Stockholm & Lapland

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
treinbruno

Re: Stockholm & Lapland

Bericht door treinbruno »

@ wover: vorige week had ryanair 1 cent tickets naar stockholm, normaal komen daar nog creditcardkosten bij, maar die kan ik omzeilen :D
k'ga in november dus weeral eens naar stockholm :D dit keer wel voor maar 1 dagje :)
wordt mijn 5e keer in zweden dit jaar 8)

zalig verslag trouwens, finland moet ik ook nog eens heen, normaal wou ik vorige zomer na Tallinn naar finland gaan, maar uiteindelijk dan toch maar de boot naar stockholm genomen :(
Afbeelding
Wover

Bericht door Wover »

treinbruno schreef:... normaal komen daar nog creditcardkosten bij, maar die kan ik omzeilen :D
Ah, en mag de wereld delen in die besparingstip :)?

De goedkoopste vlucht voor mij tot nu toe was EUR10 naar Riga heen en terug. +EUR10 creditcardkosten.
treinbruno

Een visa electron kaart heeft geen creditcardkosten, en via entropay kan je een virtuele visa electronkaart aanmaken.
Staat hier uitgelegd: http://www.bartfrouws.nl/2009/03/tip-ge ... a-electron
en op die manier kon ik dus met 2 personen H/T naar Stockholm skavsta voor €0,04
hopen dat er binnenkort weer een 1 cent promo komt :D
Afbeelding
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Ahh die foto's zijn prachtig Wover! En dat je verliefd op die regio bent geworden snap ik helemaal. 8) Zelf had ik toch ook wel het idee daar in een soort "aards paradijs" te zijn, waar ik volgens mij ook prima zou kunnen wonen.
Zoals het er nu naar uitziet neem ik volgende zomer ook een kijkje in Finland, daar ben ik erg benieuwd naar geworden!
Wover

Bericht door Wover »

Alleen jammer dat Finland niet zo goedkoop bereikbaar is vanuit België. Ryanair vliegt naar Tampere vanuit Frankfurt Hahn (Ongeveer 200km ten zuid-oosten van Luik).

Ik kan wel een langere trip aanraden: Brussel (South) - Riga - Tallinn - Helsinki - Tampere - Rovaniemi - Grensstation FI-SE - Stockholm (ik denk niet dat Umea of Sundsvall interessant zijn, je kan beter gewoon de nachttrein nemen tot Stockholm) - Nykoping - Eindhoven.

Totale kost van het vervoer zal mits vroeg boeken een 200 euro zijn. Je kan eventueel ook langs Sint Petersburg gaan, er zijn dagelijks nachttreinen vanuit Riga, Tallinn en Helsinki.
treinbruno

De nachttrein tussen Tallinn en st petersburg rijdt niet meer, vanaf tallinn is er alleen nog maar een rechtstreekse nachttrein naar Moskou, nadeel voor rusland is ook de visumplicht...
Vanuit Estland zijn er nu ook maar 4 treinen per dag naar het buiteland :evil:
- 1 nachttrein Tallinn-Moskou
- 3 dagtreinen Valga-Riga (valga ligt maar net over de grens met Letland, momenteel niet bereikbaar vanaf de rest van het Estse spoorwegnet)
Ik hoop trouwens dat Valga-Tartu snel weer klaar is, want ik moest met de bus tussen tartu en riga terwijl ik liever alles met de trein doe :)
ik denk dat het ook wel goedkoper kan als 200€ voor dat rondje hoor :)
Charleroi-Riga: 5€
Riga-Tallinn: 20€ (kan ook goedkoper)
Tallinn-Helsinki: 30€
(de treinen in finland weet ik niet echt de prijzen van)
Lulea-Stockholm: 20€
stockholm-nykoping: 10€
nykoping-brussel: 5€

nadeel voor scandinavie is wel dat het eten/overnachten/... nogal duur is :(
Afbeelding
groentje

Bericht door groentje »

Jeugdherberg is best betaalbaar, en als je je voedsel in de supermarkt gaat halen, valt het ook allemaal wel mee, hoor. En eigenlijk, de maaltijden die ik op restaurant heb gegeten in Malmö, Göteborg of Kopenhagen waren iets duurder dan België, ja, maar nu ook niet zo oneindig veel duurder, vond ik. Al hangt het er natuurlijk allemaal vanaf waar je gaat eten, hé.
treinbruno

hier is het meestal rond de €15-20 voor een nachtje in de jeugdherberg, daar eerder €25-35 voor een nachtje
de supermarkten zijn daar ook duidelijk duurder als hier, maar wel te doen
ik ga meestal in de mcdonalds/bugerking eten in scandinavie, en daar is het prijsverschil niet zo heel erg groot :)
Afbeelding
Accelerat

Bericht door Accelerat »

treinbruno schreef:hier is het meestal rond de €15-20 voor een nachtje in de jeugdherberg, daar eerder €25-35 voor een nachtje
de supermarkten zijn daar ook duidelijk duurder als hier, maar wel te doen
ik ga meestal in de mcdonalds/bugerking eten in scandinavie, en daar is het prijsverschil niet zo heel erg groot :)
Wat ik ook het vermelden waard vind is dat in Scandinavië bij die duurdere prijs vaak wel een ontbijt zit inbegrepen. :)
Overigens Wover, wat kost de bus van Rovaniemi naar Haparanda? Want ik heb wel de dienstregeling kunnen vinden, maar geen prijzen, zelfs die finse contacte uit Rovaniemi niet. :?
Wover

Bericht door Wover »

Prijzen tot Happaranda kan ik ook niet meteen vinden, tot het laatste stadje voor de Zweedse grens kost het €15.5 enkel.

Misschien vind je het toch nog ergens terug op de site met alle bussen: www.matkahuolto.info ;).
Wover

Bericht door Wover »

Hier nog een zeer mooi overzichtskaartje van treinverbindingen in Scandinavië:

http://www.sj.se/content/1/c6/09/70/37/ ... skuren.pdf

Of enkel Zweden:

http://www.sj.se/content/1/c6/09/70/37/ ... -06-15.pdf
Fles

Bericht door Fles »

sncf-sncb schreef: Overigens Wover, wat kost de bus van Rovaniemi naar Haparanda? Want ik heb wel de dienstregeling kunnen vinden, maar geen prijzen, zelfs die finse contacte uit Rovaniemi niet. :?
Waarom beperk je de bus niet tot het absolute minimum? Kemi - Tornio kan wel in een half uurtje lijkt me. Zou me verbazen als dat meer dan 10 euro moest opbrengen.

Okee laat maar :D Daarvandaan kan je ook niks. En toch moet het kunnen. Er rijden wel goederentreinen als het goed is...
Joeri

Bericht door Joeri »

Er zijn geen doorgaande grensoverschrijdende bussen, je moet tot Tornio, dan te voet de grens over, en dan verder bussen tot Boden. Ik heb het zelf niet gedaan, een vriendin uit Helsinki heeft dit verteld (lees: onder voorbehoud :) ).
Fles

Bericht door Fles »

Toch moet daar maar eens een gesubsidieerd Euregio-Lightrailtje gelegd worden 8) :lol:
Wover

Bericht door Wover »

Die dan ook automatisch van spoorbreedte veranderende onderstellen heeft ;)?
Plaats reactie