Pagina 2 van 2
Re: Torpedo treinen Île de monsin
Geplaatst: 04 mei 2010, 22:30
door Steven
Fles schreef:
Gaaf. En dat soort treinen rijdt nooit dwars door bebouwd gebied mag ik hopen? Zoals we met ketelwagens vol chloor gewoon wel doen bijvoorbeeld

Dan kan je beter in Vlaanderen alle goederen per spoor afschaffen, door de lompe manier van stedebouwkundig beleid heb je hier in Vlaanderen altijd verschillende bebouwde zones die liefst nog in elkaar overlopen waar er spoorlijnen doorlopen.
Re: Torpedo treinen Île de monsin
Geplaatst: 05 mei 2010, 16:31
door b-loc
Fles schreef:b-loc schreef:Fles schreef:rijden die maar korte ritjes dan? Of zijn ze goed geïsoleerd? Die boel stolt toch onderweg door de afkoeling lijkt me?

Het vloeibaar staal kan er langer dan 8u blijven inzitten.
Gaaf. En dat soort treinen rijdt nooit dwars door bebouwd gebied mag ik hopen? Zoals we met ketelwagens vol chloor gewoon wel doen bijvoorbeeld

Ik heb ooit eens gelezen op dit forum dat deze treinen een paar jaar geleden wel tijdelijk rond reden ergens naartoe.
Dat hoogoven werkte maar gieterij niet (dacht dat het sidmar was)
en dan gingen torpedo's naar andere gieterij met vloeibaar staal.
Re: Torpedo treinen Île de monsin
Geplaatst: 05 mei 2010, 19:05
door 13'erke
b-loc schreef:Fles schreef:b-loc schreef:
Het vloeibaar staal kan er langer dan 8u blijven inzitten.
Gaaf. En dat soort treinen rijdt nooit dwars door bebouwd gebied mag ik hopen? Zoals we met ketelwagens vol chloor gewoon wel doen bijvoorbeeld

Ik heb ooit eens gelezen op dit forum dat deze treinen een paar jaar geleden wel tijdelijk rond reden ergens naartoe.
Dat hoogoven werkte maar gieterij niet (dacht dat het sidmar was)
en dan gingen torpedo's naar andere gieterij met vloeibaar staal.
Er zijn vroeger experimenten geweest met vloeibaar staal tussen de hoogoven van Marcinelle (nu inactief) en Duinkerken. Deze transporten reden via de lijnen 70, 75 en 73 naar de Panne (met een 22, 12 en zelfs een 13) waar vervolgens gewisseld werd met een Franse diesellok. Deze transporten konden tot 8 h duren waarmee dan ook aangetoond was dit geen enkel probleem vormde.
Ook tussen het Luikse staalbekken en de streek rond Charleroi reden er vroeger reguliere torpedotreinen met meestal een 51.
Re: Torpedo treinen Île de monsin
Geplaatst: 06 mei 2010, 08:59
door b-loc
A het was een experiment.
Heeft daar iemand foto's van?
Re: Torpedo treinen Île de monsin
Geplaatst: 06 mei 2010, 18:50
door 13'erke
b-loc schreef:A het was een experiment.
Heeft daar iemand foto's van?
In oudere ODB en spoorwegjournaals vind je wel nog foto's, deze waren wel eerder zeldzaam aangezien deze transporten vaak 's nachts plaatsvonden.