Abonnementen in de vorm van een bankkaart

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
steved

Re: Abonnementen in de vorm van een bankkaart

Bericht door steved »

laten valideren bij een lezer voor je het perron opstapt, en hetzelfde als je terug afstapt ?

gr, STeve
rds

Bericht door rds »

Beesty schreef:De naam vermelden lijkt me anders toch nog steeds interessant om foefelarij tegen te gaan, gewoon door een visuele controle. Indien een manspersoon gebruik maakt van een abo waar een vrouwelijke naam op staat .. :o Voor zoiets zou het nog steeds interessant kunnen zijn volgens mij.
Is Ben Ayad Mktongo een vrouwennaam of mannennaam?

Ik zou alles veel slimmer aanpakken. Bij het aflsuiten van een abo moet je uw vinger op een fingerprint lezer leggen. Op de trein komt de controleur langs en moet iedereen zijn vinger 'geven'. Voor de controleur gaat het sneller want niet iedereen moet een kwartier in z'n zakken gaan zoeken naar z'n abonnement, voor ons is het makkelijker want je kan je kaartje niet meer vergeten zijn. En de fraudeurs vallen direct door de mand want uw vingerafdruk is uniek. Er is ook onmiddelijk trajectcontrole. Ik vraag me nu soms af hoe een controleur überhaupt kan weten waar station Noorderkempen ligt en wat ik dan in een trein naar Turnhout doe (meerijden tot Mechelen, wat op de weg naar Noorderkempen ligt)

Is het u al opgevallen dat die controleurs 1 seconde nodig hebben om uw abonnement te controleren? Ik ga volgende keer dat voor de grap eens ondersteboven tonen en zien of ze het opmerken.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Een abonnement in de vorm van een bankkaart zou super zijn!
treinbruno schreef:En wat doen ze dan met de campuskaart?
10 lijntjes invullen op bankkaartformaat? :shock:
De campus zal hetzelfde blijven zeker? Ze hebben trouwens nieuwe campussen nu, en die zijn even groot. Het is geen geplooit treinticket meer. Een pasfoto moet je niet meer meebrengen, die wordt er gewoon op gedrukt vanop je ID kaart.
Nu nog een buzzypazz op bankkaart formaat!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Dietrich

Bericht door Dietrich »

rds schreef:Bij het aflsuiten van een abo moet je uw vinger op een fingerprint lezer leggen. Op de trein komt de controleur langs en moet iedereen zijn vinger 'geven'.
Dat zal niet lukken, kwestie van hygiëne moet die reader elke keer gekuist of ontsmet worden. Handen en vingers zijn immers hetgeen dat het meest bacteriën overbrengt. Dus als je elke keer er met een doek moet overgaan verliest je immens veel tijd.
Robin

Bericht door Robin »

beter doen zoals de metro in londen; je ticket in een toestel steken en bij het afstappen er terug door.
geen ticket, geen metro simpel
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
calabria

Bericht door calabria »

Dat zal niet lukken in onbewaakte haltes, even over de poortjes springen is makkelijk hé.
pietje

Bericht door pietje »

calabria schreef:Dat zal niet lukken in onbewaakte haltes, even over de poortjes springen is makkelijk hé.
In London zijn er ook haltes waar je dat zou kunnen, maar dan is er nog altijd de torenhoge boetes die je riskeert in zo'n geval.
Ik vind het in London ook grappig dat ze daar overal opzetten hoe hoog de boete is: bv 70£ voor op een noodstop te drukken (misschien intussen wat "geïndexeerd") en er was ook iets dat 200£ kostte, maar ik weet niet meer wat.
giuseppe

Bericht door giuseppe »

Robin schreef:beter doen zoals de metro in londen; je ticket in een toestel steken en bij het afstappen er terug door.
Oftewel het Nederlandse OV chipkaartverhaal :wink:
Trouwens nog steeds helemaal vergeten te proberen of ik mijn OV chipkaart als MOBIB kaart kan gebruiken(Zal wel niet)
Steve

Bericht door Steve »

giuseppe schreef:
Robin schreef:beter doen zoals de metro in londen; je ticket in een toestel steken en bij het afstappen er terug door.
Oftewel het Nederlandse OV chipkaartverhaal :wink:
Trouwens nog steeds helemaal vergeten te proberen of ik mijn OV chipkaart als MOBIB kaart kan gebruiken(Zal wel niet)
Nee, zeker niet, want het is een andere technologie. En zelfs kaarten die op dezelfde technologie gebaseerd zijn (Calypso-standaard, zoals bijvoorbeeld de Navigo-pass in Parijs) zijn niet zomaar compatibel met MOBIB.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

Een thalysthecard chipkaart kan wel gelezen worden door een OV chipkaartlezer, ik hield mijn thalyskaart eens voor een ov chipkaart lezen en er kwam een error op, met mijn mobib gebeurde er niks...
Afbeelding
giuseppe

Bericht door giuseppe »

Maar werd er niet ergens gezegd dat MOBIB op lange termijn ook in steden zoals Londen gebruikt kan worden?
Nu heeft de Oyster kaart dezelfde chip als de OV chipkaart
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

rds schreef:
Ik zou alles veel slimmer aanpakken. Bij het aflsuiten van een abo moet je uw vinger op een fingerprint lezer leggen.
De kans dat dit mag van de privacycommissie is heel klein (gelukkig maar!). Wat is er mis met het huidige systeem? Het is toch overbodig heel het systeem te veranderen omdat 0,001% fraudeert? (de meeste zwartrijders hebben gewoon geen kaartje eerder dan vervalst kaartje).

Ik vind jouw oplossing dus allesbehalve "slim", eerder gevaarlijk.
K V B

Bericht door K V B »

Dietrich schreef:Plus de foto. En hoe gaat men valideringen aantonen? Of gaat het een echte chipkaart worden (wat veel langer controlewerk zal betekenen)?

Enige tijd geleden hebben ze juist de aanduiding van de klasse op de validering groter gemaakt.
Mischien gewoon de validering overbodig maken. Een beetje zoals het hier in CH is. Abonnementen zijn hier al een hele poos van het bankkaart formaat. Het nieuwe model is zelfs transparant, om fraude moeilijker te maken. Op het abonnement staat aan de ene kant een foto, en waarvoor (en wanneer) het abonnement geldig is. Aan de andere kant staat mijn naam. Ik laat de conducteur gewoon altijd de kant met de foto en de geldigheidsdatum zien.
Alle abonnementen worden overigens centraal geproduceert. In de centrale computer zitten mijn gegevens, en een foto. Je kan een abonnement overigens via het internet bestellen en dan gewoon een digitale foto uploaden. Kort voordat mijn kaart vervalt krijg ik gewoon een nieuwe (want ik heb een abonnement op mijn abonnement...)
odul

Bericht door odul »

De elektronische vooruitgang.
Met deze nieuwe TK zullen er veel minder manuele bewerkingen nodig zijn voor de verkopers.
Wat minder fouten teweeg zal brengen. Ook de controle zal veel efficiënter zijn.
Zo zal men alles meteen zien op een centrale computer in Brussel bijvoorbeeld. Met besparing op het personeel, dat zich moet bezig houden met de ontvangsten van de NMBS.
groentje

Bericht door groentje »

Da's dan het enige nadeel, nu krijg je nog altijd je abonnement gewoon mee als je er om gaat. Tenzij je de eerste keer een voorlopig abonnement kan meekrijgen, geldig gedurende pakweg 7 dagen?
Plaats reactie