treinperikelen
treinperikelen
Hoi
Vanavond IC 4515 Antw C 17:17 naar Essen, bij start in tunnel(na stop Antw) valt alles uit.
Panne van de electronica.
Na ongeveer 10 minuten hebben we aan verminderde snelheid de reis kunnen verderzetten.
Zou dit niet vermelden ware het niet dat ik gemiddeld één keer per week hetzelfde euvel meemaak met een TD M6.
Volgens TB ligt het aan TBL1?
f
Vanavond IC 4515 Antw C 17:17 naar Essen, bij start in tunnel(na stop Antw) valt alles uit.
Panne van de electronica.
Na ongeveer 10 minuten hebben we aan verminderde snelheid de reis kunnen verderzetten.
Zou dit niet vermelden ware het niet dat ik gemiddeld één keer per week hetzelfde euvel meemaak met een TD M6.
Volgens TB ligt het aan TBL1?
f
Re: treinperikelen
Heb dit nog al gehoord dat ze daar deze week last van hebben, op de verbinding Antwerpen - Charleroi. Deze rijd ook met M6 + 27.
Zou ook geregeld uitvallen
Zou ook geregeld uitvallen




Re: treinperikelen
Ik zat in dezelfde trein.
Is volgens mij volledig afgebouwd en terug opgebouwd. eerst ventilatie weg, dan helft verlichting, dan verlichting terug, dan traag weg en ventilatie terug.
Bleef traag rijden... halve tractie uit de tunnel ?
Mux storing ? Vocht in connectoren ? en ik die dacht dat de deuren het zwakke punt waren van de M6en.
Alhoewel met mux storing is het volgens mij alles of niks , niet halve kracht.
De machinist is volgens mij niet naar de lok geweest kan "afzonderen van motoren" over de mux ?
Maandag gebeurde hetzelfde net voor een stop in Kalmthout, dubbeldekkers dwars over de overweg.
Steven, leer ons iets bij !!!
Is volgens mij volledig afgebouwd en terug opgebouwd. eerst ventilatie weg, dan helft verlichting, dan verlichting terug, dan traag weg en ventilatie terug.
Bleef traag rijden... halve tractie uit de tunnel ?
Mux storing ? Vocht in connectoren ? en ik die dacht dat de deuren het zwakke punt waren van de M6en.
Alhoewel met mux storing is het volgens mij alles of niks , niet halve kracht.
De machinist is volgens mij niet naar de lok geweest kan "afzonderen van motoren" over de mux ?
Maandag gebeurde hetzelfde net voor een stop in Kalmthout, dubbeldekkers dwars over de overweg.
Steven, leer ons iets bij !!!
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: treinperikelen
Het is inderdaad een probleem met de TBL1+ en dan specifiek met de software op het stuurrijtuig M6.
Bij het inrijden van de tunnel krijgt het informatie door van één van de tbl/etcs bakens die daar ligt
en informatie geeft waar het stuurijtuig niet mee om kan en dus een noodremming tot gevolg heeft.
Er zijn op die moment maar twee oplossing mogelijk, tbl1+ afzonderen, of het stuurrijtuig volledig opnieuw opstarten.
Aangezien er verder geen problemen mee zijn kiezen wij voor het volledig opnieuw opstarten zodoende dat TBL1+ in dienst blijft.
Bij het inrijden van de tunnel krijgt het informatie door van één van de tbl/etcs bakens die daar ligt
en informatie geeft waar het stuurijtuig niet mee om kan en dus een noodremming tot gevolg heeft.
Er zijn op die moment maar twee oplossing mogelijk, tbl1+ afzonderen, of het stuurrijtuig volledig opnieuw opstarten.
Aangezien er verder geen problemen mee zijn kiezen wij voor het volledig opnieuw opstarten zodoende dat TBL1+ in dienst blijft.
Re: treinperikelen
Wij waren juist Centraal uitgereden, zijn dat daar zo'n korte blokken dat wij al het 300m baken van het volgend sein te pakken hadden of is het omdat men daar in twee richtingen kan rijden en dat het een van de TBL bakens is rond het kruispunt bij de in- uitrit onder de Centraal ?
Wanneer dat drie dagen geleden in Kalmthout hetzelfde was dan was het daar het 300m baken net voor de overweg.
Mijn medereizigers vonden het "zeer" gewoon.
Ik heb al ATB stops meegemaakt, LZB stops in Duitsland (alle glazen van de bar), dan ook eens in Zwitserland.
Allemaal op redelijke snelheid en bijna allemaal bij spoorwissel tussen parallelle (?) lijnen.
Hier dus in volle baan , maar op lage snelheid? Mijn collectie groeit.
Nieuw begrip in België de "TBL1+ stop"
De herstart duurde hier wel het langste, ik denk dat we van +10 naar +15 gegaan zijn.....
Dat kunnen de Duitsers, Zwitsers, Nederlanders sneller, dat waren wel allemaal treinstellen ICE, ICN, VRIM...
Wanneer dat drie dagen geleden in Kalmthout hetzelfde was dan was het daar het 300m baken net voor de overweg.
Mijn medereizigers vonden het "zeer" gewoon.
Ik heb al ATB stops meegemaakt, LZB stops in Duitsland (alle glazen van de bar), dan ook eens in Zwitserland.
Allemaal op redelijke snelheid en bijna allemaal bij spoorwissel tussen parallelle (?) lijnen.
Hier dus in volle baan , maar op lage snelheid? Mijn collectie groeit.
Nieuw begrip in België de "TBL1+ stop"
De herstart duurde hier wel het langste, ik denk dat we van +10 naar +15 gegaan zijn.....



Dat kunnen de Duitsers, Zwitsers, Nederlanders sneller, dat waren wel allemaal treinstellen ICE, ICN, VRIM...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: treinperikelen
je hebt naast gewone TBL1+ bakens voorlopig ook nog andere bakens zijn in en out bakens.
Re: treinperikelen
Hoi
Vind dit rare redenering: "kiezen voor heropstarten"...
Dat dit bijna 15 minuten duurt, de moegetergde reizigers het stilaan op de heupen krijgen zal worst wezen voor de NMBS.
Op lijn 12 is er elke dag wel weer wat nieuws, wordt stilaan de meest pittooreske lijn: men weet niet of de trein vandaag op tijd rijdt en men weet zeker niet wanneer men thuis geraakt;
de vrouwelijke TB vatte het vandaag alzo samen " de volgende halte is HOPELIJK Ekeren...!
f
Vind dit rare redenering: "kiezen voor heropstarten"...
Dat dit bijna 15 minuten duurt, de moegetergde reizigers het stilaan op de heupen krijgen zal worst wezen voor de NMBS.
Op lijn 12 is er elke dag wel weer wat nieuws, wordt stilaan de meest pittooreske lijn: men weet niet of de trein vandaag op tijd rijdt en men weet zeker niet wanneer men thuis geraakt;
de vrouwelijke TB vatte het vandaag alzo samen " de volgende halte is HOPELIJK Ekeren...!
f
Re: treinperikelen
Het is de veiligste oplossing.ferry schreef:Hoi
Vind dit rare redenering: "kiezen voor heropstarten"...
Dat dit bijna 15 minuten duurt, de moegetergde reizigers het stilaan op de heupen krijgen zal worst wezen voor de NMBS.
Op lijn 12 is er elke dag wel weer wat nieuws, wordt stilaan de meest pittooreske lijn: men weet niet of de trein vandaag op tijd rijdt en men weet zeker niet wanneer men thuis geraakt;
de vrouwelijke TB vatte het vandaag alzo samen " de volgende halte is HOPELIJK Ekeren...!
f
TBL1+ is er een veiligheidssysteem, het buiten dienst stellen is dus eigenlijk de allerlaatste optie aangezien de veiligheid vermindert.
Re: treinperikelen
Als e dit nu afzondert en je vertrekt terug en dan terug in dienst terwijl je de tunnel buiten rijd? Gaat dat ook niet?Nils schreef:Het is de veiligste oplossing.ferry schreef:Hoi
Vind dit rare redenering: "kiezen voor heropstarten"...
Dat dit bijna 15 minuten duurt, de moegetergde reizigers het stilaan op de heupen krijgen zal worst wezen voor de NMBS.
Op lijn 12 is er elke dag wel weer wat nieuws, wordt stilaan de meest pittooreske lijn: men weet niet of de trein vandaag op tijd rijdt en men weet zeker niet wanneer men thuis geraakt;
de vrouwelijke TB vatte het vandaag alzo samen " de volgende halte is HOPELIJK Ekeren...!
f
TBL1+ is er een veiligheidssysteem, het buiten dienst stellen is dus eigenlijk de allerlaatste optie aangezien de veiligheid vermindert.



Re: treinperikelen
Is volgens mij een logische keuze.ferry schreef:Hoi
Vind dit rare redenering: "kiezen voor heropstarten"...
Dat dit bijna 15 minuten duurt, de moegetergde reizigers het stilaan op de heupen krijgen zal worst wezen voor de NMBS.
Op lijn 12 is er elke dag wel weer wat nieuws, wordt stilaan de meest pittooreske lijn: men weet niet of de trein vandaag op tijd rijdt en men weet zeker niet wanneer men thuis geraakt;
de vrouwelijke TB vatte het vandaag alzo samen " de volgende halte is HOPELIJK Ekeren...!
f
Door opnieuw op te starten is het besturingshulpsysteem terug in dienst.
Dit systeem afzonderen gaat sneller maar dan is de TBL 1+ buiten dienst.
Liever vertraging met alle uitrustingen in dienst...
Re: treinperikelen
Dat gaat dan bijna even veel tijd kosten als het volledig heropstarten aangezien de pc waarin de module zit zal moeten herstarten na het opnieuw in dienst stellen.Robin schreef:Als e dit nu afzondert en je vertrekt terug en dan terug in dienst terwijl je de tunnel buiten rijd? Gaat dat ook niet?Nils schreef:Het is de veiligste oplossing.ferry schreef:Hoi
Vind dit rare redenering: "kiezen voor heropstarten"...
Dat dit bijna 15 minuten duurt, de moegetergde reizigers het stilaan op de heupen krijgen zal worst wezen voor de NMBS.
Op lijn 12 is er elke dag wel weer wat nieuws, wordt stilaan de meest pittooreske lijn: men weet niet of de trein vandaag op tijd rijdt en men weet zeker niet wanneer men thuis geraakt;
de vrouwelijke TB vatte het vandaag alzo samen " de volgende halte is HOPELIJK Ekeren...!
f
TBL1+ is er een veiligheidssysteem, het buiten dienst stellen is dus eigenlijk de allerlaatste optie aangezien de veiligheid vermindert.
Re: treinperikelen
Het probleem van de TBL1+/ETCS baken in de Antwerpse NZV zijn "gekend in Brussel", en doen zich alleen maar voor bij een M6 stuurrijtuig met TBL1+.
Op de M6 SR staat dat er softwarematig op.
Het laatste dat ik gehoord heb, is dat er een nieuwe softwareversie zou zijn die het probleem verhelpt, maar mag nog niet gebruikt worden wegens..... nog niet gehomologeerd... En zo kl*ten we maar verder. Bestemming beter!
Op de M6 SR staat dat er softwarematig op.
Het laatste dat ik gehoord heb, is dat er een nieuwe softwareversie zou zijn die het probleem verhelpt, maar mag nog niet gebruikt worden wegens..... nog niet gehomologeerd... En zo kl*ten we maar verder. Bestemming beter!

Re: treinperikelen
Ik denk dat het systeem afzonderen en tijdens het "rijden" in dienst stellen op zichzelf ook weer een noodremming als gevolg geeft.
Re: treinperikelen
Die ontwikkelaars hebben duidelijk nooit een ATB-stop, LZB-stop en ZüB-stop meegemaakt....
Duidelijk ontwikkelt uit de visie "ons systeem is onfeilbaar".
Hopelijk zit dat in de nieuwe versie van de software al anders, soort recovery uit vals alarm....
Mij verbaasd nog altijd dat uw collega wel op "eieren" is blijven rijden...
Zijn er indicaties dat het probleem vaker optreedt bij vol vermogen ? Inductie uit de loc ?
Duidelijk ontwikkelt uit de visie "ons systeem is onfeilbaar".
Hopelijk zit dat in de nieuwe versie van de software al anders, soort recovery uit vals alarm....
Mij verbaasd nog altijd dat uw collega wel op "eieren" is blijven rijden...
Zijn er indicaties dat het probleem vaker optreedt bij vol vermogen ? Inductie uit de loc ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: treinperikelen
Er is momenteel een snelheidsbeperking van 40km/h van kracht in de tunnel, dus dat zal ook wel de reden zijn waarom hij zo traag reed.