Pagina 2 van 2

Re: Zware tijden voor Railtime

Geplaatst: 27 dec 2010, 00:16
door Shrek
odul schreef:Lijkt mij zelfs nog vrij simpel.
Door opvolging van de treinnumer bijvoorbeeld. 4507 wordt opgevolgd in zen retour door 4532 Dus als 4507 met 45 minuten vertraging rijdt, Zal 4532 al zeker met 15 min vertraging vertrekken omdat de keertijd op 30 minuten ligt.
Voor een simpel eindstationnetje als de panne of genk zou het misschien nog kunnen, maar denk eens aan het andere eind van de lijn :wink:
Het computerprogramma kan niet weten of 4532 wordt afgeschaft, of dat er reservemateriaal en ander personeel is (en dus 0 vertraging). Misschien wordt 4507 wel beperkt en rijdt hij niet tot het eindstation.
Er zijn veel te veel uitzonderingen voor een robuust werkend computerprogramma. De beslissing om een trein af te schaffen wordt (gelukkig) nog steeds door mensen gemaakt :)
odul schreef: En wat dat omroepen betreft, dan kan ter plaatse veeeel beter dan van achter een pc scherm waar je geen zicht hebt op de realiteit.
Dat is niet waar hoor, op het scherm in brussel kunnen ze zien welke trein het perron gaat blokkeren op het moment van keren, welke bijkomende vertraging de trein nog gaat maken door andere treinen of werken en hebben ze zelfs contact met de bestuurder.
De man aan het loket kan alleen maar zien wat hij ziet, traffic control ziet de hele lijn :wink:
Iemand aan het loket inschakelen in de informatie is gewoon een extra, overbodige schakel. Laat de omroeper die exact weet hoe het zit dat maar doen :)

Al besef wel dat het systeem zoals het vandaag is nog lang niet perfect is, maar in het ideale systeem wordt alles centraal geregeld :wink:

Re: Zware tijden voor Railtime

Geplaatst: 27 dec 2010, 11:09
door odul
Beste sherk, als ik de misnoegde reizigers, die door het gebrekkige omroepen of informeren, eens in 'Brussel' zou langs sturen, bel dan maar de begrafenisondernemer. :wink:

In feite is het onbegrijpelijk in tijde dat GPS systemen, bijna elke 'beweging' op aarde kunnen detecteren, dat de spoorwegen nog werken met bezetting van een sectie. Dat heel onnauwkeurig is.
Maar kom daar is tijd en geld voor nodig.
Ondertussen vind ik het eveneens onbegrijpelijk naar de klanten toe, om personeel in de (kleinere)stations af te schaffen. Die de reizigers kunnen bijstaan in geval er storingen zijn.

Ook het informeren is van onschatbare waarde voor mensen op het terrein, ondanks je denkt dat je alles kan zien vanuit Brussel.

Ik zal je een paar concrete voorbeelden geven.

1)Een trein heeft vertraging, de omroeper in de centrale roept dit 10 minuten voor vertrek om.
Wat de persoon NIET ziet, is dat er op dat ogenblik nog geen kat op het perron staat.
twee minuten voor het vertrek staan er tientallen mensen te wachten, en blijft het 'doodstil' wat omroepen betreft.
Ook omgekeerd kan dit frustratie teweeg brengen.
Mensen staan tijdig te wachten, maar weten niet dat hun trein afgeschaft is, zij 'moeten' wachten tot de omroeper net voor het vertrek dit aankondigt.
Terwijl het stationspersoneel, de reizigers meteen kan inlichten, zodat deze een alternatieve reis kunnen zoeken.

2)Een IC trein rijdt met vertraging, deze komt nu op het voorziene vertrekuur van de stoptrein aan in een station. Zowel de IC trein als de stoptrein hebben hetzelfde model van treinstel.
Gegarandeerd verwarring alom. Zoiets ziet men niet vanuit Brussel.

3)Een stoptrein met een aanzienlijke vertraging komt aan in het station, de IC trein rijdt er vlak achter. Gevolg, bij de eerste gelegenheid zal de stoptrein de IC trein moeten laten passeren.
Wat de reigers niet weten is, dat men in dergelijke situatie, best niet de stoptrein neemt, maar wel even langer wacht op die achtervolgende IC trein. Om zo hun bestemming vroeger te bereiken, of hun aansluiting niet te missen.

En zo kan ik nog wel een paar concrete voorbeelden aantonen, waar die éne man of vrouw in het station een wereld van verschil kunnen maken naar het informeren toe, waar men de NMBS zo dikwijls voor op de vingers tikt.

Re: Zware tijden voor Railtime

Geplaatst: 27 dec 2010, 11:47
door odul
Niettemin ben ik er wel van overtuigd dat de NMBS hard werkt, om zoveel mogelijk problemen te voorkomen, en om de info via de moderne middelen naar de klanten toe te optimaliseren.
Maar ik blijf het een heel spijtige zaak vinden dat men op stationspersoneel gaat bezuinigen, die doordat zij in direct contact staan met de reizigers veel leed kunnen besparen.

Re: Zware tijden voor Railtime

Geplaatst: 27 dec 2010, 11:51
door dentheo
odul schreef:
1)Een trein heeft vertraging, de omroeper in de centrale roept dit 10 minuten voor vertrek om.
SNIP
2)Een IC trein rijdt met vertraging, deze komt nu op het voorziene vertrekuur van de stoptrein aan in een station. Zowel de IC trein als de stoptrein hebben hetzelfde model van treinstel.
SNIP
3)Een stoptrein met een aanzienlijke vertraging komt aan in het station, de IC trein rijdt er vlak achter. Gevolg, bij de eerste gelegenheid zal de stoptrein de IC trein moeten laten passeren.
SNIP
Allemaal makkelijk op te vangen door het "Engels" systeem.
Soort 3 lijnige "lichtkrant" op het perron waar de info van "Railtime" voorbij loopt voor de eerstvolgende treinen.
Dit met de bestemming voorziene vertrektijd , actuele vertraging, volgende stopplaatsen.
En met gele lichtpuntjes, dus bij alle zonstanden redelijk goed te zien, dit in tegenstelling met display's (bv. de nieuwe van De Lijn) die daar dan ook al terug afgebroken zijn.

Al die info steekt nu al in Railtime, we moeten ze alleen bij de reizigers krijgen.
Het engelse systeem werkt ook continu dus zowel voor vroege vogels als mensen die op het laatste moment komen.
Men kan de boodschap ook begrijpen tijdens de doorrit van een andere trein.

Re: Zware tijden voor Railtime

Geplaatst: 27 dec 2010, 12:26
door Adler
dentheo schreef:Allemaal makkelijk op te vangen door het "Engels" systeem.
Soort 3 lijnige "lichtkrant" op het perron waar de info van "Railtime" voorbij loopt voor de eerstvolgende treinen.
De laatste tijd doet men maar 1 zaak: besparen op alles en nog wat.
Als men nu ook al de compensaties tijdelijk gaat afschaffen om een paar duizend euro's uit te sparen (tegen alle vroegere afspraken in), zie ik niet in dat men een dergelijke investering zou doen.
Een en ander zal wel verband houden met de verlenging van de mandaten van de CEO's binnen 2 maand.

Re: Zware tijden voor Railtime

Geplaatst: 27 dec 2010, 12:31
door dentheo
Welke postjes worden er eventueel vervangen ?

Re: Zware tijden voor Railtime

Geplaatst: 27 dec 2010, 12:34
door Adler
dentheo schreef:Welke postjes worden er eventueel vervangen ?
De 3 musketiers (waren benoemd voor 6 jaar in 2005).
Haek en Descheemaecker op 1 februari 2011, Lallemand heeft nog respijt tot 29 oktober 2011.

Re: Zware tijden voor Railtime

Geplaatst: 27 dec 2010, 14:11
door odul
dentheo schreef:
odul schreef:
1)Een trein heeft vertraging, de omroeper in de centrale roept dit 10 minuten voor vertrek om.
SNIP
2)Een IC trein rijdt met vertraging, deze komt nu op het voorziene vertrekuur van de stoptrein aan in een station. Zowel de IC trein als de stoptrein hebben hetzelfde model van treinstel.
SNIP
3)Een stoptrein met een aanzienlijke vertraging komt aan in het station, de IC trein rijdt er vlak achter. Gevolg, bij de eerste gelegenheid zal de stoptrein de IC trein moeten laten passeren.
SNIP
Allemaal makkelijk op te vangen door het "Engels" systeem.
Soort 3 lijnige "lichtkrant" op het perron waar de info van "Railtime" voorbij loopt voor de eerstvolgende treinen.
Dit met de bestemming voorziene vertrektijd , actuele vertraging, volgende stopplaatsen.
En met gele lichtpuntjes, dus bij alle zonstanden redelijk goed te zien, dit in tegenstelling met display's (bv. de nieuwe van De Lijn) die daar dan ook al terug afgebroken zijn.

Al die info steekt nu al in Railtime, we moeten ze alleen bij de reizigers krijgen.
Het engelse systeem werkt ook continu dus zowel voor vroege vogels als mensen die op het laatste moment komen.
Men kan de boodschap ook begrijpen tijdens de doorrit van een andere trein.
Laat dat 'makkelijk' maar achterwege.
Voor er op elk perron zo'n digitaal aankondiging systeem staat zal er nog veel water naar de zee lopen.
En dan moet het systeem nog werken, ik ken plaatsen waar het een jaar geduurd heeft vooraleer het in werking gesteld werd.
En dan nog ...
Als alles 'goed' gaat is het een mooi ding, maar als het treinverkeer overhoop zit, laat het veel te wensen over.
Ondertussen schaft men wel mensen ten velde af, die jaar en dag instaan om die gebrekkige info op te vangen.

Re: Zware tijden voor Railtime

Geplaatst: 27 dec 2010, 23:03
door groentje
Nochtans beschikken deze mensen ter plaatse over exact dezelfde informatie als in Railtime. Als er daar niets staat, zullen zij ook van niets weten.

Re: Zware tijden voor Railtime

Geplaatst: 28 dec 2010, 10:19
door Kristofke
Een (goede) omroeper ziet wel degelijk wanneer op een perron een andere trein aankomt op het vertrekuur van een nog te arriveren voorgaande trein. Het materieel is bij deze van weinig belang hoor. Dat kan de omroeper trouwens met twee muisklikken opvragen.

Het probleem is dat reizigers niet willen luisteren. Je mag iets drie keer duidelijk omroepen en dan krijg je nog via de intercom te horen van de onderstationschef perron dat mensen niet bewegen of maar de helft van perron veranderd. Als de treinaankondigers op het perron defect zijn en niet automatisch willen volgen met de treinnummers kan het al eens gebeuren dat de verkeerde trein geafficheerd is. Dan mag jij dat als speaker vijf keer klaar en duidelijk omroepen met de nodige opgelet en attention, de reiziger gelooft bijna altijd een scherm boven een speaker.

Laten we nog maar zwijgen over de situaties waarbij een langere tijd geen treinen zijn in een bepaalde richting. De eerste trein die aankomt wordt dan overrompelt, dan mag jij als speaker nog zoveel omroepen als je wil dat er na de trein op het perron NOG een trein die richting uitgaat aankomt, teutebollen. Wij willen allemaal op die eerste trein. (met gevolg dat hij vijf minuten op het perron stilstaat, en dat elk station in de zone).

Wat een omroeper in dat station zelf daar aan kan veranderen, weinig denk ik hoor. De feedback moet komen van de medewerkers op het perron, die kunnen altijd vragen om een omroeping van iets. En dat gebeurt dan ook, ik krijg regelmatig de vraag om eens een eerste vertrek om te roepen naar ergens, omdat de persoon op het perron veel vragen krijgt bv.

Het probleem van de evenwichtstreinen is een groot probleem. En dat is niet zozeer een computerprobleem, maar een menselijk probleem. Dit hangt allemaal af van de goodwill van de personen die werken op de blok waar de trein zijn vertrekstation heeft.

Een voorbeeld op lijn 26: vele treinen op L26 hebben maar zes minuten of zo om te keren (of verder te rijden) in Mechelen. Als deze dus aankomt met 15 minuten is dat gegarandeerd 15 minuten bij vertrek. Als er andere omstandigheden zijn zoals een aflos die er nog niet is etc, dan is de blok daar in Mechelen van op de hoogte. Echter voelt niemand zich daar geroepen om de trein die te laat zal vertrekken een RTP te geven van 15 minuten. Zodat deze vertraging op mijn computerscherm komt te staan, zodat ik weet dat deze een kwartier heeft wegens herbenuttiging... Echter voelt niemand in Mechelen zich geroepen om dit te doen. Hierdoor gebeuren vaak aankondigingen van vertragingen niet. Aangezien op L26 deels het systeem PIDAAS actief is, weet dit systeem van toeten of blazen over vertragingen als Mechelen er geen vertraging in zet (als de trein op zijn voorzien aankomstuur in Haren bv. dus nog geen meldingspunt gepasseerd is). Gevolg: geen aankondiging. Wij moeten als omroeper dan gaan zitten kijken op de EBP beelden van Mechelen om te zien waar de desbetreffende trein zit, maar dan zien wij ook niet meer dan het feit dat de trein aan het perron staat.

Om een lang verhaal kort te maken, er moet nog serieus wat veranderen qua mentaliteit bij bepaalde werknemers wil de informatiecirkel vlot werken. Als er één zijn werk niet doet, dan is de ketting stuk.