Antwerpen-Kiel en Scheldekaaien (1-18)
Antwerpen-Kiel en Scheldekaaien (1-18)
Onlangs bezocht ik de Scheldekaaien aan het Zuid.
Er liggen nog redelijk wat sporen hoewel de spooractiviteit al lang verdwenen is.
Op postkaarten kon ik één en ander achterhalen, met name dat er aan het Steen ook sporen lagen en die liepen wellicht door tot aan de Londenstraat.
(In de omgeving van de Londenstraat zijn hier en daar nog sporen in de kasseien).
Op het SSP van het Kiel en Scheldekaaien staan de buiten dienst gestelde sporen nog altijd vermeld hoewel die niet meer bereikbaar zijn wegens, bijvoorbeeld, de opgetrokken stormvloedkering en het dempen van de Cockerillbrug.
Op het SSP van Antwerpen-Kiel zag ik het volgende:
Bundel V 12 doodlopende sporen (buiten dienst/opgebroken)
Bundel W 5 doodlopende sporen (buiten dienst/opgebroken)
+ 1 spoor dat naar een bedrijf leidt waar een bundel met een vijftal sporen is/was.
Bundel R 7 doodlopende sporen (buiten dienst/opgebroken)
Bundel U 10 doodlopende sporen (in dienst)
+ 1 spoor dat naar de Scheldekaaien leidt
De sporen dragen de nummers 3-14 dus duidelijk is dat er minstens 2 bundelsporen buiten dienst/opgebroken zijn.
Bundel C 6 doodlopende sporen (in dienst)
Dichtst tegen lijn 52 aan gelegen.
Bundel Park is gelegen aan het voormalige goederenstation Antwerpen-Zuid.
Op heden is dit station een mooi gerestaureerd gebouw.
De bundel is in het geheel verdwenen.
Die omvatte 26 doodlopende bundelsporen en één extra doodspoor zonder nummer.
Spoor 23 is merkelijk korter dan de andere zodat we misschien richting opstelspoor voor rangeerlocs moeten denken.
In 2000 ben ik daar eens geweest en alles was duidelijk een tijdje aan de natuur overgeleverd.
In het gebouw, waar we even binnengingen, zaten krakers.
Naast het gebouw was het niet minder dan een stort.
Het is duidelijk dat er op het Kiel vroeger enorm veel activiteit moet geweest zijn.
Ik vermoed dat de achteruitgang begonnen is met het in dienst komen van de Kennedytunnel.
Tot dan moesten alle treinen vanuit Gent via Mechelen naar Antwerpen sporen.
Dat kon via lijnen 53 en 27 of via lijn 53 en 52.
Een derde mogelijkheid was via lijn 53 en lijn 25A Mechelen-Waarloos-Antwerpen Zuid.
Naar wat ik van een lesgever vernam zou er veel kolenboeren van het Kiel gebruik gemaakt hebben.
De afname van kolen voor huishoudelijk gebruik is tegenover 30 jaar geleden zo sterk gezakt dat de kolentransporten sterk moesten inkrimpen.
Meteen een tweede reden voor achteruitgang!
Ik ben niet optimistisch en ga niet beweren dat de opgebroken bundels er weer zullen komen.
Maar sinds SNCF-Fret het Kiel mag bedienen is er een kans om meer goederenvervoer te zien op de bundels.
Er is immers plaats genoeg en indien nodig ook plaats om weer uit te breiden in spooraantal.
Vervoer vanuit Gent en Frankrijk kan daar gebruik van maken en met het omzetten van de loc op Schijnpoort is alles sneller van de baan dan vanuit Antwerpen-Noord.
En dan hoop ik stilletjes dat lijn 52 weer in zijn geheel in dienst komt...al zou het slecht nieuws voor onze spoorvrienden in Baasrode zijn!
Wie meer of correctere informatie weet te verschaffen moet zich niet inhouden om te reageren!
Er liggen nog redelijk wat sporen hoewel de spooractiviteit al lang verdwenen is.
Op postkaarten kon ik één en ander achterhalen, met name dat er aan het Steen ook sporen lagen en die liepen wellicht door tot aan de Londenstraat.
(In de omgeving van de Londenstraat zijn hier en daar nog sporen in de kasseien).
Op het SSP van het Kiel en Scheldekaaien staan de buiten dienst gestelde sporen nog altijd vermeld hoewel die niet meer bereikbaar zijn wegens, bijvoorbeeld, de opgetrokken stormvloedkering en het dempen van de Cockerillbrug.
Op het SSP van Antwerpen-Kiel zag ik het volgende:
Bundel V 12 doodlopende sporen (buiten dienst/opgebroken)
Bundel W 5 doodlopende sporen (buiten dienst/opgebroken)
+ 1 spoor dat naar een bedrijf leidt waar een bundel met een vijftal sporen is/was.
Bundel R 7 doodlopende sporen (buiten dienst/opgebroken)
Bundel U 10 doodlopende sporen (in dienst)
+ 1 spoor dat naar de Scheldekaaien leidt
De sporen dragen de nummers 3-14 dus duidelijk is dat er minstens 2 bundelsporen buiten dienst/opgebroken zijn.
Bundel C 6 doodlopende sporen (in dienst)
Dichtst tegen lijn 52 aan gelegen.
Bundel Park is gelegen aan het voormalige goederenstation Antwerpen-Zuid.
Op heden is dit station een mooi gerestaureerd gebouw.
De bundel is in het geheel verdwenen.
Die omvatte 26 doodlopende bundelsporen en één extra doodspoor zonder nummer.
Spoor 23 is merkelijk korter dan de andere zodat we misschien richting opstelspoor voor rangeerlocs moeten denken.
In 2000 ben ik daar eens geweest en alles was duidelijk een tijdje aan de natuur overgeleverd.
In het gebouw, waar we even binnengingen, zaten krakers.
Naast het gebouw was het niet minder dan een stort.
Het is duidelijk dat er op het Kiel vroeger enorm veel activiteit moet geweest zijn.
Ik vermoed dat de achteruitgang begonnen is met het in dienst komen van de Kennedytunnel.
Tot dan moesten alle treinen vanuit Gent via Mechelen naar Antwerpen sporen.
Dat kon via lijnen 53 en 27 of via lijn 53 en 52.
Een derde mogelijkheid was via lijn 53 en lijn 25A Mechelen-Waarloos-Antwerpen Zuid.
Naar wat ik van een lesgever vernam zou er veel kolenboeren van het Kiel gebruik gemaakt hebben.
De afname van kolen voor huishoudelijk gebruik is tegenover 30 jaar geleden zo sterk gezakt dat de kolentransporten sterk moesten inkrimpen.
Meteen een tweede reden voor achteruitgang!
Ik ben niet optimistisch en ga niet beweren dat de opgebroken bundels er weer zullen komen.
Maar sinds SNCF-Fret het Kiel mag bedienen is er een kans om meer goederenvervoer te zien op de bundels.
Er is immers plaats genoeg en indien nodig ook plaats om weer uit te breiden in spooraantal.
Vervoer vanuit Gent en Frankrijk kan daar gebruik van maken en met het omzetten van de loc op Schijnpoort is alles sneller van de baan dan vanuit Antwerpen-Noord.
En dan hoop ik stilletjes dat lijn 52 weer in zijn geheel in dienst komt...al zou het slecht nieuws voor onze spoorvrienden in Baasrode zijn!
Wie meer of correctere informatie weet te verschaffen moet zich niet inhouden om te reageren!
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Antwerpen-Kiel en Scheldekaaien (1-18)
Lijn 52 Antwerpen-Boom(-Puurs) maakt zeer veel kans om zelfs nog binnen de 15 jaar omgevormd te worden tot 'regiometro', en dan wordt (overdag) goederenvervoer op L52 vrij moeilijk. Daarnaast bestaan er bij de Stad Antwerpen én het Vlaams Gewest grote ambities ivm Petroleum-Zuid (voetbalstation), maar of dat iets te maken heeft met de spoorbundels laat ik in't midden.
Niet alleen dat, de activiteiten van de haven zijn in 50-60 jaar een tiental kilometer naar het noorden verhuist.dekooiker schreef:Onlangs bezocht ik de Scheldekaaien aan het Zuid.
Er is nog wat "achtergebleven" industrie , maar ik denk niet dat die meerdere treinen per dag nodig heeft.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Dat is wat De Lijn in haar studie 2020 wil.Trammist schreef:Lijn 52 Antwerpen-Boom(-Puurs) maakt zeer veel kans om zelfs nog binnen de 15 jaar omgevormd te worden tot 'regiometro', en dan wordt (overdag) goederenvervoer op L52 vrij moeilijk.
Aangezien De Lijn enkel reizigersvervoer doet heeft ze geen enkel zicht op goederenverkeer.
Daarin is het groot spoor net iets realistischer!
Lijn 52 overdag zonder goederenverkeer kan vergeten worden, immers, zelfs al zou er elke 15 minuten een treintje Boom-Antwerpen zijn, dan kan er voor het goederenverkeer op enkele plaatsen uitgeweken worden.
Gaan zij dan opdraaien voor de extra kost aan nachtwerk?
Gezien de besparingen waar De Lijn voor staat lijkt het me niet erg realistisch dat ze daadwerkelijk spoorvervoer op normaalspoor zullen doen.
Scholing en infrastructuurgebruik kosten handelvol geld!
NMBS wil wel maar zit met hetzelfde probleem:geld!
Er was voorzien om lijn 52 ook in het weekend van reizigerstreinen te voorzien werd me verteld maar financieel was het niet haalbaar.
Heel spijtig!
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Hoe komt het dat men wél in het weekend voor 5 man en nen paardenkop een Noorderkempen-Shuttle kan laten rijden? Kost die trein dan zoveel minder geld?dekooiker schreef: NMBS wil wel maar zit met hetzelfde probleem:geld!
Er was voorzien om lijn 52 ook in het weekend van reizigerstreinen te voorzien werd me verteld maar financieel was het niet haalbaar.
Heel spijtig!
NMBS moet eens beseffen dat ze hun klanten op veel verbindingen naar de concurrentie jagen met hun onaantrekkelijke dienstregelingen, en dan vooral in het weekend.
Als het maar 5 man en nen paardekop zijn, kunnen het toch nooit "veel" klanten zijn.Trammist schreef:Hoe komt het dat men wél in het weekend voor 5 man en nen paardenkop een Noorderkempen-Shuttle kan laten rijden? Kost die trein dan zoveel minder geld?dekooiker schreef: NMBS wil wel maar zit met hetzelfde probleem:geld!
Heel spijtig!
NMBS moet eens beseffen dat ze hun klanten op veel verbindingen naar de concurrentie jagen met hun onaantrekkelijke dienstregelingen, en dan vooral in het weekend.

Anderzijds : het zou inderdaad logisch zijn dat men uit telresultaten ook besluiten trekt. (eventueel na een bepaalde wachtperiode).
Ik meen dat de NS ooit "voorlopige" stopplaatsen heeft gebouwd "met vervaldag"...ttz. binnen x jaar zoveel opstappers, anders dicht.
Werkte prachtig, de gemeente verlegde busdiensten, legde parkings aan en op het jaar x waren er 4of 5x meer dan vereist. Iedereen tevree.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Hoeveel goederentreinen rijden daar nu dan?dekooiker schreef: Lijn 52 overdag zonder goederenverkeer kan vergeten worden, immers, zelfs al zou er elke 15 minuten een treintje Boom-Antwerpen zijn, dan kan er voor het goederenverkeer op enkele plaatsen uitgeweken worden.
Slechts een paar.
Het binnen- en buitenrijden van de bundels kan grofweg tussen 8:30 en 15:30 want op andere tijden is er niemand aanwezig.
Maar, gestel dat het goederenverkeer daar toeneemt kan het in het vaarwater van de reizigersdiensten komen.
En SNCF heeft sinds december (?) toestemming om het Kiel aan te doen dus ik veronderstel dat ze dat binnenkort daadwerkelijk zullen doen.
Op lijn 52 rijden momenteel enkele goederentreinen naar Prayon-Rupel, Boom en Antwerpen-Kiel.
En in het plan met een kwartierdienst (het idee van BTTB dat op zich niet slecht is) is het echt passen om er een goederentrein tussen te steken.
Als die twee minuten te laat is moet hij blijven staan of uitgeweken worden.
Blijven staan wil meteen zeggen ander treinverkeer blokkeren.
Het binnen- en buitenrijden van de bundels kan grofweg tussen 8:30 en 15:30 want op andere tijden is er niemand aanwezig.
Maar, gestel dat het goederenverkeer daar toeneemt kan het in het vaarwater van de reizigersdiensten komen.
En SNCF heeft sinds december (?) toestemming om het Kiel aan te doen dus ik veronderstel dat ze dat binnenkort daadwerkelijk zullen doen.
Op lijn 52 rijden momenteel enkele goederentreinen naar Prayon-Rupel, Boom en Antwerpen-Kiel.
En in het plan met een kwartierdienst (het idee van BTTB dat op zich niet slecht is) is het echt passen om er een goederentrein tussen te steken.
Blijven staan wil meteen zeggen ander treinverkeer blokkeren.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Ik zie het goederenverkeer op L52 niet direct toenemen, ik zou niet weten naar waar?
Als men natuurlijk ooit eens het baanvak Puurs-Dendermonde heractiveert, zou er wel meer doorgaand verkeer kunnen komen.
Als men natuurlijk ooit eens het baanvak Puurs-Dendermonde heractiveert, zou er wel meer doorgaand verkeer kunnen komen.
Dan moet hij dus op tijd zijn... Ik ken voorbeelden waar lokale goederentreinen rijden tussen light-rail materieel op enkelspoor, met een reizigerstrein per kwartier per richtingdekooiker schreef: En in het plan met een kwartierdienst (het idee van BTTB dat op zich niet slecht is) is het echt passen om er een goederentrein tussen te steken.

Het is passen, maar het kan wel. Zeker op een dubbelsporige lijn.
Wat men eventueel zou kunnen doen is de lijn als twee keer enkelspoor uitbaten, met een spoor gereserveerd voor reizigerstreinen. Goederentreinen rijden dan in beide richting altijd op het andere spoor. Met een strakke kwartierdienst heb je om de 7,5 minuut een treinkruising, maar ze kruisen wel altijd op dezelfde plek. Op die plek stuur je een van de reizigerstreinen op het andere spoor. Tussen kruisingsecties is dan plek om indien nodig een goederentrein te laten wachten. Of je kan op een paar strategische plekken gewoon een derde spoor leggen.
Da's een goede denkpiste waar onze spoorwegen zeker geen interesse in zullen hebben.
Gewoon omdat het al 175 jaar anders gaat.
Grootste nadeel aan heel die organisatie is dat, wanneer er één trein te laat is alle goederentreinen een kwartier zullen moeten opschuiven.
En wanneer er een betere bediening op lijn 52 komt?
Misschien maken we het nog mee!
Gewoon omdat het al 175 jaar anders gaat.
Grootste nadeel aan heel die organisatie is dat, wanneer er één trein te laat is alle goederentreinen een kwartier zullen moeten opschuiven.
En wanneer er een betere bediening op lijn 52 komt?
Misschien maken we het nog mee!
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Als er een paar goederentreinen per dag zijn is dat geen probleem.dekooiker schreef: Grootste nadeel aan heel die organisatie is dat, wanneer er één trein te laat is alle goederentreinen een kwartier zullen moeten opschuiven.
Gisteren stond in GVA te lezen dat de Scheldekaaien qua indeling en bestemming een wijziging zullen ondergaan.
Geen parking meer maar men wil 'Antwerpen dichter bij de Schelde brengen', wat dat ook moge betekenen.
Eén zekerheid: de sporen zullen verdwijnen met uitzondering de kraansporen.
KVB, waar is het dat men in kwartierdienst rijdt met goederentreinen ertussen?
Lijkt me interessant om dat eens te bezoeken!
Geen parking meer maar men wil 'Antwerpen dichter bij de Schelde brengen', wat dat ook moge betekenen.
KVB, waar is het dat men in kwartierdienst rijdt met goederentreinen ertussen?
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Zwitserland.dekooiker schreef: KVB, waar is het dat men in kwartierdienst rijdt met goederentreinen ertussen?

Nu het gaat in alle gevallen om lijnen met een intensieve reizigersdienst en verder enkel lokale goederenbediening. Een van de meest fascinerende voorbeelden is op het RBS net ten noorden van Bern. De RBS rijd op smalspoor, maar om de bediening van een aantal bedrijven met normaalspoor goederenwagens mogelijk te maken heeft een deel van het net een derde rail. Dat is best boeiend om te zien.
Een ander bedrijf dater in slaagt het maximum uit de infrastructuur te halen is de SZU bij Zürich. De recordhouder is echter de sneltram in Lausanne. Daar rijd weliswaar geen goederentrein, maar een tram elke vijf minuten over enkelspoor is toch wel een prestatie.
Als we naar Antwerpen gaan met de auto en dan rijden we altijd naar de Scheldekaaien om daar de auto te parkeren. Dat zal dus straks niet meer gaan neem ik aan.dekooiker schreef:Gisteren stond in GVA te lezen dat de Scheldekaaien qua indeling en bestemming een wijziging zullen ondergaan.
We komen dan altijd vanaf de Londen brug. Daar liggen inderdaad nog wat sporen en ook nog langs de kaaien zelf dacht ik (voorbij het Steen).
Interessant om te lezen over de sporen daar. Vind het altijd een speciaal stukje Antwerpen, vanwege het stuk geschiedenis wat eraan vast zit (industrieel erfgoed).
Zag er laatst nog een stukje meer van (met een dagje Antwerpen vanuit het werk), omdat de navigatie ons anders stuurde en we dus een beetje verdwaalden in het havengebied. Weet dus niet precies waar we waren, maar ook daar lagen oude spoorlijnen (en veel kasseien

Groeten,
Marianne