Antwerpen-Kiel en Scheldekaaien (1-18)
Re: Antwerpen-Kiel en Scheldekaaien (1-18)
De kraansporen blijven behouden, treinsporen niet.
Eens te meer een schitterend voorbeeld van hoe Vlaanderen over zijn erfgoed waakt.
Alle sporen overal ten lande behouden is ronduit idioot, maar de vroegere economische slagader van Antwerpen zó mismeesteren is onvoorstelbaar.
De Zuiderdokken zijn al gedempt, waarom kan dan dit relikwie niet behouden blijven...
Eens te meer een schitterend voorbeeld van hoe Vlaanderen over zijn erfgoed waakt.
Alle sporen overal ten lande behouden is ronduit idioot, maar de vroegere economische slagader van Antwerpen zó mismeesteren is onvoorstelbaar.
De Zuiderdokken zijn al gedempt, waarom kan dan dit relikwie niet behouden blijven...
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Zwàànst naa nie ééh. De heraanleg der kaaien (die trouwens hoognodig is) bestempelen op voorhand bestempelen als "de vroegere economische slagader van Antwerpen zó mismeesteren" vind ik grondig overdreven. Vooral wanneer je het project nauwelijks kent (maar ik waarschijnlijk niet veel meer dan jij).dekooiker schreef:De kraansporen blijven behouden, treinsporen niet.
Aan de reeds heraangelegde Napoleonkaai heeft men ergens een stuk treinrail in de bestrating aangebracht, ergens op het stukje tussen de Entrepotkaai/Napelsstraat en het Verbindingsdok.
Trouwens, heden ten dage kun je in de parkeerterreinen tussen de kasseien nog wat verweesde stukken metaal vinden (erover struikelen - letterlijk), waar vroeger vrolijk treinen over hebben gedenderd... Maar het lijkt me niet onmogelijk dat er bij de heraanleg wel wat stukken spoor gerecupereerd zullen worden, cfr. de Napoleonkaai.
Bij deze nog deze prachtige briefkaarten (originele bron)
Slechts (oude) foto's en postkaarten herinneren ons eraan dat er ooit (druk) railvervoer was langsheen de Scheldekaaien. Het (goederen)verkeer stelde niet veel meer voor de laaste jaren en de NMBS dacht er goed aan te doen het geheel te sluiten en op te breken. Geen enkel commercieel denkend bedrijf zou overigens zulke toplocatie opgeven, de NMBS dus wel. Zonder twijfel was dit de prachtigste plaats om pers/publieksvoorstellingen te geven (bv. van nieuw materiaal), of om (luxe)treinen te laten vertrekken, aansluitend op de cruiseschepen, of om een toeristische dienst uit te baten, of... Hoe dan ook, op 14 augustus 1991 hield de Waalse vereniging GTF een magniefieke afscheidsrit op deze lijn en bij toeval was er een rangeerdiesel aanwezig die net enkele wagons was komen afleveren: op onderstaande foto ziet men de 8451.

Op de 2e foto de excursietrein, de 4903. Nog steeds blijf ik verbaasd dat men dergelijk traject, met zulke mogelijkheden, opgedoekt heeft.

Nog verder terug in de tijd: tijdens het weekend van 22/23 september 1973 vonden nav. 100 jaar tram ritten met een (normaalsporige Luikse) paardentram op voormelde sporen plaats. Deze ritten kenden een massaal succes en ere wie ere toekomt, maar de organisatoren van toen hebben hemel en aarde moeten verzetten om de NMBS te overtuigen hun sporen te mogen gebruiken. Maar de ritten hebben plaatsgevonden.

Tot slot nóg verder in de tijd terug: de kaaien werden vooral bediend door tramlijn 6, later trolleybus en nadien autobuslijn 6 en pas recentelijk lijn 30. Er was ook een deel dat door lijn 2 bediend werd, toen die haar eindpunt nog had aan de Suikerrui. Op de Suikerrui heb ik wel opnames met PCC's (volgen misschien later wel eens) maar wie toevallig een foto heeft van een PCC op de Scheldekaaien zelf mag die gerust eens posten!

Focus1965
Er is een verschil tussen een stuk sporen ergens leggen en een historisch verantwoorde daad stellen.
Het is op dat laatste dat ik doel.
Nu ben ik vertrouwd genoeg met Antwerpen om te weten dat historisch verantwoord zeker niet aan bod zal komen voor de treinsporen.
Evengoed denk ik aan de mogelijkheid om de kaaien (tot aan de Rijnkaai) reizigersverkeer in te leggen.
Nu hoeft dat daar niet tegen hoge snelheden te zijn, toch blijft dat redelijk zinvol.
Een P-trein Kaaien-Kiel-Boom-Mechelen bijvoorbeeld en zo zijn we weer begonnen met dromen.
Een andere vervoermaatschappij heeft terecht interesse in een spoorvervoermiddel langs de kaaien.
Moest dat er van komen, dan graag op normaalspoor om zonder bijkomende spooraanleg het land in te rijden.
Het is op dat laatste dat ik doel.
Nu ben ik vertrouwd genoeg met Antwerpen om te weten dat historisch verantwoord zeker niet aan bod zal komen voor de treinsporen.
Evengoed denk ik aan de mogelijkheid om de kaaien (tot aan de Rijnkaai) reizigersverkeer in te leggen.
Nu hoeft dat daar niet tegen hoge snelheden te zijn, toch blijft dat redelijk zinvol.
Een P-trein Kaaien-Kiel-Boom-Mechelen bijvoorbeeld en zo zijn we weer begonnen met dromen.
Een andere vervoermaatschappij heeft terecht interesse in een spoorvervoermiddel langs de kaaien.
Moest dat er van komen, dan graag op normaalspoor om zonder bijkomende spooraanleg het land in te rijden.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Die "andere vervoersmaatschappij", is De Lijn?dekooiker schreef:Een andere vervoermaatschappij heeft terecht interesse in een spoorvervoermiddel langs de kaaien.
In het beste geval komt er een "kaaientram" tegen overwegend lage snelheid en met een hoog toeristisch/lokaal karakter, want de kaaien-as worden in de toekomst een belangrijke as in de binnenstad (voorlopig vnl. noord-zuid autoverkeer), met o.a. een voetbalstation op Petroleum-Zuid, Museum aan de Stroom en Red Star Line op het Eilandje... plus de aansluiting van nieuwe parkeergarages/-terreinen aan de rand van de stad...
Ik weet dat ik mij niet populair maak wanneer ik de Stad Antwerpen verdedig (ik moet Patrick Janssens niet), maar met wat ik nu al weet over de kaaienplannen, is het wel zo dat een 1435-spoorlijn niet in het plaatje past. De kaaien moeten vooral veilig en vrij worden, op mensenmaat. Een spoorlijn met bijbehorende bewaakte overwegen zouden weeral een barrière beteken, al spreek ik hier mezelf tegen, want de kaaientram zou dat evenzeer doen, vandaar dat het zeker geen 'sneltram' zal worden.
Ik dacht eerder richting 'lightrail' zoals het met een afschuwelijke naam heet.
Moest Infrabel ooit sporen op de kaaien aanleggen dan màg De Lijn erop rijden als ze een paar vergunningen in handen hebben.
Dat zou theoretisch nu al kunnen en als het nationaal spoorvervoer vrijgemaakt wordt zou ik het ergens logisch vinden dat De Lijn meedingt.
Ik ben van mening dat normaalspoor op de plaats waar het nu ligt kan op voorwaarde dat er afsluitingen zijn.
Bewaakte overweggen hoeven eigenlijk niet; een lichte trein/zware tram kan voldoende snel stoppen.
De Kaaien op mensenmaat indelen mag niet meer dan logisch heten én het zou een extra aangename plaats zijn om te vertoeven.
Veel struiken, bomen en pleinen maar met aandacht voor veiligeheid en vanzelfsprekend tegen vandalisme werkend.
Wat ze er ook mee doen, slechter dan nu (vol auto's) kan moeilijk!
Moest Infrabel ooit sporen op de kaaien aanleggen dan màg De Lijn erop rijden als ze een paar vergunningen in handen hebben.
Dat zou theoretisch nu al kunnen en als het nationaal spoorvervoer vrijgemaakt wordt zou ik het ergens logisch vinden dat De Lijn meedingt.
Ik ben van mening dat normaalspoor op de plaats waar het nu ligt kan op voorwaarde dat er afsluitingen zijn.
Bewaakte overweggen hoeven eigenlijk niet; een lichte trein/zware tram kan voldoende snel stoppen.
De Kaaien op mensenmaat indelen mag niet meer dan logisch heten én het zou een extra aangename plaats zijn om te vertoeven.
Veel struiken, bomen en pleinen maar met aandacht voor veiligeheid en vanzelfsprekend tegen vandalisme werkend.
Wat ze er ook mee doen, slechter dan nu (vol auto's) kan moeilijk!
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Again: het enige wat er (misschien) komt is een stadstramlijn van Petrol-Zuid naar het Eilandje.dekooiker schreef:Ik dacht eerder richting 'lightrail' zoals het met een afschuwelijke naam heet.
Alle vormen van afsluitingen is nou net hétgeen dat men wil vermijden (al moet men wel iets vinden voor de stormvloedkering).dekooiker schreef:Ik ben van mening dat normaalspoor op de plaats waar het nu ligt kan op voorwaarde dat er afsluitingen zijn.
Op het eerste zicht ziet 'lightrail' langs de Scheldekaaien er idd logisch uit. Plaats genoeg, en een strategische ligging. Maar het vloekt gewoon met de planen voor de kaaien... En de kaaientram mag geen tweede kusttram worden met een tiental doden per jaar, al worden die accidenten aan de kust meestal veroorzaakt door de domheid van de mens en het feit dat de BN-trams een veel te lange remweg hebben...
Trammist, inderdaad prachtige briefkaarten. Geeft een mooi beeld van hoe het er vroeger uitzag.
Ligt er nu geen fietspad op de plaats van die sporen?
Ik ben het er zeker mee eens dat de Kaaien een opknapbeurt kunnen gebruiken. Nu oogt het nogal rommelig vind ik en als ze het mooi aan laten sluiten op Het Eilandje kan het best nog wel wat worden.
Alleen is er toch nog die drukke weg die eigenlijk de Kaaien (en ook het Steen) van de rest scheiden.
Groeten,
Marianne
Ligt er nu geen fietspad op de plaats van die sporen?
Ik ben het er zeker mee eens dat de Kaaien een opknapbeurt kunnen gebruiken. Nu oogt het nogal rommelig vind ik en als ze het mooi aan laten sluiten op Het Eilandje kan het best nog wel wat worden.
Alleen is er toch nog die drukke weg die eigenlijk de Kaaien (en ook het Steen) van de rest scheiden.
Groeten,
Marianne

Op de foto met die grote dieselloc is te zien dat er reeds een vrijliggend fietspad (nu met roze ipv grijze tegels) lag aan de andere kant van de stormvloedwand. Dus kwamen blijkbaar bij hoogtij de treinrails onder water te liggen en blijf het fietspad droog...Marianne schreef: Ligt er nu geen fietspad op de plaats van die sporen?
Aan die weg zullen waarschijnlijk ook nog wel ingrepen gebeuren, maar ik zou voorlopig niet weten welke.Marianne schreef:Alleen is er toch nog die drukke weg die eigenlijk de Kaaien (en ook het Steen) van de rest scheiden.
De weg die nu naast de kaaien ligt zou zijn doorgaande functie verliezen en volledig zone 30 worden.
Ah da's positief nieuws, maakt me vrolijk.Lekens M. schreef:De weg die nu naast de kaaien ligt zou zijn doorgaande functie verliezen en volledig zone 30 worden.
Trammist, ik denk dat we elk over andere afsluitingen praten.
Een afsluitinging, of bescherming, kan goed geïntegreerd worden in een omgeving.
Smeedijzeren hekjes van een meter hoogte storen niet en passen meteen bij de oude hangars.
Een andere mogelijkheid is het werken met hagen.
Esthetisch, groen (modewoord bij inrichten van pleinen), ondoordringbaar.
Dat laatste bereiken we met het aanwenden van bijvoorbeeld sleedoorn.
Daar probeert niemand door te komen, geloof me!
Anderzijds bieden die hagen schuilplaats aan nuttige wezens.
Over vloeken gesproken: 'het stad' wil dat de bussen van de Rooseveltplaats verdwijnen.
Naar...Centraal Station!
Als er één gebouw is dat men niet mag verpesten met het benemen van het uitzicht is het wel de middenstatie.
Daarom ben ik niet zo meteen gewonnen voor de ideeën van bepaalde politici.
Dat dan nog los van het feit dat ze (enkel) dure architecten aantrekken!
Een afsluitinging, of bescherming, kan goed geïntegreerd worden in een omgeving.
Smeedijzeren hekjes van een meter hoogte storen niet en passen meteen bij de oude hangars.
Over vloeken gesproken: 'het stad' wil dat de bussen van de Rooseveltplaats verdwijnen.
Naar...Centraal Station!
Als er één gebouw is dat men niet mag verpesten met het benemen van het uitzicht is het wel de middenstatie.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Ik dacht dat de hangars ook weggaan en vervangen worden door soort wandelpad met groen, maar met een "verantwoorde" architekt-uitleg.dekooiker schreef:Trammist, ik denk dat we elk over andere afsluitingen praten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
De hangars afbreken? Dat zou ik meer dan triestig vinden, voor mij horen ze essentieel bij het stadsbeeld. Heb ik me eens niet laten vertellen dat ze ontworpen werden door Eiffel?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Zolang het maar idiot-proof is, is het goed...dekooiker schreef:Trammist, ik denk dat we elk over andere afsluitingen praten.
Het Astridplein? Nee, dat lijkt mij niet waarschijnlijk. De Stad (en niet alleen maar 'politici') zouden de streekbussen liever zien termineren aan tramterminussen zoals (in de toekomst) RondPunt Wommelgem, Boechout en Wijnegem. Maar uiteraard vereist zoiets wel grondige upgrades aan spoormaterieel (nieuwe trams) en infrastructuur (verkeerslichtenbeïnvloeding, vrije banen, tunnels).dekooiker schreef:Over vloeken gesproken: 'het stad' wil dat de bussen van de Rooseveltplaats verdwijnen.
Naar...Centraal Station!
Spijtig genoeg wordt De Lijn Antwerpen nog steeds bestuurd door heren van de Buslobby die er ook voor zorgt dat de huidige tramverlengingen (Boechout en Wijnegem) met betonnen tram/busbanen worden uitgevoerd ipv grasbeddingen.
Maar zolang er geen scheepslading geld gevonden wordt, bestaat er geen afdoend alternatief voor de streekbussen zoals de 41.*
Dat zou inderdaad zonde zijn. Als ze ontworpen zijn door Eiffel hebben die hangars dan geen monumentenstatus?jan_olieslagers schreef:De hangars afbreken? Dat zou ik meer dan triestig vinden, voor mij horen ze essentieel bij het stadsbeeld. Heb ik me eens niet laten vertellen dat ze ontworpen werden door Eiffel?
Die hangars bepalen juist daar het beeld. Ik vind trouwens niet, dat ze daar teveel aan moeten gaan verbouwen. Het is juist mooi om een uitzicht op de Schelde te houden. En ook dat er af en toe nog een schip aanlegt.
In een paar van die hangars zijn trouwens ook nog oude schepen ondergebracht. Misschien als ze de boel een beetje opknappen en het ook wat lichter maken, dat dan die schepen ook wat meer in de kijker komen.
Een toeristische tram erlangs zal het geheel dan afmaken

Nee ze afbreken zou ik erg zonde vinden. Het bepaald juist het karakter van die omgeving en ook een stukje geschiedenis.
Groeten,
Marianne