Re: Alle onbemande stopplaatsen worden vernieuwd
Geplaatst: 30 jun 2009, 00:55
Ik denk dat je blij mag zijn dat er in België geen automaten zijn.
Toen in Nederland begin jaren '90 de eerste automaten werden geïntroduceerd, begon de NS loketten meteen met het sluiten van loketten.
Daarbij is ook het eerste stationsgebouw definitief gesneuveld: Nieuw Amsterdam (niet te verwarren met de hoofdstad, dit is een dorpje in de provincie Drenthe)
Geleidelijk werden loketten gesloten of in openingstijden beperkt. Er staat immers een automaat die 24 uur per dag beschikbaar is.
Vanaf 2002 tot 2005 kwam de genadeslag: Alle loketten op kleinere en middelgrote stations werden gesloten. De NS pakte dat heel slim aan: Men sprak af met consumentenorganisaties (die in België trouwens intelligenter zijn op het gebied van treinen en stations dan in Nederland) dat er minimaal 20 klanten per uur moesten zijn. Vervolgens ging de NS 50 eurocent per kaartje extra rekenen voor elk kaartje dat aan het loket wordt gekocht. Geen wonder dus dat de meeste klanten naar de automaat gingen, en de normen in alle gevallen niet werden gehaald. De NS had een excuus om de loketten te sluiten.
Op middelgrote stations kwam er nog een kiosk voor in de plaats, op de kleinere stations niets. De gebouwen werden voor andere doelen gebruikt die niks met treinreizen te maken hebben: Restaurants, kinderopvang, notarissen en zelfs sociale werkvoorzieningen. In dezelfde periode zijn in België ook ca. 40 loketten gesloten, maar dat is niets in vergelijking met de Nederlandse kaalslag. Uiteraard gingen de wachtruimtes in bijna alle gevallen definitief op slot. Door de nieuwe functies zijn alle kenmerken van een stationsgebouw, zoals de wachtruimte, uit de gebouwen verwijderd. Het zijn nu gebouwen die "toevallig" dichtbij een perron staan.
Dit gaat niet om kleine stations, zoals België die veel heeft, maar stations met soms wel meer dan 1000 reizigers per dag. Er staan bij de meeste stations dan ook meerdere automaten om lange wachttijden te voorkomen. Er is niemand gedwongen ontslagen: Personeel wordt ingezet op grotere stations. Vervolgens worden kleine stations verwaarloosd. Wel is de inrichting veel luxer dan in België. Onverharde perrons bestaan al tientallen jaren niet meer. Alle borden zijn verlicht, en een overvloed aan wachthokjes. Het zijn echter kille oorden, met soms nog een oud gebouw dat aan betere tijden herinnert.
De Belgische oplossing vind ik sympathieker: Veel loketten. Geen toeslagen. Geen automaten, de loketten functioneren prima. Loket dicht of zeer klein station zonder loket? Kaartje kopen in de trein. Ook dan zonder toeslag, als je het eerlijk meldt.
Als Nederlander (en als liefhebber van stationsgebouwen) in België toeren is een ware verademing. Het begint al in Neerpelt of Essen, meestal mijn start-station, waar het loket van ochtends vroeg tot ver in de avond open is. Vergelijkbare stations qua reizigersaantallen en inwoners van de plaats zijn in Nederland allang onbemand. Verwarmde nette wachtruimtes. Gratis toiletten. Dan de trein. De conducteur komt langs. Verkoopt kaartjes aan reizigers die zijn ingestapt op een onbemand station en is daardoor altijd aan het werk. In Nederland: Gauw een keer de trein door, vervolgens krantje lezen in de 1e klas. Kaartjes kopen in de trein is niet mogelijk, je krijgt dan altijd een hoge boete tenzij vast staat dat de kaartautomaat defect was.
Kaartautomaten betekent dat dit alles op termijn naar de bliksem wordt geholpen. Dan zal ook de NMBS uiteindelijk alle loketten sluiten en zullen alle niet-grote stations onbemenst worden. Ik weet dat ook op dit moment de NMBS niet zaligmakend is, er is flink gesaneerd, maar in vergelijking met Nederland is het geweldig. Kaartautomaten zijn het begin van het grote saneren.
Toen in Nederland begin jaren '90 de eerste automaten werden geïntroduceerd, begon de NS loketten meteen met het sluiten van loketten.
Daarbij is ook het eerste stationsgebouw definitief gesneuveld: Nieuw Amsterdam (niet te verwarren met de hoofdstad, dit is een dorpje in de provincie Drenthe)
Geleidelijk werden loketten gesloten of in openingstijden beperkt. Er staat immers een automaat die 24 uur per dag beschikbaar is.
Vanaf 2002 tot 2005 kwam de genadeslag: Alle loketten op kleinere en middelgrote stations werden gesloten. De NS pakte dat heel slim aan: Men sprak af met consumentenorganisaties (die in België trouwens intelligenter zijn op het gebied van treinen en stations dan in Nederland) dat er minimaal 20 klanten per uur moesten zijn. Vervolgens ging de NS 50 eurocent per kaartje extra rekenen voor elk kaartje dat aan het loket wordt gekocht. Geen wonder dus dat de meeste klanten naar de automaat gingen, en de normen in alle gevallen niet werden gehaald. De NS had een excuus om de loketten te sluiten.
Op middelgrote stations kwam er nog een kiosk voor in de plaats, op de kleinere stations niets. De gebouwen werden voor andere doelen gebruikt die niks met treinreizen te maken hebben: Restaurants, kinderopvang, notarissen en zelfs sociale werkvoorzieningen. In dezelfde periode zijn in België ook ca. 40 loketten gesloten, maar dat is niets in vergelijking met de Nederlandse kaalslag. Uiteraard gingen de wachtruimtes in bijna alle gevallen definitief op slot. Door de nieuwe functies zijn alle kenmerken van een stationsgebouw, zoals de wachtruimte, uit de gebouwen verwijderd. Het zijn nu gebouwen die "toevallig" dichtbij een perron staan.
Dit gaat niet om kleine stations, zoals België die veel heeft, maar stations met soms wel meer dan 1000 reizigers per dag. Er staan bij de meeste stations dan ook meerdere automaten om lange wachttijden te voorkomen. Er is niemand gedwongen ontslagen: Personeel wordt ingezet op grotere stations. Vervolgens worden kleine stations verwaarloosd. Wel is de inrichting veel luxer dan in België. Onverharde perrons bestaan al tientallen jaren niet meer. Alle borden zijn verlicht, en een overvloed aan wachthokjes. Het zijn echter kille oorden, met soms nog een oud gebouw dat aan betere tijden herinnert.
De Belgische oplossing vind ik sympathieker: Veel loketten. Geen toeslagen. Geen automaten, de loketten functioneren prima. Loket dicht of zeer klein station zonder loket? Kaartje kopen in de trein. Ook dan zonder toeslag, als je het eerlijk meldt.
Als Nederlander (en als liefhebber van stationsgebouwen) in België toeren is een ware verademing. Het begint al in Neerpelt of Essen, meestal mijn start-station, waar het loket van ochtends vroeg tot ver in de avond open is. Vergelijkbare stations qua reizigersaantallen en inwoners van de plaats zijn in Nederland allang onbemand. Verwarmde nette wachtruimtes. Gratis toiletten. Dan de trein. De conducteur komt langs. Verkoopt kaartjes aan reizigers die zijn ingestapt op een onbemand station en is daardoor altijd aan het werk. In Nederland: Gauw een keer de trein door, vervolgens krantje lezen in de 1e klas. Kaartjes kopen in de trein is niet mogelijk, je krijgt dan altijd een hoge boete tenzij vast staat dat de kaartautomaat defect was.
Kaartautomaten betekent dat dit alles op termijn naar de bliksem wordt geholpen. Dan zal ook de NMBS uiteindelijk alle loketten sluiten en zullen alle niet-grote stations onbemenst worden. Ik weet dat ook op dit moment de NMBS niet zaligmakend is, er is flink gesaneerd, maar in vergelijking met Nederland is het geweldig. Kaartautomaten zijn het begin van het grote saneren.