Abonnementen in de vorm van een bankkaart

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Stef

Abonnementen in de vorm van een bankkaart

Bericht door Stef »

"Intussen maakt de NMBS volgens de krant ook werk van een nieuw formaat voor de treinabonnementen. De kaarten die vanaf januari uitgetest worden, zijn zo groot als een bankkaart en tonen de foto van de gebruiker."

Bron: hln.be
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Glodenox
Contacteer:

Re: Abonnementen in de vorm van een bankkaart

Bericht door Glodenox »

Dat zou een pak makkelijker zijn om in men portefeuille te krijgen. De huidige kaart kan ik nog net erin krijgen, maar ik ken een hoop mensen die een stuk plastiek van de rand moesten afknippen vooraleer het paste.

Nadeel gaat wel zijn dat er veel informatie op die kleine kaart gaat moeten staan, wat dus betekend dat het er in hele kleine letters gaat opstaan en dat er een hoop mensen het niet meer gaan kunnen lezen zonder bril.

Greetings,
Glodenox
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Is ook belangrijk voor de TBG's dat de info goed leesbaar is... dus ik ben benieuwd wat men ervan gaat maken.
TrainzDr3ver

Bericht door TrainzDr3ver »

Ik heb ook al zo'n abonnement, maar dan wel van de MIVB / De Lijn / Tec, ik moet zeggen, heel handig, zo iets dat de plaats niet inneemt zoals een gewoon treinticket :)
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Glodenox schreef:
Nadeel gaat wel zijn dat er veel informatie op die kleine kaart gaat moeten staan, wat dus betekend dat het er in hele kleine letters gaat opstaan en dat er een hoop mensen het niet meer gaan kunnen lezen zonder bril.
Hoezo veel informatie?
Je naam, klasse, geldigheid (tijd) en tussen welke plaatsen je abo geldig is.
Vergelijk het met een elektronische identiteitskaart
(en in principe kan je beide kanten gebruiken)
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Plus de foto. En hoe gaat men valideringen aantonen? Of gaat het een echte chipkaart worden (wat veel langer controlewerk zal betekenen)?

Enige tijd geleden hebben ze juist de aanduiding van de klasse op de validering groter gemaakt.
JayBeeke

Bericht door JayBeeke »

Plus de foto. En hoe gaat men valideringen aantonen?
Contactloos bij de TBG?

mvg
JJN
Stef

Bericht door Stef »

Ik hoop eerlijk gezegd dat het niet wordt zoals met de e-id kaart... Bv. je adres staat niet meer geprint op je ID, trek dit door naar de NMBS en ik zie ze in staat om het traject enkel op de chip te vermelden...
Stef

Bericht door Stef »

Heeft iemand trouwens al een model gezien van het nieuwe uitzicht van het abonnement?
Beesty

Bericht door Beesty »

Stef schreef:Ik hoop eerlijk gezegd dat het niet wordt zoals met de e-id kaart... Bv. je adres staat niet meer geprint op je ID, trek dit door naar de NMBS en ik zie ze in staat om het traject enkel op de chip te vermelden...
Stef, met welke bedoeling zou jouw adres dan eigenlijk op een abo van de NMBS moeten staan? Zie er niet direct de noodzaak van in.. :? Bij verlies/diefstal wat toch regelmatig wel eens gebeurt in/rond de trein kan dit toch enkel maar aanleiding geven tot louche zaken volgens mij.
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Beesty schreef:Stef, met welke bedoeling zou jouw adres dan eigenlijk op een abo van de NMBS moeten staan? Zie er niet direct de noodzaak van in.. :? Bij verlies/diefstal wat toch regelmatig wel eens gebeurt in/rond de trein kan dit toch enkel maar aanleiding geven tot louche zaken volgens mij.
Hij bedoelde dat op de e-ID je adres niet meer staat. Hij heeft wel door dat je adres niet op een NMBS abonnement staat en er ook niet hoeft op te staan. Het was gewoon de lijn doortrekken naar de kaart van de NMBS, waar men dan - in plaats van het adres - het traject niet zou vermelden.

Naam, klasse, geldigheid, traject, extra verbonden abonnementen (De Lijn, MIVB, Tec), type treinabonnement (School, Campus, ...) en dan nog een foto.
Zelfs met twee kanten gaat dat volgens mij een klein lettertype worden, met alle gevolgen van dien. In principe kan men de naam laten vallen, maar al de rest lijkt me noodzakelijk voor een controleur, of men moet elke kaart telkens controleren met een (contactloze) kaartlezer. Maar als de kaart contactloos kan gelezen worden is er ook weer het hele verhaal van privacy, vraag dat maar aan Nederland.

Greetings,
Glodenox
Beesty

Bericht door Beesty »

Glodenox schreef:
Beesty schreef:Stef, met welke bedoeling zou jouw adres dan eigenlijk op een abo van de NMBS moeten staan? Zie er niet direct de noodzaak van in.. :? Bij verlies/diefstal wat toch regelmatig wel eens gebeurt in/rond de trein kan dit toch enkel maar aanleiding geven tot louche zaken volgens mij.
Hij bedoelde dat op de e-ID je adres niet meer staat. Hij heeft wel door dat je adres niet op een NMBS abonnement staat en er ook niet hoeft op te staan. Het was gewoon de lijn doortrekken naar de kaart van de NMBS, waar men dan - in plaats van het adres - het traject niet zou vermelden.

Naam, klasse, geldigheid, traject, extra verbonden abonnementen (De Lijn, MIVB, Tec), type treinabonnement (School, Campus, ...) en dan nog een foto.
Zelfs met twee kanten gaat dat volgens mij een klein lettertype worden, met alle gevolgen van dien. In principe kan men de naam laten vallen, maar al de rest lijkt me noodzakelijk voor een controleur, of men moet elke kaart telkens controleren met een (contactloze) kaartlezer. Maar als de kaart contactloos kan gelezen worden is er ook weer het hele verhaal van privacy, vraag dat maar aan Nederland.

Greetings,
Glodenox
De naam vermelden lijkt me anders toch nog steeds interessant om foefelarij tegen te gaan, gewoon door een visuele controle. Indien een manspersoon gebruik maakt van een abo waar een vrouwelijke naam op staat .. :o Voor zoiets zou het nog steeds interessant kunnen zijn volgens mij.
Steve

Bericht door Steve »

De kaarten zullen bij mijn weten voornaam, achternaam, geboortedatum, pasfoto, kaartnummer en geldigheid (van de kaart en dus niet de validering, cf. oude moederkaart) vermelden. Verder zullen de kaarten technisch gezien bijna identiek zijn aan de MOBIB-kaart van de MIVB. Het is geen toeval dat de nieuwe kaart eerst aan houders van een gecombineerd abonnement NMBS - MIVB voorgesteld zal worden. :wink:
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Waarom is dit weer nodig? De NMBS legt m.i. accent op verkeerde zaken. Niemand heeft een probleem met het huidige systeem. Het is niet omdat het papier is dat het slecht is.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

En wat doen ze dan met de campuskaart?
10 lijntjes invullen op bankkaartformaat? :shock:
Afbeelding
Plaats reactie