staking maandag 15 juni

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
ronny

staking maandag 15 juni

Bericht door ronny »

De CGSP gaat vanaf zondagavond 22u staken wegens de wijziging van de dienstroosters van de treinbestuurders. Dit zal voor verstoring van het treinverkeer zorgen.
melle

Re: staking maandag 15 juni

Bericht door melle »

Wat een belachelijke mensen lopen er toch op de wereld. Altijd maar staken en staken..
Teach2

Bericht door Teach2 »

Ja, 't was weer een paar weken geleden zeker? Ongelooflijk dat dit zomaar blijft kunnen eigenlijk. Bij 99% van de bedrijven: iets zint je niet: je gaat met de baas / bazen praten, of laat je vakbondsafgevaardigde dat doen. Een staking volgt enkel wanneer het echt niet anders meer kan, als een ultiem wapen. Bij de NMBS: iets zint je niet: baf, blok erop. En misschien nadien eens gaan praten.

Ik heb het nog al gezegd: ik ben 100% voorstander van het stakingsrecht (ben zélf vakbondsafgevaardigde), maar de manier waarop er van dat recht misbruik gemaakt wordt bij de NMBS die gaat ons vroeg of laat nog zuur opbreken.
Adler

Bericht door Adler »

Teach2 schreef: Ik heb het nog al gezegd: ik ben 100% voorstander van het stakingsrecht (ben zélf vakbondsafgevaardigde), maar de manier waarop er van dat recht misbruik gemaakt wordt bij de NMBS die gaat ons vroeg of laat nog zuur opbreken.
Wat kan er gebeuren als je een absolute monopoliepositie hebt ? Niets dus.
Teach2

Bericht door Teach2 »

Dat men aan het stakingsrecht gaat prutsen tiens! Of, voor de NMBS, dat men die monopoliepositie afschaft. Misschien is het daar maar eens tijd voor.
Adler

Bericht door Adler »

Teach2 schreef:
Dat men aan het stakingsrecht gaat prutsen tiens! Of, voor de NMBS, dat men die monopoliepositie afschaft. Misschien is het daar maar eens tijd voor.
Het monopolie van de NMBS zal nooit verdwijnen, wees daar maar gerust van.
Bij de vorige staking van de treinbegeleiders, een paar weken geleden, heeft de directie nog geprobeerd om de staking als onwettige afwezigheid te doen gelden.
Of dat ook gelukt is, weet ik niet.
In de Verenigde Staten heeft de president ooit alle luchtverkeersleiders op staande voet ontslagen omdat ze staakten.
Ik zie dit hier nog niet zo vlug gebeuren.
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Ik ben zelf TB, maar het valt me op dat het toch weer de collega's in het zuiden zijn...
Daar mag toch eens DRINGEND een mentaliteitswijziging gaan komen.
Ik krijg echt de indruk dat ze daar zelfs zouden staken als een baas ne scheet laat.

Ik dacht trouwens dat de EO's het protocolakkoord hadden ondertekend dat er minstens enkele weken op voorhand een stakingsaanzegging moest gebeuren?
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Welke depots zouden er staken?
Zou er veel hinder zijn voor de reizigers, of zou er enkel in Wallonie veel hinder zijn?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Dacht dat het enkel B-Cargo was, maar als men het spoor bezet heeft alles er natuurlijk gevolgen van.
Steve

Bericht door Steve »

Straks mag de fanfare in Brecht in extremis alsnog opkramen... :mrgreen:
RIDCO

Bericht door RIDCO »

Jammer, maar de crisis slaat bij elke spoorwegonderneming toe en daarenboven is de kas leeg bij Cargo. Gezien de infrastructuurbeheerder (Infrabel) niet betrokken is en dus zal werken, mag men verwachten dat de andere spoorwegondermingen weer trafiek zullen verwerven. Opnieuw een reden voor de bedrijven om uit te kijken naar een andere vervoerder.
Jammer, maar helaas.
Teach2

Bericht door Teach2 »

Yup, als het inderdaad bij B-Cargo is dat er gestaakt wordt, zijn ze bezig hun eigen graf te graven. Spijtig dat ze dat zelf nog niet helemaal door lijken te hebben.
ronny

Bericht door ronny »

Joris schreef:Hallo,
Welke depots zouden er staken?
Zou er veel hinder zijn voor de reizigers, of zou er enkel in Wallonie veel hinder zijn?
Groeten,
Joris De Mol
Depots van Charleroi, Mons, Liège en Namur al zeker.
Stakingsaanzegging werd vorige maandag ingediend.
Ofyles2

Bericht door Ofyles2 »

Het wordt ook tijd dat het stakingsrecht herschreven zal moeten worden.

Bijna elk ander spoorwegbedrijf heeft luister voor personeel dat overwerkt dreigt te raken en neemt eventueel actie, waarom kan dat bij de SNCB/NMBS niet?
Bart

Bericht door Bart »

Adler schreef: In de Verenigde Staten heeft de president ooit alle luchtverkeersleiders op staande voet ontslagen omdat ze staakten.
Ik zie dit hier nog niet zo vlug gebeuren.
Ik ga even de advocaat van de duivel spelen.
Hoe spijtig je dat ook mag vinden, staken is nog altijd een recht.
Iemand ontslagen omdat hij staakt, is een inbreuk tegen het sociale grondrecht.
Inbreuken maken tegen het sociale grondrecht is in België verboden.
Als de stakingsaanzegging die erkend word door de vakbonden op de voorziene termijn is gebeurd, heeft de NMBS geen poot om op te staan.
Plaats reactie