Hypothetisch denkstuk: L25
Re: Hypothetisch denkstuk: L25
Het basisidee (richtingexploitatie ipv lijnexploitatie) vind ik uitgespoken goed. De druk op het baanvak Mechelen - Antwerpen zal in de komende jaren alleen maar toenemen.
Of de voorgestelde planning haalbaar is, waag ik te betwijfelen.
Lijn 25N zal voorlopig tussen Zemst en Mechelen gelijkvloers aantakken, later tussen Mechelen en Nekkerspoel. Hiermee is een bottleneck in exploitatie al voorgeprogrammeerd. Door de bouw van een fly-over in Zemst had Infrabel de sporen van de 25N tussen die van de 25 kunnen leggen en een toekomstig knelpunt kunnen vermijden.
Of de voorgestelde planning haalbaar is, waag ik te betwijfelen.
Lijn 25N zal voorlopig tussen Zemst en Mechelen gelijkvloers aantakken, later tussen Mechelen en Nekkerspoel. Hiermee is een bottleneck in exploitatie al voorgeprogrammeerd. Door de bouw van een fly-over in Zemst had Infrabel de sporen van de 25N tussen die van de 25 kunnen leggen en een toekomstig knelpunt kunnen vermijden.
Het idee op zich is heel goed, al denk ik niet dat het momenteel realiseerbaar is omtrent €, en de verzadiging van het treinverkeer in de spits tussen Antwerpen en Brussel. Ik denk dat als je nu treinen gaat afschaffen of gaat omleiden omwille van werken die nog jaren zullen aanslepen, de meeste reizigers op die as niet erg blij zullen zijn.
Ik denk dat, met de nodige voorbereiding, het geheel op 1 jaar tijd af moet kunnen zijn.melle schreef:Ik denk dat als je nu treinen gaat afschaffen of gaat omleiden omwille van werken die nog jaren zullen aanslepen, de meeste reizigers op die as niet erg blij zullen zijn.
Voor fases 2,8 en 9 betekent dat weekend- en nachtwerk, en dus hoge kosten. Maar de capaciteitsuitbreiding verantwoordt dat in mij ogen

Je vergeet 1 ding en dat moet blijven bestaan, L27 is als goederenlijn ontstaan.
Verplaatst naar Normaalspoor - Binnenland. Dit is meer dan een eenvoudig vraagje, waar het Vragenhoekje voor bedoeld is. 

lijn 27 is momenteel ook voor de goederen in dienst, dat klopt. Maar dat staat niet in steen gebeiteld. Mocht er een alternatief komen, dan kan dat (vrij snel zelfs) veranderen. Een combinatie van bijvoorbeeld de Liefkenshoekspoortunnel en de 2e havenspoortoegang tot Lier zou de druk op de lijn 27 bijvoorbeeld al serieus kunnen doen dalen.
Niet als het gaat over treinen richting Mons, Charleroi.groentje schreef:lijn 27 is momenteel ook voor de goederen in dienst, dat klopt. Maar dat staat niet in steen gebeiteld. Mocht er een alternatief komen, dan kan dat (vrij snel zelfs) veranderen. Een combinatie van bijvoorbeeld de Liefkenshoekspoortunnel en de 2e havenspoortoegang tot Lier zou de druk op de lijn 27 bijvoorbeeld al serieus kunnen doen dalen.
Maar als ik mij niet vergis, wordt de belangrijkste bottleneck vergeten: de 2 sporigheid van L25 tussen Kontich en Berchem en het feit dat L25 voor alle passagierstreinen moet genomen worden op dat stuk, zowel de snelle treinen die niet stoppen in Mortsel-oude god, als de tragere die er wel stoppen.
Ik denk niet dat er trouwens veel mogelijkheden zijn om dat stuk op 4 sporen te brengen, of althans niet als het betaalbaar moet blijven
Ik denk niet dat er trouwens veel mogelijkheden zijn om dat stuk op 4 sporen te brengen, of althans niet als het betaalbaar moet blijven

Dat hoeft niet he, in de situatie hierboven geschetst worden de treinen die in antwerpen op -1 aankomen al in kontich op de buitenste sporen gezet. Dan rijden ze via mortsel-liersesteenweg naar berchem, zonder door de tunnel van mortsel-oude god te moetenpietje schreef:Maar als ik mij niet vergis, wordt de belangrijkste bottleneck vergeten: de 2 sporigheid van L25 tussen Kontich en Berchem en het feit dat L25 voor alle passagierstreinen moet genomen worden op dat stuk, zowel de snelle treinen die niet stoppen in Mortsel-oude god, als de tragere die er wel stoppen.

Dat kan toch nog steeds perfect? Alleen gaan er in de bovenstaande situatie geen snelle IC's meer tussen de goederentreinen rijden.Steven schreef:Je vergeet 1 ding en dat moet blijven bestaan, L27 is als goederenlijn ontstaan.
Er gaat in die situatie nergens capaciteit verloren he, er komt alleen maar bij

Je verlegt enkel de sporen van de 27 rond die van de 25 ik zie dus niet in waar je capaciteit maakt, het enige wat goed is zijn de kruisingsvrije plaatsen maar ook dat is geen wondermiddel voor capaciteit enkel voor de stiptheid eventueel.
Het feit dat je de IC's (Leuven-Antwerpen en Turnhout-Brussel) nu tussen de andere IC's kan steken creëert plaats.Steven schreef:Je verlegt enkel de sporen van de 27 rond die van de 25 ik zie dus niet in waar je capaciteit maakt, het enige wat goed is zijn de kruisingsvrije plaatsen maar ook dat is geen wondermiddel voor capaciteit enkel voor de stiptheid eventueel.
Een IC (die eigenlijk te snel is voor L27) neemt daar de plek in van 2 goederentreinen.
Ook moeten er nu op L27 regelmatig gaten zitten om die gelijkvloerse kruisingen mogelijk te maken, die kunnen ook ingevuld worden

heel die werf is een beetje zot als je weet over welke afstanden je komt te spreken. Het gaat over afstanden die amper 10 km bedragen.
Maar mijn ervaring zegt toch dat die gelijkvloerse kruisingen heel regelmatig voor vertragingen zorgen.Steven schreef:heel die werf is een beetje zot als je weet over welke afstanden je komt te spreken. Het gaat over afstanden die amper 10 km bedragen.
Bij bestaande vertragingen is het huidige systeem ook heel beperkt. Daarstraks had de Thalys Amsterdam-Parijs +15 in Antwerpen, resultaat was dat mijn IR (Antwerpen-Brussel-Kortrijk) in Centraal 12 minuten moest wachten tot die Thalys weg was. Met bovenstaande layout zou die gewoon kunnen vertrekken en dan vanaf kontich op L27 terwijl de thalys langs zoeft aan 200 km/h.
Zeker de grote diversiteit aan snelheden op L25/27 maakt het volgens mij nodig om het verkeer beter te kunnen verdelen over de 2 lijnen.
De investering is wel redelijk groot, maar dit lijkt mij ook de enige manier om nog meer treinen op Antwerpen-Brussel te kunnen steken

Met bovenstaande layout blijft die wachten in Antwerpen hoor.
Je geeft geen extra capaciteit tussen Centraal en Berchem en je geeft geen aansluiting en dus blijft die 12 min vertraging.
Je geeft geen extra capaciteit tussen Centraal en Berchem en je geeft geen aansluiting en dus blijft die 12 min vertraging.
In theorie is dat allemaal mooi natuurlijk, maar als ik je voorbeeld neem van de Thalys (die trouwens veel te laat vertrok omdat de ostch perron te laat aanwezig kon zijn op het perron, waardoor je IR extra veel vertraging maakte) dan zouden we de IR trein moeten laten vertrekken in Antwerpen-Centraal via de L25 met de Thalys even daarna op ontblokking daarachter? De IR stopt dan nog eens te Mortsel-Oude-God (weer bijkomende vertraging voor de Thalys op ontblokking) en dan in Kontich versporen naar de L27, waardoor de IR nog eens moet vertragen om de wissels te nemen en de Thalys daarna weer moet optrekken. Dan moet er op dat moment ook nog net geen goederentrein of L-trein aan het rijden zijn (wat vaak het geval is).