Defecte ticketautomaten in Leuven.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: Defecte ticketautomaten in Leuven.

Bericht door Steven »

Ik heb om die reden nog nooit lange wachtrijen gezien aan die automaten. Cash, bankkaart en visa, het zou al straf moeten gaan dat je met geen een van die drie wat gepast kan betalen.
K V B

Bericht door K V B »

Kristofke schreef: ik geloof niet in de cash optie, ik heb dat ook gelezen, maar het aanvaarden van cash in automaten is de grootste fout die meestal gemaakt wordt

cash aanvaarden is moeilijk, briefjes moeten meestal zo goed als nieuw zijn, de automaat kan alleen maar weergeven in kleingeld waardoor je enorm vaak mensen hebt die een te groot briefje hebben voor het bedrag dat ze willen betalen
Waarom is Cash aanvaarden zo een probleem? Dat een automaat enkel maar terug kan geven in kleingeld is ook geen probleem. Op de SBB automaten staat gewoon dat de automaat maximaal 20 CHF teruggeeft, dus je moet zelf er maar voor zorgen dat je niet met een te groot briefje betaalt. Die automaten aanvaarden overigens ook Euros (alleen briefjes) en "Reka" checks.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

de duitse automaten slikken ook helemaal verfrommelde briefjes hoor :)
ik vind cash ook zeer handig
Afbeelding
Knipex

Bericht door Knipex »

K V B schreef: Ik woon nu al zo'n dikke 7 jaar in Zwitserland.
Het is dus blijkbaar wel mogelijk om betrouwbare automaten te bouwen. Mischien moet de NMBS maar eens rondkijken, en een betere leverancier kiezen.
Zwitserland is qua automaten betreft zeker geen referentie. Ik stond vrijdag nog aan een automaat.
Vroeger moest je enkel postcode of bestemming ingeven en je kon betalen.
Sinds de 'software upgrade', heb een zeeeeer uitgebreid keuzemenu. Het duurt een poosje eer je al de menutjes hebt afgewerkt voor een simpel kaartje te kopen.
Er waren al verschillende artikels (nzz, tagi,..) over de lange wachtijen aan de automaten in Zurich sinds de modif.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

jamaar, KVB aanziet Zwitserland als het meest perfecte land in alle opzichte, en België is het gat van de wereld met een achterlijke treinmaatschappij
groentje

Bericht door groentje »

Dan is K V B niet de enige. Een beetje respect voor mensen die niet jouw mening delen, Kristofke.
Doe mij ook maar automaten die cash aanvaarden. Alles liever dan mensen die geen kaartje kunnen betalen, en dan maar zwartrijden. We leven nu eenmaal in een cash maatschappij, en nog teveel mensen (vooral ouderen en jongeren) hebben geen bankkaart, laat staan een kredietkaart.
Dat de techniek ingewikkelder is, is amper een argument, met de hedendaagse kennis is zo'n machine nog eenvoudiger en sneller dan de huidige, maar compleet voorbijgestreefde automaten.
K V B

Bericht door K V B »

Knipex schreef:
K V B schreef: Ik woon nu al zo'n dikke 7 jaar in Zwitserland.
Het is dus blijkbaar wel mogelijk om betrouwbare automaten te bouwen. Mischien moet de NMBS maar eens rondkijken, en een betere leverancier kiezen.
Zwitserland is qua automaten betreft zeker geen referentie. Ik stond vrijdag nog aan een automaat.
Vroeger moest je enkel postcode of bestemming ingeven en je kon betalen.
Sinds de 'software upgrade', heb een zeeeeer uitgebreid keuzemenu. Het duurt een poosje eer je al de menutjes hebt afgewerkt voor een simpel kaartje te kopen.
Er waren al verschillende artikels (nzz, tagi,..) over de lange wachtijen aan de automaten in Zurich sinds de modif.
De SBB automaten zijn al sinds 2003 allemaal van het touch screen type.
Aan een oude ZVV automaat kan je inderdaad gewoon een postcode intikken (als je die wist), of anders las je die van de tabel af. De ZVV is echter begonnen met de oude automaten te vervangen, en die nieuwe hebben allemaal een touchscreen. En dat is inderdaad wennen. En net als in België schrijft de pers hier graag negatieve artikels over. Als je het systeem eenmaal een beetje kent heb je in een paar seconden een kaartje. En omdat de nieuwe automaten ook allemaal meerrittenkaarten verkopen hoef je minder vaak naar de automaat. Ik kom elke dag in Zürich en zie daar de mensen niet anschuiven. 80% van de reizigers op het OV in Zürich heeft trouwens een abonnement.
Het grooste voordeel van de touchscreen automaten is dat je de menustructuur kan aanpassen. Het klopt dat er in de laatste update een paar veranderingen zaten die niet zo goed waren, maar daar zal bij de volgende versie wel rekening mee gehouden worden. En het grote voordeel van de touchscreen automaten is dat ze meertalig zijn.
K V B

Bericht door K V B »

Kristofke schreef:jamaar, KVB aanziet Zwitserland als het meest perfecte land in alle opzichte, en België is het gat van de wereld met een achterlijke treinmaatschappij
België heeft zeker niet de "achterlijkste" treinmaatschappij. Dat heb ik nooit gevonden, zeker niet na in Italië geweest te zijn. Echter ik zie wel in België structurele problemen in het OV, waar volgens mij wat moet aan veranderen. En dat het anders kan bewijzen inderdaad het OV in de twee andere landen waar ik gewoont heb. En ja, kwa kwaliteit steekt het OV in Zwitserland boven dat van eender welk ander Eureopees land uit.
Asterix

Bericht door Asterix »

groentje schreef:We leven nu eenmaal in een cash maatschappij, en nog teveel mensen (vooral ouderen en jongeren) hebben geen bankkaart, laat staan een kredietkaart.
Daar ben ik het toch niet mee eens, hoor. Cash wordt eigenlijk steeds minder belangrijk. En terecht. Ik vind het jammer dat nog steeds zoveel mensen die centen onder hun matras willen voelen steken... :roll:
K V B

Bericht door K V B »

Wie is overigens de fabrikant van de NMBS (en De Lijn, want die zien er praktisch hetzelfde uit) automaten?

Ik heb gisteren eens opgelet wie de fabrikanten zijn van de verschillende nieuwe billetautomaten in Zwitserland. De eerste generate SBB touchscreen automaten komen van Ascom (nu ACS), maar de nieuwe ZVV automaten in Zürich komen van een duits bedrijf, Scheidt & Bachmann, terwijl de nieuwe RBS automaten van bij Atron (een ander duits bedrijf) komen. Wat opvallend is, is dat ze wel allemaal op dezelfde software draaien.

ik geloof dat de RhB voor nog een andere fabrikant gekozen heeft, en ga vanavond eens opletten van waar de Bernmobil automaten komen :-)
Maar het blijkt dat er dus zat fabrikanten van automaten in Europa zijn. Het moet dus geen probleem zijn voor de NMBS om ergens een model te vinden dat aan haar behoeften voldoet, en dat betrouwbaar is.
K V B

Bericht door K V B »

Jeroen schreef: Daar ben ik het toch niet mee eens, hoor. Cash wordt eigenlijk steeds minder belangrijk. En terecht. Ik vind het jammer dat nog steeds zoveel mensen die centen onder hun matras willen voelen steken... :roll:
We leven in een samenleving waar de overheid de burger steeds meer bij elke stap volgt. Ik vind dat geen goede ontwikkeling. Een van de aantrekkelijke kanten aan het reizen met de trein is nu net dat ik gewoon een hoop cash voor een treinticket kan ruilen en vervolgens ergens heen kan reizen zonder dat er een papertrail is...
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Cash geld is een enorm dure zaak.

En ook nu weer blijkt het de belastingsbetaler veel geld te kosten aangezien de NMBS veel geld moet investeren in cashontvangers, en personeel om deze cash te behandelen
Kristofke

Bericht door Kristofke »

K V B schreef:
Jeroen schreef: Daar ben ik het toch niet mee eens, hoor. Cash wordt eigenlijk steeds minder belangrijk. En terecht. Ik vind het jammer dat nog steeds zoveel mensen die centen onder hun matras willen voelen steken... :roll:
We leven in een samenleving waar de overheid de burger steeds meer bij elke stap volgt. Ik vind dat geen goede ontwikkeling. Een van de aantrekkelijke kanten aan het reizen met de trein is nu net dat ik gewoon een hoop cash voor een treinticket kan ruilen en vervolgens ergens heen kan reizen zonder dat er een papertrail is...
jah, in Zwitserland is dan ook genoeg cash aanwezig voor zij die geen spoor willen nalaten :roll:

je big brother achtige denkwijze kan echter perfect worden doorgetrokken naar automaten en loketten waar talrijke camera's aanwezig zijn, die beelden worden geregistreerd met tijdsaanduiding, met die tijdsaanduiding kan duidelijk in zowel de bemande kassa als de automaat bekeken worden welk ticket afgeprint geweest is op welk uur overeenkomstig met de camerabeelden

ik zou in een kelder kruipen als ik u was
Steven

Bericht door Steven »

Het voordeel van cash in de automaten zit hem vooral bij de toeristen die ons land bezoeken. Niet alle landen zijn even vertrouwd met de visa kaart, de maestrofunctie zoals we ze nu kennen is enkel goed voor een deel Europese landen maar verder niet. Dan is het handig voor die mensen om met cash dat ze bijhebben een ticket te kopen. Als je commercieel en toeristisch wil denken moet je ook aan die mensen denken en daar kan je niet van tussen.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

ik dacht dat touristen net veel hun elektronische kaarten gebruiken, dat wordt toch aangeraden in gidsen etc

bovendien is er in héél de EU een eengemaakt betalingsverkeer

momenteel is het zelfs zo dat je al bij vele banken niet meer kan kiezen om maestro te hebben of niet, en over een jaar is het de standaard voor betalingen en zijn alle terminals in heel de EU verplicht om eender welke kaart aan te nemen uit een ander EU land
Plaats reactie