NMBS schaft diverse ritten af
-
Re: NMBS schaft diverse ritten af
In Nederland rijden bijna alle treinen van 5 uur tot 23 uur. Dat is ten minste een bediening.
... mét bijbehorend prijskaartje.Hogersluys schreef:In Nederland rijden bijna alle treinen van 5 uur tot 23 uur. Dat is ten minste een bediening.
Dat ik er gerust voor over zou hebben. En ja, ik heb een vrijkaart, en ben dus enigszins bevooroordeeld, maar zelfs als de vrijkaart betalend zou worden, zou ik met plezier het geld ervoor op tafel leggen...
Wat ben je immers met een vrijkaart, als je niet eens de trein kan nemen tenzij in je vrije tijd?
Wat ben je immers met een vrijkaart, als je niet eens de trein kan nemen tenzij in je vrije tijd?
-
Voor korte afstanden is de NS inderdaad duurder, maar ik heb al gemerkt dat het op langere afstanden weinig scheelt. Weliswaar heeft de NMBS veel meer voordelige formules zoals Go-Pass, Campuskaart, .... .MIVB-reiziger schreef:... mét bijbehorend prijskaartje.Hogersluys schreef:In Nederland rijden bijna alle treinen van 5 uur tot 23 uur. Dat is ten minste een bediening.
En reizigers die veel kilometers maken kunnen in Nederland gebruik maken van de Voordeelurenkaart, welke 40% korting geeft op alle enkele reizen en retourtjes, doordeweeks na 9 uur 's morgens. Maak mij dan nog eens wijs dat NS duur is 

-
Pas op, als je 40% korting krijgt op trajecten als Groningen - Vlissingen moet je nog altijd veel betalen. In België is er door het bestaan van de Go-Pass voor jongeren onder de 26 jaar in principe een plafond van 10 euro voor een retourtje tussen gelijk welk station in België. Voor +26 jarigen is dit 14,6 euro (met een Railpass).
Soms zijn er acties zoals momenteel in de Kruidvat dat blanco heen-en-terugkaartjes aanbiedt voor 8,9 euro.
Soms zijn er acties zoals momenteel in de Kruidvat dat blanco heen-en-terugkaartjes aanbiedt voor 8,9 euro.
Betalend, wat voor onzin zou dat zijn ?groentje schreef:maar zelfs als de vrijkaart betalend zou worden, zou ik met plezier het geld ervoor op tafel leggen...
En daarbij ... zo erg is het nu toch ook niet gesteld met de treinen ... een uur, das 2x niks

Ik reis héééééél veel met de trein, en ik heb nog nooit het gedacht gehad dat er te weinig treinen zijn hoor.
België is tenslotte Nederland niet, ik vind niet dat een trein moet rijden als een metro/tram ... vroeger was het meestal maar om de 2h, en daarbij, wat moet Frankrijk dan zeggen ? Heel veel lijntjes daar zijn nog altijd maar om de 2h hoor.
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Jullie zien het allemaal verkeerd
Door de trein uit Hasselt af te schaffen komt er een bestuurder+begeleider+treinstel vrij die men elders kan inzetten waar ze wel nodig zijn. Er rijdt dus geen trein minder, hij rijdt gewoon op een ander tijdstip en misschien zelfs andere plaats. Het aantal treinkilometers zal echt niet naar omlaag gaan hoor
Die 10 man die deze trein namen hebben dikke pech, maar 50 anderen hebben geluk dat zij er een trein bij krijgen.
Zo'n maatregel slecht noemen vind ik ronduit kortzichtig. Dit is gewoon een manier om de nmbs rendabeler te maken en in mijn ogen volledig terecht

Die 10 man die deze trein namen hebben dikke pech, maar 50 anderen hebben geluk dat zij er een trein bij krijgen.
Zo'n maatregel slecht noemen vind ik ronduit kortzichtig. Dit is gewoon een manier om de nmbs rendabeler te maken en in mijn ogen volledig terecht

Ik vind een telling toch een zeer objectief criterium..... wat zou er beter zijn ?groentje schreef:Trammist, dit was een retorische vraag. Plopsaland heeft geen latere trein vandoen, wat een publiekstrekker het ook mag zijn.
Maar we beginnen best niet met argumenteren welke lijnen wel een latere bediening verdienen, en welke niet. 21h is gewoon te vroeg, punt.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Kijk, het is niet meer dan logisch dat late diensten beperkt blijven. Maar waarom de ene regio bevoordelen en de andere in de kou laten ?Shrek schreef:Zo'n maatregel slecht noemen vind ik ronduit kortzichtig. Dit is gewoon een manier om de nmbs rendabeler te maken en in mijn ogen volledig terecht
Enkele voorbeelden: Mechelen-Gent L893 vertrek 22h33, Sint Niklaas-Gent L2672 vertrek 23h44, Hasselt-Leuven L2493 vertrek 23h26.
Op Leuven-Antwerpen houden de stoptreinen het al bekeken om 21h05. Tenzij je dat ritje Leuven-Aarschot van 22h05 nog meetelt, maar dat is geen volwaardig traject (slechts één tussenstop).
Misschien houdt men rekening met de bezetting, maar dat durf ik betwijfelen.
Overigens, wanneer het aanbod uitblijft, hoe kan men dan weten wat de vraag is ? Hoe kan je tellingen doen voor een trein die er niet is ?
Natuurlijk gaat niemand nog zonder auto naar de stad, want met het openbaar vervoer geraak je niet meer thuis. En zo worden de clichés in stand gehouden.
Op deze trein zijn wel tellingen gehouden en daarom schaft men hem af.
Men probeert soms wel nieuwe dingen en bij succes blijven die behouden. De laatste IC-A is enkele jaren geleden verlaat en bleek een succes. Maar als de late trein uit Hasselt geen succes is dan kan men die beter niet laten rijden.
Ik vind trouwens niet dat de treinen "eerlijk" moeten rijden van regio tot regio. Als op Brussel-Antwerpen tot 1u 's nachts mensen de trein nemen en er in Hasselt al om 21u niemand meer opzit dan is het toch logisch dat ze in Hasselt geen late treinen inleggen en in Antwerpen wel?
Eigenlijk zou hierover niemand mogen klagen. Maar een tiental mensen ondervinden nadeel door deze beslissing...
Men probeert soms wel nieuwe dingen en bij succes blijven die behouden. De laatste IC-A is enkele jaren geleden verlaat en bleek een succes. Maar als de late trein uit Hasselt geen succes is dan kan men die beter niet laten rijden.
Ik vind trouwens niet dat de treinen "eerlijk" moeten rijden van regio tot regio. Als op Brussel-Antwerpen tot 1u 's nachts mensen de trein nemen en er in Hasselt al om 21u niemand meer opzit dan is het toch logisch dat ze in Hasselt geen late treinen inleggen en in Antwerpen wel?
Eigenlijk zou hierover niemand mogen klagen. Maar een tiental mensen ondervinden nadeel door deze beslissing...
Een extra trein in de spits is handig om meer mensen een zitplaats te gunnen, maar we mogen niet vergeten dat die mensen alternatieven hebben. Het alternatief voor de mensen van de vroegste en de laatste treinen is de wagen. Mensen die zich een abonnement hebben aangeschaft voelen zich pas echt bekocht, als deze de facto onbruikbaar wordt.
Zeker is de vervoersvraag 's avonds minder, maar de NMBS is dan ook uitsluitend op woon-werkverkeer gericht. Dat is ook een belangrijke doelgroep, maar de NMBS onderschat wel systematisch de vrijetijdsklanten, denk bijvoorbeeld ook aan de weekenddienstregeling. Ik ken veel mensen die maar al te graag met de trein zouden reizen, maar dat nu niet kunnen.
De vervoersinteresse later op de avond is overal in meer of mindere mate aanwezig, maar door de dienstregeling vaak niet ingevuld. En studie na studie bewijst het: wie eenmaal in zijn auto zit, krijg je maar zeer moeilijk terug in de trein.
Over die betalende vrijkaart: ik zou graag de belastingen verlaagd zien. In ruil zou ik wel heel wat extralegale voordelen, zoals de bedrijfswagen, maar dus ook de vrijkaart, gewoon als loon in natura belasten. En dus ook optioneel maken, wie zo'n bedrijfswagen of een vrijkaart wil, staat een deel van zijn loon af in ruil ervoor. Of niet, natuurlijk. Ik zou zo voor de vrijkaart gaan, maar menig collega zou met plezier zijn vrijkaart opgeven voor wat extra loon, omdat hij van zijn vrijkaart toch zelden of nooit gebruik kan van maken.
Zeker is de vervoersvraag 's avonds minder, maar de NMBS is dan ook uitsluitend op woon-werkverkeer gericht. Dat is ook een belangrijke doelgroep, maar de NMBS onderschat wel systematisch de vrijetijdsklanten, denk bijvoorbeeld ook aan de weekenddienstregeling. Ik ken veel mensen die maar al te graag met de trein zouden reizen, maar dat nu niet kunnen.
De vervoersinteresse later op de avond is overal in meer of mindere mate aanwezig, maar door de dienstregeling vaak niet ingevuld. En studie na studie bewijst het: wie eenmaal in zijn auto zit, krijg je maar zeer moeilijk terug in de trein.
Over die betalende vrijkaart: ik zou graag de belastingen verlaagd zien. In ruil zou ik wel heel wat extralegale voordelen, zoals de bedrijfswagen, maar dus ook de vrijkaart, gewoon als loon in natura belasten. En dus ook optioneel maken, wie zo'n bedrijfswagen of een vrijkaart wil, staat een deel van zijn loon af in ruil ervoor. Of niet, natuurlijk. Ik zou zo voor de vrijkaart gaan, maar menig collega zou met plezier zijn vrijkaart opgeven voor wat extra loon, omdat hij van zijn vrijkaart toch zelden of nooit gebruik kan van maken.
Daar geloof ik in dit geval niet veel van. Dat treinstel 'overnacht' nu in Hasselt in plaats van in Landen, de TB en TBG (waarschijnlijk van depot Hasselt) kunnen nu wat eerder naar huis of moeten 's ochtends wat later beginnen, dus wellicht spaart men wat uit op personeelskosten maar er komt zeker geen treinstel vrij daardoor. De reizigers uit de regio Alken - Sint-Truiden - Landen zijn de dupe. De laatste trein huiswaarts uit Hasselt, notabene de provinciehoofdplaats, vertrekt al om 21:31, in de zomer is de zon dan nog lang niet onder. Dat is toch al te gek. Vanuit Sint-Truiden, laatste trein richting Leuven, Brussel... nu 22.47, vanaf december al om 21.47. Maar ja, het is 'maar' Limburg, hé...Shrek schreef:Jullie zien het allemaal verkeerdDoor de trein uit Hasselt af te schaffen komt er een bestuurder+begeleider+treinstel vrij die men elders kan inzetten waar ze wel nodig zijn.
Paul
toch heeft personeelsplanning alles te maken met treinplanning, die twee zijn niet van elkaar los te koppelen. Men heeft X aantal treinbestuurders en treinbegeleiders. Daar kan men X diensten mee verzekeren. Om deze puzzel tot een goed eind te brengen zal men inderdaad al is overwegen om op plaats A een trein af te schaffen om er zodoende op plaats B een andere bij te krijgen. Het aantal treinkm stijgt normaal weer eind dit jaar dus besparen op die punten zal zeker niet van toepassing zijn.
Eigenaardig het woord "reiziger" komt in die redenering niet voor ????Steven schreef:toch heeft personeelsplanning alles te maken met treinplanning, die twee zijn niet van elkaar los te koppelen. Men heeft X aantal treinbestuurders en treinbegeleiders. Daar kan men X diensten mee verzekeren. Om deze puzzel tot een goed eind te brengen zal men inderdaad al is overwegen om op plaats A een trein af te schaffen om er zodoende op plaats B een andere bij te krijgen. Het aantal treinkm stijgt normaal weer eind dit jaar dus besparen op die punten zal zeker niet van toepassing zijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide