Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?
Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?
Ik denk dat er op dit forum wel enkele machinisten actief zijn.
Occasionele treinreizigers maken zich soms zorgen wanneer ze moeten afstappen.
Soms roept de TB dit om, maar niet altijd, wat begrijpelijk is, hij of zij staat niet altijd aan de intercom.
Terwijl in feite de machinist steeds perfect weet wat zen volgende halte is, ook voor hem of haar kan er een technische mogelijkheid ingebouwd worden om de halte aan te kondigen, zonder al te veel beslommeringen.
Wat denken jullie ervan, bekijk het aub niet uit de hoek van -nog meer werk- maar naar betere dienstverlening naar de klanten toe.
Occasionele treinreizigers maken zich soms zorgen wanneer ze moeten afstappen.
Soms roept de TB dit om, maar niet altijd, wat begrijpelijk is, hij of zij staat niet altijd aan de intercom.
Terwijl in feite de machinist steeds perfect weet wat zen volgende halte is, ook voor hem of haar kan er een technische mogelijkheid ingebouwd worden om de halte aan te kondigen, zonder al te veel beslommeringen.
Wat denken jullie ervan, bekijk het aub niet uit de hoek van -nog meer werk- maar naar betere dienstverlening naar de klanten toe.
Laatst gewijzigd door odul op 28 okt 2009, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?
Dat is al overwogen, maar stuitte op een stevige njet van de treinbegeleiders. Naar de toekomst ziet het er echter meer naar uit de de aankondigingen automatische zullen verlopen met het SIV systeem (de huidige displays dus). Op de klassieke stellen uitvoering cityrail is dit al voorzien. Heb al eens het geluk gehad dat dit systeem actief was (vermoedelijk een test) en kon vaststellen dat dit vrij goed verliep. Elke halte werd aangekondigd. tijdens het instappen hoor je dan nog eens "dit is de trein naar x" bij het vertrekken hoor je "de volgende halte is x", net voor die halte hoor je dan nog is 'we komen aan in x"
Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?
Whaaa, super dat je dit aansnijdt!odul schreef:Ik denk dat er op dit forum wel enkel machinisten actief zijn.
Occasionele treinreizigers maken zich soms zorgen wanneer ze moeten afstappen.
Soms roept de TB dit om, maar niet altijd, wat begrijpelijk is, hij of zij staat niet altijd aan de intercom.
Terwijl in feite de machinist steeds perfect weet wat zen volgende halte is, ook voor hem of haar kan er een technische mogelijkheid ingebouwd worden om de halte aan te kondigen, zonder al te veel beslommeringen.
Wat denken jullie ervan, bekijk het aub niet uit de hoek van -nog meer werk- maar naar betere dienstverlening naar de klanten toe.
Ik ben volledig blind en ben een super globetrotter

En, als er al digitale borden zijn, dan heb ik daar uiteraard niets aan!
Ik word vaak in 1ste klasse gezet (medisch attest), en ja, daar zitten niet altijd gek veel reizigers om te vragen waar we nu al stoppen. Ik vraag altijd de conducteur om mee te helpen bij het uitstappen als hij langskomt, maar het zou me inderdaad geruststellen als ze afroepen waar de trein zoal gaat stoppen (ik bedoel dan b.v. de eerstvolgende 3 stophaltes afroepen en dan ook nog eens elke keer omroepen waar de trein op dat moment stopt uiteraard. Zo heb je toch een veiligheid, dat je weet: OK, nu nog 2x stoppen en de 3de x moet ik er normaliter uit

Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?
Raar, waarom de treinbegeleiders daar zo tegen zouden zijn.Steven schreef:Dat is al overwogen, maar stuitte op een stevige njet van de treinbegeleiders. Naar de toekomst ziet het er echter meer naar uit de de aankondigingen automatische zullen verlopen met het SIV systeem (de huidige displays dus). Op de klassieke stellen uitvoering cityrail is dit al voorzien. Heb al eens het geluk gehad dat dit systeem actief was (vermoedelijk een test) en kon vaststellen dat dit vrij goed verliep. Elke halte werd aangekondigd. tijdens het instappen hoor je dan nog eens "dit is de trein naar x" bij het vertrekken hoor je "de volgende halte is x", net voor die halte hoor je dan nog is 'we komen aan in x"
Wat die automatisering betreft, het is een stap in de goede richting.
Als ze dan wordt geactiveerd tenminste.
Ik merk dat IC treinen naar Essen ( de dubbeldekkers) voorzien zijn van een display in elke treinwagon, maar dat die nooit werkt.
Weet iemand hoe dat komt?
Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?
Die SIV displays moeten geprogrammeerd worden, nu weet ik niet of de verbinding naar Essen al in die databank gestoken is. Uit de ervaringen die ze hebben met de MS96 en de i11 hebben ze bij de M6 een groter geheugen gestoken (zodat er voldoende plaats is om al die verbindingen er in te steken).
Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?
Hallo,
In Zwitserland wordt er in de treinen ook al automatisch omgeroepen, en dit meestal in meerdere talen, dus waarom zou het hier niet kunnen?
Enkel de aansluitingen worden nog manueel afgeroepen.
Groeten,
Joris De Mol
In Zwitserland wordt er in de treinen ook al automatisch omgeroepen, en dit meestal in meerdere talen, dus waarom zou het hier niet kunnen?
Enkel de aansluitingen worden nog manueel afgeroepen.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?
Bedankt voor de info.Steven schreef:Die SIV displays moeten geprogrammeerd worden, nu weet ik niet of de verbinding naar Essen al in die databank gestoken is. Uit de ervaringen die ze hebben met de MS96 en de i11 hebben ze bij de M6 een groter geheugen gestoken (zodat er voldoende plaats is om al die verbindingen er in te steken).
Hopelijk wordt daar ook werk van gemaakt, deze rijtuigen bollen nu toch al bijna een jaar naar Essen denk ik.
Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?
Hallo,
Of was dit een typfout en bedoelde je treinbestuurders ?
Groeten,
Bart W.
Hoezo, waarom zijn de treinbegeleiders tegen iets dat hun werk verlicht ?odul schreef:Raar, waarom de treinbegeleiders daar zo tegen zouden zijn.Steven schreef:Dat is al overwogen, maar stuitte op een stevige njet van de treinbegeleiders.
Of was dit een typfout en bedoelde je treinbestuurders ?
Groeten,
Bart W.
Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?
Voor de TBG was het eerder een reactie van je pakt een deel van onze job af en ik denk dat je het in die richting moet gaan zoeken. Vanuit de vertegenwoordiging van de bestuurders was er dan een reactie van een extra belasting voor de functie. Niet dat het personeel daar ooit uitgebreid over bevraagd is geweest natuurlijk.
Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?
Zoiets zal het wel wss wel zijn.Steven schreef:Voor de TBG was het eerder een reactie van je pakt een deel van onze job af en ik denk dat je het in die richting moet gaan zoeken. Vanuit de vertegenwoordiging van de bestuurders was er dan een reactie van een extra belasting voor de functie. Niet dat het personeel daar ooit uitgebreid over bevraagd is geweest natuurlijk.
Maar het houd geen steek volgens mij.
Een TBG heeft zen handen vol met het controleren van de vervoersbewijzen en de veiligheid van de reizigers in de trein en bij het op en afstappen.
Het zou voor hen dan eerder een verlichting van hun werk kunnen zijn.
Die extra belasting voor de bestuurder, ja, zo zwaar zal die ook niet wegen denk ik.
Ze weten perfect in welk station of halte waar ze moeten stoppen, dit even aankondigen vergt hoop en al een paar seconden tijd.
Wat wel een probleem is, of kan zijn, is dat de reizigerstreinen die door een losse locomotief gesleept worden geen verbinding hebben om dergelijke aankondigen te doen.
Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?
Probleem is dat een tb niet meertalig moet zijn voor de aanwerving en een tbg wel. Een vrij praktisch probleem in dit drietalig landje. Een tbg moet niv 2 halen bij Selor voor zijn tweede taal om in functie te blijven.
Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?
Beste is dit gewoon automatisch te laten doen zoals in CR klassiekjes, metro, tram, enz. Dan is er niemand die hem ermee moet bezighouden, ne het werkt altijd (normaal).
Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?
Dat is ook weeral waar...Steven schreef:Probleem is dat een tb niet meertalig moet zijn voor de aanwerving en een tbg wel. Een vrij praktisch probleem in dit drietalig landje. Een tbg moet niv 2 halen bij Selor voor zijn tweede taal om in functie te blijven.
Groeten,
Bart W.
Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?
Dat afroepen van aansluitingen is overigens iets dat pas recent ingevoerd is, en dat als proef. Ik neem aan dat dat ook geautomatiseerd gaat worden.Joris schreef:Hallo,
In Zwitserland wordt er in de treinen ook al automatisch omgeroepen, en dit meestal in meerdere talen, dus waarom zou het hier niet kunnen?
Enkel de aansluitingen worden nog manueel afgeroepen.
Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?
In Nederland doet de machinist de kleine stations, de conducteur roept de grotere stations waar je kunt overstappen om, liefst met aansluitingsmogelijkheden.
Waarom zou ik meertalig moeten zijn als machinist als het enige dat je om hoeft te roepen "Gare du Braine le Comte, station 's-Gravenbrakel" is? De grotere stations waar je meer informatie om zou moeten roepen wordt gedaan door de TBG, dus hoef je daar heel niet meertalig voor te zijn.
Overigens, dan een andere vraag: De treindienstleider, in welke taal spreekt die in Wallonië met de treinbestuurder als dat nodig is? Frans, of verplicht Nederlands omdat de tb niet meertalig hoeft te zijn (of andersom, Nederlands, of verplicht Frans...)?
Waarom zou ik meertalig moeten zijn als machinist als het enige dat je om hoeft te roepen "Gare du Braine le Comte, station 's-Gravenbrakel" is? De grotere stations waar je meer informatie om zou moeten roepen wordt gedaan door de TBG, dus hoef je daar heel niet meertalig voor te zijn.
Overigens, dan een andere vraag: De treindienstleider, in welke taal spreekt die in Wallonië met de treinbestuurder als dat nodig is? Frans, of verplicht Nederlands omdat de tb niet meertalig hoeft te zijn (of andersom, Nederlands, of verplicht Frans...)?