300 kilometer file door winterweer... treinen rijden vlot

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix

Re: 300 kilometer file door winterweer... treinen rijden vlot

Bericht door Asterix »

Dietrich schreef:Waarschijnlijk kwam die vertraging dus door trams die tussen het wegverkeer stonden.
Tussen Rogier en Noordstation? :?
Steven

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:
Dietrich schreef:Waarschijnlijk kwam die vertraging dus door trams die tussen het wegverkeer stonden.
Tussen Rogier en Noordstation? :?
juist voor ze pemetro zijn, zijn ze gewoon tram en die bollen daar tussen het verkeer. Hoe kort dat stukje ook mag zijn dat geeft garantie op miserie bij dit weer.
JayBeeke

Bericht door JayBeeke »

Het mag zeker eens gezegd als het goed gaat, onze P 8402 had in Leuven slechts 5 minuutjes vertraging, wat we met graagte door de vingers zien. De as Brussel-Leuven had al bij al weinig last, met de meeste ritten tussen 0 en 15 minuten.

mvg!
JJN
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Glodenox schreef: Kristofke: 15 tot 30 minuten zou geen enkel probleem zijn geweest voor mij. In Brussel-Noord was het even erg, maar dan met treinen die ik normaal gezien nooit had moeten nemen. Ik had wel medelijden met de omroeper in Brussel-Noord: de ene spoorwijziging na de andere moest hij omroepen.
Ik kon op een bepaald moment niet meer omroepen. Ik heb op lijn 26 maar liefst 9 stopplaatsen om te roepen. Elke trein die de zone langs noord of zuid ging binnenrijden had 15 tot 20 minuten vertraging. Dat kan ik nog omroepen, maar rekening houden dat elke aankondiging in het NL en FR moet en dat met reden van de vertraging (verplicht vanaf 10 minuten). Kan je begrijpen dat dat een full time job is. Tot ineens op je EBP treinen verschijnen in het noorden en zuiden en blijken deze niet die met vertraging te zijn, maar al de volgende op de uurrooster. Dan krijg je een verandering van volgorde die je MOET omroepen in alle 9 stations anders stappen mensen op de verkeerde trein (een andere trein rijdt dan dikwijls toevallig op of rond het uur van een andere trein). Maar ik was nog niet klaar met de vertragingen om te roepen van de treinen in alle stations (want die roep je om op het uur van vertrek, logisch, maar ja, in de laatste stations is dat twintig minuten later dan het eerste station hé). Intussen komt dan vlak achter de aangekondigde trein ook nog die trein met twintig minuten vertraging.

Dan zit ik met 4 treinen in mijn zone, die om de 2 minuten een station aandoen. En ik zou dan intussentijd in elk station de aankomst moeten melden en de vertraging van de andere en dat ook nog eens in twee talen.

Het is fysiek niet mogelijk.

En het erge is dat je hier dan achteraf nog klachten van gaat krijgen ook hé. Ik wist op bepaalde momenten echt niet meer wat waar nog aan het rijden was, ik moet mij voor Lijn 26 op maar liefst drie EBP schermen én een OKB basseren.

En als klap op de vuurpijl is er sinds kort ook nog enkelspoor in Meiser waardoor omroepen in dat station prioritair is, maar omdat bij spits er een hoop moeten wachten voordat het spoor vrij is lopen ze daar dikwijls nog vijf tot tien minuten extra vertraging op.

Na een hectisch half uur zijn de treinen allemaal richting Mechelen en Halle weg. Maar ze krijgen daar maar ocharme zes minuten de tijd om te keren, en dus na een half uur begint héél die soep dus terug opnieuw hé. En dat herhaalt zich tot het einde van de dag, want die treinen rijden van 's morgens tot 's avonds tussen die stations.

Ik mag écht hopen dat vandaag leuker gaat zijn. Ik heb gisteren niets kunnen eten tot mijn shift voorbij was.
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Auw, ik kan me inbeelden hoe zwaar dat wel moet zijn :(
In Etterbeek hebben ze een tijd lang gewerkt met een automatische omroepstem, maar die heb ik de laatste tijd niet veel meer gehoord. Zou dat project gestaakt zijn?

Op zich lijkt zo'n systeem wel een gevaar voor de omroepjobs, alhoewel er altijd wel nood zal zijn aan echte mensen die "extra" speciale situaties kunnen omroepen. Maar vanuit mijn standpunt als reiziger lijkt dat een goede oplossing voor veel situaties aangezien je dan zekerder bent van dat je informatie zal krijgen wanneer het nodig is.

Als ik me goed herinner heeft men momenteel in Nederland zo een systeem, is het niet?

Greetings,
Glodenox
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Glodenox schreef:Auw, ik kan me inbeelden hoe zwaar dat wel moet zijn :(
In Etterbeek hebben ze een tijd lang gewerkt met een automatische omroepstem, maar die heb ik de laatste tijd niet veel meer gehoord. Zou dat project gestaakt zijn?

Op zich lijkt zo'n systeem wel een gevaar voor de omroepjobs, alhoewel er altijd wel nood zal zijn aan echte mensen die "extra" speciale situaties kunnen omroepen. Maar vanuit mijn standpunt als reiziger lijkt dat een goede oplossing voor veel situaties aangezien je dan zekerder bent van dat je informatie zal krijgen wanneer het nodig is.

Als ik me goed herinner heeft men momenteel in Nederland zo een systeem, is het niet?

Greetings,
Glodenox

Ik ben in de plaats van Lyliane mogen komen (dat was de automatisch omroepinstallatie, die mankeerde soms wat). Lijn 26 wordt gespeaked vanuit blok 3 Etterbeek, dus ik zit daar.

Men is bezig met een nieuw systeem dat gekoppeld is aan Artweb enzo, oud systeem kon geen vertragingen of versporingen dedecteren.

Ik heb in januari een week opleiding voor het nieuwe systeem, maar wanneer het er zal komen, geen idee.

Voor stopplaatsen zou het in ieder geval wel een verbetering zijn.
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Mooi mooi!

Ik kijk er al naar uit :)

Greetings,
Glodenox
Asterix

Bericht door Asterix »

Mmm.. ik heb de indruk dat vooral de seininrichting te lijden heeft onder de koude. Klopt dat?

Vanavond zowel op L53 (Wijgmaal), L4 (Brecht) als L16 (tussen Berlaar en Melkouwen) seinstoringen tegengekomen met vertragingen tot gevolg. Een ander opvallend iets: in veel kleinere stopplaatsen zijn de perrons niet sneeuwvrij gemaakt, niettegenstaande het nu toch al even niet meer heeft gesneeuwd...
TennisClub

Bericht door TennisClub »

er zijn vooral wisselstoringen en problemen met de catena (electrische bovenleiding)

niet echt veel problemen met seininrichting zelf
maar enorm veel wissels die gewoon vast vriezen door de koude + af en toe een bovenleiding breukje (zoals gisteren op L53 Haacht en Landen )
Asterix

Bericht door Asterix »

TennisClub schreef:af en toe een bovenleiding breukje (zoals gisteren op L53 Haacht)
Weet jij hier meer over, over die problemen op L53?
Kalimero

Bericht door Kalimero »

In het nieuws vanmiddag werd gezegd dat er bij het spoor "weinig problemen" waren (uitgezonderd de Eurostar natuurlijk). Volgens wat ik op RailTime zie is dat toch een zwaar understatement. Alle begrip voor de wintertoestanden, het is voor iedereen lastig en techniek is niet onfeilbaar. Maar zeg de dingen dan zoals ze zijn.
Benieuwd wat het morgen gaat worden.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

ow jee , als Infrabel zegt dat het allemaal niet zo'n erg is, dan mag je morgen het ergste verwachten

van de week waren de sneeuwploegen in zone Brussel beschikbaar tot 18u 's avonds, terwijl toen de sneeuw nog met bakken uit de lucht viel tot makkelijk 22u

dat het allemaal normaal rijdt met zo'n weer verwacht ik ook niet, de auto is veel enerverender dan de trein te nemen met dit weer

maar de dag dat Schaarbeekvorming een gevang was voor de P treinen stond er die dag ook in de krant "dat Infrabel weinig problemen verwacht, we zetten enkele kleine extra ploegen in, da's al"

en morgenvroeg zijn er dan nog een paar spoorlijnen in dit land die heel het weekend niet gebruikt geweest zijn, of wisselstanden die in het weekend niet gebruikt worden...

ik houd mijn hart alvast vast

ik sta morgen met de vroege, en moet om 4u18 de trein nemen in Antwerpen-Centraal, heb gezien dat van de week met sneeuw deze al vertrok met meer dan een half uur vertraging, ik ben zeer benieuwd voor morgenvroeg
Asterix

Bericht door Asterix »

Kalimero schreef:In het nieuws vanmiddag werd gezegd dat er bij het spoor "weinig problemen" waren (uitgezonderd de Eurostar natuurlijk).
Ja, buiten dan de Beneluxen die beperkt waren tot het Belgische grondgebied wegens de hevige sneeuwval in NL en die haast allemaal rond de +30 hadden... In A'pen-Centraal beweerde men doodleuk dat het overige treinverkeer naar NL 'normaal reed', ware het niet dat zowel de L-trein naar de grens (+15) alsook de Thalyssen (+ meer dan 2u) weer vertraging hadden...
Adler

Bericht door Adler »

Ik vind het nogal raar dat men nu op radio en tv zegt dat er 5 treinen worden afgeschaft door het slechte weer, als je weet dat er elke dag, ook bij gewoon weer, gemiddeld 80 treinen worden afgeschaft door de NMBS.
Ik eis dan ook dat men voortaan elke dag in het ochtend radionieuws zou zeggen dat de NMBS die dag weer 80 treinen zal afschaffen.
spicyalan

Bericht door spicyalan »

De treinen in belgie rijden deze week vrij normaal.

Als je de tegenhanger van railtime in NL opzoekt dan zie je dat bijna alle treinen afgeschaft zijn (dit is al zo sinds meerdere dagen). Pas sinds vandaag komt er iets meer beweging in.
Er is zelfs een negatief reisadvies van de NS (???):
Beperkt treinverkeer
door weersomstandigheden.
Wij adviseren u om niet
met de trein te reizen.
Onze excuses voor het ongemak
Plaats reactie