Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden
Re: Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden
Toch nog even vermelden dat dit incident weer helemaal opgeklopt is in de pers.
Inderdaad die trein is via een papieren toelating ongeoorloofd het verkeerde spoor opgestuurd en is middels snijden van de stroom tot stilstand gebracht. Maar er is nooit sprake geweest van een 2e trein, laat staan dus een bijna kop op kop botsing.
Inderdaad die trein is via een papieren toelating ongeoorloofd het verkeerde spoor opgestuurd en is middels snijden van de stroom tot stilstand gebracht. Maar er is nooit sprake geweest van een 2e trein, laat staan dus een bijna kop op kop botsing.
spoorwegrealist
Niettemin, een ongeoorloofd overschrijdingsbevel geven is het equivalent van een seinvoorbijrijding. Die OSTCH is, op zijn minst voorlopig, zijn kepi kwijt. En sorry dat ik dit moet zeggen over mijn collega, maar terecht.
Als er volgens u helemaal geen gevaar bestond, waarom heeft men dan de stroom afgesneden ?stefanic schreef:Toch nog even vermelden dat dit incident weer helemaal opgeklopt is in de pers.
Het artikel in Le Soir spreekt trouwens niet over een tweede trein, maar over "un possible accident": "C’est en coupant l’alimentation en électricité du train Jambes-Tournai mal orienté qu’un possible accident a été évité."
Het is niet omdat er toevallig geen tweede trein uit de andere richting kwam, dat dit niet had kunnen gebeuren.
U had natuurlijk liever gehad dat dit niet op de voorpagina van Le Soir had gestaan maar in een artikeltje van 5 lijnen ergens achteraan de krant of helemaal niet vermeld was geweest.
Als het leven van tientallen mensen, waaronder ook spoorwegpersoneel, in gevaar wordt gebracht door de stommiteit van iemand, dan vindt u het blijkbaar niet belangrijk dat de pers daar gewag van maakt.
Er is toch immers niets gebeurd.
Hier heeft er iemand naar alle waarschijnlijkheid een ernstige fout gemaakt. Een schorsing is een logisch gevolg, zelfs als hij niet schuldig is, acht ik die OSTCH niet in staat om nog onmiddellijk verder te werken. Maar uw uitlating is gewoon goedkoop.
Dus blijkbaar bent u ook van mening dat dergelijke zware fouten die zware gevolgen kunnen hebben maar intern moeten behandeld worden en niet naar buiten mogen gebracht worden ?groentje schreef:Hier heeft er iemand naar alle waarschijnlijkheid een ernstige fout gemaakt. Een schorsing is een logisch gevolg, zelfs als hij niet schuldig is, acht ik die OSTCH niet in staat om nog onmiddellijk verder te werken. Maar uw uitlating is gewoon goedkoop.
U leest blijkbaar wat u wil lezen in mijn posts of die van stefanic. Nee, een fout is gemaakt, en dat mag naar buiten worden gebracht. Maar het verhaal in de pers was wél zeer eenzijdig, er is niets gebeurt omdat er zeer snel in ingegrepen, en dat las ik daar amper in. Nee, ik reageerde vooral op uw opmerking alsof stefanic dit liever in de doofpot had gehad. Dat is goedkoop.
Ik wil inderdaad het incident zeker niet minimaliseren. Maar in de pers en de eerste reacties leek het alsof 2 treinen bijna neus tegen neus stonden. En dat was lichtjes overdreven, daar er geen 2e trein bij betrokken was. Wat niet wil zeggen dat, indien met de trein gewoon had laten rijden, er verderop wel een probleem had kunnen ontstaan.
spoorwegrealist
Wat gebeurd er dan eigenlijk nadien? Goed elektriciteit afgesneden, ik vermoed wat heen en weer gebel en de machinist zal ondertussen vast al wel begrijpen wat er mis was. Maar die trein en haar cargo of reizigers kan je niet laten staan. Is zo'n machinist per direct geschorst of mag hij nog naar een volgend station rijden om afgelost te worden? En als hij helemaal niet meer verder mag rijden en je zit ergens op enkelspoor in de Ardeense bossen, hoe komt de vervanger er dan bij, extra loc sturen?
Wordt hier de treinbestuurder dan geschorst voor uit uitvoeren van het ongeoorloofd overschrijdingsbevel? Volgens mij treft in dit geval de bestuurder geen schuld, hij volgde gewoon instructies op. Of dient deze envenzeer afgelost te worden?kika schreef:Wat gebeurd er dan eigenlijk nadien? Goed elektriciteit afgesneden, ik vermoed wat heen en weer gebel en de machinist zal ondertussen vast al wel begrijpen wat er mis was. Maar die trein en haar cargo of reizigers kan je niet laten staan. Is zo'n machinist per direct geschorst of mag hij nog naar een volgend station rijden om afgelost te worden? En als hij helemaal niet meer verder mag rijden en je zit ergens op enkelspoor in de Ardeense bossen, hoe komt de vervanger er dan bij, extra loc sturen?
Neen, die TB is niet geschorst. Die heeft niets verkeerd gedaan, enkel de "bevelen" opgevolgd.

Correct.groentje schreef:Maar het moet ook gezegd worden, dat de solidariteit onder bestuurders wel een pak groter is dan op een seinhuis. Wordt een bestuurder geschorst op niet helemaal reglementaire manier, zelfs met een terechte schorsing, dan ligt vaak de depot plat. Een geschorste OSTCH staat daarin vaak alleen.
Dat stoort me enorm aan de recente staking.
Niet eens wetende of hun collega in fout was leggen ze de boel plat, roepende dat we het onderzoek moeten afwachten.
Wees serieus met uzelf; indien het blijkt dat de TB een zware fout tegen de veiligheid maakte is het toegeven dat dat maar moet kunnen.
Ligt het seinwezen vandaag stil?
Nee, want er is iemand terecht geschorst, hoe erg dat voor die mens ook mag zijn.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
De staking had met meer dan dit alleen de fout (al of niet in fout zijnde) van de TB te maken. De emoties van het aantal slachtoffers, De veiligheid die aanwezig is op een trein en dat daarbij de TB het eerste slachtoffer is, de druppel die de emmer deed overlopen op gebied van veiligheid op het spoor, het overlijden van een collega TB.
-
Jammer genoeg kun je dat maar verstaan als je al eens een trein hebt bestuurd,welke emoties er door je gaan bij een seinincident,ongeacht of de bestuurder of iemand anders aan de oorsprong ervan ligt.dekooiker schreef:Correct.groentje schreef:Maar het moet ook gezegd worden, dat de solidariteit onder bestuurders wel een pak groter is dan op een seinhuis. Wordt een bestuurder geschorst op niet helemaal reglementaire manier, zelfs met een terechte schorsing, dan ligt vaak de depot plat. Een geschorste OSTCH staat daarin vaak alleen.
Dat stoort me enorm aan de recente staking.
Niet eens wetende of hun collega in fout was leggen ze de boel plat, roepende dat we het onderzoek moeten afwachten.
Wees serieus met uzelf; indien het blijkt dat de TB een zware fout tegen de veiligheid maakte is het toegeven dat dat maar moet kunnen.
Ligt het seinwezen vandaag stil?
Nee, want er is iemand terecht geschorst, hoe erg dat voor die mens ook mag zijn.
Je moet goed begrijpen dat met het huidige systeem van seininrichting (zonder de uitzonderingen van TVM et TBL type x), de bestuurder alsdusdanig vogelvrij is als hij 2 gele heeft ontvangen.Remt hij af en versnelt hij bij het zien van een open sein (2 gele of groen) en kan dit bevestigt worden bij de overschrijding door de gong of de fluit is alles OK.
In het andere geval kan hij een vogel voor de kat zijn.Te laat sluiten van een sein, verkeerde manipulatie in een relaiskast,krokodilstoring, seinstoring,wel in al deze gevallen heeft hij geen poot om op te dansen ingeval van discussie, jammer genoeg! Er komt geen impuls op de telocband = rood sein!
Als iemand een verkeerd briefje(document met handtekening of bevelnummer) afgeeft is er een materieel bewijs.
En het oude zeer sinds mensengeheugenis. een onderchef etc, als zij worden geherklasseerd verliezen ze bijna geen wedde,daar ze binnnen het bediendenkader zullen herbenut worden. Wat niet het geval is voor een treinbestuurder.
daarom de vraag van de treinbestuurders "geef ons materieel die ons beveilgd en ook ondubbelzinnig zegt wie of wat fout was!"
En wie heeft die interne informatie "gelekt" naar de pers? De Belgische spoorwegwereld lijkt wel een zeef de laatste tijd