Pagina 2 van 2

Geplaatst: 23 mei 2006, 00:25
door Steven
Bart schreef:
Wover schreef:Op Lier Kontich (L29)
Lier Kontich is lijn 13 :wink:
Lijn 29 = Herentals > Turnhout
heel juist :-) deze lijn is voorzien van een maximumsnelheid van 90km/u

Geplaatst: 23 mei 2006, 17:10
door Wover
ahja tuurlijk, Aarschot Herentals Turnhout is L29

stupid me :p

anyway, daar rijden dus toch amper treinen e?

maar de snelheid is daar ook wel over de gehele lengte beperkt tot 90, en 2km voor Lier beperkt tot 40 indien de trein richting Lier rijdt, want hij moet daar dan ne wissel pakken.

Geplaatst: 23 mei 2006, 23:46
door Bart
Wover schreef:ahja tuurlijk, Aarschot Herentals Turnhout is L29
Aarschot is niet op lijn 29 gelegen hé :wink: .
lijn 29 is enkel Herentals > Turnhout.
Aarschot ligt op lijn 35. Tussen Leuven & Hasselt.

Geplaatst: 23 mei 2006, 23:49
door Bart
Wover schreef: anyway, daar rijden dus toch amper treinen e?
Als je lijn 13 wil zeggen, daar rijden de treinen Turnhout Manage over.
Ook wordt lijn 13 soms gebruikt voor de IR treinen naar Hasselt of Mol/Neerpelt, indien er problemen zijn op lijn 15 tussen Berchem & Lier.

Geplaatst: 23 mei 2006, 23:50
door JPL107
Op Lier Kontich (L29) rijden maar 2 treinen per uur (in de zomer wel 2 ICT's denk ik) en nooit goederentreinen, en met een kleine moeite kan dat voor een heel stuk dubbelspoor gemaakt worden, maar da's ni echt nodig denk ik.
Ze hebben ongeveer een half jaar geleden een nieuw fietspad aangelegd naast de spoorlijn. In het bos van Lint is nog wel plaats voor een dubbelspoor .

Geplaatst: 24 mei 2006, 00:20
door Wover
Ik blijf erbij dat de oude spoorlijn herentals - aarschot, waar nu ook een fietspad op ligt ook L29 is :P

Geplaatst: 24 mei 2006, 01:09
door Steven
Bart schreef:
Wover schreef:ahja tuurlijk, Aarschot Herentals Turnhout is L29
Aarschot is niet op lijn 29 gelegen hé :wink: .
lijn 29 is enkel Herentals > Turnhout.
Aarschot ligt op lijn 35. Tussen Leuven & Hasselt.
ooit was dat wel zo, die lijn liep oorspronkelijk tot in aarschot :-)

L. 29 : Aarschot - Weelde grens (Tilburg)
Y Noord driehoek Aarschot (L. 16, 16/1) [- Ramsel - Westmeerbeek - Hulshout - Heultje - Noorderwijk-Morkhoven - Schravenhage] - Y Wolfstee (L. 207) - Y Albertkanaal (L. 15) (- Herentals -) Y Kruisberg (L. 15) - [Lichtaart] - Tielen - Turnhout [- Weelde-Merksplas - Weelde-Baarle-Nassau-grens = Nederlandse grens]
Openingsdata:
- Aarschot - Herentals: 28 februari 1863 (als deel van de verbinding Leuven - Herentals)
- Herentals - Turnhout: 19/23 april 1855 (als deel van de verbinding Lier - Turnhout)
- Turnhout - Weelde grens: 1 oktober 1867 (Grand Central Belge).

mmer info op
http://users.pandora.be/pk/lijnen.htm#29

Geplaatst: 24 mei 2006, 22:46
door RhB
En wat mij betreft mag Aarschot - Herentals terug een spoorlijn worden.

Geplaatst: 25 mei 2006, 00:30
door Steven
RhB schreef:En wat mij betreft mag Aarschot - Herentals terug een spoorlijn worden.
ik vrees da stedebouw ondertussen andere plannen gehad heeft, ik denk dat de lijn iets te lang buiten dienst geweest is om ze terug zomaar open te krijgen

Geplaatst: 25 mei 2006, 13:36
door bartolomew
De laatste jaren wordt dit regelmatig ter sprake gebracht, aangezien er door die boog aan Leuven zo een heel snelle verbinding tussen de Kempen en Brussel tot stand kan worden gebracht. Het zou ook een goed alternatief zijn voor de veel te drukke verbindingsweg tussen Leuven en Turnhout N 19.

Geplaatst: 25 mei 2006, 18:37
door Wover
maar het is dus onmogelijk want er ligt nu een fietspad, en dat willen ze niet direct afgeven vrees ik.

Geplaatst: 25 mei 2006, 20:59
door groentje
Ideaal ligt het natuurlijk op de eigenlijke bedding. Daarvoor is uiteindelijk daar een fietspad van gemaakt, om de bedding te bewaren voor latere heringebruikname, door het tracé niet te laten volbouwen.
Niettemin, een ander tracé moet ook mogelijk zijn.