Hoe maakt een stoomtrein kop in Antwerpen-centraal?
Hoe maakt een stoomtrein kop in Antwerpen-centraal?
Hallo,
Hoe maakte de stoomtreinen kop in Antwerpen-centraal vroeger?
Werden de rijtuigen op een apart spoor gebracht zodat de loc terug naar voren kon rijden?
En hoe zat het dan met de snuit? reden de locs dan "omgedraaid"?
Mvg,
Melle
Hoe maakte de stoomtreinen kop in Antwerpen-centraal vroeger?
Werden de rijtuigen op een apart spoor gebracht zodat de loc terug naar voren kon rijden?
En hoe zat het dan met de snuit? reden de locs dan "omgedraaid"?
Mvg,
Melle
Re: Hoe maakt een stoomtrein kop in Antwerpen-centraal?
Ik denk dat de rijtuigen door een rangeerlok werden afgesleept. De locomotief kon vervolgens keren via de driehoek tussen Centraal, Oost en Berchem. In Berchem was ook een locomotievendepot, zeer waarschijnlijk met een draaischijf.
Paul
Paul
- trainfreak
De rijtuigen werden inderdaad afgesleept, hoe de stomers gedraaid werden weet ik niet.
Waarschijnlijk via de driehoek centraal-oost-berchem zoals reeds vermeld he
Of ze reden gewoon achterstevoren, of deden ze dat niet in België? 

Dat dacht ik eerst ook, maar aangezien ik dat niet vond op foto's...
- trainfreak
Een stoomloc die tender voorop rijdt is ook niet zo schoon als een stoomloc die met de schoorsteen voorop rijdt he.melle schreef:Dat dacht ik eerst ook, maar aangezien ik dat niet vond op foto's...
Maar stoomlocs hebben zeker wel achteruit gereden, want ik kan me niet voorstellen dat er op elk eindstation een keerdriehoek/draaischijf in de buurt is?
Het antwoord is vrij eenvoudig, denk ik. Bepaalde stoomlocs werden niet gekeerd: stoptreinen op lijn 94 werden gesleept door type 16, en die werd nooit gekeerd. Andere locs (de meerderheid) mochten niet anders dan met de neus vooraan rijden.
Ik vermoed dat in Antwerpen-Centraal de loc niet echt gekeerd werd, maar dat een andere loc, die ondertussen gekeerd was op een keerdriehoek de dienst overnam.
Ik vermoed dat in Antwerpen-Centraal de loc niet echt gekeerd werd, maar dat een andere loc, die ondertussen gekeerd was op een keerdriehoek de dienst overnam.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Ik meen toen ik klein was...ooit een draaischijf gezien te hebben IN die driehoek...TBJeroen schreef:Waarschijnlijk via de driehoek centraal-oost-berchem zoals reeds vermeld he
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
@overweg 13
je zal idd gelijk hebben, want anders is dat niet te doen ... dan heeft iedere trein minstens 30 minuten om te keren nodig en dat met al die treinen ... dat zou niet echt voorruit gaan denk ik
greetz 2302
je zal idd gelijk hebben, want anders is dat niet te doen ... dan heeft iedere trein minstens 30 minuten om te keren nodig en dat met al die treinen ... dat zou niet echt voorruit gaan denk ik
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Inderdaad, Vic, tenderlocs zoals de type 16 hoefden nooit gekeerd te worden, die konden even goed en even snel voor- of achteruit rijden.overweg13 schreef:Het antwoord is vrij eenvoudig, denk ik. Bepaalde stoomlocs werden niet gekeerd: stoptreinen op lijn 94 werden gesleept door type 16, en die werd nooit gekeerd. Andere locs (de meerderheid) mochten niet anders dan met de neus vooraan rijden.
Locs met een losse tender mochten wel met de tender vooraan rijden, maar dan met een serieuze snelheidsbeperking (max. 40 km/u dacht ik, zeker voor type 29 was dat zo), dus probeerde men dat zoveel mogelijk te vermijden. In de lokale goederendienst had dat minder belang. Ik weet nog uit mijn jeugdjaren dat de dagelijkse goederentrein in Sint-Truiden (stoomloc type 29) altijd met de tender vooraan uit Hasselt aankwam, in Sint-Truiden was immers geen keermogelijkheid.
Paul
Ik denk dat je dat goed gezien hebt, Theo. In het boek "Antwerpen op het spoor" (1986) staat een oud sporenplan van Berchem. Daarop is te zien dat de grote locomotievenloods (13 sporen) zich midden in de driehoek bevond, en dat er vóór de loods ook een draaischijf was.dentheo schreef:Ik meen toen ik klein was...ooit een draaischijf gezien te hebben IN die driehoek...
Paul
er zijn nu eenmaal veel draaischijven verdwenen in ons landje in de loop der jaren. Momenteel weet ik er enkel nog eentje liggen in Leuven, Montzen en Stockem
Ik zou nog eens goed moet kijken, maar ik denk dat door de spooraanpassingen in Montzen de toegang naar de draaischijf zelfs niet meer bestaat... maar ben er niet helemaal zeker van.Steven schreef:er zijn nu eenmaal veel draaischijven verdwenen in ons landje in de loop der jaren. Momenteel weet ik er enkel nog eentje liggen in Leuven, Montzen en Stockem
Kinkempois had er ook een, maar die werd duidelijk niet meer gebruikt.