Pagina 2 van 7
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Geplaatst: 23 okt 2009, 10:36
door Dietrich
Maar men zou wel materieel hebben voor hogere frequentie, tenzij daar geen ruimte voor mogelijk is natuurlijk.
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Geplaatst: 23 okt 2009, 11:06
door pietje
ja, en een tussenrijtuig heeft toch meer zitplaatsen dan een koprijtuig, dus de total capaciteit van 2 drieledige stellen is toch ook weeral groter dan die van 3 tweeledige stellen, en de vrijgekomen stellen kunnen dan toch ingezet worden voor extra of langere treinen.
Dit in combinatie met een maximum samenstelling tot 12 rijtuigen zou toch een aantal jaren moeten meekunnen, maar de electrificatie zou toch eens mogen begonnen worden.
Welke lijnen zijn eigenlijk het dringendste?
De IC-E is nu toch beter sinds de komst van de M6 denk ik, evenals de IC-K
De IC-A blijft een beetje moeilijk, misschien moet men eens uitkijken naar dubbeldeks materieel voor 200-250 km/h
Kunnen de problemen op andere lijnen opgelost worden door dubbeldekkers te zetten of zijn daar andere beperkende factoren?
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Geplaatst: 23 okt 2009, 11:42
door LML
Het klopt dat de NMBS zelf geen D-locs heeft die elektriciteit kunnen voorzien voor rijtuigen (buiten de blauwe - en eigenlijk verouderde - 55'ers). Maar zo doen alsof er elders helemaal geen D-locs bestaan om rijtuigen elektrisch te voeden, vind ik de grootste klucht...
Er bestaan toch voldoende moderne(re) D-locs die kunnen ingezet worden voor reizigerstreinen? En ja, geachte NMBS, zo'n D-locs kan je eventueel ook leasen/huren...
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Geplaatst: 23 okt 2009, 11:45
door Steven
Door van een tweeledig stel naar drieledig te gaan ga je in de max compositie van 12 rijtuigen 4 rijtuigen hebben zonder stuurpost, op de afmetingen van een MW 41 wil dat zeggen dat je ongeveer 4 keer 8 plaatsen of te 32 zitplaatsen gaat bijmaken. Als dat zo een winst zou betekenen snap ik niet wat het probleem zou zijn. Als 32 plaatsen onvoldoende is dan is uw oplossing maar een druppel op een hete plaat (die stuurposten van een MW 41 zijn echt wel smal, moet je maar is goed bezien).
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Geplaatst: 23 okt 2009, 11:48
door Steven
LML schreef:Het klopt dat de NMBS zelf geen D-locs heeft die elektriciteit kunnen voorzien voor rijtuigen (buiten de blauwe - en eigenlijk verouderde - 55'ers). Maar zo doen alsof er elders helemaal geen D-locs bestaan om rijtuigen elektrisch te voeden, vind ik de grootste klucht...
Er bestaan toch voldoende moderne(re) D-locs die kunnen ingezet worden voor reizigerstreinen? En ja, geachte NMBS, zo'n D-locs kan je eventueel ook leasen/huren...
Idem als de MW's, ook al ga je die huren dan moeten ze een homologatie hebben, momenteel is er geen enkele reizigerslocs van diesel die al een homologatie op zak heeft voor Belgiƫ dus net als bij de MW zou je 9 tot 12 maanden moeten wachten voor al die testen rond zijn en er een homologatie is. Dan nog iedereen de nodige opleiding geven. Voor minder als een jaar is zo een oplossing niet mogelijk dus. Dan kunnen ze dat jaar beter gebruiken om een vaste oplossing uit te werken zoals sommige al vermelden de elektrificatie. Niet vergeten dat dergelijke testen om een homologatie te verkrijgen vrij duur is. Je moet dat dus bezien in verhouding van het rendement dat zoiets kan opleveren.
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Geplaatst: 23 okt 2009, 11:57
door dcr
Wat houdt homologatie juist in?
(Verschillende fases en benodigde tijd per fase?)
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Geplaatst: 23 okt 2009, 12:28
door stefanic
Steven schreef:Door van een tweeledig stel naar drieledig te gaan ga je in de max compositie van 12 rijtuigen 4 rijtuigen hebben zonder stuurpost, op de afmetingen van een MW 41 wil dat zeggen dat je ongeveer 4 keer 8 plaatsen of te 32 zitplaatsen gaat bijmaken. Als dat zo een winst zou betekenen snap ik niet wat het probleem zou zijn. Als 32 plaatsen onvoldoende is dan is uw oplossing maar een druppel op een hete plaat (die stuurposten van een MW 41 zijn echt wel smal, moet je maar is goed bezien).
En jij gaat dan nog uit van 12 rijtuigen waar de maximale huidige samenstelling van 10 rijtuigen al problemen opleverd. vooraleer met 12 rijtuigen (6 2ledige of 4 3-ledige) moeten eerst de perrons verlengd worden.
Dus met 3-ledige kan je evtl 2x3+2x2 = 10 rijden en dan win je maar 2 stuurposten... of 16 plaatsen...
En Dietrich, met meer dieselmaterieel ga je het probleem in de Kempen en Noord-Limburg niet oplossen, want die enkelsporigheid speelt ons ook parten, dus een hogere fequentie aanbieden is niet zo evident.
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Geplaatst: 23 okt 2009, 13:33
door LML
Steven schreef:Idem als de MW's, ook al ga je die huren dan moeten ze een homologatie hebben, momenteel is er geen enkele reizigerslocs van diesel die al een homologatie op zak heeft voor Belgiƫ dus net als bij de MW zou je 9 tot 12 maanden moeten wachten voor al die testen rond zijn en er een homologatie is. Dan nog iedereen de nodige opleiding geven. Voor minder als een jaar is zo een oplossing niet mogelijk dus. Dan kunnen ze dat jaar beter gebruiken om een vaste oplossing uit te werken zoals sommige al vermelden de elektrificatie. Niet vergeten dat dergelijke testen om een homologatie te verkrijgen vrij duur is. Je moet dat dus bezien in verhouding van het rendement dat zoiets kan opleveren.
Da's ook waar, ja. We komen terug in dezelfde situatie. Ik liep weer te hard van stapel...
Zelfs als ze met 'Caravelles' van de SNCF (

) op de proppen komen of met DM90 (NS) of met D-locs die elektriciteit kan leveren voor rijtuigen... tests en homologaties duren idd steeds even lang...
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Geplaatst: 23 okt 2009, 14:56
door Shrek
Kan men bij de instroom van de 18+M6 niet enkele tweespannige 96's vrijmaken om in de ardennen te gaan rondrijden? Dan zijn er enkele dieselstelletjes beschikbaar voor de kempen

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Geplaatst: 23 okt 2009, 15:01
door Robin
pak een paar 55-62 enz en hang er M4 aan? moet toch te doen zijn niet?
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Geplaatst: 23 okt 2009, 15:16
door stefanic
Shrek:
AM96bi zijn er niet voldoende om vrij te maken voor Athus-Meuse
Robin: 55/62 zijn buiten dienst.
-62 heeft geen mogelijkheid om rijtuigen van de nodige stroom te voorzien (airco, verlichting, deuren,...)
-blauwe 55 hebben die mogelijkheid wel, maar zijn dus ook buiten dienst, en kunnen tevens op de betrokken lijnen niet ingezet worden wegens niet compatibel met de daar nog aanwezige spoorstroomkringinstallaties.
Ook: met M4 zijn we niks want in de huidige treinen met maximale lengte is er al capaciteitstekort.
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Geplaatst: 23 okt 2009, 15:19
door Shrek
stefanic schreef:Shrek:
AM96bi zijn er niet voldoende om vrij te maken voor Athus-Meuse
Bedoel je dan dat ze die allemaal nodig hebben voor de treinen naar Rijsel of dat er niet genoeg materieel is om ze te vervangen op andere diensten waar ze soms opduiken?
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Geplaatst: 23 okt 2009, 15:51
door stefanic
Inderdaad: het is niet mogelijk zo met het materieel AM96 te schuiven dat er voldoende stellen zijn om Athus-Meuse te doen. De details heb ik daar ook niet van: ik doe geen materieelbeheer...
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Geplaatst: 23 okt 2009, 17:45
door Robin
55 buiten dienst?
op dit moment staat de 5531 in bundel Luchtbal met een ballasttrein achter zich

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Geplaatst: 23 okt 2009, 17:59
door trainfreak
De resterende 55'ers worden oa gebruikt voor TUC-rail, dit als vervanging van de (ex-)bolle neuzen