Twee zelfs, meer bepaald 676 en 714.Ja, er rijd nog een 600 in het rood, de 679 dacht ik.
Groeten,
Twee zelfs, meer bepaald 676 en 714.Ja, er rijd nog een 600 in het rood, de 679 dacht ik.
Inderdaad en hier wordt de stand bijgehouden... http://spoorvreter.be/blog/?page_id=280Molenbruch Y. schreef:Twee zelfs, meer bepaald 676 en 714.
Groen betekende oorspronkelijk rokers, rood was niet-rokers. Het werd een hele soep toen het aantal rokersplaatsen ingeperkt werd. In veel gevallen werd niet-rokers gewoon rokers. De kleuren wisselden echter zelden mee. Uiteindelijk werd alleen het rood behouden.Dieselfreak schreef:Ik heb zaterdag nog in een dubbel rood stel gezeten, het reed van Zeebrugge naar Kortrijk. Die stoptrein wordt heel vaak nog met rode gedaan. Ik vind ze wel leuk, de eerste klasse heeft heel leuke banken. Als ik me niet vergis waren deze stellen oorspronkelijk groen, later zijn ze rood geverfd. Is er buiten dat nog iets veranderd aan deze stellen, of is verder alles nog zoals in hun beginjaar (als ik het goed heb was dat 1962)?
Dat zal wel, maar ik spreek nu over de jaren 1970 tot ?Dieselfreak schreef:Werd, toen treinen nog rokerscompartimenten hadden, het verschil niet aangeduid door een sigaret aan de buitenkant, die bij niet-rokers doorstreept was, en bij rokers niet? Zo was het toch de laatste jaren vóór 2004, het jaar dat roken volledig verbannen werd op alle treinen.
Veel zal er nog niet veranderd zijn. Alleszins zijn ook de metalen plaatjes met rokers/niet rokers verwijderd. In eerste klasse was de bekleding van de zetels ook anders: nu wordt daar een grote lap stof rondgelegd, in het begin waren er naar binnen geplooide naden, die misschien wel wat meer stevigheid boden. En van de ramen zijn de brede regenvangers afgezaagd, vermoedelijk in een poging om waterindringing bij regen te voorkomen. Daar hadden deze stellen echter geen last van, wel de laatste met thyristoren, en wel omdat door de constructie een drukverschil binnen/buiten bestond, waardoor het water naar binnen gezogen werd.Dieselfreak schreef:Ja, dat is natuurlijk veel langer geleden.
Maar zijn de rode klassiekjes vanbinnen nog altijd hetzelfde als in 1962, behalve dan dat in rokerscompartimenten de asbakken verwijderd/afgesloten werden?
Dat zijn toch de kleuren van het interieur?overweg13 schreef:Groen betekende oorspronkelijk rokers, rood was niet-rokers. Het werd een hele soep toen het aantal rokersplaatsen ingeperkt werd. In veel gevallen werd niet-rokers gewoon rokers. De kleuren wisselden echter zelden mee. Uiteindelijk werd alleen het rood behouden.Dieselfreak schreef:Ik heb zaterdag nog in een dubbel rood stel gezeten, het reed van Zeebrugge naar Kortrijk. Die stoptrein wordt heel vaak nog met rode gedaan. Ik vind ze wel leuk, de eerste klasse heeft heel leuke banken. Als ik me niet vergis waren deze stellen oorspronkelijk groen, later zijn ze rood geverfd. Is er buiten dat nog iets veranderd aan deze stellen, of is verder alles nog zoals in hun beginjaar (als ik het goed heb was dat 1962)?
Ik had het inderdaad over het interieur. Zie ook de vraag van Dieselfreak.trainfreak schreef:Dat zijn toch de kleuren van het interieur?overweg13 schreef:Groen betekende oorspronkelijk rokers, rood was niet-rokers. Het werd een hele soep toen het aantal rokersplaatsen ingeperkt werd. In veel gevallen werd niet-rokers gewoon rokers. De kleuren wisselden echter zelden mee. Uiteindelijk werd alleen het rood behouden.Dieselfreak schreef:Ik heb zaterdag nog in een dubbel rood stel gezeten, het reed van Zeebrugge naar Kortrijk. Die stoptrein wordt heel vaak nog met rode gedaan. Ik vind ze wel leuk, de eerste klasse heeft heel leuke banken. Als ik me niet vergis waren deze stellen oorspronkelijk groen, later zijn ze rood geverfd. Is er buiten dat nog iets veranderd aan deze stellen, of is verder alles nog zoals in hun beginjaar (als ik het goed heb was dat 1962)?
Waren de kleuren van het stel niet altijd groen, dus voor men de rode livrei kreeg?
Dat heeft niet lang geduurd. Tot dan had men in elk rijtuig wel een rokersafdeling, maar op een bepaald moment had men in de gesleepte treinen (met M4) alleen nog volledige niet-rokersrijtuigen en volledige rokersrijtuigen. Om die van op afstand zichtbaar te maken, werd die lelijke blauwe streep uitgevonden. Lang heeft het niet geduurd, want na enkele jaren kwam er een algemeen rookverbod.Dietrich schreef:Heb ooit gehoord dat de ramen (de grote) in veel stellen vervangen geweest zijn, idem voor de tafeltjes.
Trouwens, de rokerscoupés duidde men ook aan met de blauwe band aan de buitenkant, maar ik weet niet wanneer men daarmee is begonnen.