Ouders verongelukte jongeren eisen morele schadevergoeding

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
sislowie

Re: Ouders verongelukte jongeren eisen morele schadevergoeding

Bericht door sislowie »

Beesty schreef:
Locomotiefke schreef: Een overweg met gesloten slagbomen mag enkel doorkruist worden als een bevoegd persoon hiertoe de toestemming geeft.
Wees gerust dat wij (als bevoegde personen) die opdracht nooit zullen geven. Indien wij ter plaatse moeten gaan voor een overweg in groot alarm ofzo waarbij de slagbomen dicht blijven; De enige reden dat wij ter plaatse gaan is net om te verhinderen dat er personen tussen de slagbomen gaan rijden. In geen geval zullen wij die toelating geven. :)
Gesloten? => Omrijden. Sorry :)
Zo hoort het ook :)
Locomotiefke

Re: Ouders verongelukte jongeren eisen morele schadevergoeding

Bericht door Locomotiefke »

Beesty schreef:
Locomotiefke schreef: Een overweg met gesloten slagbomen mag enkel doorkruist worden als een bevoegd persoon hiertoe de toestemming geeft.
Wees gerust dat wij (als bevoegde personen) die opdracht nooit zullen geven. Indien wij ter plaatse moeten gaan voor een overweg in groot alarm ofzo waarbij de slagbomen dicht blijven; De enige reden dat wij ter plaatse gaan is net om te verhinderen dat er personen tussen de slagbomen gaan rijden. In geen geval zullen wij die toelating geven. :)
Gesloten? => Omrijden. Sorry :)
Ik heb het nov/dec 2009 meegemaakt dat iemand van de NMBS aan de overweg ter hoogte van het station Dilbeek het verkeer regelde, bij gesloten slagbomen.
Presario

Re: Ouders verongelukte jongeren eisen morele schadevergoeding

Bericht door Presario »

Soms wordt het verkeer inderdaad geregeld door personeel van de NMBS of Infrabel. Dat is allesinds beter als door de politie. Want heb zo al verhalen gehoord van een machinist dat de politie zijn aankomende trein met een stopteken wil tegenhouden om de auto's te laten zigzaggen... :roll:
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Ouders verongelukte jongeren eisen morele schadevergoeding

Bericht door Beesty »

Het gebeurt wel vaker dat personeel van de NMBS dit doet (Ifrabel, Securail,..) Maar meestal is dit in afwachting van Politiediensten of in opdracht van.

Presario: Ik kan zeker niet ontkennen dat dit wel al eens voorgevallen is, maar ook niet vergeten dat niet iedereen een opleiding gespecialiseerd naar spoorwegen toe genoten heeft, dit is enkel het geval voor leden van SPC (een 500 tov 40.000 in totaal). Tot voor kort was dit trouwens geen opdracht van SPC.
Dus ergens begrijpelijk dat er dan zo'n "stommiteiten" gebeuren.. Maar anderzijds ook niet dramatiseren. Bij een overweg in alarm zal een trein dan ook niet aan 160km/u komen aanstormen he :)
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Ouders verongelukte jongeren eisen morele schadevergoeding

Bericht door odul »

Alles zal hier afhangen of, en hoelang de overweg in 'groot' alarm stond.
Als de seingever, of de o/chst te laat gevolg heeft gegeven, zou ik toch niet zo zeker zijn dat die advocaat ongelijk krijgt.

Oké, die jongeren hebben een zware overtreding gedaan, en zullen een boete oplopen.
Maar als de dood te wijten is aan het niet naleven van de veiligheidsreglementen van de spoorwegen, dan durf ik er toch niet men handen voor in het vuur steken hoor, dat de NMBS geen schade zal moeten betalen.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Ouders verongelukte jongeren eisen morele schadevergoeding

Bericht door stefanic »

In een artikel in De Standaard van vandaag staat dat de TBS van de aanrijdende trein zou verklaard hebben 'dat hij op 100m knipperende lichten zag' (ik veronderstel dan: van de defecte goederentrein) en er wordt nu ten laste gelegd dat hij dan had moeten vertragen tot 5km/u (de trein reed 70km/u bij impact), waardoor de -eventuele- impact met de slalomende auto (de aansprakelijkheid van de chauffeur werd niet betwist) geen dermate gevolgen zou gehad hebben.
spoorwegrealist
wooter

Re: Ouders verongelukte jongeren eisen morele schadevergoeding

Bericht door wooter »

Ik was aanwezig als persfotograaf en kan me geen knipperende lichten op de defecte loc herinneren. Natuurlijk was ik niet ter plaatse toen het ongeval gebeurde, en ik weet dus niet wat er veranderd is aan de defecte loc tussen het ongeval en toen ik er arriveerde...
kika
Berichten: 2865
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ouders verongelukte jongeren eisen morele schadevergoeding

Bericht door kika »

stefanic schreef:In een artikel in De Standaard van vandaag staat dat de TBS van de aanrijdende trein zou verklaard hebben 'dat hij op 100m knipperende lichten zag' (ik veronderstel dan: van de defecte goederentrein) en er wordt nu ten laste gelegd dat hij dan had moeten vertragen tot 5km/u (de trein reed 70km/u bij impact), waardoor de -eventuele- impact met de slalomende auto (de aansprakelijkheid van de chauffeur werd niet betwist) geen dermate gevolgen zou gehad hebben.
En hoe lang duurt het om te vertragen? Vanaf waar is die 100 meter geteld, welke snelheid mag men normaal op dat baanvak rijden? Hoe verantwoord is het om dan een noodremming uit te voeren, of moet men 'gewoon' afremmen?

Het hele proces lijkt me rouwverwerking nog langer te laten aanslepen en een (overbodige?) zoektocht naar zwarte schapen.
Knipex
Berichten: 368
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Ouders verongelukte jongeren eisen morele schadevergoeding

Bericht door Knipex »

De tbs van de defecte trein moet geen knipperende lichten ontsteken indien er geen gevaar dreigt voor aankomende treinen. Indien je tractie uitvalt vorm je geen gevaar voor aankomend verkeer. Stel dat de defecte trein tot stilstand gekomen was door object op het spoor dan had hij de knipperlichten ontstoken om zo aankomend verkeer te waarschuwen.

Ik meen me te herinneren dat de laatste wagon van de defecte trein reeds over de overweg was, maar nog in de overwegbezetmelding stond. Richting Has-Bil. Na 10 minuten valt de overweg in groot alarm en het bijhorend permissief sein richting Bil-Has zal op rood vallen. Het is dus mogelijk dat de defecte trein er nog maar pas stond en er nog geen sprake was van groot alarm.
wooter

Re: Ouders verongelukte jongeren eisen morele schadevergoeding

Bericht door wooter »

Knipex schreef:Ik meen me te herinneren dat de laatste wagon van de defecte trein reeds over de overweg was, maar nog in de overwegbezetmelding stond. Richting Has-Bil. Na 10 minuten valt de overweg in groot alarm en het bijhorend permissief sein richting Bil-Has zal op rood vallen. Het is dus mogelijk dat de defecte trein er nog maar pas stond en er nog geen sprake was van groot alarm.
Nee, dat klopt niet. De defecte trein stond in de richting Hasselt op het baanvak naar hasselt, maar was de overweg nog niet gepasseerd. De tweede trein kwam tot stilstand met de wagons geladen met nieuwe auto's nog op de overweg, op het baanvak naar Luik richting Luik.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Ouders verongelukte jongeren eisen morele schadevergoeding

Bericht door Kristofke »

Die ouders valt weinig te verwijten, zij geraken niet over hun verlies heen.

Het is echter zeer onbeschoft van die advocaat om deze mensen niet van de start duidelijk te maken dat het een verloren proces is, en dat ze dus niet alleen hun eigen advocaat zullen moeten betalen, maar ook deels nog eens de gerechtskosten van de NMBS en Infrabel als de ouders hun zaak verliezen.

Met wat ze hun verlies gaan wegkopen met 25000 euro trouwens geen idee van.

Als het dan toch een principes zaak is, dan eis je geen geld.
sislowie

Re: Ouders verongelukte jongeren eisen morele schadevergoeding

Bericht door sislowie »

wooter schreef:
Knipex schreef:Ik meen me te herinneren dat de laatste wagon van de defecte trein reeds over de overweg was, maar nog in de overwegbezetmelding stond. Richting Has-Bil. Na 10 minuten valt de overweg in groot alarm en het bijhorend permissief sein richting Bil-Has zal op rood vallen. Het is dus mogelijk dat de defecte trein er nog maar pas stond en er nog geen sprake was van groot alarm.
Nee, dat klopt niet. De defecte trein stond in de richting Hasselt op het baanvak naar hasselt, maar was de overweg nog niet gepasseerd. De tweede trein kwam tot stilstand met de wagons geladen met nieuwe auto's nog op de overweg, op het baanvak naar Luik richting Luik.
Mogelijks zag de TBS van de trein die defect was het ongeval aankomen en probeerde deze zijn collega nog te waarschuwen voor het gevaar door zijn knipperlichten aan te steken. Als de aanrijdende trein op dat moment nog 100m verwijderd was van de overweg maakte hij geen schijn van kans om op tijd tot stilstand te komen.
Veel hangt idd af van de situatie ter plaatse: toegelaten snelheid van het konvooi, plaatsing van de seinen, beheerde of niet-beheerde seinen, profiel van de lijn, ...
Maar nu zijn we wel erg bezig met veronderstellingen te maken :?
Wij weten veel te weinig om een deftig oordeel te kunnen vellen.
Wat wél zeker is is dat de overweg dicht was en de jongeren er tussen geslalomt hebben en dát is de basis van het ongeval :!:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Ouders verongelukte jongeren eisen morele schadevergoeding

Bericht door HLE 2302 »

apestaart schreef:Dus had de treinbestuurder wel degelijk instructies gekregen om niet verder te rijden
Van zo'n posten komt de stoom dus uit mijn oren. :!:
T'is altijd maar de treinbestuurder, over zo'n dingen MAG je pas spreken als je iets van de reglementering kent èn ook de situatie kent ... zomaar blind beschuldigen ...

Dat terzijde, bij een Aanrijding met een wagen is het altijd de persoon die lichten negeert DIE IN FOUT IS, een trein heeft op ALLES voorrang, zelfs op hulpdiensten met sirenes enzovoort ... dan vind ik het schandalig dat men nog maar het lef haalt om daar een rechtzaak van te maken, dit is alleen maar kwetsend voor de treinbestuurder.

Zeker als men van die belachelijke verzonnen argumenten begint aan te halen dat de treinbestuurder zijn regelmentering foutief toepaste, moest dat zo geweest zijn hé, ging hij er al lang voor gestraft geweest zijn, wat voor nut heeft het om zoiets nog eens te gaan heropgraven na al die jaren ?

direct seponeren als je het mij vraagt ...

Greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
melle

Re: Ouders verongelukte jongeren eisen morele schadevergoeding

Bericht door melle »

Ik vind de gemiddelde posts hier wel hard voor de familie...

Ook al is het een verloren zaak, wie zal er hier dan moeten zeggen wat juist of fout is?

Ik zou hier graag een slotje op hebben staan...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ouders verongelukte jongeren eisen morele schadevergoeding

Bericht door Steven »

Er zijn regels genoeg, die iedereen toch wel zou mogen kennen om te zeggen wat juist of fout is. Dat de kinderen in fout zijn staat zonder meer vast, zigzag langs de slagbomen rijden is verboden. Wat je als resultaat tracht te bekomen vijf jaar na de feiten met dergelijke rechtzaak weet ik niet maar in dit geval heb ik het gevoel dat het de advocaat is die nog wat geld wil krijgen van zijn klanten.
Plaats reactie