht door K V B »

Adler schreef:
Teach2 schreef:
Wat kan er gebeuren als je een absolute monopoliepositie hebt ? Niets dus.
Dat men aan het stakingsrecht gaat prutsen tiens! Of, voor de NMBS, dat men die monopoliepositie afschaft. Misschien is het daar maar eens tijd voor.
Het monopolie van de NMBS zal nooit verdwijnen, wees daar maar gerust van.
Wees daar maar niet zo gerust van...
Bij de vorige staking van de treinbegeleiders, een paar weken geleden, heeft de directie nog geprobeerd om de staking als onwettige afwezigheid te doen gelden.
Of dat ook gelukt is, weet ik niet.
Dat was ook de reactie van de SBB toen er vorig jaar in het onderhoudsbedrijf in Bellinzona eens gestaakt werd. (Eerste staking bij de SBB sinds 1918 overigens). De directie zette gewoon iedereen daar aan de deur.
In de Verenigde Staten heeft de president ooit alle luchtverkeersleiders op staande voet ontslagen omdat ze staakten.
Ik zie dit hier nog niet zo vlug gebeuren.
Er zijn wel meer landen waar dergelijke "lockouts" mogelijk zijn. Vaak landen waar werknemers beter betaalt worden dan in België. De onaantastbaarheid van vakbondsacties in België is iets wat elke werknemer elke maand weer op zijn loonstrookje aangerekent krijgt...
dentheo

Bericht door dentheo »

Ofyles2 schreef:Het wordt ook tijd dat het stakingsrecht herschreven zal moeten worden.

Bijna elk ander spoorwegbedrijf heeft luister voor personeel dat overwerkt dreigt te raken en neemt eventueel actie, waarom kan dat bij de SNCB/NMBS niet?
Ik dacht dat ze staken omdat ze te weing werk hebben en de B-cargo daarom maatregelen wil nemen en dat willen ze juist niet....

Ik citeer een internetkrant van enkele weken geleden: " B-Cargo grootste kaartclub van Belgie ?"
(in de gedrukte versie 's anderendaags was de titel anders... hoe zou dat komen ???)
Theo
Groeten vanop de Heide
Teach2

Bericht door Teach2 »

Ik dacht dat ze staken omdat ze te weing werk hebben en de B-cargo daarom maatregelen wil nemen en dat willen ze juist niet....
Ze staken... omdat ze TE WEINIG werk hebben???? Wat willen ze dan dat de directie doet? Werk bijtoveren? Of hen gewoon op hun luie kont laten zitten niksen?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Het laatste zeker... :)

Doet mij denken aan die beambte die laatst heeft doen uitlekken dat ze op zijn ex-dienst bij Justitie de ganse dag zaten te kletsen, spelen, drinken en op een ganse dag amper 2-3 uur werkten.
Plaats reactie