Dan kan je beter in Vlaanderen alle goederen per spoor afschaffen, door de lompe manier van stedebouwkundig beleid heb je hier in Vlaanderen altijd verschillende bebouwde zones die liefst nog in elkaar overlopen waar er spoorlijnen doorlopen.Fles schreef: Gaaf. En dat soort treinen rijdt nooit dwars door bebouwd gebied mag ik hopen? Zoals we met ketelwagens vol chloor gewoon wel doen bijvoorbeeld
Torpedo treinen Île de monsin
Re: Torpedo treinen Île de monsin
Ik heb ooit eens gelezen op dit forum dat deze treinen een paar jaar geleden wel tijdelijk rond reden ergens naartoe.Fles schreef:Gaaf. En dat soort treinen rijdt nooit dwars door bebouwd gebied mag ik hopen? Zoals we met ketelwagens vol chloor gewoon wel doen bijvoorbeeldb-loc schreef:Het vloeibaar staal kan er langer dan 8u blijven inzitten.Fles schreef:rijden die maar korte ritjes dan? Of zijn ze goed geïsoleerd? Die boel stolt toch onderweg door de afkoeling lijkt me?
Dat hoogoven werkte maar gieterij niet (dacht dat het sidmar was)
en dan gingen torpedo's naar andere gieterij met vloeibaar staal.
Er zijn vroeger experimenten geweest met vloeibaar staal tussen de hoogoven van Marcinelle (nu inactief) en Duinkerken. Deze transporten reden via de lijnen 70, 75 en 73 naar de Panne (met een 22, 12 en zelfs een 13) waar vervolgens gewisseld werd met een Franse diesellok. Deze transporten konden tot 8 h duren waarmee dan ook aangetoond was dit geen enkel probleem vormde.b-loc schreef:Ik heb ooit eens gelezen op dit forum dat deze treinen een paar jaar geleden wel tijdelijk rond reden ergens naartoe.Fles schreef:Gaaf. En dat soort treinen rijdt nooit dwars door bebouwd gebied mag ik hopen? Zoals we met ketelwagens vol chloor gewoon wel doen bijvoorbeeldb-loc schreef: Het vloeibaar staal kan er langer dan 8u blijven inzitten.
Dat hoogoven werkte maar gieterij niet (dacht dat het sidmar was)
en dan gingen torpedo's naar andere gieterij met vloeibaar staal.
Ook tussen het Luikse staalbekken en de streek rond Charleroi reden er vroeger reguliere torpedotreinen met meestal een 51.
In oudere ODB en spoorwegjournaals vind je wel nog foto's, deze waren wel eerder zeldzaam aangezien deze transporten vaak 's nachts plaatsvonden.b-loc schreef:A het was een experiment.
Heeft daar iemand foto's van?