Om een kort verhaal lang te maken: Ik vond wat tickets bij Ryanair voor €25,- all-in retour naar Stockholm. Vervolgens zat ik op de site van de Statens Järnväger en ontdekte geheel per toeval dat hun ook aan zeer goedkope vroegboek tickets doen, dus voor €50,- heen en terug naar Narvik, vond ik dat heel niet duur!
Gezien het de laatste week van de vakantie was (1e week september), zaten mijn vrienden die ik ken vanuit het treinhobbyistencircuit al lang weer op school en had ik eerst de intentie om alleen te gaan. Echter vriend van mij die ik ken vanuit school, wilde graag mee, tot mijn grote verrassing! Ik had het niet van hem verwacht, maar het is wel veel gezelliger als je samen met iemand kan reizen en dus was ik er erg blij mee.
Goed tickets geboekt en dus gingen we voor €75,- vanuit hier naar Lapland, 3.000 kilometer in het noorden hier vandaan! Overigens is het verslag niet alleen voor treinfanaten, maar ook vliegfanaten en natuurlijk reisfanaten!
Goed! En nu zijn we 2 maanden verder, de dag van vertrek.
Mijn reisgenoot werd afgezet door z'n ouders tegen 09h00 en een half uurtje later zouden mijn ouders ons naar Airport Weeze in Duitsland brengen, alwaar onze vlieger naar Nyköpping zou vertrekken.
Airport Weeze was een klein vliegveldje met wat eet- en drinkgelegenheidjes en er vertrokken bijna alleen maar Ryanair toestellen.

2 uur voor vertrek gingen we door de controlepoortjes en moesten we wachten op het vliegtuig. Uiteindelijk ging de gate open en konden we naar onze Boeing 737-800 lopen.

Het was mijn eerste keer vliegen, maar ik had er alle zin in! Na het bekende toneelstukje van de stewardessen over noodvoorzieningen, rolde we naar de startbaan. Plots ging de airco zachter en de lichten dimde. Opeens gingen de motoren op volle toeren draaien en werden we diep in onze stoel gedrukt en voor we het wisten, vlogen we! Het opstijgen ging véél sneller als ik dacht en al snel waren we "airborne" boven de wolken.

Maandag:
Na 1 nacht redelijk slecht te hebben geslapen, gingen we de volgende ochtend aan het ontbijt dat in de vorm was van buffet en erg goed smaakte! Daarna naar de Pressbyrån gegaan om een dagticket te kopen voor het stadsvervoer van Stockholm.
Enkele impressies uit de stad:

En dan nu kunnen jullie eindelijk opgelucht adem halen, want hier komen ze hoor, treinenfoto's!

Vervolgens terug in de stad kwamen we dit tegen:

Enfin, tegen de avond hadden we wat gegeten op het station en daarna moesten we wachten op onze nachttrein naar Boden.

Wij namen plaats in onze ruime couchette 6, die we moesten delen met een ouder echtpaar, 1 zweeds en 1 duits meisje. Het ouder echtpaar stond ons echter totaal niet aan, omdat ze zich aan alles en iedereen leken te ergeren en dat af en toe ook lieten blijken door wat te snauwen. Tegen een uur of elf toen we Uppsala waren gepasseerd wilde het ouder echtpaar al gaan slapen, dus hadden we de coupé omgebouwd en ik vond dat het nog heel ruim was voor een couchette 6, in tegenstelling tot in de rest van de Europese treinen. De meeste mensen gingen daarna slapen, maar ik heb nog even het boek "Het Gouden Ei" uitgelezen (een aanrader!). Toen we in Gävle waren ben ik ook gaan slapen.
Dinsdag:
's Ochtends vroeg rond 05h00 werd ik wakker van het ouder echtpaar, die blijkbaar de trein uit moesten en dit met zoveel mogelijk geluid wilden doen.

De intercity zat stampvol met mensen die waarschijnlijk gingen rondtrekken. De stoelen zaten erg goed, waren verstelbaar, voorzien van tafeltje, persoonlijk lichtje, zonnewering, veel beenruimte en bij iedere stoel zat een 220V aansluiting.

Langzaam begon het landschap echt te heuvelen en werd het steeds hoger:

Uiteindelijk gevonden en ingecheckt. Spullen gedropt en wat winkels opgezocht voor eten. Maar wat ongelofelijk duur zeg, dat land! Niet normaal!
Nadat we wat hadden gegeten moest ik nog een pen hebben omdat al mijn pennen er mee opgehouden waren, uiteindelijk heb ik een balpen kunnen kopen voor €1,60 (voor die prijs heb je een 10-pack balpennen hier!

In de avond nog even het thuisfront gemaild en gaan slapen.
Woensdag:
's Ochtends ging de wekker en gingen we naar het ontbijt. Zoals treinbruno een tijdje terug ook al aangaf, lag daar kaviaar bij het ontbijt.

Na een goed ontbijt even gedoucht en toen wilden we de berg op gaan lopen. Echter, toen we buiten waren regenden het licht. Uiteindelijk konden we de weg niet vinden naar de berg en omdat het ondertussen goot van de regen, gingen we terug naar het hostel. Daar even op msn gehangen en zweedse TV gekeken en tegen 15h30 was het droog. Snel fototoestel gepakt, jas en toen gingen we Narvik inlopen:

In de avond nog wat gegeten en nog wat in het hostel gehangen.
Donderdag:
's Ochtends vroeg wederom van het geweldige ontbijt genoten. Daarna rustig alles opgeruimd en nog een laatste mailtje naar huis gedaan. Tegen 12h00 wilden we dan gaan uitchecken. We liepen de lift in met onze tassen, drukken op 1, de lift gaat een halve meter en kapt ermee. Wtf?! Ik druk op het knopje ALARM, een kort belletje rinkeld... Geen reactie... Heel hard geschreeuwd "HJÄLPA MIG!!! HJÄLPA MIG!!! HISS ÄR KAPUTT!!!" en het knopje ALARM ingedrukt gehouden, toen kwam de hotelmanager blijkbaar aangehuppeld en resete de lift en toen ging dat ding wel naar beneden en ik was HÉÉL blij toen ik weer op de gewone grond stond. Nou ben ik niet bepaald claustrofobisch, maar liften heb ik het zowieso niet op en al helemaal niet als ze er mee kappen!
Enfin, daarna uitgecheckt en naar het Amfi-Centre gegaan om wat laatste inkopen te doen voor de lange reis terug naar Stockholm. Daarna hebben we nog wat door Narvik gelopen en zijn we naar het station gegaan.

Komende nacht zouden we moeten doorbrengen op een treinstoel, waar ik totaal NIET naar uitzag. Gelukkig was het rijtuig wel weer zo'n zweeds gerenoveerd intercityrijtuig, dus het was nog wel enigsinds te overleven. Al helemaal toen er schuin tegenover ons een hele mooie zweedse vrouwelijke schoonheid kwam zitten.

De reis ging nu weer naar het binnenland en zou het dus langzaam aan steeds minder spectaculair worden, maar voor mij het tegendeel! Ik vind iets waar de zon op schijnt al snel mooi... Al snel waren we de zweedse grens weer over.

Ik denk dat ik een echte Lapland liefhebber ben geworden...
Ondertussen hebben we het bordje Polcirklen weer gepasseerd en zit het landschap weer vol groene bomen... Jammer dat we al zo snel de poolcirkel weer hebben gepasseerd.
In de avond in Boden kwamen er rijtuigen bij, maar dit waren enkel zitrijtuigen dus werd het inderdaad een nacht doorbrengen op een zitplaats. *Zucht*. Tegen 23h00 hebben we de stoelen achterover gezet, zonnewering naar beneden, oordopjes in en trui als kussen laten fungeren en pogingen tot slapen ondernomen. Af en toe nog paar keer wakker geworden.
Vrijdag:
*ZOEFFFFFFFFFFFFFF* En daar reed een Xtåg. Het was al 07h00 en nog heel rustig in de trein. Even iPod in oren gestopt en rustig wakker geworden met wat klassieke muziek. Nu ben ik daar het typpe totaal niet voor, maar soms is dat toch even heerlijk! Ondertussen reden we verder naar Gävle en Uppsala. We werden veel aan de kant gezet voor Xtåger die haast hadden en wat X2000 treinen naar Stockholm. Tegen 09h00 was iedereen in de wagon wakker en rende iedereen heen en weer naar de bar voor koffie. Tegen 10h00 was dan het einde inzicht en kwamen we weer aan in Stockholm.
Nou hadden we de eerste dag al heel veel gezien en vroegen we ons eerlijk gezegd af wat we moesten gaan doen. Ik heb toen maar het initiatief genomen om naar de Katarinavägen te lopen.

En toen leek het mooi weer te worden toen we op Gamla Stan waren:

Daarna weer ven wat treintjes geplaat op de brug bij Centralstationen:

Tegen 15h00 gingen we naar het station om nog wat eetbaars te halen voor in de avond en daarna wilden we de bus pakken. Tegen 15h30 hadden we de bus naar Nyköpping zodat we de volgende ochtend niet zouden hoeven stressen naar de airport.

We hadden gedacht daarna een overnachting voor €20 te hebben, maar het hotel dat we hadden gepland, had alleen kamers voor €35,-. Nouja, het kon even niet anders... Het hotel was overdreven hypermodern (Connect hotel Skavsta) en sfeerloos. De douches waren open, de kamers hadden 1 stapelbed en 1 bureau, voor de rest moest je in de grote hal zijn voor internet, iets drinken, sauna etc. Het viel allemaal erg tegen, maar het was er stil. Tegen 20h30 lagen we dan ook al in bed...
Zaterdag:
's Ochtends was ik om 08h00 al wakker en voelde me heerlijk uitgeslapen, de bedden lagen wel zalig... Maar omdat m'n reisgenoot nog sliep heb ik ipod in m'n oren gestopt en nog even genoten van finse muziek. Tegen 08h45 gingen we ontbijten, wat erg tegen viel na het ontbijt in Narvik.

Hier haalde de ouders van m'n mede reiziger ons op, waarvoor mijn dank!

Een zeer grote reis voor 6 dagen dus. Op de foto's lijkt het daar in het noorden lang niet zo spectaculair, maar dat kun je ook moeilijk op beeld krijgen, hoe ongelofelijk mooi het daar is! Ik kan het iedereen van harte aanraden!
Zoals jullie in mijn ode aan Lapland ook al konden lezen, ben ik er helemaal weg van, maar ik had niet verwacht dat het zo mooi zou zijn. Doordat ik deze reis ook heel wat muziek heb afgeluisterd is dit liedje ondertussen tekenend geworden voor deze prachtige reis en bij het horen ervan zie ik meteen weer een heel groot uitgestrekt Lapland voor me: http://www.youtube.com/watch?v=c3WHg-uvJaE
Uiteindelijk ook nog bedankt voor m'n mede reiziger, waar ik het goed naar mijn zin mee heb gehad deze reis!