Pagina 2 van 3
Re: Hypothetisch denkstuk: L25
Geplaatst: 31 dec 2010, 10:24
door Jani
Ik vrees dat "één jaar hinder" toch zal uitlopen op meerderejaren hinder, zeker als ik het zinnetje "onteigening van enkele huizen" lees, dit zal zeker niet zo éénvoudig zijn. En als de snelheid tot 200 km/u moet worden opgedreven moet ook ineens de infrastructuur en al het materieel het ETCS-systeem krijgen (ook dit zal niet op 1 jaar opgelost zijn).
Laten we eerst al maar eens afwachten of ze het nieuwe station van Mechelen tijdig af krijgen, net zoals de Diabolo-aansluiting.
Re: Hypothetisch denkstuk: L25
Geplaatst: 31 dec 2010, 11:10
door Steven
zelfs de nieuwe L25N zal waarschijnlijk maar 160 zijn omdat de:
de afstand relatief kort is (nog geen 20 km)
de energie om 200 te rijden dan vrij kostelijk zal uitvallen .
Een paar tips een trein op L2 doet er toch gemiddeld 7 km over om 200 km/u te rijden (beetje in functie van het profiel) en dan moet je ook nog rekening houden met de zone om terug te vertragen want Mechelen binnenvliegen aan meer dan 140 zal ook nooit gebeuren.
Re: Hypothetisch denkstuk: L25
Geplaatst: 31 dec 2010, 12:27
door melle
Aangezien dit toch een hypothetisch denkstuk is: wat denk je van het volgende?
Ik heb een kaartje gemaakt met een 'nieuwe HSL' tussen Antwerpen Brussel:

Re: Hypothetisch denkstuk: L25
Geplaatst: 31 dec 2010, 13:11
door Steven
Re: Hypothetisch denkstuk: L25
Geplaatst: 31 dec 2010, 14:00
door Steve
De kaart is gewoon 90° gedraaid...
Re: Hypothetisch denkstuk: L25
Geplaatst: 31 dec 2010, 14:13
door Steven
mmm dan heeft hij dit al in Google maps zelfs gedaan want de tekst is die van google maps en ik dacht dat deze toch altijd met het noorden naar boven stond.
Re: Hypothetisch denkstuk: L25
Geplaatst: 31 dec 2010, 22:17
door groentje
Wellicht, dat is ook vrij makkelijk te doen, en eenvoudiger om die lijn erop te krijgen. Al moest ik ook even denken.
Leuk plan, melle, maar zoals je zelf ook al aangeeft: wellicht blijft het bij plannen. Zo'n tunneltje van Kontich tot Antwerpen-Centraal bouw je niet voor niets.
Re: Hypothetisch denkstuk: L25
Geplaatst: 01 jan 2011, 10:15
door melle
Steven schreef:mmm dan heeft hij dit al in Google maps zelfs gedaan want de tekst is die van google maps en ik dacht dat deze toch altijd met het noorden naar boven stond.
Google earth!

Re: Hypothetisch denkstuk: L25
Geplaatst: 01 jan 2011, 12:23
door dekooiker
Mooie denkpistes!
De commentaar dat het over 'maar 10 kilometer' gaat is ook van tel maar dat mag de pret niet drukken.
Melle post hier iets waar ik al een tijdje mee in het hoofd zit.
Het moet mogelijk zijn om zowat de hele E19 (middenberm of naast de autosnelweg) in te palmen.
Een nieuwe tunnel boren in Antwerpen en zo via lijn 59 (sporen II en III te Berchem) naar Centraal.
Daarvoor moeten er extra wissels in Berchem komen maar daar is men nu al over aan het denken.
Een andere mogelijkheid om aan te sluiten in Antwerpen is 'ergens' op lijn 52 aan te takken.
Dat vraagt meer infrastructuurwerken en is qua kosten ondoenbaar.
Melles idee is zeer goed.
-extra capaciteit op de as Brussel-Antwerpen
-waar lijn 25 de E19 kruist kan men een wisselcomplex bouwen (eventueel zelfs voor lijn 25N)
-weinig problemen met onteigenen van woningen
-tussen Centraal en Mechelen zoveel mogelijk naast de snelweg; probleem ter hoogte van N1c.
-een nieuw te bouwen stopplaats/station 'Mechelen-Industrie' ter hoogte van Mechelen-Noord met carpool (vlotte toegang van en naar E19!), woon-werkverkeer voor de IZ zal eveneens zinvol zijn
-met de V250-stellen kan dit wellicht vlot gerealiseerd worden
-25 kV spanning
Re: Hypothetisch denkstuk: L25
Geplaatst: 01 jan 2011, 12:28
door dentheo
Volgens mij heeft dat plan ooit op tafel gelegen bij begin HSL discussies
Re: Hypothetisch denkstuk: L25
Geplaatst: 01 jan 2011, 12:29
door Steven
De enige bedenking die je u moet maken ivm die tunnel van 10 km is de staat van de ondergrond (lees: klei, rotsen, .....) want dat zal de prijs van die tunnel bepalen.
Re: Hypothetisch denkstuk: L25
Geplaatst: 01 jan 2011, 13:08
door Jani
dekooiker schreef:Mooie denkpistes!
De commentaar dat het over 'maar 10 kilometer' gaat is ook van tel maar dat mag de pret niet drukken.
Melle post hier iets waar ik al een tijdje mee in het hoofd zit.
Het moet mogelijk zijn om zowat de hele E19 (middenberm of naast de autosnelweg) in te palmen.
Een nieuwe tunnel boren in Antwerpen en zo via lijn 59 (sporen II en III te Berchem) naar Centraal.
Daarvoor moeten er extra wissels in Berchem komen maar daar is men nu al over aan het denken.
Een andere mogelijkheid om aan te sluiten in Antwerpen is 'ergens' op lijn 52 aan te takken.
Dat vraagt meer infrastructuurwerken en is qua kosten ondoenbaar.
Melles idee is zeer goed.
-extra capaciteit op de as Brussel-Antwerpen
-waar lijn 25 de E19 kruist kan men een wisselcomplex bouwen (eventueel zelfs voor lijn 25N)
-weinig problemen met onteigenen van woningen
-tussen Centraal en Mechelen zoveel mogelijk naast de snelweg; probleem ter hoogte van N1c.
-een nieuw te bouwen stopplaats/station 'Mechelen-Industrie' ter hoogte van Mechelen-Noord met carpool (vlotte toegang van en naar E19!), woon-werkverkeer voor de IZ zal eveneens zinvol zijn
-met de V250-stellen kan dit wellicht vlot gerealiseerd worden
-25 kV spanning
Stopplaats "Mechelen industrie"

ze hebben nog niet genoeg stopplaatsen in Mechelen zeker. Misschien kunnen we er in Mortsel ook nog een paar bij maken want daar hebben ze ook maar vier stopplaatsen

Re: Hypothetisch denkstuk: L25
Geplaatst: 01 jan 2011, 22:15
door groentje
De locatie is niet slecht, maar niet op een HSL. Want ik veronderstel dat je met jouw idee van een verlengde 25N denkt aan een HSL, niet zomaar aan een lijntje voor binnenverkeer. Wellicht is het (oude) idee om de lijn 52 om te leiden via Mechelen-Noord, zodat je vanuit het Waasland zonder kopmaken naar Brussel zou kunnen, dan vruchtbaarder. In het kader van zo'n voorstadslijn is Mechelen-Industrie, of Mechelen-Noord, volgens mij wél een goed idee. Maar dus niet op lijn 25N, zeker als er geen verbinding komt met Mechelen(-Centraal).
Re: Hypothetisch denkstuk: L25
Geplaatst: 01 jan 2011, 22:26
door dekooiker
Hetgeen ik aan het plan van Melle wijzig (géén tunnel behalve naast de Craeybeckxtunnel en dus temidden of naast de E19 rijden) en toevoeg (nieuw station) kan gerust in vraag gesteld worden.
Geen tunnel maakt het goedkoper.
Een nieuw station, het maakt zelfs niet uit het hoeveelste in een regio of stad (Antwerpen-Dam, Antwerpen-Luchtbal, Antwerpen-Oost, Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Zuid, Antwerpen-Noorderdokken, Antwerpen-Haven!) heeft in dit geval zin op weekdagen.
Ik kan me inbeelden dat het op zaterdagen en zondagen amper succes zou hebben want het huidige aanbod voldoet min of meer.
Enkel meer capaciteit is wenselijk maar daarvoor hoeft geen gans nieuwe lijn in dienst te zijn.
Al zeker niet als het enkel Antwerpen en Brussel als centrum bedient.
Maar doen jullie rustig verder met ideeën aanbrengen; dat maakt het boeiend en zo leren we weer bij!
Re: Hypothetisch denkstuk: L25
Geplaatst: 02 jan 2011, 00:03
door Hobbes
Nu we toch zot aan het doen zijn: Leg een deel van de lijn 52/1 (Fortenlijn) terug aan, de bedding in Mortsel is nog grotendeels intact. In Wilrijk kan de lijn dan via een viaduct of iets dergelijks naar de E19 afbuigen.