Pagina 2 van 11

Re: Pendelaarsleed in Heide

Geplaatst: 16 okt 2009, 12:45
door dekooiker
Vandaag heb ik eens de webstek van de 'vereniging' http://www.lijn12.be bezocht.
Ze sommen een aantal zaken op die moeten veranderen.
Terecht!
Helaas gaan ze in hun terechte klacht over naar onzin.

Citaat.
•een aanpassing van de dienstregeling op Lijn 12 in functie van de normale werkuren van wie in Antwerpen of Brussel werkt
•het inzetten van meer comfortabele treinstellen op Lijn 12 waarin voldoende plaats is voor alle reizigers
•een einde aan de systematische vertragingen op Lijn 12
•opnieuw een halte voor P-treinen in Antwerpen-Dam en Antwerpen-Oost
•verkorting van de reistijd voor de IR n tussen Essen en Brussel
•bijkomende haltes voor de Beneluxtrein op Lijn 12
•de L - trein Roosendaal-Antwerpen laten doorrijden richting Brussel als IC of IR
•verlating van de laatste trein tot 1u. van zondag tot donderdag en tot 2u. op vrijdag en zaterdag
•een IR - of L – trein richting Roosendaal laten doorrijden tot Den Haag en Amsterdam als IC en de grenstarieven verlagen

Het eerste punt is meteen een lachtertje.
Het zal nooit of te nimmer uitkomen voor bepaalde personen om ergens om dat uur te geraken zonder veel wachten.
Zo steekt het OV nu eenmaal in elkaar, voor iedereen goeddoen lukt niet.
Stel dat de pendelaar op lijn 12 vindt dat de trein een kwartier later moet rijden dan is het misschien nadelig voor de mens die in Beveren de trein naar St Niklaas wil nemen.

Punt twee is iets realistischer, al rijden er al zowat elk uur dubbeldekrijtuigen naar Essen vanuit Brussel.

Drie en vier zijn zeer begrijpelijk en daar moet echt iets aan gebeuren.

Vijf is iets merkwaardigs: enerzijds klaagt men over vertraging maar de rijtijd zou korter moeten.
Dat wil elke pendelaar wel, kortere rijtijden met bij voorkeur enkele stoppen aan zijn opstapstation en uitstapstation.
Wat zeker zou helpen is de IC niet meer naar Charleroi te laten rijden maar slechts tot Brussel.

Bijomende halte voor de Benelux zitten er zeker niet in omdat het grensoverschrijdend verkeer is.
Ook daarom dat de tarieven niet omlaag kunnen.

Hun verdere eisen houden geen regelmatiger verkeer in en zou de stiptheid eerder tegenwerken.

Re: Pendelaarsleed in Heide

Geplaatst: 16 okt 2009, 14:20
door dcr
Er zijn inderdaad een aantal punten tegenstrijdig of onrealistisch.

De vertragingen aanklagen is zeker terecht. Ook lijn 25/27 lijdt hieronder.

Wat betreft de Benelux, als deze verdwijnt, kan er misschien een nieuwe trein komen die wel stopt tussen Roosendaal en Antwerpen?

Re: Pendelaarsleed in Heide

Geplaatst: 16 okt 2009, 14:24
door dentheo
dcr schreef:Er zijn inderdaad een aantal punten tegenstrijdig of onrealistisch.

De vertragingen aanklagen is zeker terecht. Ook lijn 25/27 lijdt hieronder.

Wat betreft de Benelux, als deze verdwijnt, kan er misschien een nieuwe trein komen die wel stopt tussen Roosendaal en Antwerpen?
Men pleit voor het doortrekken van de Chalala, maar dan moet er eerst geslepen worden aan de perrons in Roosendaal om de deuren te kunnen openen....
Hebben ze trouwens voor de varkensneuzen ook ooit gedaan...

Re: Pendelaarsleed in Heide

Geplaatst: 16 okt 2009, 17:14
door Robin
van chalala tot roosendaal... waarom de benelux niet doortrekken naar chalala? probleem opgelost.
Toen de IC van essen tot brussel reed waren er veel minder problemen. Net voor ik vertrek in Mechelen kijk ik op passengerweb om te zien of de IC vertraging heeft dan kan ik er net op, maar als je ziet waar de oorzaak ligt... in chalala inderdaad, deze laten ze dikwijls te laat vertrekken in de bundel.

De eerste trein rijd van essen naar antwerpen als L trein en verder als IC naar schaarbeek dacht ik.
Dan paar uur later hetzelfde liedje, P trein van essen en vanaf antwerpen als IC.
Waarom dit niet meer doen?

Re: Pendelaarsleed in Heide

Geplaatst: 16 okt 2009, 19:48
door ferry
Hoi

Men zou de P treinen door de tunnel moeten laten rijden ipv via ringspoor. Is belachelijk om nonog meer treinen te laten stoppen in Oost en Dam.!
Wel zouden de twee P treinen 's avonds dringend moeten versterkt worden qua kapaciteit.
Anderzijds zouden tijdens de WE de L treinen ook via de tunnel moeten rijden ipv de spookstations te bedienen.
De morgen P trein naar Antwerpen laten rijden via Dam en Oost zou heel veel mensen en scholieren absoluut NIET passen!


f

Re: Pendelaarsleed in Heide

Geplaatst: 16 okt 2009, 21:30
door stefanic
dekooiker schreef:....
Citaat.
•een aanpassing van de dienstregeling op Lijn 12 in functie van de normale werkuren van wie in Antwerpen of Brussel werkt
•het inzetten van meer comfortabele treinstellen op Lijn 12 waarin voldoende plaats is voor alle reizigers
•een einde aan de systematische vertragingen op Lijn 12
•opnieuw een halte voor P-treinen in Antwerpen-Dam en Antwerpen-Oost
•verkorting van de reistijd voor de IR n tussen Essen en Brussel
•bijkomende haltes voor de Beneluxtrein op Lijn 12
•de L - trein Roosendaal-Antwerpen laten doorrijden richting Brussel als IC of IR
•verlating van de laatste trein tot 1u. van zondag tot donderdag en tot 2u. op vrijdag en zaterdag
•een IR - of L – trein richting Roosendaal laten doorrijden tot Den Haag en Amsterdam als IC en de grenstarieven verlagen
....
Wat ik vooral straf vind is dat die 'eisen' van het actiecomite L12 constant veranderen. Nu is 't 'bijkomende haltes voor de benelux op L12', en vanochtend (!!) was het nog: 'behoud van de Benelux of een equivalente verbinding met Roosendaal als de Benelux verdwijnt'.
Weten de zovele ondertekenaars eigenlijk nog wel waar ze zogezegd zouden achterstaan? Op Railbusters heb ik het vandaag nog gezegd (misschien vandaar de aanpassing op de site :wink: ). Ik citeer mezelf van op Railbusters:
In dezelfde zin kan ik het actiecomité L12 ook al niet meer volgen: ze vragen nu een alternatief voor de Benelux als die wegvalt!!??
Voor de reizigers van L12 (toch de doelgroep van dat actiecomité, dacht ik zo) is de Benelux enkel maar een hinderlijk object dat over hun lijn passeert zonder er ergens te stoppen. Als Ik actiecomité was, zou ik roepen: zo snel mogelijk weg met dat ding van onze lijn, zodat er iets in de plaats kan komen waar L12 echt iets aan heeft!

Re: Pendelaarsleed in Heide

Geplaatst: 16 okt 2009, 22:09
door Molenbruch Y.
Weten de zovele ondertekenaars eigenlijk nog wel waar ze zogezegd zouden achterstaan?
Daar ligt inderdaad een probleem: vele ondertekenaars worden gewoon meegesleurd in de overdreven woede van anderen, die zich (vaak onterecht) benadeeld voelen.

Ik herinner me een voorval met het actiecomité Turnhout-Manage, enkele jaren geleden. Eén van de strijdpunten was destijds dat er in Herentals een aansluiting moest komen van de IR e op de (toen nog) IR g naar Brussel. Helaas had niemand van de voorstanders stilgestaan bij het logische gevolg dat één van beide treinen daarvoor een half uur zou moeten verschuiven. Toen het dan eindelijk zover was, kloeg men weer over slechte afstemming op de werkuren van pendelaars naar Brussel, enz...

Kortom: geef zulke actiegroepen een vinger, en ze trekken meteen je hele arm mee.

Ik beweer hiermee (voor alle duidelijkheid) niet dat alle klachten over lijn 12 verzonnen zijn, maar wel dat de gestelde eisen niet noodzakelijk beterschap voor iedereen beloven te brengen, integendeel. Laat die planning dus maar beter over aan mensen die een globaler en objectiever zicht op de hele situatie hebben.

Groeten,

Re: Pendelaarsleed in Heide

Geplaatst: 16 okt 2009, 23:23
door neigezug
De IC-A gaat naar Eupen via de HSL, niet met klassiekjes mogelijk

Re: Pendelaarsleed in Heide

Geplaatst: 16 okt 2009, 23:32
door dentheo
stefanic schreef:
In dezelfde zin kan ik het actiecomité L12 ook al niet meer volgen: ze vragen nu een alternatief voor de Benelux als die wegvalt!!??
Voor de reizigers van L12 (toch de doelgroep van dat actiecomité, dacht ik zo) is de Benelux enkel maar een hinderlijk object dat over hun lijn passeert zonder er ergens te stoppen. Als Ik actiecomité was, zou ik roepen: zo snel mogelijk weg met dat ding van onze lijn, zodat er iets in de plaats kan komen waar L12 echt iets aan heeft!
Is volgens mij nog een oude "weer" van de ooit bestaande halte in Essen...was voor hen wel makkelijk.
Maar ik herinner mij ook dat ooit een paar Beneluxen stopten in Kalmthout en Heide en Kapellen.
Ik denk dat het nu beter is . 2x per uur ganse dag.

Positie van Dam en Oost vind ik moeilijk, ik weet echt niet of die een P trein "verdienen".
Ik ken mensen die in burelen werken langs de ring, die mijden beide stations als het duister is, dus heel het winterseizoen.
Gaan er nog veel middelbare studenten naar Antwerpen ?
Ik meen dat de stroom op 30 jaar net omgekeerd is, regio rijdt nu van Antwerpen "weg" naar een school.
Hoger onderwijs is iets anders , maar die zit dan weer niet op Dam of Oost .

Re: Pendelaarsleed in Heide

Geplaatst: 17 okt 2009, 08:56
door Adler
Molenbruch Y. schreef:
Weten de zovele ondertekenaars eigenlijk nog wel waar ze zogezegd zouden achterstaan?
Daar ligt inderdaad een probleem: vele ondertekenaars worden gewoon meegesleurd in de overdreven woede van anderen, die zich (vaak onterecht) benadeeld voelen.

Ik herinner me een voorval met het actiecomité Turnhout-Manage, enkele jaren geleden. Eén van de strijdpunten was destijds dat er in Herentals een aansluiting moest komen van de IR e op de (toen nog) IR g naar Brussel. Helaas had niemand van de voorstanders stilgestaan bij het logische gevolg dat één van beide treinen daarvoor een half uur zou moeten verschuiven. Toen het dan eindelijk zover was, kloeg men weer over slechte afstemming op de werkuren van pendelaars naar Brussel, enz...

Kortom: geef zulke actiegroepen een vinger, en ze trekken meteen je hele arm mee.

Ik beweer hiermee (voor alle duidelijkheid) niet dat alle klachten over lijn 12 verzonnen zijn, maar wel dat de gestelde eisen niet noodzakelijk beterschap voor iedereen beloven te brengen, integendeel. Laat die planning dus maar beter over aan mensen die een globaler en objectiever zicht op de hele situatie hebben.

Groeten,
De klachten gaan in de eerste plaats over de problemen met de bestaande dienstregeling en niet over vragen voor wijzigingen zoals u in dit persbericht kan lezen.
Als u dit allemaal overdreven woede vindt en onterecht benadeeld voelen, dan laat ik dat voor uw rekening.
En wie zijn dan die mensen die een objectiever zicht hebben op de situatie ?
De bestuurders in Brussel die waarschijnlijk nog nooit een trein van binnen gezien hebben ?

Re: Pendelaarsleed in Heide

Geplaatst: 17 okt 2009, 09:17
door stefanic
Ik wil de puntjes van het actiecomité ook wel eens overlopen:
dekooiker schreef: 1) een aanpassing van de dienstregeling op Lijn 12 in functie van de normale werkuren van wie in Antwerpen of Brussel werkt
2) het inzetten van meer comfortabele treinstellen op Lijn 12 waarin voldoende plaats is voor alle reizigers
3) een einde aan de systematische vertragingen op Lijn 12
4) opnieuw een halte voor P-treinen in Antwerpen-Dam en Antwerpen-Oost
5) verkorting van de reistijd voor de IR n tussen Essen en Brussel
6) bijkomende haltes voor de Beneluxtrein op Lijn 12
7) de L - trein Roosendaal-Antwerpen laten doorrijden richting Brussel als IC of IR
acht) verlating van de laatste trein tot 1u. van zondag tot donderdag en tot 2u. op vrijdag en zaterdag
9) een IR - of L – trein richting Roosendaal laten doorrijden tot Den Haag en Amsterdam als IC en de grenstarieven verlagen
1) Voor iedereen goed doen gaat niet. Met wijziging van IRn naar IC-N in dec2008 is wel terug de oudere dienstregeling van kracht, die beter uitkwam voor de pendelaars.
2) IR/IC is van AM75 naar M6 gegaan. Geen reden tot klagen meer (toch zeker niet qua comfort!). Voor de L-trein moeten we bij AM75 blijven (omwille van Roosendaal).
3) 100% terecht. Veel heeft te maken met materieeluitval en problemen met andere treinen op L12 waar de L12-reiziger dus enkel de nadelen van ondervindt...Maar die problemen worden grotendeels opzij geschoven (naar L4...)
4) gezien het aantal reizigers in deze stations... zeer twijfelachtig. Evaluatie volgt volgend jaar...
5) verkorting reistijd: we kunnen altijd wat haltes op L12 schrappen? De actiegroep mag zelf kiezen welke (maar mag er ook de consekwenties van dragen :wink: ). We kunnen een volksraadpleging doen en de democratie laten beslissen welke haltes mogen verdwijnen...
Ik denk niet dat L12 wat reistijd betreft nog mag klagen!
6) mannekes toch wordt wakker: de Benelux valt WEG. En L12 zal blij zijn met de gevolgen als de politiekers hun zin NIET krijgen.
7) overdreven! NEEN dus. IC/IR op L25 is materieel met grote capaciteit. Dergelijke dimensies zijn overdreven voor een L op L12, zeker als er iets in de plaats van de IC-B komt. Tevens is IC-materieel NIET geschikt voor stoptreinen. Dat zien we nu al voor de IC-N op L12.
acht) sorry maar ook overdreven. Met de toekomstige aanpassingen wordt hier wel rekening mee gehouden maar er is nog geen ruimte voor een semi-nachtnet.
9) wilde dromen onder het motto 'we kunnen maar vragen, een nee hebben we, een ja kunnen we krijgen'. Maar wieweet krijgen ze nog wel iets in de richting...

Wat betreft het laatste bericht dat geplaatst is (Adler, ik had het kunnen weten...):
De aangeklaagde problemen zijn TERECHT. En dat wordt door NMBS (en Infrabel!) ook erkend, en het nodige wordt gedaan om de problemen te verhelpen. Maar deze problemen hebben niets te zien met het aanbod.
En ik geef mijn visie hier ENKEL op het AANBOD.
Ik volg de website L12 (en ook de problematieken) uit hoofde van mijn job bijna dagelijks.
Adler, je laatste opmerking is weer zo'n klassieker die volledig uit de lucht gegrepen is.

Re: Pendelaarsleed in Heide

Geplaatst: 17 okt 2009, 09:19
door Steve
neigezug schreef:De IC-A gaat naar Eupen via de HSL, niet met klassiekjes mogelijk
In dat geval leggen ze 'm gewoon om via lijn 36 hoor, de ervaring leert dat dat zéér snel geregeld is. :wink:

Re: Pendelaarsleed in Heide

Geplaatst: 17 okt 2009, 10:28
door Adler
stefanic schreef:De aangeklaagde problemen zijn TERECHT. En dat wordt door NMBS (en Infrabel!) ook erkend, en het nodige wordt gedaan om de problemen te verhelpen. Maar deze problemen hebben niets te zien met het aanbod.
En ik geef mijn visie hier ENKEL op het AANBOD.
Dit topic gaat over de problemen die zijn aangehaald in het artikel van Louis van Dievel, NIET over al dan niet terechte vragen over wijzigingen van het aanbod.
En als het nodige wordt gedaan om die te verhelpen, waarom merken wij daar dan niets van ?

Re: Pendelaarsleed in Heide

Geplaatst: 17 okt 2009, 10:53
door stefanic
Omdat toveren helaas nog niet mogelijk is.

De problemen uit het artikel waren het gevolg van te laat beëindigde werken door Infrabel (dus geen fout van de operator NMBS) en van een technisch probleem aan een loc (techniek is helaas niet onfeilbaar).
Het is een feit dat er wel meer technische problemen optreden (zie ook de pech dat net op de verkeerde plaats in Herentals een loc in panne viel, met enorme chaos tot gevolg).
Ik wil maar zeggen: er zijn problemen en NMBS werkt aan de oplossingen voor wat betreft de zaken die NMBS kan oplossen. NMBS heeft geen 'schuld' aan problemen veroorzaakt door Infrabel of derden of het weer (pyloon in Lint). Helaas draagt NMBS er wel de gevolgen van zonder veel mogelijkheden om de problemen te omzeilen. Vergeleken met wegvervoer: als een spoorlijn onderbroken is, kunnen we niet even een blokje omrijden voor een alternatieve route. Als een loc kapot gaat staat er niet direct een vervangloc klaar. Als wegenwerken langer uitlopen zal de autobestuurder morren en rondrijden. Als spoorwerken uitlopen kan NMBS enkel morren...
Het zou al fijn zijn dat NMBS enkel met de vinger wordt gewezen voor de problemen waar het zelf verantwoordelijk voor is of waar NMBS zelf iets aan kan doen. Maar helaas zijn wij schietschijf voor alles wat er misloopt.

Re: Pendelaarsleed in Heide

Geplaatst: 17 okt 2009, 11:04
door Adler
stefanic schreef:De problemen uit het artikel waren het gevolg van te laat beëindigde werken door Infrabel (dus geen fout van de operator NMBS) en van een technisch probleem aan een loc (techniek is helaas niet onfeilbaar).
Ik ben het met u eens dat de problemen van maandag in de eerste plaats te wijten zijn aan Infrabel.
Maar het is wel zo dat NMBS en Infrabel nog steeds als 1 NMBS-groep naar buiten komen.
Voor een 'gewone' reiziger is het dan ook niet altijd eenvoudig om het onderscheid te maken.
Wat het te laat beëindigen van die werken betreft, heb ik toch ook mijn vragen.
Ik ben daar al verschillende keren voorbijgegaan op zondagmorgen en die werktrein staat daar dan helemaal verlaten en werkloos op het spoor.
Blijkbaar wordt er dus maar tijdens bepaalde periodes gewerkt in het weekend.

En wat was dan dat probleem met die Benelux die zou stoppen in Essen maar waarvan de deuren dan niet opengingen en die dan maar is verdergereden ?

En het gaat in dat artikel ook over de steeds maar weerkerende problemen met de M6-rijtuigen die nu al jaren aanslepen.
Kan dat nu echt niet opgelost worden ?