Pagina 2 van 3
Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen
Geplaatst: 04 jan 2011, 16:58
door Shrek
groentje schreef:Yves, als je je aan zulke werken waagt, is het bouwen van een paar perrons in Schaarbeek langs lijn 36N maar een kleintje, hé. Dat was trouwens sowieso een van hun grootste fouten.
Ik denk niet dat het verkeer op L36N frequente stops in Schaarbeek toelaat hoor, zeker niet als daar in de toekomst nog een deel snelle treinen van/naar de luchthaven bijkomen. Er liggen wel snelle wissels (90 km/h) in Diegem die toelaten heel vlot van L36N naar L36 te gaan

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen
Geplaatst: 04 jan 2011, 17:47
door Jani
Indien er in Herentals nog een lijn naar Aarschot bijkomt zal dit nog meer druk leggen op het nu al volzette station. Ze kunnen al die verbindingen nu al niet slikken, dus zullen er in Herentals zelf ook aanpassingen moeten komen.
Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen
Geplaatst: 04 jan 2011, 17:58
door dcr
Herentals aanpassen is een kleintje in vergelijking met de andere zaken, naast spoor 5 zijn nog een aantal spoorbundels die "ingepalmd" kunnen worden.
Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen
Geplaatst: 04 jan 2011, 18:00
door Jani
Ik begrijp het concept, Turnhout-Centraal / Turnhout-Zuid niet echt, waar gaat Turnhout-Zuid zich bevinden ?
Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen
Geplaatst: 04 jan 2011, 18:02
door Shrek
Jani schreef:Ik begrijp het concept, Turnhout-Centraal / Turnhout-Zuid niet echt, waar gaat Turnhout-Zuid zich bevinden ?
Aan de industriezone, vlak aan de ring vermoed ik. Daar passeren veel buslijnen en is er mogelijkheid voor ruime parkings. De halte Turnhout is momenteel zeer moeilijk bereikbaar vanuit de wijde omgeving, Turnhout-Zuid zou dat probleem kunnen oplossen

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen
Geplaatst: 04 jan 2011, 18:22
door Hobbes
Pfff Turnhout Zuid, dat gaat volgens mij een even grote flop zijn als Antwerpen Luchtbal of Wolfstee.
In theorie ziet dat er allemaal mooi uit, overstappen op de bus enz... In de praktijk maakt daar zeer weinig volk gebruik van.
Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen
Geplaatst: 04 jan 2011, 18:26
door LML
Jani schreef:Indien er in Herentals nog een lijn naar Aarschot bijkomt zal dit nog meer druk leggen op het nu al volzette station. Ze kunnen al die verbindingen nu al niet slikken, dus zullen er in Herentals zelf ook aanpassingen moeten komen.
In Herentals hebben er 5 volwaardige doorloopsporen gelegen, nu zijn er dat (helaas) 3.
Spoor 1 en 2: hoofdsporen.
Spoor 3: nu onderbroken door stootblok en oversteek.
Spoor 4: lag dus tussen 3 en 5. Dat zie je nog altijd aan de plaatsing van de bovenleidingsmasten en de gaten in de dwarsbalken om de elementen te bevestigen voor de rijdraad.
Spoor 5.
Als dit in Herentals terug in de oorspronkelijke situatie zou komen, en je rekent daar nog spoor A bij, dan heb je 6 perronsporen. Daar kan je toch al iets mee doen, niet...?
Ook een voetgangerstunnel onder alle sporen zou op korte termijn er zeker moeten komen...
Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen
Geplaatst: 04 jan 2011, 18:53
door Shrek
Hobbes schreef:Pfff Turnhout Zuid, dat gaat volgens mij een even grote flop zijn als Antwerpen Luchtbal of Wolfstee.
In theorie ziet dat er allemaal mooi uit, overstappen op de bus enz... In de praktijk maakt daar zeer weinig volk gebruik van.
Dan moet jij eens goed gaan kijken in Brecht

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen
Geplaatst: 04 jan 2011, 20:48
door melle
Jani schreef:Indien er in Herentals nog een lijn naar Aarschot bijkomt zal dit nog meer druk leggen op het nu al volzette station. Ze kunnen al die verbindingen nu al niet slikken, dus zullen er in Herentals zelf ook aanpassingen moeten komen.
Inderdaad, met wat goede wil kan je hier al heel wat betekenen.
Trammist, ik ben het wel eens met de grote lijnen van je plan, maar ik denk dat er véél te veel treinen zouden rondrijden. Ik vind je plan van het verdubbelen van L13 en L29 zeer goed, alsook de volledige elektrificatie van L15 en L19.
Hobbes schreef:Vorig jaar is toch zelfs de NMBS met plannen gekomen om L18 terug aan te leggen, als aansluiting op de Ijzeren Rijn?
Daarna werd het natuurlijk weer oorverdovend stil, zoals bij de meeste van die wilde plannen.
De lijn 29 Herentals-Aarschot is inderdaad een serieuze "missing link", waarom ze die ooit hebben opgebroken is mij nog steeds een raadsel...
Inderdaad, L29 (Herentals-Aarschot) heropenen zou al heel veel betekenen. Ik denk dat er zeker potentieel ligt bij de reizigers rond Westerlo en omstreken voor deze lijn, alsook voor een verbinding van Mol bvb, tot Leuven (en misschien zelfs Brussel). Dit zou een enorme tijdswinst opleveren.
Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen
Geplaatst: 04 jan 2011, 21:34
door Trammist
Hobbes schreef:Pfff Turnhout Zuid, dat gaat volgens mij een even grote flop zijn als Antwerpen Luchtbal of Wolfstee.
In theorie ziet dat er allemaal mooi uit, overstappen op de bus enz... In de praktijk maakt daar zeer weinig volk gebruik van.
Slechte vergelijking. Wolfstee ligt in een industriepark, er passeert (bijna) geen enkele bus, het heeft een (te) klein parkeerterrein, het treinaanbod is miserabel, de enige signalisatie naar de halte toe is een verbleekt bord op de E313. Mits wat goede wil en betere bediening (minstens 2x/uur tot Antwerpen) valt daar wel wat van te maken, maar een hoofdhalte zal het nooit worden.
Antwerpen-Luchtbal is ook weer iets anders. Die halte beschikt niet over parking, tram 6 heeft voor weini treinreiziger nut, en er rijden geen lijnbussen (meer) voorbij, en met uitzondering van Metropolis cinema zijn er weinig publiekstrekkers. Maar er wonen wel veel mensen in de buurt. Een beter aanbod van treinen en tariefintegratie zouden wel eens heel wat reizigers naar Luchtbal krijgen... Maar dat is dan weer iets voor een volgend hypothetisch denkstuk

.
melle schreef:Trammist, ik ben het wel eens met de grote lijnen van je plan, maar ik denk dat er véél te veel treinen zouden rondrijden. Ik vind je plan van het verdubbelen van L13 en L29 zeer goed, alsook de volledige elektrificatie van L15 en L19.
Als er werkelijk veel te veel treinen zouden rijden kan men knippen in de frequenties. Met uitzondering van de L en de IR Antwerpen-Mol kunnen de verbindingen het ook wel stellen met een uurfrequentie.
groentje schreef:Ook de verdubbeling van lijn 13 zal in jouw voorstel wellicht onontbeerlijk worden.
Ik zie niet in waarom... Zoals nu reeds het geval is, wordt L13 enkel door de rode IC Antwerpen-Turnhout aangedaan. Wat ik in mijn plan wél over het hoofd heb gezien, is een verbouwing aan L15 tussen Berchem en Lier. Alle overwegen dienen afgeschaft te worden, want er zullen volgens het huidige plan 9 treinen / uur / richting rijden tussen Lier en Berchem, en zoals Molenbruch zei, moet Drabstraat verbouwd te worden.
groentje schreef:Net als Yves zie ik heel wat moois in je plannen, maar mis ik nog de uitwerking verderop. Hoedanook zou ik de groene lijn niet meer naar Luik, maar naar Maastricht doortrekken, naar Luik ben je sneller via Mechelen en Leuven.
Antwerpen-Hasselt-Tongeren-Luik-Maastricht ? Binnen enkele jaren rijdt (hopelijk) de sneltram Hasselt-Maastricht, waarom dan nog deze U-vormige verbinding? Net omwille van de U-vorm schaf ik in mijn plan de IRg af. Of hoe ziet u het?
Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen
Geplaatst: 05 jan 2011, 06:50
door groentje
Stukjes enkelspoor zijn nefast voor de stiptheid, een beetje vertraging heeft daar altijd een groot effect. Daarom zie ik liefst lijn 13 ook verdubbeld, er is voor zover ik kon zien, ook voldoende ruimte voor.
En de groene lijn zou in plaats van naar Luik, naar Maastricht gaan, via de oude lijn 20. Een snellere verbinding met Maastricht lijkt me niet mogelijk. Ik heb me wel niet laten tegenhouden door allerhande Spartacusplannen

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen
Geplaatst: 05 jan 2011, 10:06
door pietje
Mooi voorstel, enkele opmerkingen:
* Tot en met fase 3 akkoord, alleen zou ik Turnhout-Zuid willen vermijden, beter de bereikbaarheid van het huidige station verbeteren.
* Heraanleg Herentals-Aarschot zie ik niet realistisch in, liever een capaciteitsverhoging tussen Lier en Mechelen (vanaf Mechelen is die al in opbouw

), misschien een ideetje voor een ander denkstuk
* Ik zou de IR-trein Mol-Antwerpen ook elk half uur laten rijden, maar dan alternerend naar Neerpelt en Hasselt. Bijkomend het andere half uur een pendeltrein die de andere richting doet.
(Ik ben niet zo'n fan van frequent koppelen/ontkoppelen) en als die toch elektrisch rijdt: in Hasselt gewoon doorrijden naar Sint-Truiden, In Neerpelt naar Weert.
* Ik mis ook de heraanleg van Hasselt-Neerpelt, maar dat valt misschien onder een volgend denkstuk (dat van Limburg dus)
Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen
Geplaatst: 05 jan 2011, 11:18
door Trammist
pietje schreef:Mooi voorstel, enkele opmerkingen:
* Tot en met fase 3 akkoord, alleen zou ik Turnhout-Zuid willen vermijden, beter de bereikbaarheid van het huidige station verbeteren.
Ik zie niet in hoe de bereikbaarheid van het huidige station verbeterd kan worden... De enige oplossing is het Zuidstation...
pietje schreef:* Ik zou de IR-trein Mol-Antwerpen ook elk half uur laten rijden, maar dan alternerend naar Neerpelt en Hasselt. Bijkomend het andere half uur een pendeltrein die de andere richting doet.
(Ik ben niet zo'n fan van frequent koppelen/ontkoppelen) en als die toch elektrisch rijdt: in Hasselt gewoon doorrijden naar Sint-Truiden, In Neerpelt naar Weert.
Als de koppeling goed werkt (bij Breaks en MW41 is het geen probleem), waarom zou je die dan met alle geweld willen vermijden?
pietje schreef:* Ik mis ook de heraanleg van Hasselt-Neerpelt, maar dat valt misschien onder een volgend denkstuk (dat van Limburg dus)
Ik heb mijn bedenkingen bij L18. Als SPOORlijn vind ik die pas nut hebben als 'm ineens naar Eindhoven (NL) wordt doorgetrokken, als het niet mogelijk is om verder te gaan dan Neerpelt zou ik er een sneltramlijn van maken (zoals De Lijn gepland heeft).
Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen
Geplaatst: 05 jan 2011, 13:16
door ijzeren rijn 82
LML schreef:ijzeren rijn 82 schreef:en Neerpelt-Hasselt nog , daar zou veel volk opzitten
Is dat niet voorzien in het Spartacusplan in Limburg?
klopt , de spartacuslijn naar Neerpelt hoor je niks meer over , geld is weer op denk ik
NMBS had vorig jaar terug intresse in L18 , maar zolang er geen ijzeren rijn is komt er geen lijn 18 en geen dubbel elektrische spoor op L 19 , daar zal veel van afhangen
Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen
Geplaatst: 05 jan 2011, 13:40
door Hobbes
Shrek schreef:Hobbes schreef:Pfff Turnhout Zuid, dat gaat volgens mij een even grote flop zijn als Antwerpen Luchtbal of Wolfstee.
In theorie ziet dat er allemaal mooi uit, overstappen op de bus enz... In de praktijk maakt daar zeer weinig volk gebruik van.
Dan moet jij eens goed gaan kijken in Brecht

Ik kom daar redelijk veel

, de busverbindingen zijn daar inderdaad optimaal. Maar ik heb er eigenlijk geen idee van hoeveel mensen daar effectief gebruik maken van de bus?
De IR verbinding is een succes, en de parking staat daar vol, dat wel, maar is de overstap op de bus/trein daar dan zo populair?
Dit is een vraag he, ik weet dat dus niet. Ik zou wel eens willen weten hoeveel percent van de reizigers van en naar NDK daar de bus nemen.