Ongeval in haven van Antwerpen
Re: Ongeval in haven van Antwerpen
de basisregels voor overwegen is altijd van toepassing ongeacht de aard van de overweg.
Volledig juist Steven. Een spoorvoertuig heeft ALTIJD voorrangSteven schreef:de basisregels voor overwegen is altijd van toepassing ongeacht de aard van de overweg.

Beste forumgebruikers,
Ikzelf ben chauffeur (met camionette) en doe colli vervoer in de haven, sommige overwegen zijn echt slecht aangegeven of enorm maar dan ook enorm groot. Aangezien sommige treinen letterlijk op straat rijden, vele chauffeurs rijden er als zot en kijken naar niks. Maar soms vergeet men ook dat de achterkant nog op de rails staat. Ik zeg altijd wie zonder zonde is werpe de eerste steen
Ik lever ook voor TW antwerpen en zelf daar staan camionetten van infrabel die meegeschept zijn door treinen...
Greetz
Ikzelf ben chauffeur (met camionette) en doe colli vervoer in de haven, sommige overwegen zijn echt slecht aangegeven of enorm maar dan ook enorm groot. Aangezien sommige treinen letterlijk op straat rijden, vele chauffeurs rijden er als zot en kijken naar niks. Maar soms vergeet men ook dat de achterkant nog op de rails staat. Ik zeg altijd wie zonder zonde is werpe de eerste steen

Greetz
Dat zijn soms nog de gevaarlijkste hoor, de mensen die dag in dag uit tussen de treinen zitten vergeten soms het grootste gevaar rondom zich eens. Al een geluk dat er geregeld acties lopen (intern) die het personeel daar attent op maken, alsook dat wij als treinbestuurder verplicht zijn hen door een claksontoon op gevaar te wijzen tot ze gepast reageren.
Ik zwaai altijd even, is dat gepast reageren?
Op die foto lijkt het wel of de ganse cabine weg is, hij had toch niet gewoon de oplegger verkeerd geparkeerd ofzo? Gelukkig dat niemand zich pijn heeft gedaan.
Op die foto lijkt het wel of de ganse cabine weg is, hij had toch niet gewoon de oplegger verkeerd geparkeerd ofzo? Gelukkig dat niemand zich pijn heeft gedaan.
Gepast reageren is inderdaad even zwaaien en eveneens naar de bestuurder/trein kijken.
Als ik de foto zo even bekijk, dan zou ik als bestuurder van de loc wegduiken. Het dak van die vrachtwagen perforeert ei zo na het raam van de loc.
Alleszins, massa wint altijd !
Alleszins, massa wint altijd !
-
Op een site van Brandweer Antwerpen is een reeks goede en duidelijke foto's geplaatst. Zo te zien is de combinatie van trekker en oplegger áchter de trekker door de twee locomotieven aangereden en heeft de chauffeur dus nog geluk gehad.kika schreef:[...]Op die foto lijkt het wel of de ganse cabine weg is, hij had toch niet gewoon de oplegger verkeerd geparkeerd ofzo? [...]
Weinigen blijkbaar, al zeker niet de regels inzake rode lichten...Steven schreef:De wegcode kennen, allez wie kent die nu![]()
![]()
![]()
Opnieuw een ongeval in de haven met een vrachtwagen:
Bron GVA:
In de Malagastraat, een zijstraat van de Noorderlaan, botsten rond maandag 10.15u een vrachtwagen en een goederentrein.
De Spaanse vrachtwagen wilde de overweg dwarsen, maar zag de stapvoets rijdende trein niet aankomen.
Volgens getuigen was de signalisatie op de overweg defect.
Niemand raakte gewond, maar de materiële schade is wel groot.
De camion werd immers enkele meters weggeduwd door de trein.
Ook een verlichtingspaal en drie geparkeerde wagens deelden in de brokken.
Het verkeer moet tijdelijk omrijden.
Bron GVA:
In de Malagastraat, een zijstraat van de Noorderlaan, botsten rond maandag 10.15u een vrachtwagen en een goederentrein.
De Spaanse vrachtwagen wilde de overweg dwarsen, maar zag de stapvoets rijdende trein niet aankomen.
-
Dit is dus aan de "Belgische Basis"Adler schreef:Opnieuw een ongeval in de haven met een vrachtwagen:
Bron GVA:
komende of gaande naar de "Kongo" of "het noord"
Een foto van het ongeval vandaag.
Die geparkeerde auto's zien er ook lief uit.
Die geparkeerde auto's zien er ook lief uit.
- Bijlagen
-
- indekongo.jpg (37.47 KiB) 3701 keer bekeken
Je zal je auto daar maar net geparkeerd hebben...
Vreemd dat die vrachtwagen zo'n goederentrein niet ziet. Op de luchtfoto is het toch niet zo'n scherpe bocht. Hoewel de vrachtauto dan wel een bocht moet maken als ik het goed zie. Zal het de zon weer zijn? Hoewel hier de zon niet zo geschenen heeft. Wel weer eens sneeuw vanochtend.
Rijden daar de goederentreinen trouwens ook op zicht?
Groeten,
Marianne
Vreemd dat die vrachtwagen zo'n goederentrein niet ziet. Op de luchtfoto is het toch niet zo'n scherpe bocht. Hoewel de vrachtauto dan wel een bocht moet maken als ik het goed zie. Zal het de zon weer zijn? Hoewel hier de zon niet zo geschenen heeft. Wel weer eens sneeuw vanochtend.
Rijden daar de goederentreinen trouwens ook op zicht?
Groeten,
Marianne

Een auto of vrachtwagen wordt niet aanzien als een voorzienbare hinder.Marianne schreef:Rijden daar de goederentreinen trouwens ook op zicht?
-
Normaal niet, maar indien de overwegsignalisatie in dit geval inderdaad niet werkte, wat in overeenstemming lijkt te zijn met het stapvoets rijden van de locomotief, dan blijft het probleem dat de (blijkens de grondfoto) van linksboven (op de luchtfoto) komende locomotief zijn 10 meter lange neus vanachter het grote gebouw linksboven in de rode cirkel moet steken voordat de treinbestuurder een kans krijgt om die straat goed te overzien. De op de luchtfoto van boven komende vrachtwagen heeft omgekeerd door hetzelfde gebouw ook pas heel laat zicht op een locomotief die voor hem van rechts achter dat gebouw vandaan komend de weg kruist. Het gebouw maakt deze overweg erg onoverzichtelijk.
Als de rode lampen en de bellen niet werken mag het wegverkeer zich eraan verwachten dat er géén trein aankomt, maar men moet nog steeds uitkijken, en heeft nooit voorrang op een tóch naderende trein. Zo is het mij altijd verteld.
Als de rode lampen en de bellen niet werken mag het wegverkeer zich eraan verwachten dat er géén trein aankomt, maar men moet nog steeds uitkijken, en heeft nooit voorrang op een tóch naderende trein. Zo is het mij altijd verteld.