Stockholm & Lapland

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Accelerat

Stockholm & Lapland

Bericht door Accelerat »

Afgelopen week, net voor de school voor mij zou beginnen, kwam ik nog op het geweldige idee om nog eens even een weekje ertussen uit te gaan. Na m'n Interrail van begin dit jaar, had ik toch een voorliefde voor Zweden in mij ontdekt. Een vriendin van mij uit Finland heeft ook al jaren lopen roepen "Kom nu maar eens naar het noorden!", maar helaas was Finland niet te doen (Qua budget, tijdsbestek, etc.). Nu heeft ons mede-lid treinbruno al eens de reis naar Narvik in Noorwegen gemaakt en vertelde mij hoe geweldig het daar zou zijn.
Om een kort verhaal lang te maken: Ik vond wat tickets bij Ryanair voor €25,- all-in retour naar Stockholm. Vervolgens zat ik op de site van de Statens Järnväger en ontdekte geheel per toeval dat hun ook aan zeer goedkope vroegboek tickets doen, dus voor €50,- heen en terug naar Narvik, vond ik dat heel niet duur!
Gezien het de laatste week van de vakantie was (1e week september), zaten mijn vrienden die ik ken vanuit het treinhobbyistencircuit al lang weer op school en had ik eerst de intentie om alleen te gaan. Echter vriend van mij die ik ken vanuit school, wilde graag mee, tot mijn grote verrassing! Ik had het niet van hem verwacht, maar het is wel veel gezelliger als je samen met iemand kan reizen en dus was ik er erg blij mee.
Goed tickets geboekt en dus gingen we voor €75,- vanuit hier naar Lapland, 3.000 kilometer in het noorden hier vandaan! Overigens is het verslag niet alleen voor treinfanaten, maar ook vliegfanaten en natuurlijk reisfanaten!

Goed! En nu zijn we 2 maanden verder, de dag van vertrek.
Mijn reisgenoot werd afgezet door z'n ouders tegen 09h00 en een half uurtje later zouden mijn ouders ons naar Airport Weeze in Duitsland brengen, alwaar onze vlieger naar Nyköpping zou vertrekken.
Airport Weeze was een klein vliegveldje met wat eet- en drinkgelegenheidjes en er vertrokken bijna alleen maar Ryanair toestellen. Afbeelding Vliegtuigje naar Berlijn.

2 uur voor vertrek gingen we door de controlepoortjes en moesten we wachten op het vliegtuig. Uiteindelijk ging de gate open en konden we naar onze Boeing 737-800 lopen. Afbeelding En toen zaten we in het vliegtuig!
Het was mijn eerste keer vliegen, maar ik had er alle zin in! Na het bekende toneelstukje van de stewardessen over noodvoorzieningen, rolde we naar de startbaan. Plots ging de airco zachter en de lichten dimde. Opeens gingen de motoren op volle toeren draaien en werden we diep in onze stoel gedrukt en voor we het wisten, vlogen we! Het opstijgen ging véél sneller als ik dacht en al snel waren we "airborne" boven de wolken. Afbeelding Omdat dit mijn eerste keer vliegen was, was ik erg geobsedeerd door alles wat er buiten het raampje te zien was, wolken in alle vormen en maten! Na een tijdje vlogen we boven een stad en toen herkende ik hem: Helsingborg! We zaten al boven Zweden! :D Even later moesten we alweer onze seatbelts vastdoen omdat we gingen landen. Eenmaal beneden de wolken vlogen we over een heleboel meren en het was blijkbaar heel hard aan het regenen, maar door de daverende snelheid van het vliegtuig, merkte wij er weinig van. Echter merk je het wel op een andere prachtige manier: Afbeelding Even later stonden we op Airport Stockholm-Skavsta in Nyköpping. Meteen doorgelopen naar de bus naar Stockholm, alwaar we een uurtje later arriveerden. In Stockholm ben ik eerst de treinkaartjes gaan printen in de automaat en gingen we daarna eten. Vervolgens gingen we naar het hostel dat we gepland hadden. Eerst bij de Pressbyrån metro-kaartjes gehaald. Echter bij de metro bleek het dat je 2 metro kaartjes moest afstempelen voor 1 metro rit. Nog maar eens langs de Pressbyrån gelopen voor nog 2 kaartjes en dan de metro naar Rådmansgatan. Al snel hadden we ons hostel gevonden, maar we hadden geen reservatie. Helaas bleek de receptie gesloten te zijn. Wat nu?... Even terug naar het metrostation gelopen en de loketist om hulp gevraagd. Deze gaf ons een adres van een ander hostel. Na de man hartelijk bedankt te hebben, gingen we naar het andere hostel. Deze kostte ons wel €35,- voor 1 nacht, maar beter iets dan niets!

Maandag:
Na 1 nacht redelijk slecht te hebben geslapen, gingen we de volgende ochtend aan het ontbijt dat in de vorm was van buffet en erg goed smaakte! Daarna naar de Pressbyrån gegaan om een dagticket te kopen voor het stadsvervoer van Stockholm.
Enkele impressies uit de stad: Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Hiervan dachten we eerst dat het een urineer-hok was uit de verte, maar het bleek om een telefooncel te gaan. :lol:
En dan nu kunnen jullie eindelijk opgelucht adem halen, want hier komen ze hoor, treinenfoto's! Afbeelding Een Järnvägs trein naar Södertälje. Afbeelding Een Järnvägs trein naar Bålsta. Afbeelding X2000 uit Malmö die z'n eindpunt naderd. Afbeelding X2000 naar Linköpping. Afbeelding Arlanda Express naar Arlanda Airport (Een soort mini hogesnelheidstrein van Stockholm naar de airport aan 200 km/h) Afbeelding Intercity naar Uppsala.
Vervolgens terug in de stad kwamen we dit tegen: Afbeelding En in op het ålhéns winkelcentrum: Afbeelding De russische vlag! :D Afbeelding Een "klein ferrybootje" naar Finland.
Enfin, tegen de avond hadden we wat gegeten op het station en daarna moesten we wachten op onze nachttrein naar Boden. Afbeelding De centrale hal van Stockholm-Centralstationen. Afbeelding Om de tijd te doden hebben we dan maar zweedse en finse scheldzinnen opgezocht op de Visit Stockholm!-computer. :lol: Afbeelding Maar uiteindelijk was hij er hoor! :D
Wij namen plaats in onze ruime couchette 6, die we moesten delen met een ouder echtpaar, 1 zweeds en 1 duits meisje. Het ouder echtpaar stond ons echter totaal niet aan, omdat ze zich aan alles en iedereen leken te ergeren en dat af en toe ook lieten blijken door wat te snauwen. Tegen een uur of elf toen we Uppsala waren gepasseerd wilde het ouder echtpaar al gaan slapen, dus hadden we de coupé omgebouwd en ik vond dat het nog heel ruim was voor een couchette 6, in tegenstelling tot in de rest van de Europese treinen. De meeste mensen gingen daarna slapen, maar ik heb nog even het boek "Het Gouden Ei" uitgelezen (een aanrader!). Toen we in Gävle waren ben ik ook gaan slapen.

Dinsdag:
's Ochtends vroeg rond 05h00 werd ik wakker van het ouder echtpaar, die blijkbaar de trein uit moesten en dit met zoveel mogelijk geluid wilden doen. :roll: Gelukkig daarna weer in slaap gevallen en tegen 08h00 weer wakker geworden. Toen heb ik even een rondje door de trein gelopen en daarna terug in de coupé gegaan, waar intussen het zweedse meisje ook al wakker was en de coupé weer half had omgebouwd zodat er weer zitplaatsen waren. Ik heb me toen naast haar gezet en ben het blad "Kupé" van de zweedse spoorwegen gaan lezen. Tegen 09h00 was m'n reisgenoot ook wakker en zo ook het duitse meisje dus hebben we de coupé weer helemaal omgebouwd tot dagstand. Tegen 10h20 kwamen we met vertraging in Boden aan en stapten we over op de Intercity naar Narvik. Afbeelding Het interieur van de zweedse intercitytrein.
De intercity zat stampvol met mensen die waarschijnlijk gingen rondtrekken. De stoelen zaten erg goed, waren verstelbaar, voorzien van tafeltje, persoonlijk lichtje, zonnewering, veel beenruimte en bij iedere stoel zat een 220V aansluiting. :) Na Boden scheurde de trein met volle mep 160 km/h over het enkelsporige stuk. Intussen daverde er finse muziek door m'n hoofd, ten gehore gebracht met m'n iPod nano. Na een tijdje passeerde we het bordje "Polcirklen". Daarna werd het landschap steeds leger en de groene bomen verdwenen langzaam aan. Afbeelding Eerst was er nog wta groen te zien... Afbeelding En toen werd het geel, oranje, bruin en roodkleurig. :D
Langzaam begon het landschap echt te heuvelen en werd het steeds hoger: Afbeelding Afbeelding Vervolgens kwamen we in Kiruna waar al veel mensen de trein verlieten. Afbeelding Een locomotief van Green Cargo' Afbeelding Onze locomotief Afbeelding Afbeelding Afbeelding Zoals je op de bovenstaande foto's kan zien, begon het toen sirieus echt bergachtig te worden. Afbeelding Vervolgens kwamen we in Abisko, waar de trein leegstroomde. Afbeelding Daarna passeerden we de Noorse grens en was de climax bereikt van het landschap. Hoge bergen, diepe kloven en het eerste fjord kwam in zicht. Maar helaas was het weer barslecht in Noorwegen... Afbeelding Afbeelding Bij aankomst in Narvik wilden we direct ingecheckt in het hostel, wat onvindbaar was en onvindbaar bleef omdat de noren ons weigerden te helpen. :? Uiteindelijk nadat ik het in het zweeds aan mensen heb gevraagd, wezen ze wel de weg, met tegenzin. Raar volk hoor!
Uiteindelijk gevonden en ingecheckt. Spullen gedropt en wat winkels opgezocht voor eten. Maar wat ongelofelijk duur zeg, dat land! Niet normaal!
Nadat we wat hadden gegeten moest ik nog een pen hebben omdat al mijn pennen er mee opgehouden waren, uiteindelijk heb ik een balpen kunnen kopen voor €1,60 (voor die prijs heb je een 10-pack balpennen hier! :shock: ).
In de avond nog even het thuisfront gemaild en gaan slapen.

Woensdag:
's Ochtends ging de wekker en gingen we naar het ontbijt. Zoals treinbruno een tijdje terug ook al aangaf, lag daar kaviaar bij het ontbijt. :lol: Dit was ook in de vorm van buffet maar het was echt top geregeld hier!
Na een goed ontbijt even gedoucht en toen wilden we de berg op gaan lopen. Echter, toen we buiten waren regenden het licht. Uiteindelijk konden we de weg niet vinden naar de berg en omdat het ondertussen goot van de regen, gingen we terug naar het hostel. Daar even op msn gehangen en zweedse TV gekeken en tegen 15h30 was het droog. Snel fototoestel gepakt, jas en toen gingen we Narvik inlopen: Afbeelding Afbeelding Zelf vond ik dit kerkje nogal een Dracula-sfeer hebben en erg griezelig overkomen. :? Afbeelding Afbeelding Ondertussen was er een olietanker de fjord in aan het varen. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Ondertussen voer er een schip volgeladen met Amerikanen Narvik binnen. Afbeelding Mijn reisgenoot werpt een steentje het fjord in. (Ik vind deze foto zelf het beste van alle foto's!) Afbeelding En dat ben ik, héél héél héél ver van huis zoals je kunt zien! :D Afbeelding 16-assige locomotieven trekken hele zware ertstreinen van Narvik naar Zweden. Afbeelding Deze moderne locomotieven komen er ook nog. Afbeelding Nog een 16-asser :D Afbeelding En hier een overzichtje. :wink: Afbeelding De Intercity naar Kiruna. Afbeelding De intercity van dichtbij... Afbeelding ...gereden door Uw Machinist Sander! :mrgreen:
In de avond nog wat gegeten en nog wat in het hostel gehangen.

Donderdag:
's Ochtends vroeg wederom van het geweldige ontbijt genoten. Daarna rustig alles opgeruimd en nog een laatste mailtje naar huis gedaan. Tegen 12h00 wilden we dan gaan uitchecken. We liepen de lift in met onze tassen, drukken op 1, de lift gaat een halve meter en kapt ermee. Wtf?! Ik druk op het knopje ALARM, een kort belletje rinkeld... Geen reactie... Heel hard geschreeuwd "HJÄLPA MIG!!! HJÄLPA MIG!!! HISS ÄR KAPUTT!!!" en het knopje ALARM ingedrukt gehouden, toen kwam de hotelmanager blijkbaar aangehuppeld en resete de lift en toen ging dat ding wel naar beneden en ik was HÉÉL blij toen ik weer op de gewone grond stond. Nou ben ik niet bepaald claustrofobisch, maar liften heb ik het zowieso niet op en al helemaal niet als ze er mee kappen!
Enfin, daarna uitgecheckt en naar het Amfi-Centre gegaan om wat laatste inkopen te doen voor de lange reis terug naar Stockholm. Daarna hebben we nog wat door Narvik gelopen en zijn we naar het station gegaan. Afbeelding Dit beeld kwamen we onderweg nog tegen en we vonden toch wel dat dit voor ons de echte inwoner van Noorwegen afbeeldde... NORS! Afbeelding Veolia legt schijnbaar nachttreinen in de zomer in van Malmö naar Narvik. Gezien hoe geweldig ze het hier met de bussen regelen, wil ik niet weten hoe die trein in godsnaam 2.000 kilometer aflegd onder de Veolia vlag. :shock: Afbeelding De nachttrein uit Stockholm, die later onze trein zou worden. Afbeelding De locomotief die kopmaakt.
Komende nacht zouden we moeten doorbrengen op een treinstoel, waar ik totaal NIET naar uitzag. Gelukkig was het rijtuig wel weer zo'n zweeds gerenoveerd intercityrijtuig, dus het was nog wel enigsinds te overleven. Al helemaal toen er schuin tegenover ons een hele mooie zweedse vrouwelijke schoonheid kwam zitten. :D Toen de trein eenmaal in beweging was en de conducteur langs kwam, vroeg ik hem of het mogelijk was om tegen een supplementsprijs plaats te nemen in een couchette. Helaas zaten alle couchettes vol en moesten we het in Boden nog eens proberen, aldus de conducteur... Afbeelding ...toch wel een van de mooiste plaatsnamen die we tegen kwamen! :D
De reis ging nu weer naar het binnenland en zou het dus langzaam aan steeds minder spectaculair worden, maar voor mij het tegendeel! Ik vind iets waar de zon op schijnt al snel mooi... Al snel waren we de zweedse grens weer over. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding De plaatsnamen werden ook in het laps erbij gezet. Afbeelding Op sommige momenten in je leven heb je toch het idee dat het de perfectie naderd. Zoals op dat moment, in een treinstoel onderuitgezakt met nog 1.400 km voor de boeg. Lichte glooiende heuvels, rood, geel, oranje en een beetje groen gekleurd. De zweden zelf in de trein lijken weinig geïnteresseerd te zijn voor dit spektakel, want het is immers hun thuis. Bijvoorbeel dat meisje dat naast mij zat, diep verzonken in werk voor school of universiteit met muziek in d'r oren en niet in de gatend hebbend wat voor spectaculair landschap er nu eigenlijk langs de treinraam raast. Al snel naderen we Kiruna, gaan de boeken dicht, ruimt ze alles op en begeeft zich richting de treindeur. Intussen raast de trein het station van Kiruna binnen dat stampvol staat met scholieren die waarschijnlijk een school-trip hebben gehad. Waarschijnlijk komen ze uit Stockholm, gezien de t-shirts "Team Stockholms Flickorna" (Het Stockholms meidenteam), "Tunnelbana Polis Stockholm" (Metro politie Stockholm). Als de trein volzet is rijden we weer verder. Veel amerikanen zouden Lapland beschouwen als "the fucking middle of nowhere", maar ik zie dit totaal niet zo! Vooral uitspraken zoals "Het godvergeten Lapland" zoals die duitsers achter mij maken, zo zie ik het al hélemaal niet. Ik ben zelf dan niet gelovig, maar áls er een god zou zijn, zou het mij weinig verbazen als deze zich in Lapland zou bevinden! Intussen hoor ik in de muziek op m'n iPod het woord "Lappi" vallen gevolgd door een fijne stilte, "Lappi" is fins voor Lapland, vooral de fijne stilte erachteraan, dát is eigenlijk hoe ik Lapland zou beschrijven. Als een regio waar er fijne stilte heerst, je tot rust komt en je nooit verveelt! Afbeelding Lapland, dát is voor mij een nieuwe regio die ik verder wil ontdekken! Het spectaculaire, wonderachtige en massale eraan!
Ik denk dat ik een echte Lapland liefhebber ben geworden...
Ondertussen hebben we het bordje Polcirklen weer gepasseerd en zit het landschap weer vol groene bomen... Jammer dat we al zo snel de poolcirkel weer hebben gepasseerd.
In de avond in Boden kwamen er rijtuigen bij, maar dit waren enkel zitrijtuigen dus werd het inderdaad een nacht doorbrengen op een zitplaats. *Zucht*. Tegen 23h00 hebben we de stoelen achterover gezet, zonnewering naar beneden, oordopjes in en trui als kussen laten fungeren en pogingen tot slapen ondernomen. Af en toe nog paar keer wakker geworden.

Vrijdag:
*ZOEFFFFFFFFFFFFFF* En daar reed een Xtåg. Het was al 07h00 en nog heel rustig in de trein. Even iPod in oren gestopt en rustig wakker geworden met wat klassieke muziek. Nu ben ik daar het typpe totaal niet voor, maar soms is dat toch even heerlijk! Ondertussen reden we verder naar Gävle en Uppsala. We werden veel aan de kant gezet voor Xtåger die haast hadden en wat X2000 treinen naar Stockholm. Tegen 09h00 was iedereen in de wagon wakker en rende iedereen heen en weer naar de bar voor koffie. Tegen 10h00 was dan het einde inzicht en kwamen we weer aan in Stockholm.
Nou hadden we de eerste dag al heel veel gezien en vroegen we ons eerlijk gezegd af wat we moesten gaan doen. Ik heb toen maar het initiatief genomen om naar de Katarinavägen te lopen. Afbeelding X2000 naar Kopenhämn. Afbeelding Intercity naar Uppsala. Afbeelding Järnvägs-tåg Afbeelding Bordjes voor de ferry naar Finland. Wellicht een idee voor volgend jaar... Afbeelding Uitzicht over Stockholm vanaf de Katarinavägen. Afbeelding Hamburgers van 100% Nötkött (Uitgesproken als: [nutkut] :lol: Afbeelding Metro van Stockholm bij Gamla Stan.
En toen leek het mooi weer te worden toen we op Gamla Stan waren: Afbeelding Afbeelding En dan opeens... Verhip, wat gaan we nu krijgen?! Afbeelding Afbeelding Een militaire parade! :shock: :D
Daarna weer ven wat treintjes geplaat op de brug bij Centralstationen: Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding X2000 over de Centralsbron
Tegen 15h00 gingen we naar het station om nog wat eetbaars te halen voor in de avond en daarna wilden we de bus pakken. Tegen 15h30 hadden we de bus naar Nyköpping zodat we de volgende ochtend niet zouden hoeven stressen naar de airport. Afbeelding Alsof het niets is, een ritje naar Helsingborg. :shock: Afbeelding En we werden welkom geheten in Nyköpping! :D
We hadden gedacht daarna een overnachting voor €20 te hebben, maar het hotel dat we hadden gepland, had alleen kamers voor €35,-. Nouja, het kon even niet anders... Het hotel was overdreven hypermodern (Connect hotel Skavsta) en sfeerloos. De douches waren open, de kamers hadden 1 stapelbed en 1 bureau, voor de rest moest je in de grote hal zijn voor internet, iets drinken, sauna etc. Het viel allemaal erg tegen, maar het was er stil. Tegen 20h30 lagen we dan ook al in bed...

Zaterdag:
's Ochtends was ik om 08h00 al wakker en voelde me heerlijk uitgeslapen, de bedden lagen wel zalig... Maar omdat m'n reisgenoot nog sliep heb ik ipod in m'n oren gestopt en nog even genoten van finse muziek. Tegen 08h45 gingen we ontbijten, wat erg tegen viel na het ontbijt in Narvik. :lol: Uit de fruitsapapparaatgeval kwam alleen maar water. :roll: Uiteindelijk tegen 10h00 hadden we uitgecheckt en gingen we naar de airport. Daar gingen we meteen door de controle en hadden we nog anderhalf uur voor het vliegtuig vertrok. Afbeelding Uiteindelijk in het vliegtuig deelde de (overigens HELE knappe :D ) stewardesse mede dat we nog een half uur moesten wachten voor vertrek. *zucht*. Maar uiteindelijk gingen we een half uur later dan toch de lucht in, een zalig gevoel, dat vliegen! :D De vlucht zelf was verder erg saai en voor we het wisten vlogen we al boven Hamburg. Even later al weer boven de Rijn: Afbeelding Bij het landen kregen we nog flinke turbulentie te verduren, maar het is zo machtig om die vleugels zo heen en weer zien te zwiepen en echt zo op de lucht zien te "vallen" gedurende turbulentie! 8) Helaas was dit spektakel al kort en al snel stonden we weer op de grond.
Hier haalde de ouders van m'n mede reiziger ons op, waarvoor mijn dank! :)

Een zeer grote reis voor 6 dagen dus. Op de foto's lijkt het daar in het noorden lang niet zo spectaculair, maar dat kun je ook moeilijk op beeld krijgen, hoe ongelofelijk mooi het daar is! Ik kan het iedereen van harte aanraden!
Zoals jullie in mijn ode aan Lapland ook al konden lezen, ben ik er helemaal weg van, maar ik had niet verwacht dat het zo mooi zou zijn. Doordat ik deze reis ook heel wat muziek heb afgeluisterd is dit liedje ondertussen tekenend geworden voor deze prachtige reis en bij het horen ervan zie ik meteen weer een heel groot uitgestrekt Lapland voor me: http://www.youtube.com/watch?v=c3WHg-uvJaE
Uiteindelijk ook nog bedankt voor m'n mede reiziger, waar ik het goed naar mijn zin mee heb gehad deze reis! :wink:
treinbruno

Re: Stockholm & Lapland

Bericht door treinbruno »

wow zalig verslag :D
k'heb direct zin terug naar daar te gaan 8)
Afbeelding
TrainzDr3ver

Bericht door TrainzDr3ver »

Schoon treinen hebben die Zweden :)
Ook prachtige foto's en mooi reisverslag, zo'n reisje naar het Noorden ziet er ook wel de moeite uit! :D
groentje

Bericht door groentje »

Inderdaad een boeiend reisverslag. En alleen treinfoto's is wat zonde van de bandbreedte, de landschaps- en reisfoto's zijn dus van harte welkom.
Een kleine opmerking: de ijzerertstreinen rijden niet naar Kiruna in Zweden, maar uit Kiruna naar Narvik, en vandaar naar de rest van de wereld. En Köpenhamn (niet Kopenhämn) is beter bekend als Kopenhagen. :mrgreen:
Welke Finse muziek was dat trouwens? Ultra Bra? Värttinä? Lordi? :mrgreen:
Accelerat

Bericht door Accelerat »

groentje schreef:Inderdaad een boeiend reisverslag. En alleen treinfoto's is wat zonde van de bandbreedte, de landschaps- en reisfoto's zijn dus van harte welkom.
Een kleine opmerking: de ijzerertstreinen rijden niet naar Kiruna in Zweden, maar uit Kiruna naar Narvik, en vandaar naar de rest van de wereld. En Köpenhamn (niet Kopenhämn) is beter bekend als Kopenhagen. :mrgreen:
Welke Finse muziek was dat trouwens? Ultra Bra? Värttinä? Lordi? :mrgreen:
Oh ja zo kan het ook zijn met die goederentreinen daar ja. :oops: :P
Köpenhamn, dat heb ik expres gedaan vanwege mijn mening over Denemarken, die ik heb geventileerd in m'n interrail verslag begin dit jaar. :twisted:
Die finse muziek was Stella, voorbeelden ervan kun je in de links vinden daar in het verslag. :wink:
groentje

Bericht door groentje »

Tja, ieder zijn meug. Ik vond Kopenhagen een heel fijne stad, al was Malmö meer relaxt.
En ik zoek Stella eens op.
Pieter..

Bericht door Pieter.. »

Mooie reportage en mooie treinen :wink:
Fles

Bericht door Fles »

Goed verhaal weer Sander! :mrgreen:
Trammist

Bericht door Trammist »

PRACHTIG verslag en leuke foto's ! I LOVE SWEDEN, J' ADORE LA SUÈDE!
treinbruno

Jag älskar Sverige :)
Afbeelding
Fles

Bericht door Fles »

Vriend van me woont trouwens min of meer permanent in Stockholm nu, met zijn local blonde :lol: Toch nog eens gaan kiek'n daar :P
treinbruno

* jaloers * :mrgreen:
Afbeelding
Wover

Bericht door Wover »

treinbruno schreef:Jag älskar Sverige :)
Mina kaipaan Suomi!

Maar dat kan uitgebreid worden naar heel Scandinavië. Ik heb in het voorjaar (maart - juni) mijn hogeschoolstage in Vaasa, Finland gelopen en heb de laatste week ook wat gaan toeren:

Dag 1: Vaasa - Tampere - Helsinki
Dag 2: Helsinki - Tallinn (EE)
Dag 3: Tallinn - Helsinki - Turku
Dag 3-4: Turku - Stockholm (SE)
Dag 4: Stockholm - Västeräs (vanwege volzette hotels moesten we uitwijken naar een stadje op 100km van Stockholm)
Dag 5: Västeräs
Dag 6: Västeräs - Stockholm - Uppsala
Dag 6-7: Uppsala - Umea (dezelfde nättag als die jij genomen hebt. Heb je trouwens gemerkt dat men daar een hogesnelheidslijn aan het bouwen is? Stockholm - Lapland zou maar 5u meer in beslag nemen).
Dag 7: Umea - Vaasa (FI)

Alle verplaatsingen gebeurden met trein en ferry. Zalige ervaring.

In de laatste maand van mijn stage heb ik een Ests meisje leren kennen en dat is mijn vriendin geworden. Zij heeft in Juli 20 dagen doorgebracht in België, 3 weken geleden ben ik een weekje naar daar getrokken (Tallinn, Tartu, Viljandi, Lahemaa, Rakvere,...) en volgende week doen we een weekendje Stockholm. Daar vlieg ik ook naar met Ryanair en we zullen verblijven in Nykoping zelf en een daguitstap naar Stockholm doen. We hebben daar trouwens een zeer fijn hostel gevonden, in het stationsgebouw (http://www.railway.nu/en/).

Ik kan zeker zeggen dat ik verliefd ben geworden op het Noorden. Zeker na 3 maanden ken je een land wel en ik was er echt zo graag. Ik overweeg zeker om daar te gaan wonen. Vooral de ruimte, het gebrek aan stress, maar toch de geweldige efficiëntie en openheid (en eerlijkheid (!!)) spreken mij aan.

Maar om even uit mijn droom te ontwaken: Ik merk dat hier best veel interesse is in een reisje Scandinavië. Misschien kan er iets geregeld worden om met een klein groepje naar daar te trekken in een vakantieperiode? Vervoer zou dan vooral Ryanair, ferry's en treinen worden en overnachtingen in hostels (ik ken goede hostels of zeer goedkope hotels in Zweden, Finland en Estland).

Laat maar iets weten, dan komen we in een weekend wel eens samen ;).

Warmmakertjes:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding (In deze foto "voel" je Scandinavië echt vind ik :))

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
groentje

Bericht door groentje »

Prachtige foto's, Wover, meer van dat.
Wover

Bericht door Wover »

Ik heb nog minstens 300 foto's waar ik niet de tijd voor heb gevonden om ze te bewerken en up te loaden. Ook van treinen in Zweden heb ik nog wel een 10tal foto's.

Ik zal mijn best doen, maar kan niets beloven, het is echt veel werk :).
Plaats reactie