En functioneren die nog / worden ze nog gebruikt ?Steven schreef:er zijn nu eenmaal veel draaischijven verdwenen in ons landje in de loop der jaren. Momenteel weet ik er enkel nog eentje liggen in Leuven, Montzen en Stockem
Hoe maakt een stoomtrein kop in Antwerpen-centraal?
Re: Hoe maakt een stoomtrein kop in Antwerpen-centraal?
- trainfreak
- Berichten: 2657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Hoe maakt een stoomtrein kop in Antwerpen-centraal?
In Gouvy lag er in 2005 ook nog eentje, maar of die er nu nog ligt?
Re: Hoe maakt een stoomtrein kop in Antwerpen-centraal?
De belgische draaischijven hebben een vrij passief leven en worden dus niet tot nooit gebruikt. Dit hoeft niet echt een verklaring te hebben als je weet waarvoor ze dienen.
Re: Hoe maakt een stoomtrein kop in Antwerpen-centraal?
In die tijden reden er ook niet zoveel treinen als nu. Het was ook niet zo gebruikelijk dat een trein na aankomst direct terug de andere kant op ging.HLE 2302 schreef:@overweg 13
... dan heeft iedere trein minstens 30 minuten om te keren nodig en dat met al die treinen ... dat zou niet echt voorruit gaan denk ik
Dus na aankomst werd de trein gewoon met een rangeerlocomotief weggesleept. Of men zetter er aan de andere kant een nieuwe locomotief tegenaan. En men nam daarvoor de tijd die men nodig had.
Pendeltreinen op Antwerpen - Brussel zijn er pas gekomen na de electricifiactie. En verder had Antwerpen vroeger nog een paar stations meer dan nu, niet all treinen gingen naar Centraal.
Nog een paar opmerkingen:
1) In de VS is het nog steeds gebruikelijk dat treinen "achteruit" een kopstation in rijden, zodat alle stoelen altijd in dezelfde richting staan. Hiervoor wordt de hele trein zo nodig buiten het station gekeerd. Heeft men dat in België ooit gedaan?
2) Heel in het begin van de spoorwegen was het niet ongebruikelijk dat men in kopstations een draaischijf had aan het einde van de sporen. Zie b ijvoorbeeld het eerste station in Zürich: http://de.wikipedia.org/w/index.php?tit ... 0928115621
Re: Hoe maakt een stoomtrein kop in Antwerpen-centraal?
Je bedoelt waarschijnlijk Antwerpen-Zuid. Maar erg veel reizigersverkeer is daar nooit geweest. De meeste treinen reden wel degelijk naar Antwerpen-Centraal.K V B schreef:Pendeltreinen op Antwerpen - Brussel zijn er pas gekomen na de electricifiactie. En verder had Antwerpen vroeger nog een paar stations meer dan nu, niet alle treinen gingen naar Centraal.
Dat denk ik niet. In België zijn er nooit rijtuigen geweest met stoelen allemaal in dezelfde richting.Nog een paar opmerkingen:
1) In de VS is het nog steeds gebruikelijk dat treinen "achteruit" een kopstation in rijden, zodat alle stoelen altijd in dezelfde richting staan. Hiervoor wordt de hele trein zo nodig buiten het station gekeerd. Heeft men dat in België ooit gedaan?
In de Belgische kopstations die een beetje druk verkeer hadden, was er ofwel een draaischijf in de buurt, ofwel een keerdriehoek (in Knokke en Blankenberge bv.).2) Heel in het begin van de spoorwegen was het niet ongebruikelijk dat men in kopstations een draaischijf had aan het einde van de sporen. Zie bijvoorbeeld het eerste station in Zürich: http://de.wikipedia.org/w/index.php?tit ... 0928115621
Paul
Re: Hoe maakt een stoomtrein kop in Antwerpen-centraal?
Heeft iemand foto's van de desbetreffende in A'pen - Berchem?
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 20 mar 2008, 20:30
Re: Hoe maakt een stoomtrein kop in Antwerpen-centraal?
Zelfs in het station van Mol was er een,werd in de jaren 70 afgebroken.