Pagina 2 van 6

Re: TV-uitzending

Geplaatst: 12 dec 2010, 21:37
door Kalimero
Interessante reportage, dat wel, maar persoonlijk vond ik dat er iets te weinig aandacht besteed werd aan het capaciteitsprobleem. Wat ik wel begrepen heb is dat er eigenlijk teveel treinen rijden. Dat belooft weinig goeds.
Nog zo'n uitspraak: er rijden teveel treinen naar de hoofdstad. Kan zijn, maar als daarin gesnoeid wordt, dan gaan er veel meer reizigers moeten overstappen, en laat dit nu net één van de grote pijnpunten zijn.

Re: TV-uitzending

Geplaatst: 12 dec 2010, 21:42
door Dieselfreak
Kalimero schreef:Nog zo'n uitspraak: er rijden teveel treinen naar de hoofdstad. Kan zijn, maar als daarin gesnoeid wordt, dan gaan er veel meer reizigers moeten overstappen, en laat dit nu net één van de grote pijnpunten zijn.
Zou het niet helpen door een deel van de treinen die naar Brussel rijden niet meer door de Noord-Zuidverbinding te laten rijden, maar slechts tot Brussel-Zuid of Brussel-Noord? Dan heb je het capaciteitsprobleem van Brussel-Centraal alleszinds al niet meer, en vanuit Brussel-Zuid en Brussel-Noord is er prima aansluitend openbaar vervoer naar het centrum van Brussel.

Re: TV-uitzending

Geplaatst: 12 dec 2010, 21:44
door 2012
spoor is nogal verzadigd in en rond brussel, voor in de spits en da van die koe in menen die retard veroorzaakt in antwerpen is ook en feit he. Veel materiaal rijd gans belgie rond om dan op eindpunt na soms 10 al te moeten terug keren. Als er idd iets misgaat op dat lang traject heeft dat verregaande gevolgen he...

Dat men in brussel zuid in de toekomst zal moeten overstappen (SOMS) om in brussel centraal te geraken lijkt mij oonafwendbaar, want daar gaan toch iets minder treinen moeten gaan doorrijden in de toekomst... Want de vele piekuurtreinen geraken der ni op tijd door en geven ook hun retard door aan de IC's, IR's en al de rest die daar in diezelfde files staan.

Re: TV-uitzending

Geplaatst: 12 dec 2010, 22:11
door Dieselfreak
Wat misschien ook een goed idee is, voor treinen die vaak zeer vol zitten zo weinig mogelijk Deense Neuzen gebruiken, want die hebben erg kleine deuropeningen, en als er heel veel mensen uitstappen én heel veel opstappen, kan het op- en afstappen een behoorlijke tijd kosten. Volgend jaar komt, als ik het juist heb, weer een nieuwe reeks M6'en in gebruik, dat ze die dan maar zoveel mogelijk gebruiken voor zeer druk bevolkte treinen.

Re: TV-uitzending

Geplaatst: 12 dec 2010, 22:21
door AlexNL
Ik ga deze (als Nederlander) nog kijken, hij staat inmiddels op DeRedactie.be.

Re: TV-uitzending

Geplaatst: 13 dec 2010, 13:30
door melle
Ik bleef na de reportage toch een beetje op mijn honger zitten...
Het waren allemaal dingen die we eigenlijk al wisten.

En dan zie je al die klagende mensen (héél vaak terecht!), maar bij sommigen fronste ik toch mijn wenkbrauwen hoor...
Zo was er een man in het station van Mechelen die een trein naar Antwerpen moest hebben, maar die trein had een vertraging van een kwartier ofzo. Die man zat af te geven op de NMBS maar ik denk niet dat hij moet klagen want hij heeft er op zijn minst 5 per uur in die richting.. Ik denk dat er wel ergere gevallen zijn in de spits hoor.

En ik dacht op momenten echt: "Ga dan met de auto als den trein alleen maar zever en miserie is hé!"...

Re: TV-uitzending

Geplaatst: 13 dec 2010, 23:38
door Steven
melle schreef:En dan zie je al die klagende mensen (héél vaak terecht!), maar bij sommigen fronste ik toch mijn wenkbrauwen hoor...
Zo was er een man in het station van Mechelen die een trein naar Antwerpen moest hebben, maar die trein had een vertraging van een kwartier ofzo. Die man zat af te geven op de NMBS maar ik denk niet dat hij moet klagen want hij heeft er op zijn minst 5 per uur in die richting.. Ik denk dat er wel ergere gevallen zijn in de spits hoor.

En ik dacht op momenten echt: "Ga dan met de auto als den trein alleen maar zever en miserie is hé!"...
Hoe beter sommige het hebben hoe sneller ze klagen. De mensen die meestal meer redenen hebben om te klagen zal je minder snel horen.

Re: TV-uitzending

Geplaatst: 14 dec 2010, 00:22
door eagleheart
Steven schreef:
melle schreef:En dan zie je al die klagende mensen (héél vaak terecht!), maar bij sommigen fronste ik toch mijn wenkbrauwen hoor...
Zo was er een man in het station van Mechelen die een trein naar Antwerpen moest hebben, maar die trein had een vertraging van een kwartier ofzo. Die man zat af te geven op de NMBS maar ik denk niet dat hij moet klagen want hij heeft er op zijn minst 5 per uur in die richting.. Ik denk dat er wel ergere gevallen zijn in de spits hoor.

En ik dacht op momenten echt: "Ga dan met de auto als den trein alleen maar zever en miserie is hé!"...
Hoe beter sommige het hebben hoe sneller ze klagen. De mensen die meestal meer redenen hebben om te klagen zal je minder snel horen.
Ook heel wat niet pendelaars die klagen.
Ik vind nu eenmaal dat een pendelaar meer recht heeft om te klagen dan een sporadische reiziger.
Als ge eenmaal last hebt van vertragingen, of frequent. is toch wel een pakje erger:-).

En ja ok, het is een erge situatie. Maar een geoefend reiziger neemt wel zijn voorzorgen.
als voorbeeld ik: ik moet van Antwerpen naar Brussel, ik weet uit ervaring dat de ic-trein naar charleroi heel wat miserie veroorzaakt, wel ik neem mijn voorzorgen en neem een trein ocharm 10 minuutjes vroeger en die rijdt zo goed als altijd optijd.
En dit kan gerust op heel wat andere situaties toegepast worden.

De overbezetting lijkt een feit, maar is eerder voorbarig. Mensen slenteren nu eenmaal niet graag door een trein, en zo zie je dat in het midden van de trein een sardienenbezetting is. en de voor- en achterkant van de trein nog genoeg zitplaatsen zijn.

maarja

Re: TV-uitzending

Geplaatst: 14 dec 2010, 00:32
door eagleheart
en ook wel eventjes melden dat ik nu een gezicht kan plakken op een van de omroepster van brussel-noord.
vree knappe madam :mrgreen: (met vantijd een hondenjob)

Re: TV-uitzending

Geplaatst: 14 dec 2010, 09:22
door AlexNL
Een paar dingen kunnen gedaan worden om de spreiding van reizigers over de trein te verbeteren:
- Altijd met een vaste samenstelling rijden (zodat een reiziger 100% zeker weet 8 bakken M6 te krijgen en niet een klassiekje)
- Altijd op dezelfde plaats stoppen
- Een informatiesysteem dat aangeeft wáár de trein stopt (welke vakken) en waar de rijtuigen eerste klas zich bevinden
- Indicators op de rijtuigen zelf die aangeven hoe vol het rijtuig is (denk aan een vollopende balk op basis van het gewicht van het rijtuig tegenover het eigen gewicht).

Zomaar een paar dingen die je kunt doen, waarvan sommige dingen heel duur zijn / veel informatie vereisen (de displays zouden helemaal aangepast moeten worden, bijvoorbeeld). Andere dingen zijn dan weer veel eenvoudiger te realiseren.
Afbeelding Duur, maar effectief.

Re: TV-uitzending

Geplaatst: 14 dec 2010, 10:31
door Hobbes
Volgens mij gaat ge dat probleem van luie/domme/onverschillige reizigers nooit kunnen oplossen (en ik beweer niet dat alle reizigers zo zijn voor alle duidelijkheid!) , hoe dikwijls krijg je niet de vraag "is dat de trein naar xxx?" terwijl het in koeien van letters op de aankondiger boven uw hoofd staat. Of reizigers die eerst minutenlang naar de aankondiger kijken en dan toch nog komen vragen of die trein wel daar of daar stopt.

Of die reizigers die om de vijf voeten op de IR naar de Noorderkempen zitten en die naar Brussel moeten? "Het is een grijze dubbeldekker dus het zal wel naar Brussel rijden zeker?".

Ik wil niet veralgemenen, maar heel veel mensen zijn tegenwoordig te lui om verder te kijken dan hun neus lang is, en dan mag men nog 100 schermen ophangen met info.

Re: TV-uitzending

Geplaatst: 14 dec 2010, 11:30
door LML
In elke sector heb je luiaards en plantrekkers. Bij het OV heb je dat ook:
* mensen die zelf uitdokteren waar welke trein om hoe laat vertrekt...
* mensen die 'ns vragen of die trein wel naar x of y rijdt. Dat kan je als lompigheid beschouwen (als het in koeien van letters aangegeven staat; niet verder kijken dan hun neus lang is) of als zekerheid beschouwen (niet-alledaagse OV-gebruiker die zeker wil zijn dat hij/zij in de juiste trein terecht komt). Deze 2de categorie mensen help ik met alle plezier verder...

En, zoals er hier al vermeld is: reizigers die dagelijks het OV gebruiken zal je veel minder horen klagen dan die ene reiziger die voor één keer 'ns met de trein op pad wil en die trein juist 15 à 20 min. vertraging heeft. Dan heb je het wel gehoord...

Re: TV-uitzending

Geplaatst: 14 dec 2010, 15:55
door Dieselfreak
Hobbes schreef:hoe dikwijls krijg je niet de vraag "is dat de trein naar xxx?" terwijl het in koeien van letters op de aankondiger boven uw hoofd staat. Of reizigers die eerst minutenlang naar de aankondiger kijken en dan toch nog komen vragen of die trein wel daar of daar stopt.
Aankondigers zijn niet altijd duidelijk, soms zaaien ze verwarring of geven ze verkeerde info. Als bijvoorbeeld op de monitor in de stationshal staat dat de trein op spoor 4 naar x gaat maar de aankondiger op spoor 4 zegt dat die naar y gaat, is het logisch dat mensen het toch nog eens vragen om zeker te zijn.

Re: TV-uitzending

Geplaatst: 14 dec 2010, 16:14
door Steven
Dieselfreak schreef:
Hobbes schreef:hoe dikwijls krijg je niet de vraag "is dat de trein naar xxx?" terwijl het in koeien van letters op de aankondiger boven uw hoofd staat. Of reizigers die eerst minutenlang naar de aankondiger kijken en dan toch nog komen vragen of die trein wel daar of daar stopt.
Aankondigers zijn niet altijd duidelijk, soms zaaien ze verwarring of geven ze verkeerde info. Als bijvoorbeeld op de monitor in de stationshal staat dat de trein op spoor 4 naar x gaat maar de aankondiger op spoor 4 zegt dat die naar y gaat, is het logisch dat mensen het toch nog eens vragen om zeker te zijn.
maar meestal stellen ze de vraag op de moment er geen twijfel mogelijk is hoor, ik heb ooit een dame aan wel tien mensen horen vragen (inclu personeel en andere reizigers) of de trein wel naar x ging rijden of nog twijfelde ze.

Re: TV-uitzending

Geplaatst: 14 dec 2010, 21:31
door Dieselfreak
Steven schreef:ik heb ooit een dame aan wel tien mensen horen vragen (inclu personeel en andere reizigers) of de trein wel naar x ging rijden of nog twijfelde ze.
Misschien was die nogal bang op de verkeerde trein te stappen, en vroeg ze het daarom zo vaak. Toen ik op mijn 14de geregeld van de trein gebruik begon te maken, had ik een ziekelijke angst op de verkeerde trein te stappen, ook al stond de bestemming duidelijk aangekondigd, en vroeg het daarom ook dikwijls wel tien keer.