http://www.dekamer.be/doc/CCRI/html/52/ic657x.htmlNa de vorige commissievergadering heb ik zoals beloofd aan de NMBS gevraagd of het mogelijk is met diesellocomotieven en dubbeldekse M6-rijtuigen te rijden of in het buitenland dieselmateriaal te huren. Die suggesties waren destijds in de commissie geformuleerd.
In ieder geval blijkt het eerste, met name het gebruik van diesellocomotieven, niet mogelijk. De bestaande diesellocomotieven zijn niet compatibel met M6-rijtuigen. Er is dan geen mogelijkheid om airco, verwarming of verlichting te organiseren, noch luchtdruk voor de deuren.
De NMBS onderzoekt wel of het mogelijk is dieselmotorwagens in het buitenland te huren. Vooraleer deze dieselmotorwagens toe te laten op ons spoorwegnet moet er wel eerst een toelating worden gegeven door de Dienst voor Veiligheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen (DVIS.) U moet weten dat het verkrijgen van zo’n toelating meestal ongeveer 9 maanden vergt.
Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Verslag uit de Kamercommissie Mobiliteit (Min. Vanackere):
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Krijgen we straks Buffeltjes (DM'90) in de Kempen? B-stickertje over het NS-logo en gaan met die geelzwarte banaan 

Gehuurd dieselmateriaal is enkel nuttig als het dubbeldeks is!
Dus ofwel locs die met M6 of M5 overweg kunnen, ofwel dubbeldeks motorstellen.
Met enkeldeks dieselmaterieel zijn we niets omdat dit geen oplossing biedt voor de nu reeds drukke treinen die op maximale samenstelling rijden (5MW). Ja 6MW KAN ondertussen, maar daarvoor zijn de perrons dan weer niet lang genoeg.
Dus ofwel locs die met M6 of M5 overweg kunnen, ofwel dubbeldeks motorstellen.
Met enkeldeks dieselmaterieel zijn we niets omdat dit geen oplossing biedt voor de nu reeds drukke treinen die op maximale samenstelling rijden (5MW). Ja 6MW KAN ondertussen, maar daarvoor zijn de perrons dan weer niet lang genoeg.
spoorwegrealist
Zijn frequentere treinen niet gewoon een oplossing? Dan kom je met enkeldeks treinen ook heel ver hoor 

Zou een extra trein niet mogelijk zijn (indien men een bestuurder vind),
om op een strategisch moment te rijden?
Ik denk bvb :
6h40 MOL
6h47 GEEL
6h53 OLEN
7h00 HERENTALS
7H15 LIER
en dan verder naar Mechelen
In Herentals kan er dan misschien nog aansluiting zijn met de trein naar Antwerpen ('57)?
of in Lier met de P naar Noorderdokken.
En s'avonds terug?
Het is maar een idee
om op een strategisch moment te rijden?
Ik denk bvb :
6h40 MOL
6h47 GEEL
6h53 OLEN
7h00 HERENTALS
7H15 LIER
In Herentals kan er dan misschien nog aansluiting zijn met de trein naar Antwerpen ('57)?
of in Lier met de P naar Noorderdokken.
En s'avonds terug?
Het is maar een idee

Dat ze eerst maar eens beginnen met die belachelijke perronsverlengingen hier in olen. Er is plaats én vraag naar...
-
Dag,Zou een extra trein niet mogelijk zijn (indien men een bestuurder vind)
...
Zolang men het enkel met AR 41's moet doen, ga je dan toch onvermijdelijk in de spits treinen naar Antwerpen moeten verkorten om materieel ter beschikking te hebben? Dat lijkt me niet aangewezen...
Groeten,
Dacht dat er teveel MW41 was?
Zo niet dan zou het misschien slimmer zijn te kijken wat men in de toekomst gaat doen met de diesellijnen en het materieel dat er op rijdt en eventueel elektrificeren en/of nieuw materieel. Of wil men deze lijnen in de toekomst liever overlaten aan anderen (eens reizigersvervoer is opengesteld)?
Zo niet dan zou het misschien slimmer zijn te kijken wat men in de toekomst gaat doen met de diesellijnen en het materieel dat er op rijdt en eventueel elektrificeren en/of nieuw materieel. Of wil men deze lijnen in de toekomst liever overlaten aan anderen (eens reizigersvervoer is opengesteld)?
Op termijn wordt het hele zootje zoizo geëlectrificeerd. Daarom spreekt men ook over huren van dieseltreinen, niet het kopen ervan 

-
Dat is niet de indruk die je tegenwoordig in de Kempen krijgt. Na de seinhuisbrand moet men de L-trein tussen Mol en Antwerpen plots volledig met AR 41 uitvoeren (3x 3), en dat blijkt toch niet zo evident te zijn. Er was zelfs een overplaatsing van enkele exemplaren uit Merelbeke nodig, evenals inkorting van andere treinen. Vanaf december komt er misschien weer wat ademruimte, maar dan nog vind je niet zomaar ergens 5 motorwagens op overschot voor een extra P-trein. Houd er trouwens rekening mee dat er van tijd tot tijd nog eentje uitbrandtDacht dat er teveel MW41 was?

Groeten,
P.S. Op de lijnen 165/166 kan eventueel wel elektrisch materieel rijden, maar daartoe heb ik nooit concrete intenties gehoord (wegens niet-rendabel?)
Op die lijnen zouden in de toekomst Desiro's kunnen rijden.
En elektrificeren lijkt voor de hand liggend maar echte plannen heb ik nog nooit gezien.
En elektrificeren lijkt voor de hand liggend maar echte plannen heb ik nog nooit gezien.
Er was idd sprake om gehuurde dieselmotorstellen in te zetten in de Kempen, maar dit is intussen verticaal geklasseerd... Een homologatie zou 9 maanden tot 1 jaar duren, dus eens het zover zou zijn, zijn we (weeral) een jaartje verder...
Dus het zal in die (of onze) regio roeien zijn met de riemen die ze hebben...
Dus het zal in die (of onze) regio roeien zijn met de riemen die ze hebben...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
MW41 zijn er inderdaad tekort (zeker huidige toestand waarbij de L-trein Mol-Antwerpen terug integraal diesel is). In december wordt de splitsing terug doorgevoerd waardoor er meer ademruimte is). Alle oplossingen waarbij MW van andere stelplatsen komen is afhankelijk van beschikbaarheid van alternatieven daar, en dat is niet voor direct.
Huren/leasen is op dit moment de enige mogelijkheid voor een oplossing op middellange termijn en is zeker niet van de baan!
Een extra trein... Tussen Lier en Antwerpen moeten we op L15 niet veel meer doen of het loopt finaal vast (overwegen van Mortsel maar vooral Boechout). De ideeen zijn er wel hoor, en dit zal het enige zijn dat kan gebeuren op korte termijn, maar dit zijn lapmiddeltjes. Nog even en het zal voor de reiziger kiezen worden: geen zitplaats of geen rechtstreekse trein.
Perronverlengingen: zijn onlangs nog eens officieel gevraagd, maar net zoals alle andere infrawerken: niet voor finalisatie de eerste jaren. En ook weer: die verlengingen maken combinaties met 6MW mogelijk, maar hoe lang gaat dat voldoende zijn?
De enige degelijke oplossing is electrificatie (en niet tot Mol, maar minstens tot Hamont). De timing die we daarvoor kregen van Infrabel durf ik hier niet te vermelden... En dit terwijl de -grootste- problemen eigenlijk niet liggen op de diesellijnen maar op de geëlectrificerde lijnen.
Huren/leasen is op dit moment de enige mogelijkheid voor een oplossing op middellange termijn en is zeker niet van de baan!
Een extra trein... Tussen Lier en Antwerpen moeten we op L15 niet veel meer doen of het loopt finaal vast (overwegen van Mortsel maar vooral Boechout). De ideeen zijn er wel hoor, en dit zal het enige zijn dat kan gebeuren op korte termijn, maar dit zijn lapmiddeltjes. Nog even en het zal voor de reiziger kiezen worden: geen zitplaats of geen rechtstreekse trein.
Perronverlengingen: zijn onlangs nog eens officieel gevraagd, maar net zoals alle andere infrawerken: niet voor finalisatie de eerste jaren. En ook weer: die verlengingen maken combinaties met 6MW mogelijk, maar hoe lang gaat dat voldoende zijn?
De enige degelijke oplossing is electrificatie (en niet tot Mol, maar minstens tot Hamont). De timing die we daarvoor kregen van Infrabel durf ik hier niet te vermelden... En dit terwijl de -grootste- problemen eigenlijk niet liggen op de diesellijnen maar op de geëlectrificerde lijnen.
spoorwegrealist
Het is wel bijzonder spijtig dat men heeft moeten afzien van een verlenging van een set MW41 tot 3 rijtuigen. Was een ideale oplossing geweest zonder dat er volledig nieuw materieel moet komen of gehuurd worden.
Ben dus benieuwd wat men hierop gaat vinden... ik denk dat het dan toch huren zal moeten worden.
Ben dus benieuwd wat men hierop gaat vinden... ik denk dat het dan toch huren zal moeten worden.
Verlengen tot 3 bakken is geen oplossing, omdat de nu rijdende treinen in de piekuren al aan hun maximum lengte van 5Mw zitten. Dus een extra tussenbak betekent enkel dat je minder stellen nodig hebt. Maar naar zitplaatscapaciteit (en dat is het probleem op de piekuurtreinen) biedt dat geen oplossing.Dietrich schreef:Het is wel bijzonder spijtig dat men heeft moeten afzien van een verlenging van een set MW41 tot 3 rijtuigen. Was een ideale oplossing geweest zonder dat er volledig nieuw materieel moet komen of gehuurd worden.
spoorwegrealist