Diesel versus elektrische tractie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Diesel versus elektrische tractie

Bericht door Steven »

de reden waarom die lijnen draad hebben ken ik wel ik wilde maar duidelijk maken aan kvb dat je heel het land moet bezien en niet een deel want dat geeft een vertekend beeld in geval van elektrificatie.
K V B
Berichten: 3385
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Diesel versus elektrische tractie

Bericht door K V B »

Steven schreef:de reden waarom die lijnen draad hebben ken ik wel ik wilde maar duidelijk maken aan kvb dat je heel het land moet bezien en niet een deel want dat geeft een vertekend beeld in geval van elektrificatie.
Zelf vind ik dat men wel eens mag ophouden met "heel het land te bezien". De behoeften wat OV betreft zijn in Vlaanderen heel anders dan in Wallonië.
Gerard

Re: Diesel versus elektrische tractie

Bericht door Gerard »

En natuurlijk wat Shrek al zei betreffende de raccordementen die niet van bovenleiding voorzien zijn. Voorbeeld is de kalktrein van Hermalle die nog steeds met diesels (inmiddels serie 77) gereden wordt, dat zal ook wel zo blijven denk ik.

Het is overigens wel opvallend dat in Zwitserland, waar zelfs de meeste "raccordementen" van draad voorzien zijn, men ook Diesels gebruikt voor de plaatselijke bediening...
Het is nooit rendabel genoeg daar een vaste "plaatselijke bediening" te gaan hanteren, daarvoor is er simpelweg te weinig activiteit. Hierdoor wordt de trein met 77'ers gereden die het terrein in tegenstelling tot elektrische locs wel kunnen bereiken.
KB
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Diesel versus elektrische tractie

Bericht door KB »

K V B schreef:
Steven schreef:de reden waarom die lijnen draad hebben ken ik wel ik wilde maar duidelijk maken aan kvb dat je heel het land moet bezien en niet een deel want dat geeft een vertekend beeld in geval van elektrificatie.
Zelf vind ik dat men wel eens mag ophouden met "heel het land te bezien". De behoeften wat OV betreft zijn in Vlaanderen heel anders dan in Wallonië.
Nee, je moet een onderscheid maken tussen dichtbevolkte gebieden en dunbevolkte gebieden, tussen stedelijke/verstedelijkte gebieden en platteland, ... En dat is wat anders dan het eeuwige (afgezaagde) verschil tussen Vlaanderen en Wallonië (op de Waalse as zal de vervoersvraag ongetwijfeld anders zijn dan diep in de Ardennen).
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Diesel versus elektrische tractie

Bericht door Steven »

Inderdaad ik ken lijnen in Wallonie die minstens evenveel zoniet meer aandacht verdienen dan bepaalde Vlaamse lijnen. Je moet zien naar de plaatsen die een lijn aandoet en niet naar de taal. Er zijn (al een geluk) nog verschillende lijnen die de twee gemeenschappen verbinden en die het lastig investeren maakt als je zuiver naar de gemeenschappen wil zien, want dan stopt het aan de grens wat al te belachelijk is.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Diesel versus elektrische tractie

Bericht door nighttrain »

K V B schreef:
Steven schreef:de reden waarom die lijnen draad hebben ken ik wel ik wilde maar duidelijk maken aan kvb dat je heel het land moet bezien en niet een deel want dat geeft een vertekend beeld in geval van elektrificatie.
Zelf vind ik dat men wel eens mag ophouden met "heel het land te bezien". De behoeften wat OV betreft zijn in Vlaanderen heel anders dan in Wallonië.
daarom mischien gaan regionaliseren zoals bv in Frankrijk.
TER die de verbindingen maken binnen de région volgens de noden van die inwoners! BV de "TER grande vitesse" tussen Calais en Lille in 30'
En de SNCF voor de grotte assen.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Diesel versus elektrische tractie

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef:
K V B schreef:
Steven schreef:de reden waarom die lijnen draad hebben ken ik wel ik wilde maar duidelijk maken aan kvb dat je heel het land moet bezien en niet een deel want dat geeft een vertekend beeld in geval van elektrificatie.
Zelf vind ik dat men wel eens mag ophouden met "heel het land te bezien". De behoeften wat OV betreft zijn in Vlaanderen heel anders dan in Wallonië.
daarom mischien gaan regionaliseren zoals bv in Frankrijk.
TER die de verbindingen maken binnen de région volgens de noden van die inwoners! BV de "TER grande vitesse" tussen Calais en Lille in 30'
En de SNCF voor de grotte assen.
Inderdaad, volgens mij zit de Lijn al te wachten tot de SP (met of zonder a), haar de stoptreinen (of omnibussen) doorschuift.
Theo
Groeten vanop de Heide
Dietrich

Re: Diesel versus elektrische tractie

Bericht door Dietrich »

Hopelijk niet, het wordt eens tijd dat de politiek stopt met zich te moeien en de schakel te spelen tussen Infrabel en de NMBS.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Diesel versus elektrische tractie

Bericht door jan_olieslagers »

Dietrich schreef:Hopelijk niet, het wordt eens tijd dat de politiek stopt met zich te moeien en de schakel te spelen tussen Infrabel en de NMBS.
Hazo, dus de gemeenschap mag betalen en verder haar mond houden? Van dien boer geen eieren!
Zolang er vanuit de overheid geld gaat naar het spoor is het maar normaal dat de overheid een mondje meepraat. Dat is inderdaad een prima argument om het spoor (zowel infrastructuur als exploitatie) zelfbedruipend te maken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Diesel versus elektrische tractie

Bericht door jan_olieslagers »

dentheo schreef:Inderdaad, volgens mij zit de Lijn al te wachten tot de SP (met of zonder a), haar de stoptreinen (of omnibussen) doorschuift.
Dat zou goed kunnen, en misschien de politieke patroons van De Lijn nog veel meer. Maar ik moet het nog zien gebeuren, hoor: la Belgique á papa zal er zich tegen verzetten, de vakbonden op de eerste lijn.

Met excuus om even de zuiver politieke toer op te gaan: de SP(a) kan wensen zoveel ze wil, binnen het Belgische kader is dit een lichtgewicht. Binnen Vlaanderen stelt ze niks voor tegenover de andere partijen en binnen België wordt ze compleet overvleugeld door de franstalige socio's. Bovendien is de band met de vakbondsachterban erg dun geworden sedert de salonsocialisten van de jaren 1960-1980 (of daaromtrent).
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Diesel versus elektrische tractie

Bericht door dentheo »

jan_olieslagers schreef: Met excuus om even de zuiver politieke toer op te gaan: de SP(a) kan wensen zoveel ze wil, binnen het Belgische kader is dit een lichtgewicht. Binnen Vlaanderen stelt ze niks voor tegenover de andere partijen en binnen België wordt ze compleet overvleugeld door de franstalige socio's. Bovendien is de band met de vakbondsachterban erg dun geworden sedert de salonsocialisten van de jaren 1960-1980 (of daaromtrent).
de (a) staat toch voor ambtenaren ?? maar we drijven af...
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3385
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Diesel versus elektrische tractie

Bericht door K V B »

jan_olieslagers schreef:
Dietrich schreef: Hazo, dus de gemeenschap mag betalen en verder haar mond houden? Van dien boer geen eieren!
Zolang er vanuit de overheid geld gaat naar het spoor is het maar normaal dat de overheid een mondje meepraat. Dat is inderdaad een prima argument om het spoor (zowel infrastructuur als exploitatie) zelfbedruipend te maken.
Maar je kan het ook anders doen. Gewoon een degelijk contract afsluiten, en verder de NMBS gewoon als een normaal bedrijf uitbaten dat een dienst verleent tegen vergoeding.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Diesel versus elektrische tractie

Bericht door Adler »

K V B schreef:
jan_olieslagers schreef:
Dietrich schreef: Hazo, dus de gemeenschap mag betalen en verder haar mond houden? Van dien boer geen eieren!
Zolang er vanuit de overheid geld gaat naar het spoor is het maar normaal dat de overheid een mondje meepraat. Dat is inderdaad een prima argument om het spoor (zowel infrastructuur als exploitatie) zelfbedruipend te maken.
Maar je kan het ook anders doen. Gewoon een degelijk contract afsluiten, en verder de NMBS gewoon als een normaal bedrijf uitbaten dat een dienst verleent tegen vergoeding.
Er zijn beheerscontracten tussen de overheid en de drie entiteiten van de NMBS-groep.
Maar nog in 2008 heeft het Rekenhof in een omstandig rapport erop gewezen dat de opvolging van die beheerscontracten veel te wensen overlaat.
Het Rekenhof laat verstaan dat de overheid zo goed als geen energie steekt in de controle op de correcte uitvoering van de afspraken die de NMBS en de regering hebben gemaakt.
Zo is de werkgroep die jaarlijks de beheersplannen moet beoordelen nog nooit bijeengekomen.
Verder stelt het Rekenhof vast dat de NMBS-groep tot op heden geen verslag aan de minister moet overmaken waarin ze rekenschap aflegt over het vervullen van haar opdrachten van openbare dienst.
Het parlement moet het stellen met een laattijdig jaarverslag van de minister maar ook dat maakt de parlementsleden niet wijzer.
Het bevat immers geen enkel standpunt van de regering over de verwezenlijking van de afspraken die de overheid en de NMBS hebben gemaakt.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Diesel versus elektrische tractie

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef:
dentheo schreef:Inderdaad, volgens mij zit de Lijn al te wachten tot de SP (met of zonder a), haar de stoptreinen (of omnibussen) doorschuift.
Dat zou goed kunnen, en misschien de politieke patroons van De Lijn nog veel meer. Maar ik moet het nog zien gebeuren, hoor: la Belgique á papa zal er zich tegen verzetten, de vakbonden op de eerste lijn.

Met excuus om even de zuiver politieke toer op te gaan: de SP(a) kan wensen zoveel ze wil, binnen het Belgische kader is dit een lichtgewicht. Binnen Vlaanderen stelt ze niks voor tegenover de andere partijen en binnen België wordt ze compleet overvleugeld door de franstalige socio's. Bovendien is de band met de vakbondsachterban erg dun geworden sedert de salonsocialisten van de jaren 1960-1980 (of daaromtrent).
inderdaad excuses om de politieke toer op te gaan; Maar uw theorie klopt niet helemaal. tot nader order zitten ze in de vlaamse regering met 3 ministers waaronder 1 vice-ministerpresident.
inderdaad in de opositie op federaal niveau,mat als resultaat een regring die niets vooruitgaat, vele dossiers zijn geblokkeerd door....En volgens het Belgisch kiesstelsel kan een HEEL kleine partij wegen op het beleid door in de meerderheid te zetelen (zie AGALEV) door de instandhouding van het cordon sanitaire.
Dit cordonmes sijd aan 2 kanten a) vlaams belang speelt niet mee en b) kleine partijen moeten soms mee aan bord genomen worden om te kunnen regeren(als ze de kiesdrempel behalen)
Alsook zonder de macht van de loge broeders te onderschatten!
daarom is de laatste tussenkomst van KVB heel juist en realiseerbaar.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Diesel versus elektrische tractie

Bericht door Dieselfreak »

Is het trouwens geen nadeel van elektrisch materieel dat het in de winter flink wat extra stroom moet gebruiken om de trein te verwarmen, terwijl dieselmaterieel daarvoor de warmte van de motor gebruikt en dus geen extra energie hoeft te gebruiken?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie