Ouders verongelukte jongeren eisen morele schadevergoeding

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Presario

Ouders verongelukte jongeren eisen morele schadevergoeding

Bericht door Presario »

www.standaard.be schreef: Ouders verongelukte jongeren eisen morele schadevergoeding van NMBS en Infrabel

* woensdag 20 januari 2010
* Bron: belga
* Auteur: kld

BRUSSEL - Pierre Surinx en Josiane Erkens, de ouders van de verongelukte Johan en Marc Surinx, vragen van de NMBS en spoorwegbeheerder Infrabel een morele schadevergoeding van 25.000 euro. De twee broers, en drie andere jongeren, kwamen op 12 februari 2005 bij een zwaar verkeersongeval om het leven aan een spoorwegovergang in Diepenbeek.

Twintig meter voor de overweg stond een goederentrein in panne stil terwijl de slagbomen naar beneden bleven. Sommige auto's maakten rechtsomkeer, maar de auto met de vijf jongeren slalomde tussen de slagbomen door. Op dat ogenblik kwam er vanuit de andere richting een trein aangestormd, die de wagen tegen de goederentrein plette.

'Ondanks het rode licht reed de aankomende treinbestuurder gewoon verder. De regel bij de NMBS is dat een trein die een andere stilstaande trein passeert, aan vijf kilometer per uur rijdt en ter plaatse claxonneert. We verwijten Infrabel dat er aan de bewuste overweg geen bijkomende borden of veiligheidsmaatregelen zijn gekomen ondanks het feit dat er nog tal van ongevallen gebeuren', zegt Piet Schiepers, advocaat van de ouders. Voor hen is het een principiële zaak.

De politierechtbank in Hasselt buigt zich donderdag over de zaak.
Ze moeten er maar niet doorrijden :? !
ferry

Re: Ouders verongelukte jongeren eisen morele schadevergoeding

Bericht door ferry »

Hoi

Advokaten maken de dag van vandaag hun clienten van alles wijs en jagen hun op kosten. Ouders maken geen schijn van kans, jongeren waren onvoorzichtig!

f
Dietrich

Bericht door Dietrich »

We verwijten Infrabel dat er aan de bewuste overweg geen bijkomende borden of veiligheidsmaatregelen zijn gekomen ondanks het feit dat er nog tal van ongevallen gebeuren
Sint-Andrieskruisen, knipperende lichten, slagbomen naar beneden, waarschijnlijk een bord op voldoende afstand die de overweg aankondigt, enz.

De mensen die ertussen gaan slalommen hebben er voor gekozen al die tekens te negeren, dus het maakt niet uit hoeveel het er zijn tenzij dat de doorgang fysiek niet meer mogelijk is. Maar het lijkt mij redelijk duidelijk en logisch dat op een gesloten overweg rijden "nogal risicovol" is.

Zou mij ook niet verbazen dat ze dat geld krijgen... ik vind dat geen schadevergoeding meer maar "uit zijn op geld".
Xanderke

Bericht door Xanderke »

Goede advocaat, laat uitschijnen dat de treinbestuurder door het rood licht reed.
Ze moesten maar wachten en geduld hebben. Nu doen ze net alsof de NMBS
en Infrabel schuld hebben aan het negeren van rode lichten en slagbomen en
alle andere aanduidingen van de wegcode aan overwegen.
fitnessboy

Bericht door fitnessboy »

geloof me , ik ken de betrokken trbs en deze heeft zijn reglementering perfect toegepast, trouwens als er een trein bij een overweg in panne valt, valt deze overweg pas in groot alarm na 10 minuten

de kruising tussen de 2 treinen was minder dan 10 minuten
Beesty

Bericht door Beesty »

Met alle respect voor de slachtoffers, misschien kunnen ze de TB ook nog verwijten dat hij niet uitgeweken heeft om de auto te ontwijken (die ondaks te vele waarschuwingen, geboden en eerdere vertoonde gevolgen toch cowboy gaat spelen)? :roll:
Sommigen moeten echt wel eerst is leren in eigen boezem te zien alvorens ook anderen te gaan beschuldigen vind ik..
apestaart

Bericht door apestaart »

Als de slagbomen omlaag staan mag men NOOIT maar dan ook NOOIT proberen te
slabomen, want dat is Russische roulette spelen m.a.w. er is altijd een zeer grote kans
dat men door een trein wordt aangereden
Die jongeren hebben dat toch gedaan, met alle negatieve gevolgen vandien
Die mensen zijn dus zwaar in de fout gegaan, ik vrees dus dan ook dat de ouders geen
enkele aanspraak zal maken op een schadevergoeding
Wat de treinbestuurder betreft: als hij/zij het rood licht genegeerd heeft, dan vrees ik dat
hij/zij uit de vuile pollepel zal mogen eten hiermee wil ik zeggen dat hij/zij grote moeilijkheden
zal mogen verwachten, want hij/zij is hiermee ook zwaar in de fout gegaan
sislowie

Bericht door sislowie »

apestaart schreef:Wat de treinbestuurder betreft: als hij/zij het rood licht genegeerd heeft, dan vrees ik dat
hij/zij uit de vuile pollepel zal mogen eten hiermee wil ik zeggen dat hij/zij grote moeilijkheden
zal mogen verwachten, want hij/zij is hiermee ook zwaar in de fout gegaan
Ik zie niet in waarom het sein van die TBS zou rood gestaan hebben voor een andere trein die in nood staat op het nevenliggende spoor. In het grootste deel van die gevallen mogen de treinen op het nevenliggende spoor aan volle snelheid doorrijden. De TBS zal hoogstwaarschijnlijk zelfs nooit geweten hebben dat er een trein in nood stond op het andere spoor.
En STEL nu eens dat hij wel door het rood reed (STEL hé !! want ik geloof dat NOOIT) dan nog gaan die jongeren zwaar in de fout door de slagbomen te negeren!!
Welke ZEVER er soms verkocht wordt :shock: zowel in de pers als hier
apestaart

Bericht door apestaart »

Als een persoon of een voertuig wordt aangereden door een trein, dan het wordt het
treinverkeer wel volledig onderbroken m.a.w. er mag hier geen enkele trein rijden op het
gedeelte waar het ongeval plaatsvond
Neem nu gisteren; tussen Wevelgem en Menen was een persoon aangereden gevolg:tussen
Menen en Kortrijk was het treinverkeer volledig onderbroken en werden er vervangingsbussen
ingelegd, tussen Menen en Poperinge reden er wel pendeltreinen

Dus had de treinbestuurder wel degelijk instructies gekregen om niet verder te rijden
sislowie

Bericht door sislowie »

apestaart schreef:Als een persoon of een voertuig wordt aangereden door een trein, dan het wordt het
treinverkeer wel volledig onderbroken m.a.w. er mag hier geen enkele trein rijden op het
Neem nu gisteren; tussen Wevelgem en Menen was een persoon aangereden gevolg:tussen
Menen en Kortrijk was het treinverkeer volledig onderbroken en werden er vervangingsbussen

Dus had de treinbestuurder wel degelijk instructies gekregen om niet verder te rijden
Bij een aanrijding klopt dit.
NIET bij een trein die 'in panne' staat !!
fitnessboy

Bericht door fitnessboy »

apestaart schreef:Als een persoon of een voertuig wordt aangereden door een trein, dan het wordt het

omdat er bij een aanrijding (ongeval )het ander spoor ook versperdt wordt geeft de betrokkene treinbestuurder een alarmoproep, daardoor gaan de treinen in die zone stoppen , zodoende er hier geen treinen meer kunnen rijden in de beide sporen, (omdat deze versperd zijn)

bij een trein wat in panne valt ( in nood) is er geen gevaar voor het 2 de spoor en er moet niet worden gezorgd dat er geen treinen meer over het 2de spoor rijden worden , door het geven van een alarmoproep

die advocaat zou zelf een rechtzaak moeten aangespannen moeten krijgen door de n.m.b.s
markske

Bericht door markske »

Bij een aanrijding van een persoon kan men nog altijd op het naastliggende spoor rijden indien dit vrijgegeven is. Dit gebeurd soms maar meestal niet.
Het ongeval van gisteren was niet echt een ongeval maar een bewuste keuze van de persoon in kwestie. Het naastliggende spoor was hier wel versperd.
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Die advocaat heeft de klok wel horen luiden maar hij weet niet echt waar de klepel hangt, qua reglementering.
En ik vraag me ook af waarom ze daar nu ineens na 5(!) jaar mee af komen?
Locomotiefke

Bericht door Locomotiefke »

Hobbes schreef:Die advocaat heeft de klok wel horen luiden maar hij weet niet echt waar de klepel hangt, qua reglementering.
En ik vraag me ook af waarom ze daar nu ineens na 5(!) jaar mee af komen?
Ze hebben geld geroken? Dat zal hen spijtig genoeg niet terugbrengen :? .
Het is best te begrijpen dat je als ouder het een plaats moet geven en daardoor in de eerste plaats anderen gaat beschuldigen.
Maar we zijn nu bijna 5 jaar later, beseffen ze nog altijd niet dat de jongeren in fout waren?
Een overweg met gesloten slagbomen mag enkel doorkruist worden als een bevoegd persoon hiertoe de toestemming geeft.
Je ziet het dagelijks, de slagbomen worden gesloten, trein passeert, staat stil... en dan gaan ze (voetgangers in dit geval) achter de trein over om hem toch nog te halen...
Zonder enig besef dat langs de andere kant ook nog een trein kan aankomen.
De verleiding is natuurlijk groot als je je trein nog kan halen, zeker als je er anders een uur op moet wachten.
Maar beseffen ze dan niet dat als je "een minuutje" vroeger opstaat je deze trein ook kan halen?

Misschien moeten ze bij de NMBS ook maar eens campagne houden :
"Tijdig opstaan, het kan je leven redden" of "Gehaast voor de trein? Het kan je laatste zijn!".

Wat ik nogmaals wil zeggen : ik heb respect voor de nabestaanden, maar ook voor de treinbestuurder !
Beesty

Bericht door Beesty »

Locomotiefke schreef: Een overweg met gesloten slagbomen mag enkel doorkruist worden als een bevoegd persoon hiertoe de toestemming geeft.
Wees gerust dat wij (als bevoegde personen) die opdracht nooit zullen geven. Indien wij ter plaatse moeten gaan voor een overweg in groot alarm ofzo waarbij de slagbomen dicht blijven; De enige reden dat wij ter plaatse gaan is net om te verhinderen dat er personen tussen de slagbomen gaan rijden. In geen geval zullen wij die toelating geven. :)
Gesloten? => Omrijden. Sorry :)
Plaats reactie