Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?
Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?
Liever niet, eigenlijk. Net op het moment dat een bestuurder het station binnenrijdt en moet stoppen, heb ik liever dat hij al zijn aandacht daarop kan richten. Tenslotte is daar het risico op aanrijdingen het grootst.
Doe mij maar automatisch.
Doe mij maar automatisch.

Goed, onze machinisten roepen wel íets eerder om dan het binnenrijden van het station, hoor. Geen hele minuten, maar we zorgen voor een goede service (omroepen van het komende station) zodat iedereen weet waar we zijn en er gebeuren ook echt niet direct ongelukken.
Het valt me ontzettend op dat er in België heel erg moeilijk gedaan wordt over veranderingen. Dat is mijn persoonlijke mening, ik hoop dat die hier gerespecteerd word. En natuurlijk is dat niet leuk om te horen, maar dat kon wel eens de reden zijn waarom het in België heel moeilijk is meer service gericht te werken.
Ik ben blij dat ik niet meer in België woon, maar in Nederland. Niet dat we daar nou altijd even makkelijk zijn, maar alleszins stukken makkelijker dan dat jullie ergens over doen.

Ik geef toe, op dit vlak ben ik eerder conservatief. Niet elke verandering is een verbetering, veiligheid was en is de prioriteit bij de spoorwegen, soms tot op het paranoïde af. Paranoïde moet men vind ik niet zijn, maar je moet het ook niet gaan zoeken. Vooral omdat er alternatieven bestaan buiten de tbg en de tbs, zijnde een automatische omroep. Zo gebeurt het in de meeste landen, waarom zou dat niet bij ons lukken?
Ik wil absoluut niet zeggen dat jullie dat niet gaat lukken (ik persoonlijk vind de lichtkranten in MS'96 een goede vooruitgang). Echter, die apparatuur moet je dan ook weer gaan onderhouden (kostenplaatje) plus dat het minder persoonlijk is (wij hebben hier ook treinen met automatische omroep, op zich leuk, maar als je elke dag daarin moet zitten, ga je op gegeven moment er niet meer naar luisteren; het is toch altijd hetzelfde). Nadeel van persoonlijke omroep kán zijn dat het minder goed verstaanbaar is.
Veiligheid staat absoluut op de eerste plaats, maar die 10 seconden dat je iets moet omroepen? Het houd je ook echt bezig met waar je bent. En dat zorgt weer dat je door andere zaken niet afgeleid kunt worden (mobiele telefoon, etc.).
Veiligheid staat absoluut op de eerste plaats, maar die 10 seconden dat je iets moet omroepen? Het houd je ook echt bezig met waar je bent. En dat zorgt weer dat je door andere zaken niet afgeleid kunt worden (mobiele telefoon, etc.).
Naar model van de London Underground:
De trein staat aan het station met de deuren open: melding naar waar de trein gaat
De trein vertrekt: melding naar waar de trein gaat
De trein nadert een station: melding welk station de trein nadert
De trein stopt aan het station en de deuren open: melding welk station de trein is aangekomen
Klaag niet over het vele aantal meldingen. In Londen liggen de metrostations vaak nog niet een minuut van mekaar af
.
De trein staat aan het station met de deuren open: melding naar waar de trein gaat
De trein vertrekt: melding naar waar de trein gaat
De trein nadert een station: melding welk station de trein nadert
De trein stopt aan het station en de deuren open: melding welk station de trein is aangekomen
Klaag niet over het vele aantal meldingen. In Londen liggen de metrostations vaak nog niet een minuut van mekaar af

Ik dacht eigenlijk dat het omroepen verplicht was? In ieder geval hoop ik dat er zoveel mogelijk omgeroepen wordt, juist omdat ik niet kan zien waar we aan komen. Ik heb toch graag zekerheid!
Het omroepen is enkel verplicht om de IC en IR treinen. Op de stoptreinen (waar toch nog regelmatig klassiekjes in gebruik zijn) doet men tegenwoordig ook een omroep in de grotere stations (indien mogelijk, want de rode klassiekjes beschikken niet over de nodige infra).
Omroepen is inderdaad verplicht. Op alle IC en IR treinen word elk station omgeroepen op L treinen Kan je niet elk station omroepen maar bij elk middelgroot station roepen ze de stopplaatsten om die zich tot het volgende middelgroot station gaan. Persoonlijke omroeping vind ik nogaltijd het beste. Waarom: Als je iets bij moet zeggen zoals dat de dienstregeling veranderd of de trein een vertraging maakt tengevolge van ... Ook op de IC-A Oostende-Brussel-Eupen is er al een jaar een proefproject bezig om de aansluitingen om te roepen door de trein, die lijst kan je terug vinden op de IBIS.
Elektronica is juist perfect voor zo'n dingen, en ja dat vergt misschien wat onderhoud maar een motorstel of rijtuig zit sowieso al bomvol, en omroepen is nu niet meteen één van die taken die veel van elektronica kunnen vragen (in vergelijking met de rest).Mikos schreef:Ik wil absoluut niet zeggen dat jullie dat niet gaat lukken (ik persoonlijk vind de lichtkranten in MS'96 een goede vooruitgang). Echter, die apparatuur moet je dan ook weer gaan onderhouden (kostenplaatje) plus dat het minder persoonlijk is (wij hebben hier ook treinen met automatische omroep, op zich leuk, maar als je elke dag daarin moet zitten, ga je op gegeven moment er niet meer naar luisteren; het is toch altijd hetzelfde). Nadeel van persoonlijke omroep kán zijn dat het minder goed verstaanbaar is.
Als de TBG of TB dit moet doen aan elke halte zal het niet lang duren eer men er de brui aan geeft (al verwacht ik niet dat men dat ooit gaat doen, is een beetje terugkeren in de tijd).
In de metro in Brussel in de oude U2- en U3-stellen roept men normaal gezien ook "manueel" om bij het binnenrijden van bvb Merode (splitsing lijnen). De helft van de bestuurders doet dat en de rest hoor je niet.
In theorie zal dat wel zo zijn, in de praktijk beperkt de TBG zich vaak tot enkele keren tijdens de rit (meestal na een groter station) de volgende haltes om te roepen. Dat is voor mij geen probleem op klaarlichte dag of op een traject dat ik ken, maar in het donker of op een traject dat ik niet ken, is het soms toch wat moeilijker om in te schatten waar je bent. Wie ook het station omroept, maakt mij zoveel niet uit, zolang het maar gebeurt en duidelijk is.260689 schreef:Omroepen is inderdaad verplicht. Op alle IC en IR treinen word elk station omgeroepen
L'union fait la force.
in de praktijk valt dat op de IC en IR treinen vrij goed mee. Het is wel een feit dat bepaalde type treinen wel is last hebben van een omroepinstallatie die het laat afweten (deels of volledig). Voor de vierledige stellen hebben een zwakke omroepinstallatie (maar die is dan ook al meer dan 30 jaar oud), bij de breaks is het meestal een lokaal probleem (1 afdeling waar het geluid niet wil doorkomen).
-
en hoe zit het dan met de IR treinen die standaard met klassiekjes worden gereden
(luik-aachen, brussel-luchthaven, ...)
en de P treinen?

en de P treinen?

Ik trek dadelijk naar Ternat vanuit Turnhout dus hopelijk roepen ze de haltes om
. Wel een slechte aansluiting (57 minuten overstaptijd)
.

Persoonlijke omroepen zijn niet altijd goed te verstaan. Vooral wanneer de TBG niet in zijn moedertaal omroept. En met veranderingen en vertragingen kan electronica ook overweg hoor.260689 schreef:Persoonlijke omroeping vind ik nogaltijd het beste. Waarom: Als je iets bij moet zeggen zoals dat de dienstregeling veranderd of de trein een vertraging maakt tengevolge van ... Ook op de IC-A Oostende-Brussel-Eupen is er al een jaar een proefproject bezig om de aansluitingen om te roepen door de trein, die lijst kan je terug vinden op de IBIS.
Die elektronische borden in de trein zijn inderdaad wel handig, behalve voor blinden en slechtzienden, maar er is er ook een verplichting om in het oog te houden of die dingen nog juist lopen. Ik heb al meermaals meegemaakt dat het systeem één of meerdere stations achter zit.
Het omroepen is ook niet altijd een succes. Om maar enkele problemen op te noemen
-- Je verstaat er niets van om dat het te stil staat
-- Je wordt haast doof van de ding-dong
-- interferentie (?) of storing in het systeem zodat het onbegrijpbaar wordt.
Het omroepen is ook niet altijd een succes. Om maar enkele problemen op te noemen
-- Je verstaat er niets van om dat het te stil staat
-- Je wordt haast doof van de ding-dong
-- interferentie (?) of storing in het systeem zodat het onbegrijpbaar wordt.