Alle onbemande stopplaatsen worden vernieuwd
Re: Alle onbemande stopplaatsen worden vernieuwd
Ik denk dat je blij mag zijn dat er in België geen automaten zijn.
Toen in Nederland begin jaren '90 de eerste automaten werden geïntroduceerd, begon de NS loketten meteen met het sluiten van loketten.
Daarbij is ook het eerste stationsgebouw definitief gesneuveld: Nieuw Amsterdam (niet te verwarren met de hoofdstad, dit is een dorpje in de provincie Drenthe)
Geleidelijk werden loketten gesloten of in openingstijden beperkt. Er staat immers een automaat die 24 uur per dag beschikbaar is.
Vanaf 2002 tot 2005 kwam de genadeslag: Alle loketten op kleinere en middelgrote stations werden gesloten. De NS pakte dat heel slim aan: Men sprak af met consumentenorganisaties (die in België trouwens intelligenter zijn op het gebied van treinen en stations dan in Nederland) dat er minimaal 20 klanten per uur moesten zijn. Vervolgens ging de NS 50 eurocent per kaartje extra rekenen voor elk kaartje dat aan het loket wordt gekocht. Geen wonder dus dat de meeste klanten naar de automaat gingen, en de normen in alle gevallen niet werden gehaald. De NS had een excuus om de loketten te sluiten.
Op middelgrote stations kwam er nog een kiosk voor in de plaats, op de kleinere stations niets. De gebouwen werden voor andere doelen gebruikt die niks met treinreizen te maken hebben: Restaurants, kinderopvang, notarissen en zelfs sociale werkvoorzieningen. In dezelfde periode zijn in België ook ca. 40 loketten gesloten, maar dat is niets in vergelijking met de Nederlandse kaalslag. Uiteraard gingen de wachtruimtes in bijna alle gevallen definitief op slot. Door de nieuwe functies zijn alle kenmerken van een stationsgebouw, zoals de wachtruimte, uit de gebouwen verwijderd. Het zijn nu gebouwen die "toevallig" dichtbij een perron staan.
Dit gaat niet om kleine stations, zoals België die veel heeft, maar stations met soms wel meer dan 1000 reizigers per dag. Er staan bij de meeste stations dan ook meerdere automaten om lange wachttijden te voorkomen. Er is niemand gedwongen ontslagen: Personeel wordt ingezet op grotere stations. Vervolgens worden kleine stations verwaarloosd. Wel is de inrichting veel luxer dan in België. Onverharde perrons bestaan al tientallen jaren niet meer. Alle borden zijn verlicht, en een overvloed aan wachthokjes. Het zijn echter kille oorden, met soms nog een oud gebouw dat aan betere tijden herinnert.
De Belgische oplossing vind ik sympathieker: Veel loketten. Geen toeslagen. Geen automaten, de loketten functioneren prima. Loket dicht of zeer klein station zonder loket? Kaartje kopen in de trein. Ook dan zonder toeslag, als je het eerlijk meldt.
Als Nederlander (en als liefhebber van stationsgebouwen) in België toeren is een ware verademing. Het begint al in Neerpelt of Essen, meestal mijn start-station, waar het loket van ochtends vroeg tot ver in de avond open is. Vergelijkbare stations qua reizigersaantallen en inwoners van de plaats zijn in Nederland allang onbemand. Verwarmde nette wachtruimtes. Gratis toiletten. Dan de trein. De conducteur komt langs. Verkoopt kaartjes aan reizigers die zijn ingestapt op een onbemand station en is daardoor altijd aan het werk. In Nederland: Gauw een keer de trein door, vervolgens krantje lezen in de 1e klas. Kaartjes kopen in de trein is niet mogelijk, je krijgt dan altijd een hoge boete tenzij vast staat dat de kaartautomaat defect was.
Kaartautomaten betekent dat dit alles op termijn naar de bliksem wordt geholpen. Dan zal ook de NMBS uiteindelijk alle loketten sluiten en zullen alle niet-grote stations onbemenst worden. Ik weet dat ook op dit moment de NMBS niet zaligmakend is, er is flink gesaneerd, maar in vergelijking met Nederland is het geweldig. Kaartautomaten zijn het begin van het grote saneren.
Toen in Nederland begin jaren '90 de eerste automaten werden geïntroduceerd, begon de NS loketten meteen met het sluiten van loketten.
Daarbij is ook het eerste stationsgebouw definitief gesneuveld: Nieuw Amsterdam (niet te verwarren met de hoofdstad, dit is een dorpje in de provincie Drenthe)
Geleidelijk werden loketten gesloten of in openingstijden beperkt. Er staat immers een automaat die 24 uur per dag beschikbaar is.
Vanaf 2002 tot 2005 kwam de genadeslag: Alle loketten op kleinere en middelgrote stations werden gesloten. De NS pakte dat heel slim aan: Men sprak af met consumentenorganisaties (die in België trouwens intelligenter zijn op het gebied van treinen en stations dan in Nederland) dat er minimaal 20 klanten per uur moesten zijn. Vervolgens ging de NS 50 eurocent per kaartje extra rekenen voor elk kaartje dat aan het loket wordt gekocht. Geen wonder dus dat de meeste klanten naar de automaat gingen, en de normen in alle gevallen niet werden gehaald. De NS had een excuus om de loketten te sluiten.
Op middelgrote stations kwam er nog een kiosk voor in de plaats, op de kleinere stations niets. De gebouwen werden voor andere doelen gebruikt die niks met treinreizen te maken hebben: Restaurants, kinderopvang, notarissen en zelfs sociale werkvoorzieningen. In dezelfde periode zijn in België ook ca. 40 loketten gesloten, maar dat is niets in vergelijking met de Nederlandse kaalslag. Uiteraard gingen de wachtruimtes in bijna alle gevallen definitief op slot. Door de nieuwe functies zijn alle kenmerken van een stationsgebouw, zoals de wachtruimte, uit de gebouwen verwijderd. Het zijn nu gebouwen die "toevallig" dichtbij een perron staan.
Dit gaat niet om kleine stations, zoals België die veel heeft, maar stations met soms wel meer dan 1000 reizigers per dag. Er staan bij de meeste stations dan ook meerdere automaten om lange wachttijden te voorkomen. Er is niemand gedwongen ontslagen: Personeel wordt ingezet op grotere stations. Vervolgens worden kleine stations verwaarloosd. Wel is de inrichting veel luxer dan in België. Onverharde perrons bestaan al tientallen jaren niet meer. Alle borden zijn verlicht, en een overvloed aan wachthokjes. Het zijn echter kille oorden, met soms nog een oud gebouw dat aan betere tijden herinnert.
De Belgische oplossing vind ik sympathieker: Veel loketten. Geen toeslagen. Geen automaten, de loketten functioneren prima. Loket dicht of zeer klein station zonder loket? Kaartje kopen in de trein. Ook dan zonder toeslag, als je het eerlijk meldt.
Als Nederlander (en als liefhebber van stationsgebouwen) in België toeren is een ware verademing. Het begint al in Neerpelt of Essen, meestal mijn start-station, waar het loket van ochtends vroeg tot ver in de avond open is. Vergelijkbare stations qua reizigersaantallen en inwoners van de plaats zijn in Nederland allang onbemand. Verwarmde nette wachtruimtes. Gratis toiletten. Dan de trein. De conducteur komt langs. Verkoopt kaartjes aan reizigers die zijn ingestapt op een onbemand station en is daardoor altijd aan het werk. In Nederland: Gauw een keer de trein door, vervolgens krantje lezen in de 1e klas. Kaartjes kopen in de trein is niet mogelijk, je krijgt dan altijd een hoge boete tenzij vast staat dat de kaartautomaat defect was.
Kaartautomaten betekent dat dit alles op termijn naar de bliksem wordt geholpen. Dan zal ook de NMBS uiteindelijk alle loketten sluiten en zullen alle niet-grote stations onbemenst worden. Ik weet dat ook op dit moment de NMBS niet zaligmakend is, er is flink gesaneerd, maar in vergelijking met Nederland is het geweldig. Kaartautomaten zijn het begin van het grote saneren.
In België zijn er al jaren automaten hoorIk denk dat je blij mag zijn dat er in België geen automaten zijn.

-
uitgezonderd brussel congres dan
kapellekerk ben ik al lang niet meer geweest, maar ik dacht dat er geen stond
moet wel lastig zijn om daaar in volle spits de conducteur te zoeken
kapellekerk ben ik al lang niet meer geweest, maar ik dacht dat er geen stond
moet wel lastig zijn om daaar in volle spits de conducteur te zoeken

Je haalt een aantal zaken door elkander: de lokettoeslag van 50 cent kwam er pas later, nadat de loketten al gesloten waren.SvMp schreef:*lang verhaal*
Daarnaast denk ik dat het met name voor de TBG fijner is dat er op voorhand tickets worden aangekocht. Dus zie ik er voor voor België wel de voordelen van.
neen in belgie krijgen treinbegeleiders een premie in functie van hun verkoop op de trein. Iets met een lastige lange formule waarin hun aandeel verkoop verwerkt is. zo zal je merken dat bepaalde begeleiders met plezier tickets verkopen.
-
is tegenwoordig toch al 3€ maakloon dacht ik
al zie ik vaak TBG's die het maakloon niet aanrekenen, ook al was het station open
toch wel zonde, 3€ kunnen krijgen en het niet willen, of houdt de nmbs er hunne procent van af

al zie ik vaak TBG's die het maakloon niet aanrekenen, ook al was het station open

toch wel zonde, 3€ kunnen krijgen en het niet willen, of houdt de nmbs er hunne procent van af

Ik heb nog geen enkele keer gezien dat een TBG het maakloon aanrekent gedurende de meer dan 40 jaar dat ik de trein neem.treinbruno schreef:is tegenwoordig toch al 3€ maakloon dacht ik![]()
al zie ik vaak TBG's die het maakloon niet aanrekenen, ook al was het station open![]()
Ook de regel dat men de TBG moet verwittigen als men opstapt en geen ticket heeft, is een lachertje.
Het ongeoorloofd plaatsnemen in eerste klas met een tweede klas ticket wordt ook nooit, maar dan ook nooit, aangerekend met een supplement of een boete.
Enkele weken geleden zag ik zelfs iemand die was opgestapt in een station met loket, en zonder ticket plaatsnam in eerste klas.
Hij was dus 3 keer in overtreding: hij had geen ticket, hij verwittigde de TBG niet en hij nam plaats in eerste klas.
Toen de TBG langs kwam, zei de man dat hij geen tijd had gehad om een ticket te kopen, maar omdat de trein ondertussen bijna op zijn bestemming was, had de TBG ook geen tijd meer om een ticket te maken.
Hij heeft de man dan maar zo laten uitstappen en hem nog een prettige dag gewenst.
Ik vraag me dikwijls af waarom er eigenlijk nog reglementen bestaan bij de NMBS, ze worden toch nooit toegepast.
En dan maar klagen over buitenlandse spoorwegmaatschappijen omdat men daar wel de regels toepast.
Laatst gewijzigd door Adler op 01 jul 2009, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat van die regels is geen nmbs probleem maar een algemeen Belgisch probleem. Als een leerling op school iets verkeerd doet en hij hiervoor een straf krijgt zijn er veel ouders die hun kind beginnen verdedigen met hand en tand en zeggen dat hun kind die straf niet moet maken omdat ze niet willen aannemen dat hun kind iets verkeerd of tegen de regels doet. In het wegverkeer zie je dat ook. Een Belg is nu eenmaal een beetje gekend om het zoeken naar achterpoortjes voor elk regeltje dat er bestaat, of dit nu op de trein is of ergens anders maakt weinig uit blijkbaar.
Waarom passen de TBG's dan de regels niet toe ?Steven schreef:Dat van die regels is geen nmbs probleem maar een algemeen Belgisch probleem. Als een leerling op school iets verkeerd doet en hij hiervoor een straf krijgt zijn er veel ouders die hun kind beginnen verdedigen met hand en tand en zeggen dat hun kind die straf niet moet maken omdat ze niet willen aannemen dat hun kind iets verkeerd of tegen de regels doet. In het wegverkeer zie je dat ook. Een Belg is nu eenmaal een beetje gekend om het zoeken naar achterpoortjes voor elk regeltje dat er bestaat, of dit nu op de trein is of ergens anders maakt weinig uit blijkbaar.
Hoe meer je door de vingers ziet, hoe meer de mensen hiervan zullen misbruik maken.
sommige doen het uit schrik voor de reactie van de mensen dat is geweten, alle andere redenen kan en moet ik niet opsommen want ik denk dat de lijst te uiteenlopend zou zijn. Ik zou ook liever hebben dat er op dat vlak iets consequenter met de regels zou worden omgegaan. Ik ben van mening dat een gebrek aan controle net agressie voor een deel in de hand werkt. Rustig door je trein gaan en iedereen controleren zou al veel helpen. De mensen zien een controle dus trachten ze zich altijd in orde te zetten. De tbg is tevens ter beschikking van de mensen indien ze een vraag hebben over een volgende trein, vertraging, .... Ook wat verkoop betreft van tickets na opstappen in een station met biljettenverkoop. Nu moet ik eerlijk zeggen dat de biljettenverkoop soms gewoon ook ondermaats is in bepaalde stations. Hiermee wil ik het volgende zeggen. Tegenwoordig is in Brussel Zuid de biljettenverkoop binnenlands verkeer zo druk dat er soms wachtrijen van een half uur of meer staan. Dat mensen dan opzien tegen het lange wachten kan ik verstaan. Maar in principe weet je als passagier dat je dan kan opstappen door te waarschuwen en de extra prijs te bepalen zijnde het maakloon van de treinbegeleider.
schijnt wel dat men het NS/SBB principe wil overwegen en nog enkel werken met 1 vaste kost, geen biljet of abo op de trein = vast tarief. (bij NS zou dit iets van een 35 euro zijn bij de SBB alsook RhB = 8O CHF of te ongeveer 50 euro). Bij een eerste vaststelling.
schijnt wel dat men het NS/SBB principe wil overwegen en nog enkel werken met 1 vaste kost, geen biljet of abo op de trein = vast tarief. (bij NS zou dit iets van een 35 euro zijn bij de SBB alsook RhB = 8O CHF of te ongeveer 50 euro). Bij een eerste vaststelling.
Ik denk inderdaad ook dat de meeste TBG's schrik hebben om iets te zeggen.
De meeste maken zelfs gewoon geen opmerking over het feit dat men hen moet verwittigen als men opstapt zonder ticket.
Dan moet je ook niet verwachten dat veel mensen zich daar zullen aan houden.
Ik ken 1 uitzondering, een TBG die altijd strikt de regels toepast en er ook niet voor terugdeinst te dreigen om de persoon in overtreding van de trein te zetten in het volgende station.
Ik vind dat ze die man extra moeten belonen.
De meeste maken zelfs gewoon geen opmerking over het feit dat men hen moet verwittigen als men opstapt zonder ticket.
Dan moet je ook niet verwachten dat veel mensen zich daar zullen aan houden.
Ik ken 1 uitzondering, een TBG die altijd strikt de regels toepast en er ook niet voor terugdeinst te dreigen om de persoon in overtreding van de trein te zetten in het volgende station.
Begrijp uw reactie, maar als die mens zich in regel stelt tijdens de treinrit denk ik niet dat die TBG veel grond heeft om die persoon (ja, ookal was hij al dan niet opzettelijk in fout..) zomaar bij het volgende station eruit te zwieren. Enfin ben er zeker van. Zelfs wij als spoorwegpolitie kunnen dat niet "zomaar" of uit frustratie.Adler schreef:Ik ken 1 uitzondering, een TBG die altijd strikt de regels toepast en er ook niet voor terugdeinst te dreigen om de persoon in overtreding van de trein te zetten in het volgende station.

Ik heb het hier wel over situaties waarin de betrokkene weigert om zich in orde te stellen.Beesty schreef:Begrijp uw reactie, maar als die mens zich in regel stelt tijdens de treinrit denk ik niet dat die TBG veel grond heeft om die persoon (ja, ookal was hij al dan niet opzettelijk in fout..) zomaar bij het volgende station eruit te zwieren. Enfin ben er zeker van. Zelfs wij als spoorwegpolitie kunnen dat niet "zomaar" of uit frustratie.Adler schreef:Ik ken 1 uitzondering, een TBG die altijd strikt de regels toepast en er ook niet voor terugdeinst te dreigen om de persoon in overtreding van de trein te zetten in het volgende station.
Als alle TBG's zich wat kordater zouden opstellen en niet steeds alles door de vingers zien zonder zelfs maar een opmerking te maken, dan zouden er mijns inziens veel minder problemen zijn.
Volgens Art. 9 van Bundel I heeft een TBG trouwens het volste recht om iemand uit de trein te zetten in de beschreven situaties.
Laatst gewijzigd door Adler op 01 jul 2009, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb ooit enkele keren met een vordering opgestapt zonder in het loket te gaan omwisselen. Ene keer krijg ik onder mijn voeten, een andere keer kon ik die 3,... euro erbij gaan betalen. Ik weet nu niet in wiens zakken dit verdwijnt, als de meesten dit niet vragen, dan valt het totaal niet op als de TBG dit gewoon in eigen zak steekt.
Sindsdien laat ik mij daar niet meer aan vangen.
Sindsdien laat ik mij daar niet meer aan vangen.
-
Helemaal mee eens. Voor mij mogen die automaten-ondingen zo lang van de Belgische stations wegblijven. Treinstation zijn geen busstations. Ik ben trouwens geweldig benieuwd naar die afbeeldingen. Zijn de afbeeldingen ook te zien op normale sites (niet het ICFB, wat niet werkt bij mij)?SvMp schreef:*verhaal*