Pagina 2 van 2
Re: treinperikelen
Geplaatst: 12 dec 2010, 10:37
door dentheo
Klopt, vergeten de trillingsmetingen.
Waar gebeuren die juist ? Of heeft men problemen met de spoorbevestiging zoals die ook geweest zijn op +1 ?
Re: treinperikelen
Geplaatst: 16 dec 2010, 12:36
door peejee2
Steven schreef:je hebt naast gewone TBL1+ bakens voorlopig ook nog andere bakens zijn in en out bakens.
De bakens waar de M6 stuurrijtuigen last mee hebben zijn geen TBL1+ bakens maar bakens met ETCS informatie.
Deze bewuste bakens hier geven voor treinen die op ETCS Level 2 gaan rijden op L4 (lees momenteel Thalys) de informatie welk GSM-R netwerk ze zullen moeten gaan gebruiken voor de datauitwisseling (niet de GSMR-voice).
Re: treinperikelen
Geplaatst: 16 dec 2010, 14:13
door dentheo
OK, dan ga ik er maar van uit dat ongeveer hetzelfde gebeuren, twee dagen ervoor in Kalmthout, iets anders was.
Nu ging ik er altijd van uit dat TBL1+ bakens dezelfde zijn als voor ETCS.
Wel eigenaardig dat een trein uitvalt omdat hij een signaal binnenkrijgt waar hij niets mee moet doen.
Anderzijds hoeft het ook geen probleem te zijn dat hij begint te "luisteren" op die frequentie, zal toch niets voor hem ontvangen.
We dwalen af , resultaat was hetzelfde... we stonden 10 minuten stil
Re: treinperikelen
Geplaatst: 16 dec 2010, 14:17
door Steven
De TBL1+ bakens en ETCS bakens zijn idd dezelfde en voor zover ik weet kunnen beide ook perfect samenwerken. Maar technisch gezien durft dat dus al is mislukken. Zo hadden de eerste aangepaste Thalystreinen voor etcs ook last van de actieve TBL1+ bakens op L50A toen ze naar Oostende reden. Net hetzelfde probleem. Noodremming en terug opstarten om verder te kunnen.
Re: treinperikelen
Geplaatst: 17 dec 2010, 12:21
door peejee2
dentheo schreef:OK, dan ga ik er maar van uit dat ongeveer hetzelfde gebeuren, twee dagen ervoor in Kalmthout, iets anders was.
Nu ging ik er altijd van uit dat TBL1+ bakens dezelfde zijn als voor ETCS.
Wel eigenaardig dat een trein uitvalt omdat hij een signaal binnenkrijgt waar hij niets mee moet doen.
Anderzijds hoeft het ook geen probleem te zijn dat hij begint te "luisteren" op die frequentie, zal toch niets voor hem ontvangen.
We dwalen af , resultaat was hetzelfde... we stonden 10 minuten stil
Het is inderdaad de fout van de boordapparatuur, meer bepaald van de software. Er wordt iets binnen gelezen wat niet verwacht was (vergetelheidje bij de studie?) met als gevolg dat de software in een ongekende toestand komt --> gevolg remming uit veiligheidsoverweging.
De nieuwe software zou ondertussen al klaar moeten zijn, vraag is wanneer ze goedgekeurd en geïnstalleerd is.
Voor de storingen Thalys naar Oostende: dit kan ook ten gevolge van een gestoord baken. Thalys valt daarop stil, terwijl het onduidelijk is of dit wel zou moeten. Dit is trouwens ook meermaals gebeurd op andere lijnen: L36(N), L25, ...
Re: treinperikelen
Geplaatst: 17 dec 2010, 15:08
door dentheo
Voor een "veiligheidssysteem" is het niet on-logisch dat het alles stillegt, het moet immers de veiligste optie kiezen en dat is stoppen.
Over een "stotterend baken" volle snelheid doorrijden lijkt mij niet veilig, het is zoiets als een gedoofd sein.
Heropstarten lost dat altijd op omdat het vreemde signaal dan weg is want zo kort is de stopafstand ook weer niet
Zal ook wel lukken na ingreep TBL1+...