Pagina 2 van 3
Re: Na zovele jaren eindelijk van start en......
Geplaatst: 17 dec 2009, 08:11
door Adler
rvdborgt schreef:Ik zie geen tegenstelling. Ik zeg niet dat iedereen zijn eigen interpretatie eraan geeft. Aleen maar dat het op de HSL-Zuid en op de grensovergang blijkbaar zodanig is uitgevoerd dat het nog steeds niet goed werkt. ERTMS is geen kant en klaar systeem, maar in feite alleen maar een technische specificatie van functionaliteit en interfaces; het is aan de industrie om die standaard te implementeren.
Als de specificaties van ERTMS zo vaag zouden zijn dat iedere fabrikant zijn eigen implementatie kan maken die dan niet compatibel is met die van een andere fabrikant, dan is het hele systeem als Europese standaard waardeloos.
Maar dat geloof ik dus niet.
Dat zou hetzelfde zijn als iedere fabrikant van pc's een eigen implementatie zou maken van de specificaties van Ethernet en je enkel een netwerk zou kunnen maken met pc's van hetzelfde merk, of dat iedere GSM-operator een eigen implementatie van de GSM-standaard zou maken waardoor je enkel zou kunnen bellen met een GSM van die operator.
Standaarden zijn er voor iets.
Re: Na zovele jaren eindelijk van start en......
Geplaatst: 17 dec 2009, 08:25
door Adler
De dag is weeral goed begonnen:
Eerste Thalys uit Amsterdam (9310): + 60 minuten.
Tha 9307 naar Amsterdam: +30 minuten.
IC 9212 uit Amsterdam: afgeschaft.
Ook gisteren waren er een heel pak Beneluxen afgeschaft.
Men verplicht dus de reizigers gebruik te maken van de Thalys die nog onbetrouwbaarder is dan de Benelux.
Re: Na zovele jaren eindelijk van start en......
Geplaatst: 17 dec 2009, 10:34
door K V B
Adler schreef:
Dat zou hetzelfde zijn als iedere fabrikant van pc's een eigen implementatie zou maken van de specificaties van Ethernet en je enkel een netwerk zou kunnen maken met pc's van hetzelfde merk,
Dat was inderdaad ook ooit zo. Ik heb lange tijd bij netwerkinstallaties aanbevolen om alle netwerk componenten van dezelfde fabrikant te nemen. Alleen zo was je zeker dat het werkt. Ook nu nog, vooral met draadloze netwerken, kan het voorkomen dat een netwerk adaptor van merk A niet wil communiceren met een Wifi AP van merk B. En dat ondanks standaristatie.
of dat iedere GSM-operator een eigen implementatie van de GSM-standaard zou maken waardoor je enkel zou kunnen bellen met een GSM van die operator.
Standaarden zijn er voor iets.
Zo was het vroeger. Een mobiele telefoon van Belgacom deed het niet in Duitsland bijvoorbeeld... Maar zelfs met standaarden bereik je nog niet alles. Niet alle GSM telefoons zijn even betrouwbaar. Zo hebben iPhones veel meer last van verbroken verbindingen dan Nokias. En voor zover ik weet kan nog geen enkele GSM een handover van een netwerk naar een ander doen. Als je al bellend de grens overgaat zal je verbinding even verbroken worden.
Een belangrijk verschil ook tussen de ERMTS standaarden en bijvoorbeeld de GSM standaard is dat er heel andere betrouwbaarheidseisen gesteld worden. Het is vervelend voor een GSM gebruiker dat een verbinding wegvalt, maar ook niet meer dan dat. Dat dus de iPhone net iets minder compatible is met het GSM netwerk dan een Nokia of een Ericsson (toevallig bouwen zij namelijk ook de zendmasten...) is dus niet zo een probleem.
Echter bij ETCS geld dat als de verbinding verbroken wordt de trein _moet_ stoppen. Veiligheid, weet je wel. Dus moet de beschikbaarheid, de betrouwbaarheid een stuk hoger zijn. ETCS is nieuwe technologie, de "hand over" tussen twee RBS's is nog nergens in de praktijk gebracht, dus zijn kinderziektes te verwachten.
Re: Na zovele jaren eindelijk van start en......
Geplaatst: 17 dec 2009, 10:58
door Adler
K V B schreef:Een belangrijk verschil ook tussen de ERMTS standaarden en bijvoorbeeld de GSM standaard is dat er heel andere betrouwbaarheidseisen gesteld worden.
Dan zou je juist verwachten dat de ERTMS standaard nog veel nauwkeuriger is opgesteld dan andere standaarden en geen speelruimte toelaat aan de fabrikanten.
K V B schreef:
Echter bij ETCS geld dat als de verbinding verbroken wordt de trein _moet_ stoppen. Veiligheid, weet je wel. Dus moet de beschikbaarheid, de betrouwbaarheid een stuk hoger zijn. ETCS is nieuwe technologie, de "hand over" tussen twee RBS's is nog nergens in de praktijk gebracht, dus zijn kinderziektes te verwachten.
Na verschillende jaren testen kan je moeilijk nog spreken over kinderziekten.
Bovendien doen de problemen van de afgelopen week zich niet uitsluitend voor aan de grensovergang.
Uit de verkeersinformatie op de Thalyssite blijkt dat bijna alle vertragingen worden opgelopen tussen Amsterdam en Rotterdam.
Re: Na zovele jaren eindelijk van start en......
Geplaatst: 17 dec 2009, 11:51
door Adler
Voorlopige situatie om 12.00u in Antwerpen voor treinen van en naar Amsterdam:
THA 9315: +35
IC 9217: +18
IC 9224: +53
THA 9326: +23
IC 9221: afgeschaft
IC 9228: +24
THA 9323: +25
THA 9232: +15
Re: Na zovele jaren eindelijk van start en......
Geplaatst: 17 dec 2009, 12:02
door dcr
Er was blijkbaar wel een probleem rond Den Haag HS ivm overvloedige sneeuwval...
Je kan niet alles steken op de nieuwe dienstregeling hee

Re: Na zovele jaren eindelijk van start en......
Geplaatst: 17 dec 2009, 15:30
door Patrick
Den dezen hier zat zondagavond op de Thalys A'dam (17.16) => FBMZ (19.10).
Aangekomen in Brussel met +0H20.
Met enkele minuten vertraging vertrokken uit A'dam. In Nederland een paar keer volledig stilgevallen.
In Antwerpen was de vertraging "slechts" +0H10 maar dan kwamen er nog 5 minuten bij, de trein vertrok gewoon niet.
Tussen Antwerpen en Brussel was er dan blijkbaar een probleem met een voorligger waardoor het traagjes vooruit ging.
Ik mag niet klagen, 't was aan 't goedkope introductietarief en ik heb mijn IC-boemel naar Ieper nog gehaald zij het met een flink sprintje

Re: Na zovele jaren eindelijk van start en......
Geplaatst: 18 dec 2009, 07:18
door K V B
Adler schreef:
Na verschillende jaren testen kan je moeilijk nog spreken over kinderziekten.
Je zou eens moeten weten welke problemen men allemaal in Zwitserland had...
Re: Na zovele jaren eindelijk van start en......
Geplaatst: 18 dec 2009, 07:58
door Steve
K V B schreef:Adler schreef:
Na verschillende jaren testen kan je moeilijk nog spreken over kinderziekten.
Je zou eens moeten weten welke problemen men allemaal in Zwitserland had...
Hoezo, bestáát dat dan,
problemen in Zwitserland?

Re: Na zovele jaren eindelijk van start en......
Geplaatst: 18 dec 2009, 10:07
door dentheo
K V B schreef:Adler schreef:
Na verschillende jaren testen kan je moeilijk nog spreken over kinderziekten.
Je zou eens moeten weten welke problemen men allemaal in Zwitserland had...
Inderdaad, is daar de eerste poging na enkele maanden niet volledig gestopt, om het een jaar later nog eens te proberen ?
Re: Na zovele jaren eindelijk van start en......
Geplaatst: 18 dec 2009, 11:31
door AlexNL
Rotterdam Centraal:
11:03 + 37 min. Amsterdam Centraal Thalys
12:03 + 41 min. Amsterdam Centraal Thalys
Gaat lekker, jongens...
Re: Na zovele jaren eindelijk van start en......
Geplaatst: 18 dec 2009, 12:45
door giuseppe
Gisterochtend is ook weer een Thalys bij Den Haag HS gespot, voorbode van terugkeer naar oude lijn voorlopig?
Re: Na zovele jaren eindelijk van start en......
Geplaatst: 18 dec 2009, 22:52
door Lukas
Hoi,
Vanmiddag had de Thalys van 13u50 naar Amsterdam een vertraging van 2u34 min.Deze vertraging stelde ik om 16u55 vast.
Lukas
Re: Na zovele jaren eindelijk van start en......
Geplaatst: 19 dec 2009, 12:59
door Shrek
Lukas schreef:Hoi,
Vanmiddag had de Thalys van 13u50 naar Amsterdam een vertraging van 2u34 min.Deze vertraging stelde ik om 16u55 vast.
Lukas
inderdaad, er kwamen in mechelen 2 thalyssen op 5 minuten tijd door, in dezelfde richting

Re: Na zovele jaren eindelijk van start en......
Geplaatst: 19 dec 2009, 13:37
door dentheo
Shrek schreef:Lukas schreef:Hoi,
Vanmiddag had de Thalys van 13u50 naar Amsterdam een vertraging van 2u34 min.Deze vertraging stelde ik om 16u55 vast.
Lukas
inderdaad, er kwamen in mechelen 2 thalyssen op 5 minuten tijd door, in dezelfde richting

aai het zijn al problemen als ze kruisen aan de grens, wat moet dit worden.
Alhoewel de auto's hebben daar ook jaren "moeten" stoppen.