Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Adler

Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden

Bericht door Adler »

Le Soir meldt dat vrijdagmorgen in Piéton, bij Chapelle-lez-Herlaimont tussen La Louvière en Charleroi, op het nippertje een nieuwe treinbotsing is vermeden.
Door het afsluiten van de stroom werd een trein op tijd tot stilstand gebracht.
Het bijna-ongeval gebeurde volgens Le Soir op lijn 112 waar de treinen in Piéton door werken om de beurt over één spoor moeten rijden.
Vrijdag kreeg een trein toestemming om te passeren terwijl hij had moeten stoppen.
Toen de fout werd ingezien, is de stroom afgesneden.

http://www.lesoir.be/actualite/belgique ... 4864.shtml
Steven

Re: Nieuwe treinbotsing maar nipt vermeden

Bericht door Steven »

Het betreft een papieren toestemming waarmee de bestuurder de toelating kreeg om verder te rijden.
Wimpie

Bericht door Wimpie »

O-N-G-E-L-O-O-F-E-L-I-J-K meer of minder woorden heb ik er nie voor :shock:
Stef

Bericht door Stef »

Zou dit niet meer gebeuren? Alleen zal het nu uitgebreid en uitvergroot in de pers komen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Steven

Bericht door Steven »

neen stef, een kop aan kop ontmoeting is geen dagelijkse kost zoniet had je dat echt wel geweten. Zoiets hou je gewoonweg niet lang verborgen.
Stef

Bericht door Stef »

Steven schreef:neen stef, een kop aan kop ontmoeting is geen dagelijkse kost zoniet had je dat echt wel geweten. Zoiets hou je gewoonweg niet lang verborgen.
Ik bedoel dat het in deze periode sneller en breder uitgesmeerd wordt in de pers.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Steven

Bericht door Steven »

De pers zal er nu zeker sneller op springen. Feit is dat moest dit twee maand eerder zijn gebeurd er allicht enkel de Waalse pers was over gevallen en dat zou het geweest zijn. Nu met het ongeval staat de pers te springen voor elke extra info die ze over de spoorwegen maar te pakken krijgen. Er zijn in Vlaanderen ook al incidenten geweest waar men in Wallonie ook amper of niets van wist.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

De woorden van de woordvoerder van Infrabel zijn weer eens
een klein foutje !
Daar kom ik dus echt groen van, Als Infrabel een kemel van een fout maakt ... oh, een klein foutje. Niks aan de hand, gewoon een S422 van hand tot hand uitgereikt die nog niet mocht worden uitgereikt, niet erg toch ... moet allemaal kunnen.

En als een bestuurder een grondseintje te laat opmerkt en hij zit er 2m door ... is hij een moordenaar en weet ik wat allemaal.

Ik weet een ding ... en dat is dat de bestuurders dit niet gaan blijven slikken.
Die opsplitsing van de NMBS jaren geleden, dat was de grootste fout in de geschiedenis van het openbaar vervoer, bedankt Europa !

Ik geloof trouwens nog steeds in de onschuld van de bestuurder die de L trein FLV-FBC reed vorige maandag.

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Uw schrijven komt over alsof een TB niks verkeerd kan doen.
Als er enigzins een andere zondebok te vinden is krijgt die de volle laag.
In tegenstelling tot wat sommigen durven denken werken bij de spoorwegen mensen die fouten kunnen maken.

Niettemin is dit geen 'foutje' maar een zware fout tegen de veiligheid.
Overheidsbedrijven laten liefst alles zo onbenullig mogelijk lijken en da's werkelijk geen nieuws.
Benieuwd of de persoon die het document overhandigde een 'kleine' straf voor een fout'je' zal krijgen!
De trein.
Alleen voor durvers.
kika

Bericht door kika »

Steven schreef:Het betreft een papieren toestemming waarmee de bestuurder de toelating kreeg om verder te rijden.
Bij zo'n overshreiding, moet men dan ook contact hebben met het seinhuis om te checken of er niet al een trein zit op dat segment?
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

dekooiker schreef:Uw schrijven komt over alsof een TB niks verkeerd kan doen.
Als er enigzins een andere zondebok te vinden is krijgt die de volle laag.
In tegenstelling tot wat sommigen durven denken werken bij de spoorwegen mensen die fouten kunnen maken.

Niettemin is dit geen 'foutje' maar een zware fout tegen de veiligheid.
Overheidsbedrijven laten liefst alles zo onbenullig mogelijk lijken en da's werkelijk geen nieuws.
Benieuwd of de persoon die het document overhandigde een 'kleine' straf voor een fout'je' zal krijgen!
Ik vertel net de waarheid, heb ik gezegt dat een bestuurder niet door het rood kan rijden ?
Ik heb gezegt dat tb's worden aanzien als misdadiger als ze bijgod 3m door een sein zitten ...

Maar als er bij Infrabel iets gebeurd, dan spreekt men altijd van "Foutjes".
Bij de NMBS wordt men niet echt gelijkwaardig behandeld, want hoe je het ook draaid of keert, hier is men mss wel eerlijk ... maar als het enigsinds mogelijk is dat de bestuurder rood negeerde, dan is het direct dat ... tegenwoordig moet dat al niet meer bewezen worden.

Stel je nu eens in die schoenen van die bestuurder Robin, wat moet die niet doormaken, die ramp, al die slachtoffers ... en op alles toe zit de gazet op zijn dak alsof het een moordenaar is. Vind u dat nog normaal, vergeet niet dat "treinbestuurder" ook gewoon maar een job als een andere is, danwel met een grote verantwoordelijkheid, maar dat wil daarom dan ook niet zeggen dat een treinbestuurder geen fouten mag maken.

Men mijn vorige post bedoel ik niet dat treinbestuurders feiloos zijn, zeker niet ... maar het feit is wel dat zij en alle geval altijd de volle laag krijgen ...

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Stijn82

Bericht door Stijn82 »

Vind ik ook, schandalig dat die TB meteen aan de schandpaal genageld wordt. Iedereen kan een fout maken, maar het is aan de NMBS om er voor te zorgen dat één fout van één persoon geen ramp als deze veroorzaakt, de technologie is reeds jaren voorhanden.

Of de TB nu in fout is of niet, de uiteindelijke verantwoorlijkheid voor deze ramp ligt bij de NMBS (holding) en nergens anders, dit zal dan ook de conclusie van 't gerecht zijn (cfr. Pécrot).
seppl

Bericht door seppl »

dekooiker schreef:In tegenstelling tot wat sommigen durven denken werken bij de spoorwegen mensen die fouten kunnen maken.
dekooiker schreef:Ik heb gezegt dat tb's worden aanzien als misdadiger als ze bijgod 3m door een sein zitten ...
Een stopsein voorbijrijden acht ik sowieso een zware fout, of het nu gaat om een TB die 3 meter voorbij een grondsein tot stilstand komt, dan wel om een TB die tegen 160 km/h een rood sein voorbijrijdt.

Relevant is voor mij waarom een dergelijke fout gebeurt.

Ik heb vroeger bij een bank gewerkt. Een kassier maakte op één week 3 kasfouten, telkens voor aanzienlijke bedragen in het nadeel van de bank (komma verkeerd gezet bij omrekening van deviezen). Hij kreeg enkel maar een monderlinge verwittiging.

Maar als die kassier, zelfs na 40 jaar uitmuntende dienst, ook maar 1 Euro uit de kas neemt en in zijn zak steekt, wordt hij even goed zonder vooropzeg ontslagen als wanneer hij de bank voor 1 miljoen Euro zou bestelen.

Ik kan me evenwel niet voorstellen dat er in België ook maar één TB zou zijn die een stopsein opzettelijk zou voorbijrijden.

Er zou bij een dergelijk incident wel dienen nagegaan te worden of de TB degelijk voorbereid was op de rit: had hij voor voldoende rust gezorgd, had hij niet te veel alcohol in zijn bloed, enz.
Steven

Bericht door Steven »

kika schreef:
Steven schreef:Het betreft een papieren toestemming waarmee de bestuurder de toelating kreeg om verder te rijden.
Bij zo'n overshreiding, moet men dan ook contact hebben met het seinhuis om te checken of er niet al een trein zit op dat segment?
Het was dan ook het seinhuis die de toestemming afleverde die door een dergelijk toestemming op papier, het is zelfs een geregistreerde toestemming.
groentje

Bericht door groentje »

En inderdaad een zware fout van het seinhuis. Die OSTCH hangt, er wacht hem een schorsing, en dezelfde maatregelen als bij een bestuurder, medisch en psychologisch onderzoek, en ondervraging over de reglementering. Plus een onderzoek naar het hoe en waarom van zijn fout.

Overigens heeft de splitsing daar niets mee te maken, bij de unitaire NMBS was het tussen seinhuispersoneel en rijdend personeel ook vaak oorlog. En probeerde men op sommige seinhuizen ook maar al te graag de 'foutjes' toe te dekken, of zelfs in de schoenen van de bestuurder te schuiven. Maar het moet ook gezegd worden, dat de solidariteit onder bestuurders wel een pak groter is dan op een seinhuis. Wordt een bestuurder geschorst op niet helemaal reglementaire manier, zelfs met een terechte schorsing, dan ligt vaak de depot plat. Een geschorste OSTCH staat daarin vaak alleen.
Plaats reactie